hoi, soms leg ik mijn baby van 11 weken te laat in zijn bedje.. eerdere signalen genegeerd en hij wordt dan beetje jengelig. als ik hem dan in bed leg gaat het niet lukken.. dan gaat hij krijzen! hij krijgt zichzelf dan niet in slaap... ik heb hem net een kwartier laten krijzen, hartverscheurend maar het lukt hem niet.. meestal geef ik hem dan maar de borst en daarna gaat hij wel rustig slapen, maar soms is dat al na 2 uur na de vorige voeding... en ik denk dan straks op het kinderdagverblijf doen ze dat ook vast niet... hoe doen jullie dit? is dit herkenbaar?
Ik heb mijn zoontje nooit laten krijsen. Ik gaf/geef hem dan de borst als dit hem helpt in slaap te vallen. Ik vind het totààl onnodig om een kind zelf te leren in slaap te vallen, naar mijn mening komt dit vanzelf wel. En een kindje van 11 weken mag best na 2u al opnieuw drinken, niet? Vind dit niet zo bijzonder eigenlijk. Meid, één van de dingen die BV zo makkelijk maken is dat je het àltijd kan geven als je kindje er behoefte aan heeft. Of het nu voor de honger is of om in slaap te vallen...
maar over een paar weken moet hij naar het KDV en dan? en als er oppas is die hem niet de borst kunnen geven wat dan??? het voelt ook tegennatuurlijk om hem te laten krijzen hoor maar weet het ook niet... alhoewel ik wel moet zeggen dat hij zojuist in slaap is gevallen nadat hij dus 20 min ofzo gehuild heeft.. heel zielig
fopspeen wil je niet gebruiken?dat is wel handig bij kdv. en op de arm wiegen?dat doen ze wel bij de kleintjes.
als ik me baby te laat in bed stop, gaat ie idd hard huilen..dit is (voor mij) geen krijsen....het gata namelijk niet over in overstuur...maar klinkt eerder als heeel boos dat hij niet kan slapen...dan blifj ik altijd bij hem tot ie bedaart...laat em niet alleen...maar wel liggen, vaak valt ie binenn 10 min in slaap...en ligt er dan ook lang in!...maar goed dit werkt voor mij en mijn kindje!
Niet verkeerd opvatten hoor, maar als jij hem te laat in bedje legd omdat jij zijn signalen genegeerd hebt, vind ik dat jij hem dan ook moet helpen om in slaap te komen. Ik doe het soms ook weleens hoor. En dan kan ik het vergeten dat hij nog uit zichzelf in slaap gaat vallen. Dus laat ik hem op mijn arm is slaap vallen, door bv hem te wiegen of op zijn billen kloppen. En dan probeer ik hem alsnog in bedje te leggen. Even over het randje heen helpen zeg maar.
ok, ik negeer natuurlijk geen signalen met opzet maar soms heb ik het niet in de gaten en is hij eerder moe dan gedacht... en ik laat he mniet krijzen maar bedoel inderdaad hard huilen... maar doe ik eigenlijk ook nooit... maar dacht meer in de trant van kdv-oppas straks, hoe gaan we dit oplossen
meestal reageren /gedragen babies zich wel anders als mama niet in de buurt is/of als de zorg ineens door iemand anders wordt overgenomen...tja baby moet dara ook wennen...en zij aan jouw baby...meer als daarop vertrouwen kun je niet doen...maar dnek niet dat ze een baby zomaar laten krijsen hoor! wat betreft die signalen...oogjes wrijven/gapen doet mijn zoontje niet altijd...maar bijv druk doen/jengelig worden...wegkijken dat zijn ook signalen... soms merk je die niet op... Alleen ik test het altijd doro em in de box te leggen, zodra hij daarin gaat jengelen, wilt ie in zn bedje liggen...heel grappig, hij geeft het zelf aan...slaapt namelijk nooit in de box...vidn ie blijkbaar niet lekekr ofzo
Hoi, Ik vind het niet meer dan logisch dat het weleens gebeurd dat je te laat bent om je baby in bed te leggen, ook heel herkenbaar. En ik vind het ook een goede vraag hoe dit moet met KDV. Mijn kindje is 12 weken en nog geen opvang dus heb geen ervaring ermee, maar hoor wel dat het slaapgedrag daar vaak anders is dan thuis, dus wellicht is dat helemaal niet aan de orde. Ook verwacht ik dat het heel normaal is dat dit gebeurd en dat de leidsters van de KDV daar ook mee om kunnen gaan, en jij kan ze dan ook tips geven wat voor jullie werkt.
