Werken in Nederland vs België

Discussion in 'De lounge' started by 40plusmama, Mar 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Hoi,

Wij wonen in B, werken beiden in NL. Ik heb het totaal niet naar mijn zin op mijn werk en denk erover om in B te gaan werken. Ik wil alleen alles en dan ook alles weten qua voordelen en nadelen. Ik heb Buro Belgische Zaken een mail gestuurd maar wil graag ook ervaringen van mensen van hier.

Wij hebben in ieder geval, omdat we in NL werken, hypotheekrenteaftrek, kinderbijslag e.d. vanuit NL.

Wat zijn de voordelen en nadelen van werken in B?

2. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Hmmm jammer nog geen reactie ik was er ook over aan het denken...

3. Female

Female Niet meer actief

Hey Dees,

kinderbijslag in belgie is veeel gunstiger (ongeveer 3 x zoveel)
    Hypotheekrenteaftrek krijg je denk ik niet meer.

Ik weet niet zoveel over werken in Belgie. Ik werk zelf wel hier, maar gewoon een part-time job.
    Mijn man werkt nl in NL.

4. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Je krijgt wel hypotheekrente teruggave maar dat word van je jaarlijkse belasting afgerekend..

5. Female

Female Niet meer actief

Als je niet in NL woont én niet in NL werkt,
    Dan krijg je toch geen hypotheekrente? :(

6. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    België kent ook hyp teruggave ;)
    Daarom schreef ik in Be word het van je jaarlijkse belasting afgetrokken

7. Female

Female Niet meer actief

?? Dat wist ik echt niet joh?!

8. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    ja hoor.
    Weet niet hoeveel het precies was, ik meen iets van 1500 euro jaarlijks.
    Maar wij hebben het ook via nl nu ( via mijn werk)
    Maar dat moet je eens navragen bij de belastingen..

9. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

Jun 19, 2007
    6,527
    489
    83
    idd hier ook gewoon hypotheekrente aftrek, werken en wonen allebei in BE, wel een hyp in NL, en aftrek in Be.

Nu hebben we ondertussen ook de hypotheek in BE, en nog steeds rente aftrek ;)

en idd kindergeld is een stuk meer, en je hoeft geen CZ ofzo te betalen, alleen hier je ziekenkas, is een stuk minder, maar wel bij de dokter betalen natuurlijk, maar dat doe je nu waarschijnlijk ook al ;)

10. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Een groot voordeel als je niet meer in nl werkt, geen ziekenkostenverzekering meer betalen!!!!!!!

11. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik heb via Buro Belgische Zaken een reactie en een nummer gekregen dat ik kan bellen. Ik zal binnenkort eens bellen en alles uitzoeken

12. bereke

bereke Niet meer actief

13. Shyness

Shyness Bekend lid

Aug 17, 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Idd de ziekteverzekering is in Belgie veel voordeliger. Wij wonen in BE maar mn partner werkt in NL. Zij betaald maandelijks evenveel aan de ziekteverzekering dan wat ik 1x per jaar moet betallen.

x

14. sweetcandie

sweetcandie Fanatiek lid

Jul 29, 2006
    2,564
    0
    0
    Belgie
    Ik weet ook niet zo de voordelen.. mijn man werkt nu ook sinds kort in nl en ik heb een zw van nl. Maar dadelijk als ik een ww moet aanvragen dan moet ik dat volgens mij in belgie doen.

Krijg je dan ook kinderbijslag van hier.. als je een ww hebt van belgie..

15. bereke

bereke Niet meer actief

Sweetcandie: het land van de woonplaats gaat voor. Als jullie in België wonen en in België werken (of 1 van de 2) dan is er een voorrangsrecht op Belgische kinderbijslag. Wonen jullie in Nederland en werkt er 1 van de 2 in B en in van de 2 in NL dan is er een voorrangsrecht op NL kinderbijslag en kan België eventueel aanvullend betalen.

16. sweetcandie

sweetcandie Fanatiek lid

Jul 29, 2006
    2,564
    0
    0
    Belgie
    @bereke bedankt.. ik heb nu zwangerschapsverlof in nl maar na mijn zwangerschapsverlof moet ik ww aanvragen in belgie. Er is volgens mij een nieuwe wet. Dus als je hier je ww krijgt dan heb ik gewoon recht op kinderbijslag.

17. bereke

bereke Niet meer actief

WW is werkloosheidsvergoeding veronderstel ik? Dat geeft idd ook recht op kinderbijslag in België hoor!

18. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Bereke sorry een andere vraag.
    Hoe zit het in belgië eigenlijk met een leercontract hoe gaat dat vaak in zijn werk in belgië?

19. sweetcandie

sweetcandie Fanatiek lid

Jul 29, 2006
    2,564
    0
    0
    Belgie
    Dank je wel Bereke..

En proficiat, ik zie dat je zwanger bent van een tweeling..

20. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja maar sommige dingen moet je ook apart bijverzekeren zodat echt ALLES vergoed word anders betaal je geloof ik bepaald loon alsnog zelf... maar dan ben je altijd nog goedkoper uit.

Maar even vraagje van mijn, ik vind in het algemeen dat in Belgie je goedkopere lasten hebt, meer kinderbijslag, zou je dan in verhouding ook minder verdienen, ik geloof wel dat sommige dingen in Bels weer duurder zijn, het is juist aantrekkelijker om deel in NL te hebben en deel in Bels en dan precies goed balanceren zodat je zo gunstig mogelijk zit..

Share This Page