Hallo allemaal, Ik loop rond met het plan om een KDV op te starten. Nu wil ik eerst een beetje marktonderzoek doen. Vandaar dat ik jullie wil vragen of jullie mij antwoord kunnen geven op de volgende vraag? Wat mis je op je huidige kdv of wat zou je graag anders willen zien? denk bv aan: - openingstijden - weekendopvang - uitstapjes e.d alvast ontzettend bedankt..
Poeh, eigenlijk mis ik niets.. JA, een KDV met plek bij mij in de buurt! Wij hebben uit nood een KDV gekozen dichtbij het werk van mijn man omdat hier in Amsterdam nergens plek is. Maar goed, dat zal niet onderdeel zijn van je onderzoek. Weekendopvang heb ik niet nodig maar kan ik me wel iets bij voorstellen (werk wel in de zorg maar heb geen weekend of avonddiensten). Avondopvang hoeft van mij persoonlijk niet omdat ik niet in de avond werk en ik toch eigenlijk wel vind dat een kind in z'n eigen bed hoort te slapen zoveel mogelijk. Ik vind het KDV echt iets voor opvang tijdens werk, niet een oppas voor als je iets leuks wilt doen. Uitstapjes en activiteiten doen ze bij mijn kdv voldoende. pfff, lastig hoor. Volgens mij is je grootste verkoopargument nog altijd beschikbaarheid. Ik ga er nog eens verder over nadenken... kom ik bij je terug
Met stip op één; Weekendopvang! Ik moet vaak 's weekends werken en manlief moet daarom vaak zijn sport opgeven... Maar bij ons kdv hebben ze gelukkig wel ruime openingstijden van 7 tot 7. Daar klaag ik niet over. O, ja en ook mis ik flexibele opvang, dus de ene week dan opvang en de andere week dan. Gelukkig heb ik vaste dagen kunnen regelen op m'n werk (werk in de zorg), maar dat is puur mazzel. Anders had ik echt een probleem gehad...
Klopt hoor alleen willen wij ons graag onderscheiden van dat wat al bestaat en ik denk persoonlijk dat dit buiten de huidige openingsuren van de grote gros kinderdagverblijven is. In de randstad zijn wel al meer mogelijkheden alleen hier in het oosten/noorden van het land niet, voor zover ik weet. avonduren is meer gekoppeld aan eventueel nachten. maar wel met een max aantal overnachtingen per maand. Hierbij denk ik bv aan ouders die door slaapgebrek even ontlast kunnen worden zodat ze er daarna weer tegen aan kunnen. Veel mensen kunnen geen gebruik maken van opa's en oma's. Dit soort dingen wil ik dus graag onderzoeken want misschien is er gewoon helemaal geen vraag naar. alvast bedankt voor jullie reacties
* Idd ruime openingstijden (ik ben al heel blij dat mijn kdv tot half zeven open is, want ook hier in de randstad is dat lang niet overal) * Mogelijkheden voor extra opvang als je die nodig hebt (wegens ziekte ofzo) * Eventueel een combi met een oppascentrale (geeft een betrouwbare indruk als dat bij een kdv zit) voor 's avonds * kleine groepen (ik vind de groepen bij ons best groot namelijk, 15 kinderen oid) * goede mogelijkheid om buiten te spelen (met schaduw!) * echt uitstapjes zou voor mij niet hoeven, maar af en toe naar de speeltuin of de kinderboerderij is wel leuk * het moet veilig en schoon zijn met gevarieerd speelgoed * denk dat het staat of valt met betrokken, leuke leidsters, zou dus veel tijd in het werven steken
Ik vind het vooral heel erg belangrijk dat je je aan de regels voor de kwaliteit van kinderopvang houdt. Wat ik bijvoorbeeld mis op de groep van mijn zoontje is dat zijn ruimte relatief klein is (ze hebben ook minder kinderen, maar goed). Hierdoor zijn er weinig verschillende speelhoeken terwijl uit onderzoek is gebleken dat kinderen hier wel behoefte aan hebben. Ze kunnen zich door de verschillende plekken namelijk makkelijker even terug trekken als ze even geen behoefte hebben aan contact met andere kinderen. Dat mis ik dus! En alsjeblieft, zorg voor hele lieve vakkundige leidsters Klinkt misschien logisch, maar ik weet dat ze er niet overal zijn. Verder kan ik zo snel niets bedenken...
