verdikte nekplooi met 10 wk echo

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kell84, 22 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    Met 10 weken hadden we de termijn echo.
    het kindje bewoog goed en alles zag er prima uit.
    alleen zat er wat vocht in de nek en t in t hoofdje dacht de vk.
    dus er werd ons de vraag gesteld of we wilden nadenken of we de combinatie test wilden doen.

de volgende dag belde ze me terug. Ze hadden de echo in het team besproken.
    ze twijfelde toch wel aan wat ze precies gezien had maar maakte zich wel zorgen over t vocht. Of ik een extra echo in het echo centrum wilde laten maken.

volgende dag een echo laten maken. Je kon duidelijk een hele dikke vochtrand van ek tot rug zien. Nekplooi was 3.7 geloof ik.

volgende week moet ik terug voor een nieuwe echo en eventueel bloedprikken voor combinatie test. Ik ben da 12.3 weken.
    kindje kan gezond zijn, een chromosoomafwijking of een lichamelijke afwijking hebben

wie heeft hier ook ervaring mee?
    of eerder gezegd wie had dit ook bij termijn en bij de volgende echo was er niets meer te zien? Of heeft iig een gezond kindje gekregen?

2. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Geen ervaring maar wil je wel veel sterkte wensen want kan me wel heel goed voorstellen dat je je erg zorgen maakt. *knuf*

3. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wij hebben het meegemaakt, zoontje heeft geen chromosoom afwijking! Nu een eigenwijsje van bijna 3.
    ik kan nu niet uitgebreid reageren maar wil je even een dikke knuffel geven. Niet niks zulk nieuws. Ik probeer later uitgebreider te reageren!

4. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    Pleak, fijn dat jullie een gezond zoontje hebben gekregen.
    mocht je meer tijd hebben hoor ik graag je verhaal.
    mag ook per pb

5. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Hoihoi,
    Weet niet of je wat aan deze info hebt maar bij ons zagen ze een verdikte nekplooi op de 20 weken echo.
    Wij zijn doorverwezen naar het ziekenhuis en daar zagen ze het ook.
    Ik heb nu de nipt test laten doen, hierbij kunnen ze voor 99% zekerheid zeggen of je kindje een chromosoom afwijking heeft.
    Krijg as vrijdag de uitslag.
    De nipt test kan vanaf 10 weken dus je zou hem kunnen doen maar als het op eigen iniatief is js het wel erg duur 600 euro geloof ik..
    Maar de combinatie test is een kans berekening en daarbij heb je dus nog geen zekerheid.
    Mocht je een verhoogde kans hebben willen ze mischien een vruchtwater punctie doen en daarmee loop je lans op een miskraam.
    De nipt test is 100% veilig voor moeder en kind (er word alleen bloed bij je afgenomen)
    Wil je veel sterkte wensen ik weet nu uit ervaring dat zulk nieuws inslaat als een bom! zit ook echt in spanning te wachten op de uitslag vrijdag..
    Wat ik wel gelezen heb is dat 60tot 70% van de kindjes met een verdikte nekplooi wel gezond geboren worden dus de kans is wel klein!
    Succes

6. Novmama1988

6 mrt 2014
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi
    Ik heb met 12 weken een combinatietest laten doen en ook op de echo zagen ze een verdikte nekplooi van 3.7
    Een week later een vlokkentest ondergaan in het zh en een week in spanning gezeten. Gelukkig geen 1 van de 3 syndromen en ook geen verdere afwijkingen tevoorschijn gekomen in de verder onderzoeken die we na een aantal weken kregen. Ook met de 18 wwken echo in het zh was de nekplooi verdwenen.
    Ondertussen 38 weken zwanger van onze zoon.

7. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    Jes, hebben ze dan die verdikte nekplooi bij jou niet of een eerder echo gezien?

weet idd vd nipt test maar vind m zo erg duur. Ook zegt t wat over chromosoomafwijkingen maar het kindje kan bv ook een hartafwijking hebben. Dat zie ik ws pas met 20 wk echo.
    combinatie test is idd een kansberekening. Als deze verhoogt is dan kom je gratis in aanmerking voor de nipt test. Dus dan hoeft je eigenlijk geen vw punctie te doen.

