Hallo allemaal, 2 jaar geleden hebben wij ons huisje gekocht. Een prachtig huis uit 1900, maar met maar 2 slaapkamers. Wij waren echter zo verliefd op het huis, dat we de 2 slaapkamers voor lief hebben genomen. Nu, 2 jaar later, zijn we nog steeds helemaal gek van ons huisje, de 2 slaapkamers worden ondertussen echter aardig irritant. We willen dus uitbouwen. Beneden een stuk eraan en boven 2 slaapkamers erbij. Maarja, en dan? Ik heb vandaag een gesprek met de bank gehad. Financieel gezien gaat het allemaal wel lukken. (wij willen alles klaar hebben voor max. 50.000) Dus volgens mij kunnen we nu offertes in gaan winnen. Ik vraag me echter wel af hoe lang zo'n proces nu gaat duren. Ik heb een plan gemaakt waarin wij in de maand juli/augustus de financiën rond willen maken. (niet eerder, omdit ik graag een bepaald bedrag gespaard wil hebben) Maar ja, - hoe lang duurt het voor je een offerte binnen hebt, - hoe lang duurt het voor je alle vergunningen binnen hebt - hoe lang duurt het voor de aannemer tijd heeft, en moet het perse via een aannemer, of kan het ook via een klusbedrijf? - en nog belangrijker, hoe lang duurt een verbouwing? - waar wonen wij in die tijd etc. Weet dus eigenlijk nog niet zo goed waar ik moet beginnen. Wie heeft er een verbouwing achter de rug, en kan mij op weg helpen/ mij uitleggen waar we allemaal op moeten letten? Alvast bedankt!
Hoi, Nou wij hebben een verbouwing achter de rug afgelopen jaar. Ik zou als ik jou was gewoon wat rond bellen wie er wil verbouwen (sommige willen geen woonhuizen) en dan afspraken maken dat ze langskomen. Dan maken ze offertes en misschien hebben hun ook nog andere ideeen voor je. En dan is het inderdaad wachten op een offerte. Vaak kunnen ze wel inschatten hoor hoe lang het duurt en dan is het nog de vraag dat als je akkoord gaat wanneer kunnen ze dan beginnen. Dit hebben wij ook gevraagd tijdens het eerste gesprek ook iets om rekening mee te houden. Wij hadden geen vergunning nodig omdat het een zo genaamde binnen verbouwing was dus dat scheelde en weet ik niets van. Als het je eigen huis is mag je weten wie de verbouwing gaat doen als het maar volgens de vergunning gaat. Bij ons zou de verbouwing 8 weken duren maar kwamen toch zeker op 16 weken uit maar bij ons was het ongeveer het hele huis. Wij hebben die tijd in een portacabin gewoond die bij mijn schoonmoeder stond, eten wassen etc deden wij in haar huis maar ideaal was het niet maar kostte niets. Je moet goed opletten hoe de mensen over hun werk praten dan krijg je al gauw een indruk en navragen bij familie, vrienden of kennissen die misschien een goed bedrijf kennen. Ook meerdere offertes aanvragen is aan te raden bij ons scheelde het 50.000 euro (was een grote verbouwing) dat vonden wij toch wel de moeite waard om meer offertes aan te vragen en helaas vaak kost alles toch meer dan je inschat tenminste dat was onze ervaring. Suc-6 ermee!
zoals je weet zijn wij nu druk aan het verbouwen wij hadden maar 1 slaapkamer,, nu 3, nieuwe overloop. en de winkel wordt nu verbouwd naar woonkamer (trap en gang zijn ook al aangepakt) wieb doet dan bijna alles zelf(gelukkig erg handig) ik weet dat alles altijd tegen valt, kwa financien vind ik het mee vallen, maar wel kwa tijd. wij hadden bij 1 bedrijf een offerte aangevraagd (gaan nog meer verbouwen achter) maar daar hebben we nog nooit wat van gehoord, zijn inmiddels al ruim een jaar verder. als je het bedrijf wilt weten moet je maar een pb sturen. je moet gewoon bij diverse bedrijven aanvragen, de 1 is wat sneller dan de ander. en kwa vergunningen is assen erg lastig.
wij zitten midde in ene verbouwing en helaas moet ik zeggen dat het allemaal veeeeeeeeel langer duurt dan gepland...maar ik denk dat je daar bijna nooit onderuit komt...tenzij je echt een superaannemer hebt! wel zou ik idd meerder offertes aanvragen en zorgen dat je alvast nagaat of je idd wel of niet een vergunning nodig hebt...dan kan je daar al achteraan...want zodra je die binnenhebt kan je zelf weten wanneer je begint...niet dat je later nog 2 maanden moet gaan zitten wachten tot ie er is zeg maar!
Wij hebben 2 jaar geleden verbouwd. Je hebt alleen een vergunning nodig als je meer dan 3 meter uit wilt bouwen. Maar dat geldt alleen voor beneden, geen idee hoe het zit als je boven ook uit wilt bouwen. Bij ons duurde het een maand of 2 eer dat we de vergunning binnen hadden, en dan krijgt de buurt 8 weken tijd om bezwaar in te dienen. Wij hebben diverse aannemers een offerte laten maken. Duurde ongeveer een week of 4 eer dat we alles binnen hadden. Het hoeft niet persé via een aannemer. Ik neem aan dat je een bouwdepot hebt? Want dan moet je alles officieel "wit" laten doen. Maar je mag dan ook zelf verbouwen, mits je alle bonnetjes enzo bewaard voor een eventuele controle. Tja, de tijd. Laat alles goed vastleggen in je contract met je aannemer/klusbedrijf, qua bedrag maar ook qua tijd. Hier is de aannemer 3 weken bezig geweest (van de geplande 4 weken), maar wijzelf zijn nog wel een half jaar bezig geweest (en dat hadden we van te voren echt niet ingeschat). Hou er rekening mee dat de zomermaanden drukke verbouwingsmaanden zijn voor aannemers en klusbedrijven, en dat je vaak al ver van te voren de verbouwing moet plannen (en hou ook rekening met de bouwvak ) Wij hebben al die tijd hier thuis gewoond, maar ja, we hadden toen ook geen kleintje. Ik zou bij familie of vrienden gaan nu, als het thuis echt niet meer kan. Ik wil je alvast heel veel sterkte wensen met de aankomende verbouwing!
