Slechte en moeilijke eter

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door namoli, 8 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    #1 namoli, 8 jul 2014
    Laatst bewerkt: 8 jul 2014
    Ik heb dringend enkele tips nodig... Ben een beetje ten einde raad

Mijn zoon is nu 21 mnd maar een slechte en moeilijke eter wat betreft groenten en vlees.

Wat eet hij wel: brood, kaas, yoghurt, zuivel in het algemeen, alle fruit, fishsticks, puree met wortelen of spinazie , spagettie met tomatensaus.

Wat eet hij niet: vlees, kip ( heel zelden), aardappelen behalve puree met wortel of spinazie en alle groenten.

Als ik groentenhapjes maak met brokjes, zonder, geplet, gemixt enz alle gaat er gegarandeerd uit of wordt uitgespuugd of wil hij er zelfs niet van eten.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen ik kan toch niet elke dag spagettie maken of puree?

Hij weegt momenteel 10kg en is ong 85 cm ik weet het niet precies. Maar de omgeving zegt dat hij veel te mager oogt.

Ik ben ten einde raad...

2. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    Hij eet ook geen rijst of couscous

3. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen Namoli,

Goed dat je even contact met ons opneemt over je zoon van 21 maanden. Wat vervelend voor jou en je kindje dat hij zo slecht groente en vlees eet.

Een kindje moet soms wel 5 a 10 keer dezelfde smaak proeven voordat de smaak als 'lekker' wordt ervaren. Blijf elke dag een hapje groenten in combinatie met vlees of vis en aardappelen, rijst of pasta aanbieden. Eet in een rustige omgeving met het hele gezin aan tafel. Kijk wat je kleine ervan eet en als hij niet meer hoeft, dan haal je het bordje weer van tafel. Bied geen alternatieven aan en laat complimenten of straf achterwege. Mogelijk bevind je kleine zich in de zogenaamde 'peuterpuberteit', waarin weigeren een interessante nieuwe manier is om zelf keuzes te maken.

Neem je zoon een keer mee met boodschappen doen. Kies zelf twee soorten groenten uit. Vraag je zoon om te kiezen welke van de twee groente hij vanavond op zijn bord wil. Jij kiest en je zoon maakt de eindafweging hierin. Ditzelfde kun je uiteraard ook met vlees doen.

Groetjes,

Charlotte Maintz

4. namoli

namoli Bekend lid

27 jan 2012
    697
    0
    0
    Dag Charlotte bedankt voor uw reactie.

Hij eet eigenlijk sinds hij begon met groenten al niets behalve dan puree met wortelen. Ik maak elke dag eten klaar met groenten, vlees enz. Ik bied dit elke dag aan. We zitten ook elke dag samen met het gezin aan tafel. Hij eet dan gewoon niet. Als je wilt helpen komt er een heel drama van dus dat doen we al niet meer. Het is gewoon dat hij dat zelfs niet wilt proeven want de kans ik groot dat hij het wel lust maar hij houdt gewoon zijn mond stijf op elkaar. Als je het er dan toch een keertje gelukt is dat hij wil proeven spuugt hij het wel onmiddellijk uit.

Gisteren heeft hij in de ochtend een boterham met een eitje gegeten. Tegen de middag nog een Danone en een banaan. In de middag nog 2 boterham met kaas. Tegen 4u aardbeitjes. S avonds heeft hij ravioli gegeten op gevuld met kaas en tomatensaus.

Wat vind u van zijn gewicht want omgeving zegt dat hij veel te mager is. CLB afspraak is pad terug in september en de laatste keer ik ben geweest was maart geloof ik.

Deel Deze Pagina