SNS bank belt op en vraagt om burgerservicenummer

Discussie in 'De lounge' gestart door Illiana, 13 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Illiana

Illiana Lid

26 okt 2010
    92
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik heb even een vraagje. Ik werd vandaag gebeld door een meneer van de SNS bank (waar ik een spaarrekening heb maar niet mijn betaalrekening) of ik niet wilde overstappen naar een betaalrekening van de SNS, want dan heb je ook rente op het geld op je betaalrekening. Nou, ok, prima, ik had de reclame al gehoord op de radio en wie wil er nu geen extra geld! Dus ik vraag wat ik dan moet doen. Nou, ze hebben een overstapservice dus ze regelen het allemaal voor je, maar hij moest nog even mijn gegevens checken.

Hij had mijn telefoonnummer, naam, meisjesnaam en adres al, wilde mijn geboorteplaats nog weten en vroeg toen om mijn burgerservicenummer. Op dat moment vond ik het toch wel verdacht worden dus heb ik gedaan alsof ik geen document kon vinden waarop mn bsn vermeld staat... Hij zou me morgen terugbellen.

Is dit nu echt vreemd of ben ik paranoïde? Ik ga morgen sowieso bellen met de SNS bank of ze bezig zijn met een belactie, maar zouden jullie je burgerservicenummer gewoon zo geven via de telefoon? Als ik hiermee doorga ga ik denk ik maar gewoon naar een vestiging van de SNS!

2. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    De bank zal nooit om je BSN vragen! En al helmaal niet telefonisch of via de mail.
    Als je een nieuwe klant bent vragen ze wel (in een persoonlijk gesprek bij de bank) om je BSN, verder nooit.

3. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Dit is geen zuivere koffie. Bel ook in dit geval de politie.

4. Summer sun

Summer sun Bekend lid

14 dec 2013
    570
    1
    0
    Ik denk dat je op je gevoel met vertrouwen. Vind dat je goed gehandeld hebt. Morgen inderdaad even de banm belken. Lijkt mij dat ze je bsn wel weten.

5. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Ik zou morgenochtend even SNS bellen om te vragen of dit klopt. Zoniet de politie even inlichten...

6. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Goed gehandeld!
    Ik vind het ook wel erg vreemde vragen, bij mij hebben ze nog nooit verder gevraagd dan naar mijn volledige naam, adres en geboortedatum als check.

7. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Mijn zwager werkt bij de SNS en hij zegt dat ze dit absoluut niet vragen, normaal gesproken.
    Hij zegt dat je even moet bellen naar de SNS morgen, om te vragen of het klopt.

8. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik vraag altijd naar de naam en de functie van de medewerker. Als ik het niet vertrouw dan vraag ik of ik hem/haar zo zelf even kan terugbellen als ik mijn gegevens heb gevonden.

9. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ga langs de bank. En regel het daar als het waar is en is het niet waar weet je dat ook. Als je bij de balie staat voor een dienst van ze willen ze altijd je id bewijs. Via de tel is een beetje vreemd.

10. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Geloof er niets van!

Morgen idd even de bank bellen en de politie

11. Illiana

Illiana Lid

26 okt 2010
    92
    0
    6
    NULL
    NULL
    Even een update: ik heb net met de klantenservice van de SNS bank gebeld en alles staat netjes in mijn dossier. Het klopt dus wel! Dat hij mijn burgerservicenummer vroeg is een fraudecontrole van hun kant uit, zodat er niet een ander met mijn gegevens een rekening gaat openen ofzo. Ik ben dus toch te achterdochtig! :) Maar liever zo dan dat ik me straks voor mijn hoofd sla omdat ik via de telefoon ben opgelicht.

12. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik had deze uitkomst niet verwacht! Vind je ook niet achterdochtig hoor, gewoon juist heel slim!
    Blijf erbij dat ik het goed vind hoe je het aan hebt gepakt.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.262
    16.646
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik was ook achterdochtig geweest.
    Heb het weleens met de Ing website gehad.Ik moest ineens mijn wachtwoord veranderen.Ik kreeg daarvan een melding in mijn Ing account.Ik heb toen ook eerst de ING gebeld.Klopte gewoon want eens in de zoveel tijd moet je je wachtwoord wijzigen maar zekerheid voor alles.Liever iets te achterdochtig dan dat je straks in de problemen zit.

14. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Ik werk zelf bij een grote bank en wij mogen het burgerservicenummer niet meer vragen bij fraudegevoelige transacties. Geen idee dan waarom niet als de SNS het wel doet, het lijkt mij dat de regelgeving toch hetzelfde is.

15. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    En afgezien daarvan, ik vind het een stomme zet van de SNS. Je wordt doodgegooid met allerlei voorlichting dat je niet op links moet klikken, dat de bank je nooit per telefoon om gevoelige gegevens zal vragen en dan doen zij dat wel. Dan 'tuin' je er de volgende keer wel in, gebeurt er iets op je rekening en zeggen zij dat je maar niet zo dom had moeten zijn. Nee, slechte actie.

16. Drieka

Drieka Niet meer actief

Zeker nooit doen, normaal moet je toch ook bij de bank langs komen als je een rekening wilt openen? Ook al heb je er een spaarrekening lopen, je hebt goed gehandeld en zou morgen de gegevens van die man vragen als hij weer belt.

Sowieso ook eventjes de bank bellen en ze waarschuwen dat er weer zo iemand bezig is zodat ze hun klanten kunnen waarschuwen.

17. mommy12

mommy12 Fanatiek lid

19 okt 2014
    1.135
    0
    0
    Niet geven!

Bank als iets moet doet alleen schriftelijk via post dus

18. Jolina

Jolina Niet meer actief

Gelukkig klopte het allemaal... Maar ik zou dit nooit meer doen hoor. Nooit zomaar aan een telefoon gegevens doorgeven.

19. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Helemaal niet te achterdochtig hoor! Ik zou ook altijd terugbellen.

20. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    helemaal niet achterdochtig ,ik zou het zelfde hebben gedaan , juist goed dat je zo op je tellen let

Deel Deze Pagina