Hé, Zijn hier toevallig meer moeders die borstvoeding geven aan een kindje met refluxklachten? Ik ben op zoek naar iemand om ervaringen uit te wisselen. Ik weet het allemaal niet zo goed meer namelijk...
hoi, hier zo eentje mijn dochter is van de 15de juli ik geef gaviscon en infacol. en morgen ga ik eens naar een osteopaat. hier zit ik er soms ook door. gisteren is ze 16 uur non stop wakker geweest door de dag. snachts dan wel eens 5 u geslapen. normaal slaapt ze max 1 a 2 uurtjes succes
Mijn zoontje had erge verborgen reflux met slokdarmontsteking bij 4,5 maand. Ik had in tweede instantie een borstvoedingsvriendelijke kinderarts. Hij vond het stoppen met borstvoeden nergens voor nodig en zag ook niks in indikken met johannesbroodpitmeel. Ook was hij geen voorstander van eerder dan 6 maanden beginnen met bijvoeden. Vraag maar wat je wilt weten!
Hier ook een BV reflux baby! Nu moet ik zeggen dat het de laatste tijd echt stukke beter gaat!!!! wat ik heb gedaan? Na de voeding min 30 min omhoog gehouden en overal waar ze lag (bed, wipstoel e.d.) schuin zodat ze ook wat hoger lag! Nu is ze 3 maanden en is het echt al super verbeterd en hoeft ze niet meer overal schuin te liggen! Ik heb als medicijn Zantac gekregen maar hier ging ze juist heel erg van spugen! dus daar ben ik maar mee gestopt. suc6! oja... en extra rust is ook belangrijk! als ze zich druk maken komt het sneller omhoog!
Wat voor vorm van reflux heeft je kindje? Ongecompliceerde reflux: veel spugen, maar er komt geen zuur omhoog, ook wel 'happy spitters' genoemd. Gecompliceerde reflux: veel spugen, slokdarmirritatie en zuur komt omhoog. Verborgen reflux: zuur komt omhoog, slokdarmirritatie, maar niet of nauwelijks spugen. Ik heb drie maanden volledige bv gegeven aan mijn dochter met gecompliceerde reflux en daarna nog een maand gekolft. Ik vond het erg zwaar met al die melk die terugkwam en de onrust die ze had (huilen, weinig slapen, overstrekken, etc). Het spugen begon eigenlijk al halverwege een voeding en ging door tot de volgende voeding. Aan de borst hebben we het niet onder controle kunnen krijgen, ingedikt in de fles wel.
Hier al bijna 16 maanden probleemloos borstvoeding en behoorlijke zware verborgen reflux . De reflux is onder controle met medicijnen, dat was wel echt een vereiste hier, indikken met nutriton was hier niet voldoende. Met medicijnen was de reflux binnen 2 weken zo goed als weg en sindsdien geen enkel probleem meer, zowel borstvoeding als vaste voeding . Als je vermoedt dat je kindje reflux heeft en er last van heeft, altijd direct om een doorverwijzing naar de kinderarts vragen (is mijn advies). Huisartsen zijn vaak maar zeer matig op de hoogte van alle mogelijkheden. Geef bij je kinderarts aan dat je door wil gaan met borstvoeding, vaak zijn ze erg bereid om mee te denken. Nogmaals, hier is het met medicijnen geen enkel probleem, ik dikte niets in, bedje stond en staat gewoon plat
Gaviscon is een soort van paardenmiddel bij reflux. Wij kregen in eerste instantie Antagel van de huisarts, maar mijn kinderarts zei later ook, dat is zo weinig werkzame stof wat erin zit (vrij verkrijgbaar ook), dat geldt voor Gaviscon ook, bij veel reflux-kinderen helpt dit niets. Infacol is voor darmkrampjes, niet voor reflux. Als ik jou was, zou ik eerder langs een kinderarts gaan, dan naar een osteopaat....die kan niets veranderen aan een niet goed werkend maagklepje. En je dochtertje heeft er zo te lezen heel veel last van dat ze zo weinig slaapt.
hoi, ben al elke week naar een kinderarts geweest hoor , ben van belgie, dus wij hoeven geen doorverwijzing ofzo. ik moest starten met gaviscone n dat ander en als dat niet helpt was het opname in ziekenhuis om juist te zien wat of hoe, maar vandaag gaat het vrij goed. vandaag slaapt ze en nog niets overgegeven en nog maar twee keer gemerkt dat ze last had van een krampje. de osteopaat wil ik gewoon doen omdat ik via collega's daarover al veel goed gehoord heb en baat het niet schaden ook niet he.
