Ik ben op zoek naar een goed kolfapparaat en zie zoveel verschillende soorten dat ik niet goed weet wat de beste en voordeligste deal is. Ik wil natuurlijk de beste kwaliteit/prijs verhouding Enkele vragen die ik heb: 1. Een dubbelzijdige kolf is natuurlijk sneller, maar ik las ook dat niet elke dubbelzijdige kolf krachtig genoeg is. Ik kan me ook voorstellen dat dit in de toekomst op mijn werk een stuk praktischer is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? 2. Ook zie ik op marktplaats verschillende kolven te koop. Uiteraard koop ik dan nieuwe opzetstukken en flesjes e.d. Zijn kolven nog goed tweedehands te gebruiken of gaan die motortjes snel kapot? Wat zijn jullie ervaringen hier mee? 3. Verder vind ik veel sites van de makers en niet veel recensies. Is er misschien een goede site forum die jullie kennen? 4. Ik was vooral op zoek naar Medela, maar er zijn natuurlijk meer merken, zoals de Ardo. Is dit wat of echt een stuk minder?
Ik vind Medela erg fijn, maar hoor ook goeie dingen over de andere merken. Verder is het aan te raden om alles wat met de melk in aanraking komt nieuw te kopen i.v.m hygiene, je weet niet of er sprake is geweest van bijv. spruw.
Ik had bij de zorgwinkel de Medela Symphony gehuurd (nieuwprijs is 2000). Dit om m'n borstvoeding goed op gang te helpen. Ik moet zeggen, het werkte als een tierelier. Zodra je borstvoeding goed op gang is gekomen, kan je een simpele handkolf van Avent kopen van 50 Borstkolfapparaat Symphony kopen of huren? | Vegro Thuiszorgwinkel Alle losse delen moet je wel los kopen, wel zo hygiënisch ook. Dat kostte me 35
Zeker als je straks op je werk gaat kolven adviseer ik je echt om een dubbelzijdige kolf aan te schaffen. Het is veel sneller en ook veel minder vermoeiend dan met de hand kolven. Wat ik ook prettig vond aan een dubbelzijdige is dat als je er wat handiger in ben geworden de kelken met 1 hand vast kan houden en aan met de andere hand wat kan doen. Ik zat altijd met mijn telefoontje wat dingen te checken. Dat ontspande mij wat en focuste ik niet zo op het kolven wat mijn productie ten goede kwam. Ik heb geen ervaring met medela. Behalve dan met de symphony in het ziekenhuis. Vond ik een hele fijne kolf maar is alleen huur. Ik heb de IQ duo van Avent/Philips gebruikt. Dat was voor mij een hele goede kolf. Maar nadeel is dat er maar 1 maat kelken voor te koop is. Ik heb vrij kleine borsten( tijdens BV geven een kleine B) maar als je hele flinke hebt zijn de kelken denk ik niet groot genoeg. Avent heeft nu de dubbele kolf die comfort heet. Geen ervaring mee. De handkolf van Avent vond ik ook super. Bij mijn 1e heb ik de Ameda lactaline gebruikt, vergelijkbaar met de Ardo. Vond het een hele makkelijke kolf. Snel in elkaar te zetten, kolven en opruimen. Alles bij elkaar 15 tot 20 minuten bezig. Achteraf gezien had ik wel veel baat bij het feit dat op de duo en de symphony de stand zit die een toeschietreflex stimuleert. Dat scheelde flink in de uiteindelijke productie. De comfort van Avent heeft dat en ik dacht de Ardo kolf ook. Het hangt natuurlijk ook samen met wat je budget is en hoe vaak je de kolf gebruikt. Het is echt lastig om voor een ander te zeggen welke kolf fijn of handig is. Het is toch iets wat per persoon erg verschillend is. Succes met het maken van een keuze.
Ik heb bij mij eerste een enkelzijdig swing gehad en nu de freestyle. Deze zijn beide van medela. De freestyle gaat toch wel een heel stuk beter moet ik zeggen veel sneller en met de kolf bh erbij kan ik gewoon wat administratie doen tijdens het kolven en tegen het einde wat borstcompressie toepassen voor het laatste beetje. Met 10 min kolven is de boel dan echt wel leeg en heb ik voldoende gekolfd. Bij de swing altijd 2 keer 10 min bezig en dan als ik wat te weinig had beide kanten nog eens 3 min dus duurde wat langer. Ik kolf op werkdagen altijd 3 keer dus wel prettig als het niet te lang duurt
Bedankt voor jullie reacties Kan me idd voorstellen dat het iets persoonlijke is! Meer reacties zijn uiteraard welkom
Ikzelf had de handkolf van Avent en de Medela Sing electrisch Ik ben gestart met een huurkolf, de medela Symphony Met de huurkolf ging t perfect, maar met de swing moest ik heel erg mn borsten masseren om te kunnen kolven, ik gebruikte dezelfde 'opzetstukken' als bij de huurkolf,dus de goede maat. Met de Avent handkolf kon ik veel makkelijker kolven, had er meer controle op en een beter vacuum. Het is echt heel persoonlijk, je zou er eigenlijk verschillende uit moeten probereb. Ik heb mijn Swing uitgeleend en degene die er mee kolft heeft er erg veel plezier van en kolft er snel mee....
Hier goede ervaring met de lansinoh affinity pro. Een dubbelzijdige elektrische kolf. Betaalbaar en vergelijkbaar met de Medela Freestyle. De site van borstvoedingschermer kan ik wel aanbevelen..... Succes met het maken van een keuze !
