verdikte nekplooi in vergelijking met lengte kindje?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sunnyke, 11 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hallo,

afgelopen maandag kregen we te horen dat we een slechte uitslag hadden van de combinatietest. Ondanks het feit dat de nekplooi 2,8 mm was, bleek dit toch verhoogd in vergelijking met de lengte van ons kindje (4,8 cm op exact 12 weken)... Eerlijk gezegd hadden wij er nog nooit van gehoord dat ze bij zo'n nekplooimeting ook de lengte ernaast leggen. Kan dit kloppen?

Daarnaast was 1 bepaalde waarde in mijn bloed te hoog, namelijk het AFP. Ik dacht net dat te weinig AFP op Down kon wijzen? Wat wil dit dan zeggen? De andere waarden waren normaal...

Onze kansberekening is 1 op 7.

Alvast bedankt,

Sunnyke

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi sunnyke,

De lengte van het kindje heeft inderdaad geen invloed op de uitslag.
    Het termijn, het bloed en jouw leeftijd zijn de factoren waarna word gekeken. Een laag AFP is inderdaad een indicator voor het syndroom van down bij een hoge AFP kan je kindje een open ruggetje hebben.
    Waarschijnlijk is jullie aangeraden een vruchtwaterpunctie te doen, hiermee krijg je zekerheid of je kindje een chromosomale afwijking heeft of een open ruggetje heeft. Bij de vlokkentest kan geen open ruggetje worden uitgesloten
    Heel veel sterkte!

Groetjes imke

3. sunnyke

sunnyke Actief lid

20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hallo,

bedankt voor je antwoord, maar snap het nog niet zo goed van die nekplooi :oops:
    Als er op zich gekeken wordt naar de termijn (12 weken dus), hoort die nekplooi op die termijn dan onder de 2,8 mm te zitten?
    In ons resultaat stond duidelijk: nekplooimeting 1 kans op 47 of zo! Ze lieten ons een curve zien, en er werd letterlijk gezegd dat de nekplooi boven het gemiddelde zat van kindjes met die lengte!
    Ik word daar gewoon erg onzeker van... Zelfs mijn gyn zei bij de meting dat we ons geen zorgen hoefden te maken omdat het onder de 3 mm was... De uitleg van de combinatietest werd ons gegeven door de verloskundige (vroedvrouw in België)...

Ik weet gewoon even niet meer wat we ervan moeten denken...?

Groetjes,
    Sunnyke

4. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hallo,

Ik kan goed begrijpen dat je onzekerword door alles wat er gezegd word maar alleen op basis van de nekplooi een uitspraak doen is niet reeel.
    OOk al is de nekplooi netjes het gaat om de combi, vandaar combinatietest. Geen enkel onderzoek staat op zich.
    Maar ook een kans van 1 op 47 is een verhoogde kans, je komt dan in aanmerking voor verder invasief onderzoek. Bijv: vruchtwaterpunctie.

Hoop dat het nu wat helderder voor je is.
    Kijk anders eens op http://www.prenatalescreening.nl/meer_l ... ietest.php

Imke

Deel Deze Pagina