Dat de vakkundigheid soms ver te zoeken is binnen een kdv, uberhaupt welzijn/gezondheidszorg is voor mij wel een feit, zeker zeer spijtig en 1 van de redenen het zelf te gaan doen en wij weten ook zeker dat we het zelf beter kunnen Vakkundigheid en alle andere zaken die je noemt zijn zeer belangrijk. Ik en de persoon met wie ik het wil starten zijn beide HBO sph/ mwd geschoold. Momenteel zelf werkzaam in de hulpverlening, dak/thuislozen, zwerfjongeren, ambulante begeleiding. Vooral kwaliteit is voor ons belangrijk. Wij zijn nog bezig om veel informatie in te winnen zo ook kijken we naar nieuwbouw of bestaande panden. Ik denk dat wij als het financieel mogelijk is voor nieuwbouw gaan. Een voordeel gezien ruimte en indeling/ veiligheid e.d.
Wat ik mis zijn vaste leidsters. Onze kleine gaat 2 dagen per week naar het kdv, sinds 1 juli en ik moet me iedere keer aan een ander voorstellen. Misschien is het omdat het nu vakantieperiode is en ze een tekort aan personeel hebben maar ik vind dit behoorlijk vervelend. En ze zouden hier ook wel tot half 7 ipv tot 6 uur open mogen zijn.
hoi, ik denk dat je echt aan heel veel dingen moet denken voordat je een goed kinderdagverblijf kan starten. ik werk zelf op het kdv, en wij zitten aan heel veel regeltjes vast, maar waardoor we wel weer hkz gecertificeerd zijn, dat betekend dat we overal protocollen voor hebben en helemaal veilig werken en dat soort dingen. dit word ook elke keer getest bij ons. maar dan heb je dus wel te maken met al die 'regeltjes' en dan kan je dus niet zo makkelijk met kinderen uitstapjes maken. ik denk dat je daar ook een keuze tussen zou moeten maken, want hier is in de buurt ook een ander kdv die zit dan niet bij onze stichting, en die zijn dus ook niet hkz gecertifiteerd en hoeven zich dus ook niet aan al die regeljes te houden. er zijn ook ouders die daar voor kiezen, want b.v. bij ons mogen ze pertinent niet op de buik slapen behalve als ze zelf terug kunnen draaien, ook dus gewoon Niet als het kind anders niet slaapt. Heel veel regels dus maar het straalt ook wel weer een heel goed vertrouwen uit naar de ouders, weten dat er goed gehandeld word als er b.v. een situatie aan de hand is of een ongeval of wat dan ook. verder vind ik bij ons het allemaal wel goed geregeld qua opvang. zorg dat je je leidsters goed gemotiveerd houd en hou ze up to date met bijscholing en ehbo cursussen. suc6!
Wat ik belangrijk vind zijn - natuurlijke producten. doekjes van Natracare bijv, verzorgingsproducten van Weleda. Zeker geen Zwitsal! Ook geen plastic speelgoed maar houten. - Biologisch eten en drinken. - Kleine groepen, veel leidsters, ik zou hiervoor best meer willen betalen. - Geen wisselende leidsters - Elke dag naar buiten - Niet teveel prikkels. Geen tv en radio.
Wat jammer dat je niet in de buurt woont want bovengenoemde zijn allemaal dingen die wij willen uitvoeren. Nu is het nog zaak om uit te zoeken of het haalbaar is. (financieel) Zijn er bv meer mensen hier die iets meer zouden willen betalen?
Op ons KDV is het allemaal aardig goed geregeld gelukkig. 2 groepen, vaste leidsters, aan de basisschool vast, BSO in zelfde gebouw. Vooral dat er plek is voor de jongsten onder de vier, maar ook die tot 12 jaar vind ik echt een pre. Misschien kan je dat ook meenemen in je plan. Wat ik wel mis is dat de kids er warm kunnen eten. Ze zijn tot half 7 open 's avonds en dan nog moeten eten dat is erg laat. Tot 9 maanden kunnen ze groentenhap krijgen en verder niet. Wat hier trouwens ook fijn is, dat binnen de prijs ook voeding, luiers, etc valt. Dat is ook niet overal.