Ik gebruik de medela freestyle en ben erg positief. Het was een dure aanschaf, want ik heb hem nieuw gekocht. Vooral vanwege het idee dat ik fulltime ga werken, en langere tijd wil kolven op het werk. Daardoor gebruik ik hem behoorlijk intensief. In de praktijk ben ik blij met een dubbelzijdige kolf. In de maanden dat ik verlof had, en af en toe kolfde vanwege het oefenen met een flesje of overproductie, gebruikte ik hem enkel. Dan klik je de slangetjes in elkaar en kan je 1 kolf gebruiken. Sinds ik weer werk gebruik ik hem dubbelzijdig. Ik ben ongeveer 30 minuten bezig per kolfbeurt. Daarvan is 15 tot 20 minuten kolven, en de rest is voorbereiding en schoonmaken. Met een enkel kolf zou ik aanzienlijk langer bezig zijn, daar zou ik me niet prettig bij voelen. Handkolven lijkt me al helemaal geen optie, wanneer je hem zo intensief gebruikt. Misschien ook wel fijn om te weten: ik kolf 2x per dag, en heb een opbrengst van ongeveer 450 ml tot 500 ml per dag. Dit doe ik 5 dagen per week. De accu van de medela gaat ongeveer 1,5 werkweek mee. Ik kolf altijd op accu, zodat ik geen rekening hoef te houden met stopcontacten. Het geluid van de kolf is netjes. Niet hard of storend. Prettig is dat het een 2 fase kolf is, en dat je de standen zelf kan inpassen in sterkte. Hierdoor komt mijn toeschietreflex altijd goed op gang, en gaat het kolven prettig en rustig. Ik kolf vrijwel "handsfree". Je kan daarvoor een kolfbh van medela kopen, maar ik heb gewoon een rekbaar bh-topje gekocht bij de action voor 3 euro, en daar twee rondjes in geknipt. Hierdoor blijven de kolfschelpen goed op hun plaats zitten, en ondersteun in het nog maar licht. Ondertussen kan ik bijvoorbeeld een tijdschrift lezen, mijn telefoon gebruiken, of gewoon even ontspannen en tijd voor mezelf nemen. Mocht je hem tweedehands willen kopen, dan kan dat wel met de medela freestyle omdat de melk niet in contact komt met de motor. Aangeraden wordt wel om zelf schelpen, het slangetje en de connectors te kopen, omdat die wel in aanraking komen met melk. Niet alle kolven hebben een afgesloten mechanisme, waardoor die kolven minder geschikt zijn voor tweedehandsovername (ivm de kans op ziektes die overdraagbaar zijn in de melk).
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! Ik heb in het ziekenhuis idd ook de Symphony gebruikt en die was idd super. Ik neig wel naar een Medela denk ik... Ook omdat daar erg veel tweedehands van te koop zijn en nieuwe opzetstukken makkelijk gekocht zijn. Als er nog meer tips en adviezen komen, graag
@Micera: Slim van dat topje, haha! Dat scheelt idd een hoop geld! En handig om te weten dat hij ook stil is. Verder wist ik niet dat sommige kolf apparaten beter niet tweedehands gekocht konden worden, ook fijn om te weten! Bedankt voor je tips!
Heb hier de medela swing (enkelzijdig) nieuw gekocht. Vind dat apparaat toch wel een herrie maken hoor! Mede daarom ga ik straks niet kolven op het werk, maar even op en neer op live te voeden. Wellicht dat ik toch nog een andere dubbelzijdige ga kopen..
Dan zal de medela swing dubbelzijdig ook wel niet stil zijn neem ik aan... Zijn sowieso een stuk minder dan die andere blijkbaar omdat je hem maar 9 x per week mag gebruiken.
Ik heb een dubbelzijdige van Ardo. Heb geen ervaring met andere merken maar deze is prima. Het klopt inderdaad dat wanneer je dubbel kolft er niet genoeg kracht in zit. Ik heb dat 1 keer gedaan (is ook nog erg onhandig want je moet met beide handen de kolf vasthouden en je moet het apparaat bedienen) Dubbel kolven doe ik dan dus ook niet want al met al ben je dan net zolang bezig als dat je enkel kolft. Wellicht dat dit bij andere merken wel goed is. Verder geen problemen met de kolf. Hij doet z'n werk.
Ik zweer bij de Medela Freestyle. Best duur in aanschaf, maar gebruik hem nu al maanden. Ik was niet blij geweest met handkolven iedere keer. Nu na 9 maanden kolf ik dubbelzijdig op mn werk (nu in eigen tijd). 10 minuutje zitten en klaar. En later op de middag ook. Hoef ik tenminste niet zoveel over te werken. Mijn zoontje drinkt 1 borst per keer, dus eerder kolfde ik ook gewoon de borst die hij anders gehad zou hebben, en dan 3 keer per dag even (15 min) gaan zitten. Scheelt me nu toch 20 min op een dag
Qua merk, tja, ik denk dat er meerdere prima merken zijn. Maar ik zou zeker weten kiezen voor een dubbelzijdige kolf. Snel klaar, betere stimulans.. Ik had de Medela Swing, maar was echt niet tevreden over het resultaat. Heb toen via MP nog een motortje aangeschaft (de losse stukken had ik zelf), dus kon toen 2 x enkelzijdig = dubbelzijdig kolven. WAT een verschil! Sneller klaar en echt een beter resultaat! Succes!
Bedankt voor alle reacties! Ik ga de lactatiekundige ook nog even een mailtje sturen. Ben zeker geholpen Door jullie adviezen en meningen!