Even een wakeup call: je bent weer aan het doordrammen. Over zaken waar je kennelijk geen flauw benul van hebt. Want de dingen die je hier uitkraamt zijn gewoon fouten op niveau middelbare school, economie 1. Een eigen mening over wel niet gratis geven is natuurlijk prima, maar roepen over 'zeker weten' en dan onzin erachter zou ik gewoon niet doen.
Klopt dat heb je niet gezegd, maar dat je wel pas weet als je kostgeld / zelf werk/ zelf dingen moet kopen hoe je met geld om moet gaan. Dat je dan pas verantwoordelijkheid kent. Maar mi gebeurt dat al als je zakgeld krijgt.
ik zou verkopen maar tegen inkoopprijs. hoef er geen winst op te maken maar als ik me schoenen weg zou geven dan ga je natuurlijk op den duur ook verlies leiden. zou gratis ook echt niet verwachten. mijn ouders zijn niet het typ dat verdienen op hun kinderen en zouden nooit meer vragen dan het hun gekost heeft. ik zou ook echt niet verwachten dat ze het gratis weg zouden geven. hebben in totaal 7 dochters en 6 kleinkinderen wat het dan ook wel erg duur zou maken om alles weg te geven. in deze tijd is 100 euro veel geld
Laat mij lekker, jeetje Als je je eraan irriteert vooral niet lezen En ja, ik weet 100% zeker dat haar vader winst maakt Als hij die schoenen voor 144 verkoopt terwijl ze 180 kosten voor de VERkoop dan ligt de INkoopprijs lager dan 144 dat weet elke banaan Of denk jij soms dat papa lief die schoenen die 180 kosten voor meer dan 144 INkoopt? Dát is pas naïef!
Ja en er staat dat ik dat pas leerde op dat moment dus het gaat om mij en niet om een ander Want ik leerde dat niet van die 2 gulden in de week. Daar kocht ik snoep van En ik wist echt niet hoe duur de broek was die ik aan mijn kont had hoor. Of de schoenen waar ik op liep. ( en mn moeder heeft wel 100 duizend keer verteld dat ze bijv 80 gulden kosten) Maar wist ik veel wat 80 gulden was... Dat leerde ik dus echt pas toen ik zelf inkomsten kreeg en daar alles zelf van moest doen. Maar goed dat is ook heel verschillend de een kan dat wel al vroeg en de ander niet. Ik kan nu ook goed met geld om gaan en heb ook geen schuld *gelukkig*
En daar gaat het uiteindelijk om. Toch? Dan ben je een gelukkig mens ( het allerbelangrijkste is natuurlijk je gezondheid)
ik vind ook altijd met zulke dingen waar ligt de grens. mijn vriend is timmerman en iedereen denkt altijd maar dat hij wel even een klusje voor hun doet gratis/vrienden prijs. maar ja waar leg je dan de grens. ouders broers/zussen, nichten/neven, goede vrienden, kennissen. als je niet oppast ben je voor iedereen alles gratis aan het doen. me vriend is er nu gewoon zo goed als mee gestopt. hij maakte ook vaak de afspraak als ik die klus voor jou doe, dan doe jij dit voor mij. alleen 9van de 10 keer gebeurde het dan niet.
Mijn ouders verkochten vroeger schoenen, en zowel mijn zus als ikzelf liepen erbij als Imelda Marcos. Gratis en voor niets. Als er weer een partij schoenen binnenkwam hadden wij eerste keus. Ik vind de korting die je van je vader krijgt op zijn zachtst gezegd 'karig'. Maar ik kan niet oordelen over de relatie die jij met je familie hebt. Voor mij zou het echter ondenkbaar zijn, en ik zou mijn schoenen persoonlijk uit principe ergens anders kopen.
Ik zelf zou de grens bij broers/zussen/ouders leggen en eventueel jullie beste vrienden. ( 1 stel dan)
20% korting betekent niet dat ze de BTW niet hoeft te betalen. Pa zal die BTW gewoon af moeten dragen, daarbij maakt het niet uit of zijn dochter die schoenen koopt of een ander. Dus als je schoenen (of iets anders) koopt, gaat 19% van het bedrag sowieso al niet naar de ondernemer. Van die 140 euro is dus 20% afgegaan. En daarna draagt pa nog BTW af.