Maar het gaat dus wel goed als je wel op tijd bent? Dat is nml onwijs goed van je kleine uk! De overige keren zou ik gewoon je borsttruuk gebruiken. Op het KDV gaat het vast beter dan je denkt
Op het KDV pikken de leidsters de slaapsignalen vaak heel goed en heel snel op is mijn ervaring. Alleen zal het in het begin waarschijnlijk nog wel brullen worden, maar dat is meer het wennen aan het slapen daar. Had onze kleine meid tenminste wel last van!
Hoi, die van ons brult ook als het te druk geweest is. We proberen nu die Ria Blom methode (alleen wel heel verkort, we laten haar geen 30 minuten huilen... eerder 10 - 15, en dan nog alleen als het duidelijk slaaphuilen is). Maar we voelen ons er wel onzeker bij, ze kijkt voor ons gevoel vrij snel weg tijdens het voeden of het spelen... en dan willen we (vooral mijn vriend) toch nog graag even oogcontact (zeg maar, de bevestiging dat we het niet helemaal verkeerd doen qua hechting). Tja, terwijl ik dit schrijf is dat aan de hand en de brulbui houdt nu na ruim 30-40 minuten (incl. troosten en opnieuw verschonen) eindelijk op. Nou brult die van ons wel vaker (dat is een understatement), maar volgens mij helpt het inderdaad niet als je je kindje teveel stimuleert. Ga maar na, als je zelf te heftig bent gaat stappen of flinke ruzie hebt gemaakt voor het slapen, duurt het ook langer voor je in slaap valt. Dat zal met kindjes ook zo zijn. Ik heb nog geen ervaring met het KDV, maar volgens mij is een goed KDV zo regelmatig en goed gestructureerd dat ik vermoed dat het kindje mss wel minder vaak overgestimuleerd raakt. En hij/zij is dan ook ouder, he... dus mss kan je kindje dan ook nog beter aangeven dat hij/zij moe is? Lastig hoor! (en moeilijk he, in slaap laten huilen? Soms is het hier echt het enige dat werkt... dan werkt elke poging tot troosten averechts, ook op schoot, wiegen, lopen... allemaal uitstel van slapen en teveel prikkels. Doe wat goed voelt is niet altijd makkelijk advies (ik heb vaak het gevoel "ja, maar, wat voelt dan goed?") maar dat lijkt me wel het beste. Je wordt er vanzelf beter in. Je mag je kindje ook leren kennen, toch?
