Ik zou echt nooit geld van mn kinderen willen. Als het zo nu en dan is. Kijk iedere maand een paar schoenen is een ander verhaal. Mijn vriend heeft een rijschool en over mn lijk dat ons zoontje later voor zijn rijlessen moet betalen
Ik vind dat ie je de laarzen best wel gratis had kunnen geven.. Helemaal omdat dit pas je 4e paar is in 3 jaar..
Ik vind het echt schandalig om je kind te laten betalen! En áls ik mijn kind zou laten betalen (na 30 paar per jaar ofzo) zou dat max inkoop + btw zijn.
Ik heb niet alles gelezen. Wat me wel opvalt is dat wordt gedacht dat de vader van TS het vast wel kan missen. Toevallig heeft een vriend van ons een schoenenwinkel gehad. Een eenmanszaak. Dat betekent dus open van ma tot za, en op zo inkoop. Zes dagen in de week werken, plus eens in de vier weken op zondag. Hij verkocht ook het duurdere segment schoenen. Maar let wel: daarop zit niet heel veel marge en de markt is ook kleiner. Naja, goed, om een lang verhaal kort te maken: die vriend hield er in sommige maanden maar een paar honderd euro aan over. Voor zes dagen werk in de week... Dat de vader van TS een eenmanszaak heeft zegt voor mij al genoeg. Als hij echt bakken met geld zou verdienen, nam hij wel een medewerker in dienst. Dus maw: ik vind 20% korting mooi genoeg.
Ik ben halverwege gestopt met lezen, maar wil even op een paar dingen reageren: Mijn man is ook ZZPer in de computers, en geloof me, als onze zoon straks zelfstandig is en op zichzelf woont...dan betaald hij ook gewoon als er iets met zijn pc is of als hij een nieuwe wil. Er word hier heel makkelijk geroepen van dat kan makkelijk tegen inkoopsprijs... jullie hebben geen besef van hoeveel kosten een zzper moet maken buiten de inkoopsprijs om. Daar word je echt niet vrolijk van hoor. Denk aan Pensioen, Arbeidsoneschiktheid verzekering, rechtsbijstand verzekering, winkelpand en dat is nog maar het begin. Ikzelf werk als storemanager in een winkel...wij hebben een hele mooie jaar omzet, maar als je ziet wat er onderaan de streep overblijft....das minder dan mijn jaar salaris hoor ( en nee, ik verdien echt maar als jantje modaal). En nu werk ik voor een grote keten, en wij zijn een klein filiaal, en dan vangen de grote filialen dat wel iets op, maar geloof me op kleding (praat ik niet over dure merken, daar weet ik het niet van, maar gewoon normale winkels als H&M, MS mode, MissEtam, C&A ed) word echt niet zoveel winst gemaakt als hier word gedacht. En op kleding in de uitverkoop word echt geld bij toe gelegd. Maar in het magazijn laten hangen is nog meer verlies.
sorry maar bussiness is bussiness... Hij moet ook geld verdienen heeft de geld nodig! Omdat hij je je vader is verdien jij alles gratis? Nee zo gaat het niet in leven! Atleast heeft hij je wel korting gegeven beter toch? hij kon het ook heel bedrag geven! Das echt zo een zeikerd en ondankbare gedrag (hmmm) Weet ook niet waarom je vriendin zo loopt op te steken...
Ligt misschien ook wel aan de band die je met je vader hebt.. Denk dat als mijn ouders een eigen zaak zouden hebben ik nergens voor hoefde betalen.. Maar net wat je zegt, je hebt er verder nooit bij nagedacht totdat je vriendin er wat over zei.. Misschien valt het wel mee Je zou er eens met hem over kunnen praten?
Ik vind dat het aan de vader is om te bepalen voor wat voor prijs iets wordt gegeven. Gratis is geen vanzelfsprekendheid, al helemaal niet als je een kleine middenstander bent (zoals volgens mij in het geval van de vader van TS).