Kwa vergunningen kan het soms nog heel erg lastig worden weet ik helaas uit ervaring. Weet niet hoe het bij jullie gaat maar hier moet het eerst door de gemeente goedgekeurd worden en vervolgens nog door een welstandscommissie. Gemeente kijkt of het mag kwa regels ( kan je ook opvragen bij de gemeente). De welstands kijkt of het in het straatbeeld past. Bij ons is het 2 keer afgekeurd voordat onze plannen ( aanbouw boven) werden goedgekeurd. Dit heeft ons veel extra geld gekost. Ook moet je tekeningen inleveren met alles kwa maten en hoe het er uit gaat zien. Onze aannemer had deze in eerste instantie gemaakt maar daar ging de gemeente niet mee accoord. Kosten ons geloof ik nog eens 700 euro om ze door een officieel bedrijf te laten maken. Als je dat achter de rug hebt dan hebben de mensen in de buurt nog zoveel weken om bezwaar in te dienen. Als je pech hebt heb je net zo'n l*l van een buurman als wij en duurt het zo een half jaar langer. Geld was hier zo geregeld en ook het bouwen duurde maar iets langer als aangegeven. Vergunning nam de meeste tijd in beslag.
Meiden, bedankt voor alle reacties! Wij hebben het er gister nog even goed over gehad, en we beginnen nu met 2 offertes aan te vragen zodat we een beetje een idicatie hebben. Ook gaan we verder met de tekeningen. omdat de bouw een beetje op zijn gat ligt momenteel willen we over 2/3 maanden nog eens offerte bij andere bedrijven vragen. Waarschijnlijk zijn ze dan nog iets goedkoper. Denemarkw, Fijn he, zo'n handige man. melvin heeft er een aantal maanden geleden een nieuwe badkamer in gezet. Heel fijn. En idd. Assen is erg moeilijk met verbouwen. De spookverhalen ondertussen wel gehoord. (met mensen die weet ik hoeveel keer naar de welstandscommisie? moesten omdat de tekeningen iedere keer weer afgekeurd werden) Nou, ik vind het maar spannen iig.
wij gaan ook een verbouwing aan wegens gezinsuitbreiding.. en willen 5 meter beneden bij het huis aantrekken.. voordat we wisten dat ik zwanger was wilden we er een serre neer laten zetten en dus al een aannemer ingehuurd die de fundering zou leggen.. die ligt er nu maar nu dachten we dat het verstandiger was om gelijk een uitbouw te maken omdat het anders wel heel klein wordt boven met al die kids.. mijn vriend heeft nog 2 kinderen uit een vorig huwelijk en die komen 2 weekenden in de maand bij ons logeren.. en dan hebben we samen nog een dochter van 8 maand. en nog een kleintje op komst.. en we hebben maar 3 slaapkamers dfus komt erg goed uit zo'n aanbouw...
al veel goede tips gelezen, maar mag ik deze even toevoegen: spreek een vaste prijs (en zo mogelijk tijd?) af voor de hele verbouwing; géén uurprijs! zo kom je minder snel voor nare verrassingen te staan. wij hebben drie jaar geleden (bij verhuis) ons huis stevig laten verbouwen. gelukkig is een vriend van ons aannemer, en heeft hij ons vet gematst met tijd (extra mensne ingezet omdat we maar kort tijd hadden voor alles af moest zijn) en zeker ook geld. érg fijn! bij ons is trouwens alles door Slowaken verbouwd; harde, secure werkers en echt de helft vd prijs. top!
wij hebben voor de voorgevel ook een stuk of 3 keer opnieuw tekeningen moeten inleveren, welstands commisie is het lastigst. maar gelukkig werd het uiteindelijk goed gekeurd. en gelukkig geen van de buren die er tegen was (kon alleen maar beter worden, nu past het in de straat inplaats van vervallen winkelpand hahaha) nu de achterkant nog, dat zal wat lastiger worden
probeer zo min mogelijk stelposten in je offerte te hebben! Ik had een keer een stelpost van 500 euro in mijn offerte en dat werd dan 2000 euro! En dat was maar een hele kleine verbouwing.
Ghita, Logisch dat jullie uit gaan bouwen! Heel veel succes iig. Lien, Bedankt voor de tip. Heb hem al vaker gehoord. Gewoon een vaste prijs afspreken. Daar gaan we zeker voor. En zo heb ik ook veel goede verhalen gehoord over polen. Denemarkw, wat willen jullie achter doen? Hier veranderen we aan de voorkant niks (is al mooi genoeg zo) maar kijkt die welstands commissie ook naar de achterkant? Pff. Zal nog wat worden dan. Debby, thnx. één van de redenen waarom ik eerst nog goed wil sparen is zodat we extra geld hebben voor als het tegen gaat vallen. In ieder geval bedankt voor de tip.