Wij zijn ook eerst begonnen met Gaviscon (icm met Nexium, omdat mijn zoontje al een slokdarmontsteking had). Gaviscon heeft juist een heel mild bijwerkingenprogramma in tegenstelling tot bijv. Zantac en is miz geen paardenmiddel, alleen kan je er niet teveel van geven omdat het heel zout is. Osteopaat werkte hier tegen alles (nekje, darmen, reflux)!
hoi, heeft de osteopaat bij jullie geholpen??? ben benieuwd om 15 uur moeten we gaan. de gaviscon geef ik nu voor het eten en ik wissel af 1ml of 0,5 ml zodat ik voor elke voeding kan geven, ze mag maar 6 ml op een dag. als ik het na het eten geef spuuwt ze er alles uit en nu slikt ze het meeste door. nu moet zeggen die gaviscon alleen hielp niet , maar sinds ik dat ander bij geef infacol is het echt wel beter. al twee nachten slaapt ze nu 5 uur dan 3 uur en dan 2 uur. is toch al beter dan om elk uur he. gr
Hoi Jente, Oe, je moet die Gaviscon wel NA de voeding geven hoor! Het legt nl. Een beschermlaagje op de slokdarmwand, zodat het zuur niet zo brandt. Als je het voor het voeden geeft, spoel je dat beschermlaagje weer weg. Ik mocht bij 5 maanden 10cc per keer geven met een maximum van 40cc per dag. Wij zijn met 7 weken bij de osteopaat beland. In eerste instantie voor pijn in het nekje (kiss-syndroom), ernstige darmkrampen/verstopping en een voorkeurshouding. Dit ging meteen al beter. Toen we thuis kwamen viel hij voor het eerst zonder schreeuwen in slaap in zijn wiegje. Dag 2 heeft hij de hele dag gegild en daarna poepte hij zich helemaal leeg! Daarna ging het over het algemeen iets beter. Hij was niet klachtenvrij, maar wel rustiger. Met tussenpozen van 3 weken zijn we nog een paar keer terug geweest. Sterkte!
de vroedvrouw zei dat de gaviscon ook ervoor mocht, als ik die erna geeft spuuwt ze zo goed als alles terug uit, dus lijkt me ook niet de oplossing te zijn. is gaviscon niet gewoon tegen overgeven en die infacol die een beschermlaagje legt tegen zuur? nee ken er niet zo heel veel van hoor. ik ga eens alles bij elkaar pakken en naar de osteopaat ben benieuwd
Nee, Gaviscon is niet tegen het overgeven op zich. Daar werkt helaas niet zoveel tegen totdat het klepje tussen maag en slokdarm netjes op zijn plek blijft zitten. Infacol zou werken tegen darmkrampen en niet tegen spugen. Hier werkte dat tijdelijk.