Volgens mij is de oplossing simpel: zodra je kindje een aantal keer gaapt van de slaap, dan naar bed brengen. Je geeft ook aan dat je kindje naar de KDV gaat binnenkort, juist daarom is het belangrijk dat je nu al begint met je kindje te leren om zelf in slaap te komen. Dat betekent dus wakker in bed leggen na de eerste slaapsignalen, niet als ie al bijna over de rooie gaat @zilvervosje: Ik lees dat je kindje tijdens een voeding of spelen (speelt ze al bewust of lijkt dat maar zo door haar ongecontroleerde bewegingen?) vrij snel wegkijkt, en ze dan een brulbui heeft. Dat kan ook een slaapsignaal zijn van je kindje. In het boekje van Ria Blom staat ook geschreven dat een oververmoeid kindje (door teveel prikkels bijv) erg alert gedrag vertoont, met als gevolg dat het nog moeilijker in slaap komt. Ze is ook nog maar een paar weken oud, en hoort het grootste gedeelte van de dag te slapen. Ook jou adviseer ik om je dochtertje gelijk na de eerste slaapsignalen in haar bedje te leggen. Anyway, dit is wat ik doe met mijn dochtertje zodra ze wakker wordt: - luier verschonen - voeding geven (in mijn geval BV) - boertje laten - knuffelen en rustig praten tegen haar (ze maakt sinds 3 weken geleden bewust oogcontact, sinds 2 weken veel lachen) - zodra ze meerdere keren gaat gapen, leg ik haar in haar bedje - meestal gaat ze slapen zonder te jengelen, anders geef ik haar 20 minuten maximaal voordat ik bij haar ga kijken
wat grappig om te lezen dat veel kindjes toch allemaal hetzelfde hebben... deze week heb ik weer 2x de signalen van mijn mannetje niet goed opgepikt en was het idd weer krijsen bij het slapengaan. Ik "borst" 'm dan ook gewoon in slaap (in extreme gevallen duurt het wel een borst of 4, maar uiteindelijk lukt het!). Mijn mannetje gaat over 3 weken naar het KDV en ik maak me ook een beetje zorgen over hoe het daar dan gaat. Maar aangezien het bij ons meestal aan het eind van de middag is als hij oververmoeid is, vrees ik dat ik hem dan gewoon thuis weer aan de borst kan troosten Grappig, maar mijn kereltje wil ook niet in de box in slaap vallen en gaat ook tegensputteren! Probleem is alleen dat tegen de tijd dat hij dat gaat doen het vaak al te laat is en hij alsnog krijsend z'n bedje in gaat
@ Bammetjebam: Klopt, daar letten we nu ook extra op. Soms missen we een gaapje of is niet helemaal duidelijk of ze nu intens naar iets anders aan het kijken is (de lamp bijv.) of "bewust" wegkijkt. Maar bij twijfel leggen we eigenlijk altijd op bed. Sinds kort, want we doen dit sinds twee dagen... daarvoor dachten we dat ze zoveel huilde omdat ze bij ons wilde zijn. Lekker knuffelen, beneden houden (met tv voor ons aan en alle andere prikkels), slapend in bed leggen. We schrokken wel een beetje toen we het boekje van Ria Blom lazen . Maar nu houden we ons aan het schema en proberen we ons niet te druk te maken over hechtingsstoornissen als we haar even laten huilen bij in- of doorslapen. Pfff... je kindje kennen is echt een werk in uitvoering... zeker als ze nog maar zo kort bij je is.
zilvervosje, ik lees dat je je "zorgen" maakt mbt het oogcontact? Ik zou me daar echt niet druk om maken hoor. Zolang je haar als een liefdevolle ouder opvoed en haar veel knuffelt en als ouder het beste met haar voor hebt, dan ontwikkelt ze echt niet zomaar een hechtingsstoornis.
gapen is hier een LAAT slaapsignaal... -jengelen in de box -happen, zoeken naar speen/borst -niet in voor een grapje/spelletje, wegkijken dus -bleek worden/rode wangen -oogjes wrijven -slap doen met zn lichaam haha zn armen/ogen echt op half 7 enz gapen doet ie pas in bed als ie al ff 10 min ligt
ja hier is gapen ook een laat signaal! Ik hoor hem altijd gapen als hij al lekker in zijn wiegje ligt. Ons mannetje kan soms als hij moe wordt voor zich uit gaan liggen brabbelen, niet tegen papa of mama maar gewoon tegen zichzelf, dan is hij ook lekker moe en kan hij rustig gaan slapen.
Super herkenbaar. Ook hier wel eens signalen gemist, 4 borsten "extra" gegeven, etc. Alleen huilt ze niet maar maakt zich druk als ik haar te laat weg leg, hijgjes, verslikken, de hik krijgen etc. De borst geven is dan ook lastig. Hier gebeurt dat alleen 's avonds eigenlijk, vandaar al pogingen tot een "vast" schema van naar bed brengen om ieg op tijd te zijn. Met als gevolg dat ze soms klaarwakker in bed ligt ook niet goed dus haha. Ach het blijft zoeken, opletten, en misgaan af en toe. Ik voel me heerlijk als ze wel op tijd en soepeltjes diep in slaap valt!