verdikking in borst

Discussie in 'De lounge' gestart door Dottie, 29 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    Dag dames,

even jullie ervaringen/meningen...
    Net met douchen heb ik een verdikking gevoeld. Het doet geen pijn, maar ik wel een beetje gevoelig. Dat kan natuurlijk ook komen door het vele voelen eraan nu. ;)
    Ik heb heel mijn (.)(.) afgevoeld en vind nergens een gelijkaardige verdikking.
    Het is ongeveer 1 cm lang en breed, buh ik denk een paar millimeter. Het loopt in de buurt van een duidelijk zichtbare (maar geen verdikte) ader.
    Ik wil nu niet gelijk in de stress schieten (erg moeilijk, ben nogal negatief ingesteld met zo een dingen, denk altijd meteen het ergste) dus misschien herkent iemand dit? Kan dit een melkklier zijn die dicht zit of zo? (geen borstvoeding gegeven) Of kan dit iets met die ader te maken hebben.
    Ze spreken altijd van een knobbeltje in de borst, maar ik ben er altijd van uitgegaan dat dit rond moet zijn... :) dom waarschijnlijk...
    Ik weet dat ik dit moet laten nakijken, maar daar is het nu voor vandaag toch te laat voor. En voor hetzelfde geld verdwijnt dit gewoon na een paar dagen...

Groetjes

2. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ik heb dit ook en tegen de tijd dat mijn ongie eraan komt wordt het wat dikker.
    Volgens mijn HA is het een kliertje en die kunnen opzetten tegen de tijd van de ongie....Door de hormonen in je lichaam.

Maar als je het niet vertrouwd moet je gewoon naar de HA gaan hoor.

3. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    hmm, dank je. Ik zit nu midden in mijn pilstrip, mijn regels komen er nog niet aan.

4. Blaak

Blaak Niet meer actief

Als je het niet vertrouwd gewoon naar de HA gaan idd. Ze laten mensen niet voor niets als ze ouder zijn verplicht naar de HA gaan voor een borstonderzoek.. Dus gewoon doen!! Je weet maar nooit..

5. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ik voel hem altijd, als mijn ongie eraan komt zet hij nog meer op.

Maar zoals ik al zei, toch even naar de HA....Dan ben je hopelijk ook van de onzekerheid af.

6. upc

upc Niet meer actief

Ik heb het ook. Bij mij was het een klier die de ene keer opgezet is en de andere keer weer normaal. Bij twijfel zou ik wel even langs de HA gaan hoor.

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

naar de ha gaan, en laat je doorverwijzen want een ha kan NOOIT op basis van even voelen weten wat het is.

ik heb een aantal maanden terug hetzelfde gehad, binnen een week had ik de ha, mammapoli, onderzoek en echo gehad. zowel door de ha als in het zkh is me toen verteld dat een ha dit niet zelf kan beoordelen.

bij mij was het trouwens een melkklier.

8. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

ik zou als vrouw zijnde nooit te lang wachten met dit soort dingen en gewoon laten nakijken.
    ik snap niet dat mensen daar zo lang mee kunne blijven lopen.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, wat té lang is, is vaak moeilijk te bepalen. Zelf zou ik -als ik niet heel erg in de stress zou zitten- het ook even een paar dagen aankijken. Maar oke, bij twijfel dus morgen gewoon even bellen, als het er dan tenminste nog zit.

10. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    Als het er na een paar dagen nog zit laat ik het zeker nakijken hoor. Ik ga er zeker niet mee blijven lopen!
    Ik ben héél bang voor kanker. En zeker nu mijn mama ook borstkanker gehad heeft.
    Ze heeft geluk gehad dat ze er snel bij was. Dus ze heeft haar borst nog en heeft alleen bestralingen gehad, geen chemo. En is gelukkig volledig hersteld.
    Zo heb ik ook een soort klier in mijn oksel die hormonaal verdikt. Die heb ik ook al een aantal keren laten nakijken. Heb toen ook een mammografie gehad en schijnt niet gebruikelijk te zijn op je 22ste... Maar er was dus niks aan de hand.

11. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    Hoi Dottie,

Ik had dus precies hetzelfde vorige week, ik heb zelfs zo lang zitten voelen en knijpen dat er een blauwe plek zit. En dan maar weer voelen aan de andere borst of het daar misschien hetzelfde was en nu nog steeds voel ik regelmatig. Wat kan je dan schrikken he!!? Het is nu wel minder maar twijfel toch nog erg om naar de ha te gaan en misschien is het slimmer om dat toch wel te doen.