Bedankt voor jullie reacties! Mijn dochter is nu 5,5 week oud. Vanaf het begin heeft ze melk die steeds terugloopt in haar mondje, vooral als ze ligt. Op zich huilt ze niet veel en ik denk ook niet dat ze er echt pijn van heeft. Wel komt ze hierdoor moeilijk in slaap. Ze murmelt, gromt, smakt en knoerpt en trekt vieze gezichten en huilt dan een beetje. Soms moeten we haar een paar keer weer uit bed tillen. Het liefst wil ze rechtop rondgedragen worden. In het begin spuugde ze ook regelmatig, variërend van een flinke golf tot de hele voeding. We zijn haar toen langer rechtop gaan houden na de voeding en letten er goed op dat ze echt boert na het drinken en daarmee is het spugen nu teruggebracht tot een keer of 2/3 in de week. Al met al is ze echter gewoon niet gelukkig. Ze is geen huilbaby, maar voelt zich wel duidelijk ongemakkelijk en tussen het voeden en slapen door is ze erg onrustig en zijn we veel met haar in de weer. In bed en in de kinderwagen vindt ze het niet fijn (we hebben beide wel schuiner gezet trouwens). In de draagdoek wel, maar de laatste keren begon ze daarin panisch te huilen toen ze wakker werd, dus ik ben er nu wat terughoudend mee (geen idee waar dat van kwam trouwens). Wat niet prettig meewerkt, is dat ik ook te maken heb met een behoorlijk harde melkstroom, waardoor sommige voedingen wat rommelig lopen en de klachten toenemen. Bij mijn oudste dochter had ik dit ook en daar werd het met een week of 6/7 beter, doordat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd raakten. Ik heb nu ook weer twee keer 's ochtend leeggekolfd om te 'resetten' en dat lijkt redelijk te helpen. We weten niet zo goed wat we moeten doen met onze dochter: wel of niet naar de huisarts gaan, wel of niet vragen om medicatie. In eerste instantie neigen we naar afwachten tot ze eroverheen groeit, omdat ze er niet vreselijk last van schijnt te hebben (het is vooral voor onszelf wat lastig), maar bij het consultatiebureau raadde de arts eigenlijk aan om om medicatie te vragen bij de huisarts, omdat ze er misschien wel degelijk last van heeft. Zij had het over medicatie: Zantac en nog iets anders (met een 'M'). Zelf zijn we daar wat huiverig voor, in verband met bijwerkingen. Ik lees ook veel over osteopatie, maar ik snap niet zo goed wat een osteopaat zou kunnen doen aan een niet goed werkend maagklepje. Wat is jullie visie en hebben jullie nog tips? Op internet vind je in verband met refluxklachten vooral veel over flesvoeding en ik wil echt borstvoeding blijven geven.
Lisa had voornamelijk verborgen reflux, maar spuugde ook wel aardig wat. Na de kraamweek werd ze wat onrustig, met 4 weken zat ik echt met m'n handen in het haar. Toen kwam ik er door te lezen op internet erachter dat ze reflux had, ik ben toen nutriton gaan gebruiken, voor en als ze niet in slaap was gevallen ook na de voeding. Dat werkte een paar dagen goed en toen werd Lisa weer onrustig, ging 's avonds veel huilen, toen hebben we via de huisarts zantac gekregen en een verwijzing naar de kinderarts. De zantac werkte al snel niet meer, toen kregen we losec en later motilium erbij, maar het werd helaas nauwelijks beter. Ik heb het advies gehad om even te kolven tot de toeschietreflex en daarna aan te leggen, zodat de melkstroom wat rustiger zou zijn. Ook het advies gekregen om af te kolven en dan met nutriton te geven, omdat het dan beter mengt. Dat had ik nog niet geprobeerd, zag het ook niet zo zitten om fulltime te gaan kolven. Maar het lot besliste anders, Lisa werd ziek met 10 weken, dronk niet meer en ging ook niet meer drinken waardoor ze een half jaar een sonde heeft gehad en ik 9,5 maand fulltime heb gekolfd (tot haar eerste verjaardag). Met de sonde had ze gelukkig haast geen last meer van de reflux. Ik was ook niet zo van de medicijnen en stelde het ook telkens uit, tot het echt niet meer ging, ik vond de nutriton al erg om mee te beginnen. Maar later heb ik de huisarts om zantac gesmeekt. Je verhaal klinkt precies als ons verhaal, Lisa huilde in eerste instantie niet veel, maar lachen deed ze ook haast niet en ze was gewoon echt niet blij. Gaviscon wordt door onze kinderarts trouwens niet voorgeschreven omdat er veel zout in schijnt te zitten.
