Nou, de titel zegt genoeg. Over twee weken moet ik mijn scriptie verdedigen. Ben nu al nerveus....iemand tips? Wat kan ik verwachten? Ben zo bang om dicht te klappen....brrrrrrr
Tips hangen af van de eisen. Op mijn werk betekent scriptie verdedigen namelijk dat het al beoordeeld is met een 'passeerbaar'. Verdediging kan wel invloed hebben op je cijfer, meestal in positieve zin trouwens. Een goede docent cq commissie zal je gerust kunnen stellen... doel is niet jou pnderuit te halen maar je te bevragen op eventuele onduidelijkheden, hiaten aan te laten vullen, vragen stellen over het proces, opmerkingen over details ed. Voor jou als voorbereiding. 1. Lees je scriptie heel grondig door en maak eventueel notities 2. Bestudeer dr instructie voor de verdediging. Als deze er niet is, vraag hier dan naar (begeleider bijvoorbeeld) 3. Vraag tips aan je begeleider 4. Ga sporten vooraf of iets anders als ontspanning. 5. Vertrouw op jezelf. Je kunt het!
Ik was ook enorm zenuwachtig voor mijn afstuderen, maar vond het na afloop enorm meevallen. Had het veel erger verwacht. Zoals hierboven genoemd zijn die mensen er om je gerust te stellen en zeker niet onderuit te halen. Zij willen ook dat jij je diploma haalt, het kost hun anders alleen maar geld. Verder: Lees idd je scriptie nog eens goed, ken je zwakke en sterke punten. Ik had ook de beoordeling gekregen van mijn scriptie, waardoor ik mij goed kon voorbereiden op evt. vragen. Misschien dat jij dit ook hebt of kan krijgen?? En als laatste: Super veel succes
Ik zeg altijd: voorbereiding is het halve werk. En probeer te bedenken dat men er niet op uit is om je onderuit te halen. Wees trots op wat je onderzocht/geschreven hebt en probeer het met passie over te brengen. (niet overdreven, maar maak het eigen. Je hebt niet voor niets het onderwerp gekozen) (Wat is het onderwerp trouwens?) En ik denk op moeilijke momenten altijd aan mijn stagebegeleider die ooit tegen mij zei: 'deze verantwoordelijkheid kun jij best dragen'. Dat gaf moed! Dus...deze verantwoordelijkheid kun jij best dragen, zet 'm op!
Scriptie verdigen klinkt al niet fijn ...zie het zo...het is meer een gesprek waarin jij de kans krijgt om onduidelijkheden uit te leggen thats it Ik was destijds ook erg zenuwachtig maar mijn begeleiders hebben mij echt gerustgesteld. Ik zou zeggen lees je scriptie big een goed door, blader eens goed door alle bijlagen heen en relaxxxx Succes!
Ahh lief, dankjulliewel allemaal! Het onderwerp is fiscaal " de gebruikelijk-loonregeling". Ben nu 5 jaar bezig en er zo klaar mee, wil eindelijk eens niet meer hoeven te studeren of ermee in mn hoofd te lopen dat ik nog moet studeren. Ik kan zeker wat met jullie tips!