Ik heb ooit wel een keer een ander bultje laten voelen aan de ha maar ze zei toen dat ze bij twijfel me gelijk zal doorsturen en dat was dus niet nodig. Het bultje zat precies op de plek waar het puntje van mijn BH-beugel eindigde.

Ben benieuwd wat je beslist.

12. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Ik had ook een verdikking(knobbeltje),en ik had een cyste!
    ik ben 25 en bij mij kon er geen mammografie gemaakt worden vanwege teveel borstweefsel,meestal doen ze dat pas vanaf 30 jaar anders kunnen ze nog niet veel zien.

Maar als ik het zo bekijk,en mijn moeder zou borstkanker gehad hebben,had ik echt wel morgen al gegaan!

Sterkte!

13. Setteke

Setteke Niet meer actief

Bij twijfel altijd naar je huisarts gaan. Een tumor hoeft niet persee als een knobbeltje aan te voelen. Het is helemaal niet gezegd dat dit een tumor is, maar voor je eigen gemoedsrust kun je het beter even laten beoordelen.

Wat betreft het voelen, het beste is om dit te doen twee weken na je menstruatie. De meeste tumoren komen aan de bovenste buitenkant voor (borst denkbeeldig in vieren delen). Het beste is ook om dit liggend op de je rug te doen, met een kussen onder je hoofd. Je arm leg je omhoog neer en met je andere hand voel je de borst af. Als je dit elke maand doet kun je eventuele veranderingen goed opmerken.

Maar goed, ik zou het niet nog een maand afwachten, niet vanwege dat je er supersnel bij moet zijn (valt wel wat mee), maar wat ik net al zei, voor je eigen gemoedsrust.

14. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier ben ik vandaag nog met zoiets heengegaan. heb het al een tijdje en ook anderhalf jaar trug toen had ik dit ook. bij mij is het echt een grote bult aan de bovenkant die je vooral ziet en voelt als ik mijn arm omhoog doe. en ook kan hij zeer doen. heb de eerste keer een echo gehad bij de ha. deze kon toen al niks vinden. later nog eens door mijn gyn laten kijken ook die zag niks bijzonders vooral veel cystes. en vandaag heeft hij dus weer gevoeld en vertelde met toen het volgende

"veel vrouwen hebben tegen de menstruatie aan een soort van ontsteking in de borsten van de melkklieren dit gaat dan weer weg na de menstruatie. (dit is dus bij mij niet want heb het al vanaf feb) bij mij is het dus doordat er melk in de borsten hebben gezeten (je hoeft dus niet zelf gevoed te hebben) is het allemaal wat uitgerekt, en onder invloed van hormonen en omdat je borsten van groot en zwaar weer wat afslanken ed kan het zijn dat ze irriteren. nu heb ik ook hele zware borsten hoor (cup H) en als ik er erg veel last van zou hebben dan kunnen we ze liften maar goed dat zien we nog wel. voor nu is het gewoon heel erg vervelend. en het word dus idd tegen het einde van de strip en bij mij nu in de stopwk wat erger qua pijn.

maar zou gewoon echt ff langsgaan beter een keer teveel toch.

15. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik heb dit ook gehad, alleen was het bij mij een fibroadenoom, (goedaardige wildgroei van het bindweefsel)
    Toen ik voelde was het ook langwerpig, maar op de echo was hij toch echt rond. Ik heb hem 1 maart laten verwijderen.

Meid ga bij twijfel ALTIJD naar de huisarts, en komen mensen bij de huisarts voor een blauwe plek, dus waarom zou jij niet gaan als je een knobbeltje in je borst voelt. Liever 1 keer teveel naar de huisarts dan 1 keer te weinig.

16. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Zou sowieso langs de HA gaan als je het niet vertrouwt, beter een keer teveel naar de dokter dan te weinig.

Ik heb trouwens zelf rond mijn ongi ook standaard een knobbel in mijn rechterborst.
    Verschijnt altijd een dag of 3 voor mijn ongi en 2 dagen na mijn ongi is -ie weer weg.
    Ben ik ook eens mee naar de HA geweest en die zei dat het door de hormonen kwam.

Deel Deze Pagina