Bij mijn vader trekt ie de grens bij mij en me zusje that's it anders kan je wel bij iedereen beginnen. Ik zou dat ook doen, me eigen kinderen, na ja en me ouders en zusje dan maar voor de rest houd het wel op haha.....
Heb jij zijn boekhouding gezien? Je denkt dat het zo is, dat maakt het nog geen feit. Vader moet volgens mij gewoon de btw nog afdragen of hij nu wel of geen korting geeft. Als mijn vader trouwens een schoenenwinkel had, zou ik veel vaker schoenen bij hem kopen dan ts doet. Ik sponsor en maak graag reclame voor familie.
Het zou niet eens in me op komen dat hij het gratis zou moeten geven. Zeker niet als ik een op mezelf wonende zelfstandige moeder ben. Als je nog thuis woont en afhankelijk bent van je ouders, en zij betalen je kleren, is het logisch dat je ook schoenen krijgt, of hij ze nu verkoopt of niet. Voor de rest is het zijn werk, hij moet er zijn boterham mee verdienen, en dat je een fikse korting krijgt is mooi.
@daantje: ik wil meestal best even kijken... Maar als het uren gaat kosten laat ik het door iemand anders doen. Overal zitten bedrijfjes en als je gewoon weet wat er stuk is ben je meestal voor weinig geld klaar. Ik stuur bijv mijn moeder op pad naar de winkel met de melding: harde schijf is stuk. Instrueer dr echtgenoot (die vrij handig is maar gewoon niet weet hoe het werkt) omschrijving van wat hij precies moet doen en dan is het alsnog naar tevredenheid opgelost. Ik woon ook niet naast de deur dus soms moeten ze het echt gewoon zelf oplossen. Overigens die enorme marges op kleding... Worden vaak niet gemaakt door de detailhandel. Vaak is de groothandel of de producent degene met een enorme marge. Detailhandel heeft het vaak al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden.. Die gaan dus niet voor extreme marges. Dat zou ze de kop kosten. Plus dan zou dat ene dure merk bij een andere winkel veel goedkoper zijn. Want minder marge = meer verkopen en dus alsnog meer winst. Plus luxe winkels zitten vaak in duurdere panden (A-lokatie), duurdere inrichting, beter opgeleid (en dus beter betaald) personeel etc De kosten lopen daarbij sneller op dan bijv bij een scapino met z'n 200 winkels die gezamenlijk (en dus grote aantallen) inkopen. Zelfs al zou je de inkoopprijs weten dan wist je nog niet hoeveel winst hij maakt.
zucht... vader maakt op een paar schoenen van 180 echt niet maar 36 winst hoor, de korting die hij nu zijn dochter heeft gegeven, dan kan hij zijn tent wel sluiten als hij van die 36 euro winst zijn personeel en zichzelf nog moet uitbetalen en het pand moet huren en de boekhouding van moet betalen ik zou zeggen, TS, vraag eens aan je vader voor hoeveel hij de schoenen inkoopt. ik wed voor veel minder dan 144 die TS betaald heeft,en anders vreet ik mijn schoenen op
@ts niet alles gelezen. Ik krijg bij mijn moeder ook alles tegen inkoopsprijs of gratis. We hebben hier een paar huizen verder een buurman waar manlief zijn badkamer heeft verbouwd, hij ontwerpt schoenen en is vertegenwoordiger via hem kan ik alles merken bestellen tegen inkoopsprijs! Dus ik vind het idd raar dat je vader maar aan de andere kant als ik voor mijn moeder werk krijg ik ook gewoon betaald of het moet 1a2 uurtjes zijn dan zeg ik laat maar zitten, zo vaak werk ik niet voor haar.
Daantje: het idee van winst is dat AL je kosten eraf zijn... Dus ook de kosten voor pand, personeel en alles wat je nog meer kunt bedenken. Brutowinst is puur verschil tussen inkoop en verkoop. DAAR betaalt hij btw over. Nettowinst is wat er overblijft nadat ALLE kosten eraf zijn En ik denk dat hij een gelukkig man is als dat 36 per paar laarsen is. Daar geloof ik niks van