Verbouwen of verhuizen?

Discussion in 'De lounge' started by Mindy26, Mar 7, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

Feb 11, 2014
    977
    413
    63
    Female
    We staan ontzettend in twijfel! Wat zouden jullie doen?
    Wij wonen nu 3 jaar in een 2 onder 1 kap woning.. (jaren 50) goed onderhouden.

1 vd vorige bewoners heeft ooit een badkamer gemaakt van een slaapkamer en andersom( daarbij ook een stuk van andere slaapkamer bij gepakt. Wij hebben nu dus 1 grote slaapkamer en 2 best wel kleine..maar nu onze kinderen wat ouder worden merken we wel dat ze tzt meer ruimte nodig gaan hebben..

Nu staan we in twijfel om het weer terug te zetten. De badkamer die erin zit is wel aan vervanging toe.
    Dus de badkamer word weer een slaapkamer. Andere slaapkamer wordt groter. En de badkamer wordt zo’n 2 bij 1,5 meter..

En zou het waardevermeerdering zijn?

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Wat betreft de waardevermeerdering zou ik een (of meerdere) makelaar(s) of taxateur(s) vragen.
    Onthoud wel dat als je er zeg 20.000eur in stopt, je huis niet meteen 20.000 meer waard is..

Wat betreft verbouwen of verhuizen ligt het natuurlijk geheel aan wat je voor jullie budget terug kan kopen en hoe tevreden jullie zijn met het huidige huis.

3. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

Jan 25, 2017
    4,874
    7,937
    113
    Heeft jullie zolder geen mogelijkheid tot verruiming? Denk aan dakkapellen oid.

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Voor mij zou een badkamer van 2x1,5m te klein zijn. Hoe klein zijn de slaapkamers? En heb je nog een zolder(kamer).
    Wat je moet kiezen is aan jullie. Wij hebben ervoor gekozen om te verhuizen. Beneden hebben we genoeg ruimte (uitgebouwd), maar boven is bij ons vrij klein. Hetzelfde geldt voor de tuin.
    Maar ik vind het wel een stressvolle tijd hoor, kopen/verkopen en al het regelen wat er bjj komt kijken.

5. PBV

PBV Fanatiek lid

Feb 6, 2018
    1,765
    1,321
    113
    Female
    In het westen
    Ligt ook aan jullie budget.
    Verbouwen van jullie huis kost geld maar
    als je een huis verkoopt en koopt dan ben je ook 10.000euro kwijt en dan heb ik niet over de verbouwing/ opknap/ verhuiskosten. Dit zijn alleen al de makelaarskosten etc.

Ik hoop dat jullie een keuze kunnen maken. Groter wonen is natuurlijk altijd fijner.
    Succes!

DastyQueen likes this.
  6. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    Ligt eraan hoe fijn je verder woont in je huis. Als je je er prettig voelt en jezelf er nog sowieso 10 jaar ziet wonen zou ik voor verbouwen gaan. Heb je zelf het idee met een paar jaar toch weer te willen verhuizen zou ik dat dan meteen doen. Onze badkamer is ongeveer hetzelfde formaat en dat gaat prima met z'n 4en. Wij gebruiken die om te douchen, meer niet dus waarom zou die groter moeten. De onze is langzaam ook aan vervanging toe en dan zou ik voor een bad gaan ipv douchecabine. Dat moet imo prima passen

7. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

Dec 1, 2015
    2,830
    5,567
    113
    Voor mij zo zo’n kleine badkamer een reden zijn het huis niet te kopen. Maar vast niet iedereen denkt er zo over. Dus of het waardevermeerderend of juist verminderend is, geen idee.
    Zijn de slaapkamers en badkamer allemaal op de 1e verdieping? Kun je een extra ruimte maken voor de kinderen elders in huis? Dus zolder, serre of misschien wel een tuinhuis?

8. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    Wij hebben een badkamer van 2 bij net geen 2. Er zit een wc, douche en badkamermeubel in. Alleen geen bad (zat er wel in, dus het kan wel), maar die hebben wij niet echt nodig.
    Ik zou persoonlijk niet verhuizen om deze reden. Tenzij ik sowieso niet tevreden ben over de woning. Zoveel gedoe om weer te verhuizen en alle papieren die erbij komen kijken.

9. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,043
    16,550
    113
    Wij hebben precies het zelfde gedaan als waar jij nu over twijfelt. (Verbouwen) de badkamer was echt veelste groot en de slaapkamers daardoor klein(er) de vorige bewoners hadden juist de badkamer vergroot snap het nog steeds niet. :roflmao: Ik wil je privé best een foto sturen hoe de onze er nu uit ziet want de afmetingen zijn ongeveer het zelfde alleen is onze badkamer een stukje langer. Ik ben er ontzettend blij mee en het is heel mooi geworden!

10. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

Feb 11, 2014
    977
    413
    63
    Female
    Ik zal even meer info geven
    We hebben gemeten en de badkamer zou dan 1.90 bij 2.20 worden!
    Het huis waar we wonen heeft geen vaste trap naar zolder. Verder hebben we ruimte genoeg. Grote tuin, grote bijkeuken etc..
    We wonen hier best fijn!

11. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

Feb 11, 2014
    977
    413
    63
    Female

Ben heel benieuwd! Zou wel graag foto’s willen zien!

12. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Ik zou in ieder geval nooit de badkamer weer terug verplaatsen. Onze oude badkamer was 2.00m x ca. 1.35m. Wij hebben de badkamer verhuisd naar kleinste slaapkamer. Nu hebben we een badkamer met bad en douche en nog genoeg ruimte om met z’n 4-en erin te staan. Die oude badkamer was echt te klein om je kont te keren.

Hoe groot/klein zijn de huidige slaapkamers?
    Heb je nog mogelijkheid om uit te breiden? Bijv. op zolder?

Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen zou ik blijven of verhuizen, maar zeker niet de badkamer weer terug verplaatsen.

13. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,043
    16,550
    113
    Ik heb je een pb gestuurd.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Kun je niet de zolder erbij betrekken?

Wij zaten met hetzelfde probleem. Kinderen allebei een te kleine kamer.

Wij gaan dakkapellen doen op zolder. Daar krijgen we dan 3 kamers ( 2 grote en 1 kleinere) en een opberg/was ruimte. Wij gaan dan zelf naar zolder. We maken daar dan een sportkamer, slaapkamer en een kamer voor mijn hobby.

Kinderen krijgen op de 2e verdieping dan elk een grote kamer. Van de twee kleine kamers maken we een inloopkast en een logeer/game kamer.

Uiteindelijk zit er dus nog heel veel ruimte die we niet goed benutten.

Als je fijn woont waar je nu zit dan zou ik voor verbouwen kiezen.

15. Deliana

Deliana Niet meer actief

Kan je een vaste trap naar zolder creëren? Dan kan je van de 2 kinderkamers 1 slaapkamer maken en op zolder nog een slaapkamer.

Triangel and Vitamientjuh like this.
  16. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    Dit idd. Een vaste trap naar de zolder en dan idd de zolder gebruiken als slaapkamer (s).

femkes likes this.
  17. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Onze badkamer is 2,5 meter lang en 2,5 breed

Deze was 4,5 lang en 2,5 breed

Wij hebben de badkamer verkleint omdat wij de badkamer beneden hebben, hierdoor hebben wij een grotere hal kunnen creeeren met ingebouwde schoenen kast en dat was voor ons belangrijker, wij staan nooit met meer dan 2 /3man in de badkamer, ( gezin van 6)

Oorspronkelijk hebben deze woningen de badkamer boven zitten, deze zijn 1,5 breed en 2,5 lang en ook hier zijn gezinnen met 3 kinderen dus opzich lijkt een kleine badkamer mij wel te doen.

Om meer ruimte te creeeren hebben wij wel een trap naar de zolder laten plaatsen een dakkapel laten plaatsen en daar 2 slaapkamers bij gebouwd zodat alle kinderen een eigen slaapkamer hebben.

18. Mjmw

Mjmw Actief lid

Dec 5, 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    Zou je niet op de plek van de 'oude' badkamer de vaste trap kunnen maken? En als je toch de badkamer wilt verbouwen kun je die weer kleiner maken zodat de ene slaapkamer weer groter is. Dus de oorspronkelijke indeling qua kamers maar dan niet se badkamer terug verplaatsen. En evt op de zolder een nieuwe kamer maken. Met een dakkapel... wel een flinke investering natuurlijk maar dan kun je er nog jaren wonen. Wij hebben dat in ons vorige huis ook gedaan. En hebben er veel plezier van gehad.

We zijn begonnen trouwens met een kleine badkamer zoals je ook beschrijft. Qua ruimte zou dat voor ons nog prima zijn. Achterin was de douchecel en voorin direct na de deur zeg maar, een wastafel met kastje. Meer hadden we niet nodig. We hadden dan ook geen toilet boven maar die hebben we ook niet gemist. Met toen 4 personen. We hebben de bovenstaande verbouwing toen toch gedaan omdat alleen op die plek een vaste trap te realiseren was.

Je zou ook een timmerman/aannemer langs kunnen laten komen om te kijken wat de mogelijkheden zijn en wat voor prijskaartjes eraan hangen. Vaak kun je gewoon vrijblijvend een offerte opvragen.

19. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Als je meer leefruimte kan maken (dmv die zolder) dan is dat echt wel waarde verhogend.
    Wij hebben een kleine maar fijne badkamer, we douchen in het bad.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik zou zo’n kleine badkamer ook een groot minpunt vinden.

Share This Page