hoihoi Leuk initiatief! En ik bergijp je doel! Ik werk zelf op een kdv. Particulier, ooit begonnen met 1 groep en nu uitgebreid naar 6 groepen en 3 groepen BSO. Wat ons echt kenmerkt en wat ouders geweldig vinden is de persoonlijke sfeer. Bij ons is een kind geen nummer, mijn baas weet de namen van alle kids, dus ook van de kids van de NSO(60!!) en heeft persoonlijk contact met alle ouders! Dit vind ik echt een goed punt en misschien iets om mee te nemen! Bij een stichting(heb ik 2 maanden voor gwerkt) vind ik dat kindjes vaak een nummertje zijn! Erg jammer. Verder vind ik goede voeding belangrijk. Niet bezuinigen op voeding, dus niet maar een half stukje fruit, en drinken geven op verzoek etc) Nu lees ik bij de reacties dat men kleinere groepen, vast/minder verschillend personeel en ruimere openingstijden willen. Ik snap dat sit een wens is, maar het is wel moeilijk te realiseren zonder dat de prijzen de pan uit rijzen! Volgens de rochtlijnen mag je - 16 peuter om 2 leidsters - 12 0-4 om 2 leidsters - 9 babys om 2 leidsters. Deze leidsters mogen max. 8,75 uur werken, en max 2 uur alleen staan. Zo creeer je dus max een openingstijd van 11 uur. Als je dus ruimere opeingstijden wilt betekend dit dus dat er extra personeel moet komen(meer verschillende leidsters) en dus extra loon uitbetaald moet worden. Dus de prijzen omhoog gaan. Geen warm eten krijgen is bij ons ook een isseu geweest, Wij deden het dus wel, maar op een gegeven moment stond je dus in je up(vanaf half 5 alleen) met 12 kindjes waarvan er 5 warm eten willen en je de res ook nog in de gaten moet houden. Teglijk zijn er ook nog babys die een fles oeten. Dit is gewoonweg niet te doen. Om de kwaliteit te behouden is er dus bij ons besloten geen warm eten meer te geven. kus miek
Persoonlijk zou ik wel eerst marktonderzoek doen bij jou in de buurt voordat je die dingen gaat uitvoeren (biologische producten, meer leidsters voor meer geld). Is hier wel echt veel vraag naar? Ik zou er geen extra geld voor willen betalen, omdat ik opvang al duur genoeg vind. Maar als wij meer geld hadden gehad, wellicht wel (maar de meeste mensen in Nederland hebben het geld niet). Hetgeen wat je extra betaalt, kun je namelijk niet aftrekken van de belasting. Waardoor de kosten in een razend tempo oplopen.
Yep! Ik heb kdv gezien waar kids maar een half stuk fruit kregen en als ze om drinken vroegen wachten tot het drinktijd is. En de tussendoortjes bleven echt beperkt tot 1 á 2 stuks(crackers etc.) terwijl sommige kindjes toch echt tot half 7 moeten...
Wat ik nu echt mis, althans vooral in het begin toen mijn dochter nog zo klein was, meer dan 1 slaapkamer per groep (zeker op een babygroep! Mijn dochter was/is een slechte slaper en werd in het ritme van de groep op bed gelegd. Als zij dan langer dan 10 minuten huilde, werd ze eruit gehaald om de andere niet wakker te maken...erg aan geirriteerd in het begin en steeds een oververmoeid kind in huis. Nu hebben we ons ingeschreven op een nieuw kdv (wegens verhuizing) en daar hebben ze 3! slaapkamers op de babygroep! Succes, ik hoop dat het allemaal te realiseren valt, het klinkt goed!
dit is inderdaad een erg goed punt, isabella is ook een moeilijke slaper met andere kinderen om haar heen, zij word meestal in een campingbedje in een andere ruimte gezet (ben wel erg blij met deze oplossing) oohw ja en ik zou persoonlijk niet meer betalen voor biologische voeding e.d. er word bij isabella op de chreche niet bezuinigd op eten en drinken en van mij hoeft het niet biologisch te zijn, en houten speelgoed is volgens mij veel moeilijker schoon te krijgen, vind ik dus op een chreche niet zo hygienisch met al die ziektes..