Het slaat idd in als bom. Heb alle mogelijke scenario's al bedacht.
    zelf het gevoel dat het niet goed is. Maar zoals iemand me zei kan dit ook uit zelfbescherming zijn. Heb het idee dat we na 20 wk echo de zwangerschap moeten afbreken. Maar de tijd zal t leren zoals men zegt.

Mijn vriend en ik weten beide wel wat we willen doen als er een eventuele afwijking mocht zijn
    Ben je nog wel bij vk of overgestapt naar gynaecoloog.

8. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    Novmama, fijn om te horen.
    maar wat een langr weg he en wat een spanning steeds.
    Jammer dat ze het niet al heel vroeg kunnen zien

9. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    #9 kell84, 22 okt 2014
    Laatst bewerkt: 22 okt 2014
    Zo zag mijn echo eruit

mmm krijg m er helaas niet op.

keb m wel als avatar kunnen krijgen

10. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Nee ze hebben dit nooit eerder op een echo gezien en heb er toch al zeker 6 gehad.
    Het is ook niet standaard dat er by 20weken naar gekeken word de nekplooi kan maar tot 14 weken betrouwbaar gemeten worden.
    Ik zit nog wel bij de verloskundige, dit omdat ze in t ziekenhuis wel erg positief waren, ze vonden de nekplooi wel verdikt maar niet zorgwekkend.. de nipt was dus eigenlyk volgends hun alleen ter geruststelling.

Ik wist niet dat je na de combinatie test ook een nipt kunt krijgen dacht dat dat alleen een vwp of vlokkentest was.
    Dan zou ik het zeker doen als ik jou was!

11. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    Ja dat kan maar wel alleen als je verhoogd risico hebt bij combinatie test.

wel raar dat het dan niet eerder op is gevallen. Maar als de rest met 20 wk echo goed was zou ik er ook vertrouwen in hebben.

12. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik denk dat jij de NIPT wel vergoed krijgt bij verdikte nekplooi. Want dan zal de combinatietest zeer waarschijnlijk een verhoogd risico laten zien. Ik zou persoonlijk voor NIPT gaan ipv vwp of vlokkentest.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Even een aanvulling: bedenk dat een verdikte nekplooi een indicatie kan zijn voor legio afwijkingen. Chromosomale afwijkingen of een op zichzelfstaande hartafwijking.
    De nipt geeft slechts info over drie chromosomale afwijkingen, trisomie 13,18 en 21. De nipt is als test dus eigenlijk heel beperkt.
    Wil je echt de meeste (bekende) chromosomale afwijkingen uitsluiten, dan zul je toch een punctie moeten doen. Daar testen ze veel meer.
    Als je enkel geïnteresseerd bent in 13,18 en 21, dan zit je met de nipt natuurlijk prima.

Wil je heel veel sterkte wensen. Het is een klap in je gezicht. Je denkt van je zwangerschap te mogen genieten en voor je het weet zit je in de malle molen. Hoop op een goede uitkomst voor jullie!

14. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    Idd zegt t maar wat over 3 chromosoom afwijkingen. En dan weet je nog niks over lichamelijke afwijkingen.
    ik vind het erg moeilijk. We hebben besloten toch wel bij ws alle soorten afwijkingen de zwangerschap af te breken dus zullen dan idd veel testen moeten doen. Dit om verschillende redenen die voor ons belangrijk zijn.

En mocht het allemaal wel goed zijn. Het blijft ws bij 2 kindjes. En had zo graag willen genieten van deze zwangerschap. Bij mijn zoontje was na 20 weken een drama.
    maarja goed liever een gezond kind dan een fijne zwangerschap

15. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Hier mijn nog wat uitgebreidere reactie.