Ik heb niet alles gelezen, maar helaas ken ik dit ook van mijn eigen ouders. Zo moet ik bijv. mijn ouders betalen als ze iets voor me doen (helpen met verbouwing, strijken enz) En ook als mijn ouders bijvoorbeeld iets hebben wat ze niet meer gebruiken (bijvoorbeeld computer) mag ik dat van de KOPEN. Sinds ik zelf kinderen heb gaat dat me steeds meer opvallen en dwarszitten. Ik zou dat namelijk zelf nooit van ze vragen en ik kan me er niets bij voorstellen dat je aan je eigen kinderen wil verdienen. In het geval van jou vader zou ik ook denken dat hij je die laarzen op zijn minst wel tegen inkoopprijs verkoopt. Op die manier verdient hij niets aan je, maar 'geeft' hij je ook niets. Iedereen blij, zou je denken..
Ik heb niet alle reacties gelezen. In dit geval lijkt het mij bepalend hoe het financiële plaatje bij je vader eruit ziet Consider. Als hij zelf echt weinig geld te besteden heeft dan vind ik de 20% korting normaal en redelijk. Als hij echter "normaal" verdient en wel wat te besteden heeft vind ik hem idd een grote vrek. Dan zeg je toch als vader ééns in de zoveel tijd: "kind, kom maar een paar schoenen bij mij uitzoeken". Dat zouden mijn ouders wel doen tenminste in zo'n situatie. Maar goed, ik kan niet in jouw vader zijn portemonnaie kijken en jij misschien ook niet?
Jeetje Anne, bij jou gaat dat wel erg ver. Moet je serieus betalen voor strijken? Door je eigen moeder? Kan me voorstellen dat het je tegen de borst stuit. In het geval van ts denk ik inderdaad dat je moet uitgaan van de financiële situatie van haar vader. Loopt zijn zaak goed, dan zou ik ook min of meer verwachten dat je af en toe eens een leuk paar schoenen mag komen uitzoeken. Loopt de zaak nu niet zo goed, dan begrijp ik ook wel weer waarom hij dat soort "kortingen" nu niet kan geven. Het is gewoon moeilijk oordelen als je iemand niet in persoon kent en dus ook niet weet welke afwegingen iemand heeft gemaakt bij het maken van zijn besluit.
Nu kwam ik deze reactie van je tegen. Hmm, ja dan is je vader dus idd een verschrikkelijke vrek en vind ik dat je vriendin gelijk heeft. Ik zou mij kapot schamen als vader, maar goed, hij heeft daar blijkbaar geen last van. Ik kan mij helemaal voorstellen dat je moeder het niet kon uithouden bij zo'n man.
Mijn ouders hebben 24 jaar voor me kromgelegen, en hebben alles voor me betaald: eten, kleding, school, studie, extraatjes, de hele reut. Zou ik dan nu, terwijl ik een riant salaris heb, dan nog moeten verwachten dat ze me gratis spullen / diensten leveren alleen maar omdat ze toevallig mijn ouders zijn? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt!
Dit gaat hier echter niet op. TS kreeg vroeger zelfs geen ijsje van haar vader! En bovendien heeft hij voldoende te besteden volgens TS. Als ik in die omstandigheden zou verkeren zou ik met alle liefde van de wereld af en toe iets leuks geven aan mijn kinderen, in dit geval een paar schoenen. Of ik dan wel of niet krom heb gelegen in het verleden voor mijn kinderen doet daar niets aan af. Ik zou andersom als kind geen enorme grote giften van mijn ouders willen accepteren, maar een paar schoenen.....big deal.
En dat is dus het sleutelwoord: geven. Een gift is iets wat je niet verwacht (zoals dat mijn ouders, als verrassing, de helft van mijn trouwjurk hebben betaald). Dat betekent niet dat je moet verwachten dat je gratis je schoenen krijgt, terwijl je ze toch echt zelf kunt betalen. Dan is die korting toch ook al een gift.
Dus omdat er vroeger nog geen ijsje vanaf kon moet hij nu ineens 180 kado doen? Wat een rare situatie. Gelukkig krijgt mijn d