Wij hebben een 12 weken echo gehad, gewoon als termijn echo. We wilde geen combinatietest omdat we beide nog jong zijn en geen afwijkingen hebben in de familie. Geen risicogroep dus. Met de 12 weken werd al snel meegedeeld dat het niet goed was en er een nekplooi te zien was van 5,8 mm. Echo werd afgebroken en we werden gezien door een arts. Ik wist niet wat te doen op dat moment en heb er het weekend over nagedacht. Besloten om toch nog een combinatietest te laten doen voordat we andere onderzoeken zouden laten verrichten. Vandaag de combinatietest gehad 4 dagen na de 12 weken echo en de nekplooi was nu 5,1 mm. Alles tot in de puntjes bekeken en verder geen afwijkingen. Nu het bloed nog afwachten natuurlijk, maar wil graag positieve verhalen horen om hoop te houden.
Jeetje k wist niet dat ze dat al bij de 12 weken doen.. dat doen ze hier iig niet, pas bij de 20 weken echo.. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar kan het niet nog veranderen? Iig sterkte, lijkt me erg onzeker.. hebben ze niet gezegd waardoor het kindje een verdikte nekplooi heeft?
Ze kunnen niet zeggen waardoor het komt. Meten ze de nekplooi pas met 20 weken? Hier moet het tussen de 12 en de 14 weken anders is de uitslag niet betrouwbaar.
Hier zeiden ze dat ze automatisch bij de termijnecho tussen de 11 rn 12 weken kijken of de nekplooi verdikt is is hij verdikt dan sowieso verder onderzoek. Ik weet verder niet hoe of wat
Ja ik heb zeker een positief verhaal voor je. Mijn neefje (bijna 5 jaar oud) is gezond terwijl hij een verdikte nekplooi had. Dit zagen ze al bij de eerste echo met 8 weken (zo verdikt was het) mijn schoonzus heeft diverse onderzoeken gehad en uiteindelijk een paar keer de vraag gekregen of ze het toch niet wilde afbreken?!?! Ze konden niks vinden met 12 weken en het was wachten op de 20 weken echo want ' hij zal wel geen blaas hebben' 20 weken echo was goed dan 'waarschijnlijk een hartprobleem bij zijn geboorte' Uiteindelijk gezond geboren en niks aan de hand. Ze hebben enorm in spanning geleefd en ik hoop dat dit verhaal je gerust stelt! Het kan dus goed aflopen!!
Dat is zeker positief! Hebben ze nooit verder geleken? Zoals een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie? Ik ben nu namelijk in een soort van medische molen terechtgekomen..
Ja klopt, alleen lijkt die dan toch weer niet aan te raden wanneer de nekplooi dikker is als 3,5 mm. Als er dan een negatieve uitslag uit de NIPT komt heb je pas zekerheid na een punctie. Althans dat is me verteld.
Met 20 weken is er geen nekplooi meer te meten voor zover ik weet. Of bedoel je dat ze pas met de 20 weken echo uitgebreid kijken naar afwijkingen/organen etc.?
Dat kan niet. De nekplooi moet tussen de 11 en 13 weken gemeten worden anders is het niet meer betrouwbaar. Ze kijken natuurlijk wel naar andere afwijkingen tijdens de 20 weken echo. NIPT geeft inderdaad een betrouwbaarder resultaat maar als die ook een afwijking laat zien moet je alsnog een vruchtwaterpunctie of vlokkentest doen voor een zeker resultaat. Dus als uit de combinatietest een verhoogde kans komt kun je ook eventueel direct kiezen voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Ik heb er zelf geen ervaring verder mee maar ik wil je veel succes wensen! Ik duim op een goede uitkomst!
Het liefst loop ik geen risico's en neig in ongeacht de uitslag toch naar de NIPT test.. tenzij er bijvoorbeeld uit zou komen dat ik 1:2 kans heb op een kindje met down. Dan is de kans zodanig groot dat ik het een vruchtwaterpunctie waard vindt.
Ik ken iemand, haar dochter had ook een dikke nekplooi met 12 weken. Ze hebben toen allerlei test gedaan. Alles was goed. Uiteindelijk is het een gezond meisje van nu 4! Houd hoop! Heel veel sterkte
80% van de kindjes met verdikte nekplooi blijkt toch gezond te zijn is mij verteld door mijn gynaecoloog en komt ook uit veel google resultaten.. NIPT test geeft 98% uitsluitsel voor trisonomie 21, iets minder voor 13 en 18 (ergens rond de 80 dacht ik).
Na de combinatietest van vandaag hebben ze op de echo gekeken naar ernstige afwijkingen zoals bij trisomie 13 en 18 omdat ze dan ook andere afwijkingen zouden zien op de echo en dat is eigenlijk al uitgesloten. De baby zier er verder perfect uit op de nekplooi na. Dus het zou enkel om down gaan qua chromosoom afwijking dus ik vraag me dan af of het waard is om de NIPT te doen ipv gelijk een vruchtwaterpunctie.
Ga ik vrijdag ook gelijk informeren nadat ik de uitslag heb gehad. Hoop dat ik er voor in aanmerking kom, want zelf betalen is 590 euro
Oh sorry, dat heb ik nooit geweten.. blijkbaar was het dan bij de eerste zwangerschap bij de 12 weken echo goed.. heb de vk er toen ook nooit over gehoord, en ik weet nog bij de 20 weken echo dat de echoscopist het wel over de: ik ga even kijken naar de nekplooi. En indd op verdere afwijkingen.. hmm gek! Ga er nu iig wel naar vragen volgende week! Sorry hoor.. hihi Hopelijk valt het allemaal mee!
Mijn persoonlijke mening? NIPT is het dubbel en dik waard. Test is niet invasief en 98% betrouwbaar. Vruchtwaterpunctie is nog steeds een risico.
Als er verhoogde kans uit de combitest komt niet. Dan krijg jr hem vergoed. Anders kun je ook naar het UZA in België daar kost hij 290 euro (heb ik net laten doen en uitslag binnen 10 dagen binnen) maar dit was dus op eigen initiatief.