Bij mijn zoontje werd er op de termijnecho van 9 weken ook erg veel vocht geconstateerd, van het hoofdje tot aan het stuitje (zal er een foto bij doen)
    Wij hebben toen direct al aangegeven dat we geen verdere onderzoeken wilden, aangezien wij geen punctie wilden laten verrichten ivm het risico dat dat met zich mee bracht. (Nipt was er toen nog niet, of niet bekend)
    We zijn toen heel strikt gevolgd met echo's. Eerst werd het vocht alleen nog maar meer en kregen we 50 procent kans op een chromosoomafwijking en 30 procent kans op een hart afwijking.
    Later trok het een beetje bij beetje weg, maar zeker tot de 20 weken echo was het echt van echo tot echo leven in de hoop dat het beeld zich verbeterde. Met 16 weken begon het beeld iets positiever te worden alleen zijn hoofdje kon niet goed gecheckt worden door het vocht wat er nog zat.
    De 20 weken echo was verder helemaal in orde.

Daarna ook nog een aantal GUO's gehad en ook hier was alles grotendeels in orde.
    Zwangerschapsperiode was zo wel ontzettend slopend.
    Maar na bevalling is mijn zoontje door een kinderarts gecheckt en was zijn hartje in orde en bleek hij ook geen chromosoom afwijking te hebben.
    Waarom hij dit vocht had weten we nog steeds niet zeker.

Nogmaals sterkte, ik hoop heel erg voor jullie dat de volgende echo goed is en dat je geen keuze hoeft te maken wat betreft vervolg onderzoek.

Edit: Bij vragen, stel ze gerust

Bijgevoegde bestanden:

• m1.jpg
      m1.jpg
      Bestandsgrootte:
      19,1 KB
      Weergaven:
      42
  16. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    Ben zeer blij met je verhaal. Het enige verschil is dat wij wel onderzoeken willen. En t wel eventueel af willen breken. Wat het erg lastig maakt. Want hier is dus elke controle bepalend voor volgende stap en willen we natuurlijk zoveel mogelijk weten.

De echo ziet er precies uit hetzelfde uit als de onze.
    het moeilijkste is het wachten. En t niet happy zijn deze zwangerschap

17. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    hey meid

wij hebben hier helaas ervaring mee maar van ons meisje was het 6,3 meer als het dubbele! sommige verloskundig die nemen de standaard 3 iets breder dus ik ga voor je duimen dat het allemaal mee valt!
    probeer niet te veel te google want dat maakt je alleen maar helemaal gek!
    heel veel succes!

x

18. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Moeilijk he het afwachten. Je zwangerschap staat een soort van in de wacht, je hoofd draait over uren, alle scenario's gaan door je hoofd, je gaat googlen enz enz enz. Al is mijn zoontje nu bijna 3, ik kan nog niet zonder rot gevoel aan die tijd terug denken.

Mag ik vragen waarom jullie waarschijnlijk bij alle soorten afwijkingen, de zwangerschap af willen breken? Als je het een vervelende vraag vind, moet je hem maar negeren hoor.

Kunnen jullie er met mensen in jullie omgeving over praten?
    Ik had toen bijna niemand om mij heen om mee te praten en familie reageerde er erg raar op. Dit vond ik erg moeilijk toen. Dus ik hoop heel erg voor jullie dat jullie er over kunnen praten! Want dat is heel belangrijk hoor!

19. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    Hannah ik zie dat jij afscheid hebt moeten nemen van je meisje, wat vreselijk.
    lees dat je al vroeg afscheid hebt genomen.
    heb je verder geen testen gedaan? Of was er al vroeg bekend dat ze het anders niet ging overleven?

20. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    achterhoek
    Pleak, kan er met familie wel over praten. Al kunnen zei ook weinig zeggen of doen.
    verder weet nog niemand van onze zwangerschap.

ik wil de redenen best opschrijven al zal niet iedereen het daar mee eens zijn.
    we hebben het er samen over gehad.
    een kindje met afwijking brengt vaak kosten met zich mee en dit kunnen we niet veroorloven.
    ook vind ik dat ik minder moet gaan werken, ook dat kunnen we niet veroorloven.
    daarnaast heeft t kindje er niet om gevraagd zo te leven. En wij en zijn broertje ook niet.
    Zijn broertje heeft is zelf een gevoelig kindje en heeft al wat meer aandacht nodig.
    Hij zal dan misschien op de achtergrond raken of zijn hele leven zorgdragen voor.....

Deel Deze Pagina