Hoi, Moeilijk. Mijn zoontje was echt doodongelukkig van de pijn van al zijn klachten, die lachte de eerste tijd helemaal niet. Huilde en krijsde veel, wou alleen maar drinken, balde zijn vuisten, overstrekte en ontwikkelde een voorkeurshouding. Kon alleen rechtop op mijn borst slapen, dat vond ik niet erg, maar 's avonds in zijn wiegje leggen dat was geen doen. Hij had echter geen last van omhooggekomen melk in zijn mondje, het stopte bij hem bij zijn keel en dan slikte en hikte hij en liep het weer terug. We zijn twee keer bij de huisarts geweest en die zei dat zoonlief "gewoon" een te vroeg geboren kind en huilbaby was. Het is je eerste, dus wat doe je dan? R&R icm inbakeren, babymassage en osteopathie hielp allemaal een beetje, maar niet echt als je begrijpt wat ik bedoel. Het ging pas beter toen hij een maand medicijnen kreeg en begon met bijvoeding, dat was bij 6 maanden; de verborgen reflux verdween toen als sneeuw voor de zon! Wat een osteopaat doet weet ik ook niet precies, maar als je ten einde raad bent, pak je alles aan en het hielp, dat was het belangrijkste. Een nekwervel zat vast en drukte op een zenuw die maag en darmen aanstuurde. Hij manipuleerde heel zachtjes het nekje en de organen met zijn vingers, that's it. Ik had ook hyperlactatie en da's heel niet handig bij reflux. Te vaak drinken ook niet. Wist ik allemaal niet. Wel kolfde ik de eerste spuitstralen af met de hand in een cupje, dat kreeg hij dan ook. Stoppen met bv is ECHT nergens voor nodig! Als er reflux is, heeft dat te maken met dat klepje dat niet blijft zitten en niet met de soort melk die erin gaat. Wel gaat reflux vaak samen met koemelkallergie, wat hier overigens niet het geval was. Ik heb al geschreven dat onze ka geen voorstander was van kolven en een fles met Nutriton geven. Het is volgens hem niet bewezen dat het helpt bij erge reflux en kan volgens hem bij hardnekkige reflux zelfs gevaarlijk zijn omdat als het eten toch omhoog komt, dit een zware ingedikte zure brei is die dus twee keer langs de al gevoelige slokdarm komt. Mijn zoontje had een ontstoken slokdarm. Onze kinderarts wou ook eerst Gaviscon proberen ipv een Zantac oid. Als je daar de bijwerkingen van leest, wordt je niet blij. Gaviscon is zout ja, maar mits goed gedoseerd is dat te overzien en erge bijwerkingen heeft het niet. Zantac wordt afgeraden als je borstvoeding geeft. Dan vind ik het gek dat zo'n middel rechtstreeks aan een zuigeling wordt gegeven. Maar je zal zien dat in het ene geval de ene huisarts het zo voorschrijft en in een ander geval zelfs een kinderarts er voorzichtig mee is. Dat andere middel is Motilium en zorgt voor een snellere maaglediging. Mijn zoontje heeft erg gevoelige darmen en kon hier niet tegen, die kreeg er vreselijke krampen van. Op borstvoeding.com staat een interessant artikel over reflux en de gevaren van het toedienen van johannesbroodpitmeel.
