Ik ben nog in shock denk ik. Ben zo overdonderd, kon dan ook gelijk dezelfde ochtend nog terecht in het ziekenhuis voor een gesprek waarbij alles goed is uitgelegd. Man is voor een paar dagen in het buitenland dus daar stond ik dan in mijn eentje! Ik heb hier een bld met cijfers maar weet niet naar waar ik moet kijken voor de waardes
Omdat het risico al zo groot is, heb ik maandag de vlokkentest. Dan hebben een eindelijk duidelijkheid. Ga jij wel de nipt doen?
Met de vlokkentest hebben jullie in ieder geval snel een uitslag. En houd ook in gedachte dat jullie kindje er op de echo verder helemaal goed uitzag he! Dat is ook een heel goed teken. Hoe lang moeten jullie straks wachten op de uitslag? Vier dagen? Ik duim voor je!
Ja in frankrijk is het dan blijkbaar 1:250, in nederland 1:200 en in engeland zelfs 1:100. Qua bloedwaardes nemen ze je papp-a waarde en je hcg-b waarde mee in de metingen. En dan gaat het om de MoM waarde. Kun je daar iets over terug vinden? Erg balen dat je dit nieuws alleen moest ontvangen, hopelijk vind je telefonisch toch ook steun bij je man. Als ik jou moet adviseren zou ik in ieder geval voor de NIPT gaan. Had je voor alledrie de trisomieeen trouwens kans van 1:247?
Omdat het er volgens de arts niet zo goed uitzag bereid ik me voor op het ergste. Ik zie het liever als een cadeautje als het wel goed is, dan dat het weer een grote teleurstelling. As je 3 keer een kans van 1:5 hebt, is het wel een heel groot risico natuurlijk. Hopelijk 3 dagen, dus donderdag.. het is nog even spannend. Ben helemaal van m'n padje. Gelukkig heb ik m'n grote trots van 3 jaar rondlopen daar heb ik echt heel veel steun aan.
Ja m'n PAPP-A schijnt verhoogd te zijn. Kan nergens iets vinden over een verhoogde PAPP-A alleen een te lage.. we gaan voor de vlokkentest aanstaande maandag. Ik denk dat 80% wel teveel is, aangezien ik op alle 3 de trisomieen een kans van 1:5 heb..
Ik heb ook even voor je gezocht maar kan idd ook niets vinden over een hoge papp-a waarde. Zenuwslopend moet het voor je zijn. Heeft de arts daar verder niets over verteld? En wat vond de arts van het feit dat de echo wel helemaal goed was op de nekplooi na?
Is ook heel logisch dat je het zo bekijkt want je neemt jezelf toch ook in bescherming. Het is zo heftig om te horen. Wel fijn dat je veel steun vindt in je andere kindje!
Hij zei alleen dat deze waardes niet passen bij het downsyndroom en dat hij meer neigde naar trisomie 13. Maar ook dat is dan weer vreemd aangezien er verder geen afwijkingen op de echo te zien was. Schedel was mooi en de kaken etc klopte allemaal qua verhoudingen. Verder geen vocht op andere plekken en er waren normale handjes te zien met 5 vingers.. dus ben niet helemaal overtuigd van zijn verhaal. Het feit blijft wel dat het 1:5 is maar waardoor nu precies.. geen idee.
Misschien dat het risico op down zo hoog is vanwege de nekplooi? Ik heb er helemaal geen verstand van helaas. Maar als ik lees hoe mooi de echo was en lees wat voor afwijkingen er bij trisomie 13 en 18 gezien worden dan is de echo wel positief. Maar hoe dan ook, je gaat nu een paar slopende dagen tegemoet... veel sterkte!
Och meis wat een kl*** uitslag Ik zou in jou geval ook voor de vlokkentest kiezen. Wat moelijk dat de echo er eigenlijk mooi uitziet op de nekplooi na dan, maar dat de score zo is... Heel dubbel. Wonderen bestaan, snap dat je van het ergste uit wil gaan. Heel veel sterkte voor nu en lekker kroelen met je kind!
De nekplooi is vandaag gemeten en is compleet verdwenen, althans het valt nu binnen de norm. Volgens de artsen maakt het echter niet minder risico omdat de verdikte nekplooi al gezien is. Mijn bloed waardes passen niet bij een kindje met down of bij de andere trisomieen. Dus we hebben weer een sprankje hoop. Voor echte zekerheid moeten we wel alsnog een vlokkentest laten doen, dus weer een lastige keuze!
Dat is zeker hoopvol nieuws... maar de keuze voor vlokkentest is nu wel weer zwaarder snap ik. Veel wijsheid toegewenst, wanneer moet je een keuze hebben gemaakt en gaan ze de test eventueel uitvoeren?
Omdat het eigenlijk maar kan tot de 14 weken moet ik het uiterlijk donderdag laten doen. Daarna zouden we weer moeten wachten tot de 16 weken. We willen wel heel graag uit de onzekerheid en kunnen gaan genieten. Dus het is wel de planning om het alsnog te doen.
Jemig, ik wist niet dat daar ook weer een limiet aan zit. Ik blijf voor jullie duimen voor een goede afloop!
Bij een collega van mijn zusje werd alles positief getest op Downsyndroom. Ze hebben ervoor gekozen om het kindje te houden. De testen klopten niet, want ze hebben een kerngezond kindje gekregen. Natuurlijk kloppen de testen bij een groot gedeelte wel, maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Nooit zomaar opgeven dus