hier een goede werking van de combinatie van zantac +motilium, (alleen motilium moet je niet te lang mee doorgaan, hier kreeg ie ook buikkrampen na 4 mnd, maar in het begin hielp het erg goed, zodat die slokdarm goe dkon herstellen) jbpm werkte hier gewoon niet, onwijze krmapen (ik gaf het als papje 2 lepeltjes ofzo voor de voeding) Hier trouwens ook een KA die geen voorstander wa svan Jbpm, ze zei je kan het altijd proberen, maar tis nooit bewezen dat het daadwerkelijk ehct helpt, buiten het feit dat vele er krampjes van krijgen infacol werkte wel tegen de darmkrampjes (die gevolg waren van het vele huilen en lucht inslikken etc etc) maar vanaf de medicatie had ie daar nog amper last van! Ik legde hem aan, en liet ehct even de ergste druk in een doek lopen, ook ik had ehct heel veel melk, als ik kolfde was er echt heel veel voormelk . dit heb ik best ene tijd volgehouden, tot dat ik door had dat hij die druk wel weg kon slikken en het niet emer zo hard ging! Maargoe dmijn zoontje was er echt doodongelukkig van! ik denk niet dan BV een reden is om de reflux te stoppen of te voorkomen Mijn zoontje heeft tot 6 mnd niet plat gelegen! ik ben vanaf 5 mnd zantac gaan afbouwen en met 6,5 mnd ongeveer gestopt en sindsdien nooit meer last! Tja tip is, ik zou het aankijken zolang je kindje er nog niet van krijst oid ...mijn zoontje kreeg er namelijk slaapproblemen van, met 4 weken sliep hij maar 8 uur op 24uur, dus dat was echt heel zielig. Kon alleen maar op mijn borst slapen, en het liefst op zn buikje, dit dee dik ook altijd zolang ik erbij was, ook op zn zij vond ie prettiger (toen dat nog kon) (ervaring hier met HA+doorverwijzing: opzich "goed" natuurlijk in de eerste instantie moest het heeel erg zijn met meters golven, had hij natuurlijk niet was verborgen vorm..Maargoed ben in 1 week 3x langs gegaan ookal stond mijn afspraak later gepland, gewoon om aan te geven dat ik vond dat het ehct niet nromaal was en zag dat mijn kind verging van de pijn. HA maakte een afspraak bij de KA over 2 weken, maar ik stond alsnog dag later weer op e stoep en toen kon ik ineens direct naar de KA, die dag medicatie gekregen en toen wa shet gelijk over!)
hoi, men meid wil ook alleen rechtop rondgedragen worden, leg je haar neer is het krijsen. gisteren naar osteopaat geweest of ht helpt geen idee. hier is het weer erger, niet willen slapen, krijsen , overgeven,..... morgen moeten we om 8 uur in zeieknhuis zijn. ze gaan eerst testen opd e koemelk als het dat niet is moeten we 4 dagen ginds blijven en doen ze de testen op reflux. ik zag het vandaag echt niet meer zitten, dat vele krijsen en niet willen slapen en heb gewoon naar ziekenhuis gebeld. en mag dus zelfs in een weekend binnen gaan en gaan ze de testen doen. ( en het is drie dagen weekend maandag feestdag) ik laat je meer weten als ik terug thuis ben, wat ze gezegd hebben. mss heb je er dan ook iets aan. ik kolf nu effe en weet niet wat ik ga doen. als het lactose is denk ik wel te stpoppen met bv. je hebt gewoon snel melk binnen bv de braadboter, of zoals gisteren varkensgebraad met kaas en ananans in de oven. wel vandaag dacht ik er pas aan oei zat kaas bij. was al twee weken met melk dingen gestopt, maar toch zonder het te beseffen heb ik het soms wel binnen. gr
mag ik ook even een vraag stellen hier? Wanneer weet je of je baby reflux heeft of gewoon veel spuugt? Mijn zoontje spuugt eigenlijk na elke voeding, soms een golfje maar meestal loopt er gewoon wat uit. (zeg maar een natte vlek van 5 cm) vanmiddag kwam het ook uit zn neusje vind het zo zielig.. het maakt niet uit of ik hem lang rechtop hou, als ik hem dan na een half uur neerleg spuugt hij nog. en dan ruikt het ook zurig. op zich krijst hij niet, en slaapt best goed. alleen de laatste paar dagen als ik hem in zn wiegje leg kreunt en steunt hij best wel, en soms met behoorlijk huilen. maar als we dan een speentje geven is het goed. ik merk dat ik hier behoorlijk onzeker over ben.. weet niet wat ik moet doen en of ik er wat aan moet doen! hij heeft namelijk ook last van krampjes en hij kan daardoor ook kreunen, steunen en huilen natuurlijk. wie heeft raad?