eylem: dat is niet helemaal waar wat je zegt. Er zijn wel degelijk extrapiramidale bijwerkingen bij domperidon gebruik, alleen zoals ook bij grote mensen geldt, de ene baby heeft daar wel last van de andere baby niet. De kans op die bijwerkingen zijn ook niet zo groot, maar die kans is er wel, en dus moet je je daar bewust van zijn. Je kan daarom niet zeggen dat domperidon niet schadelijk is. Domperidon icm Borstvoeding heeft natuurlijk wel de voorkeur boven KV, wat dat betreft heb je helemaal gelijk.
Ik heb de domperidon van mijn ha gekregen. Voorgeschreven 3x daags maar ik gebruik inmiddels 2x daags. Ik maak me soms toch wel wat zorgen als ik sommige verhalen lees over de domperidon. Ik gebruik het al een tijdje en wil natuurlijk niet dat mijn zoontje er schade aan ondervindt, ik heb het juist ingezet om bv te kunnen blijven geven. Bah, wat kan je soms dan weer onzeker worden. Ik geef bv met alle liefde..maar die 10 maanden onzekerheid die het nu al geeft, die vind ik echt minder! Sorry ts, met een hongerige baby na flink wat ml's heb ik geen ervaring.
Verborgen reflux??? Wat houdt dit in? Mijn zoontje spuugt trouwens wel een hoop. Gister heb ik over de hele dag 8 x gevoedt en gekolfd. Anders had hij 5 drinkmomenten. 7.00 11.00 14.30 17.30 19.30 Gister heb ik gedaan 7.00 drinken 8.30 kolven 11.00 drinken 13.00 drinken 15.30 drinken 17.30 drinken 19.00 drinken 22.00 kolven En toen bleef hij maar schreeuwen. Hij was niet stil te krijgen en helemaal overstuur en maar trekken aan de borst. Echt heel zielig. Toen heb ik toch maar 100 cc afgekolfde melk gegeven. Dronk hij in 1 teug leeg. En daarna doorgeslapen tot 7 uur vanochtend.
Moeilijk hoor.... Ik zou het geloof ik erg moeilijk vinden om veel flesjes-werk te doen met gekolfde melk. De reden is dat je nu eenmaal niet weet hoe voedzaam je bv is. Je kunt het soms ook zien in het flesje dat uit de koelkast komt: soms ligt er een randje vet op, soms niet. En soms is het een beetje glazig, doorzichtig, en soms echt dikwitte melk. Met kv weet je precies wat je geeft, aan voeding. kGeloof dat ik er wel een beetje onzeker van zou worden of mijn kindje bij zoveel huilen en (naar mijn idee en ervaring) weinig drinkmomenten per dag (per 24 u... hier hebben de nachtvoedingen heel lang aangehouden, en lange tijd toch wel 8/9 soms wel 10 keer per dag meer of minder drinken) wel genoeg binnenkrijgt aan voeding, dus niet aan ml. Een glas water leegdrinken geeft je ook even een vol gevoel, maar de trek die je had is snel weer terug. Ik zou me geen zorgen maken om leidsters die "zeuren", maar wel om het feit dat mijn kindje toch wel veel huilt en honger lijkt te hebben. Ik zeg dus niet dat je bv niet voedzaam genoeg is. Maar je hoeft volgens mij echt niet stug keihard vast te houden aan die 6mnd volstrekt en alleen bv. Ja, het is een mooi streven, maar echt niet optimaal in alle gevallen hoor. KV is ook prima voeding waar heel veel kindjes gezond en groot van worden. Het allerbelangrijkste is dat jouw zoontje lekker groeit en tevreden is, toch?
Bedankt voor je opbeurende woorden. Ik ben momenteel gewoon erg onzeker omdat ik zie dat hij 's avonds (voornamelijk) echt niet genoeg heeft. Ik wil best combineren samen met kv maar ik wil de bv gewoon echt nog niet opgeven. En ik ben bang dat als ik kv ga geven mijn bv zo erg achteruitloopt dat ik er helemaal mee moet stoppen. En ik zou zo graag willen dat mijn zoontje een jaar bij mij kan/wil drinken.
Je zoontje is al 5 maanden. Al 5 maanden lang heb jij volledig bv gegeven, dat is toch geweldig!? Laat het dan net niet die 6 mnd uit de boeken zijn, mocht je ervoor kiezen je zoontje toch wat extra voeding te willen geven. So be it... Het lijkt me overigens sterk dat je zoontje als ie wat extra's zou krijgen naast bv krijgt (in dit geval dus kv) ineens de bv op gaat geven. Bv schijnt voor veel babietjes veel lekkerder te zijn (het is zoetig, kv veel minder), en daarnaast is bv zoveel meer dan alleen melk. Aan de andere kant zijn er babietjes die op vrij jonge leeftijd genoeg hebben van bv, en er ineens mee stoppen. Anderen krijgen geen genoeg van bv... hoeveel ze er ook naast eten. Mocht je ervoor gaan, dan kun je proberen hoe het gaat zonder kolven, misschien heb je nog best voldoende productie om sochtends en savonds de saampies-momentjes te behouden, en dus nog een aantal keer per 24u bv te geven. Het fijne is dat je niet meer zo onder druk staat om genoeg te kolven voor volledige bv voeding. Wie weet met de druk en de stress eraf loopt het ineens veel lekkerder. Voor ik een radicale bv-moeder over me heen krijg ... ik wil je niet "ompraten" hoor, maar alternatieven in jouw situatie zijn echt niet rampzalig... verre van rampzalig zou ik zeggen!! Ga op je eigen moedergevoel af en doe wat jij denkt dat het beste is voor je zoontje.
Ja maar ik bedoel, stel ik zou het combineren gaan met kv, loopt de bv dan niet dusdanig terug dat je niet meer voldoende voeding hebt??? Dat je dus bij iedere bv "sessie" nog een flesje kv moet klaarmaken? Want dat lijkt me dus helemaal niks he. Ik denk dat ik voorlopig maar zou doorga en dat ik hem dan misschien 's avonds nog wat fv bij ga geven. Ik hoop dat ik het dan zo nog heel lang vol kan houden. Zou toch moeten lukken qua stabiliteit als je al dik 5 maanden volledige bv hebt gegeven?
Meid; je vreest dat je te weinig hebt en wilt je kindje nog graag 7 maanden aan de borst. Dan moet je dus vooral GEEN kunstvoeding bij gaan geven, snap je dat? Dan is er dus minder vraag naar jouw melk en maak jij dus minder melk aan, dan krijg je dus echt problemen met je productie. Dan zou ik nog eerder naar de apotheek gaan voor die domperidom of over twee weekjes ofzo met een groente of fruit gaan beginnen!
Nee... ik denk dat als je eenmaal kv gaat geven, dat je voor jezelf accepteert dat je nu begonnen bent met bijvoeden. Je zou dan kunnen beginnen met 1 of 2 voedingen per dag of zo als "hoofdvoeding" kv geven (sochtends een keer en savonds een keer of zo? en evt later een keertje overdag erbij?). Als ie dan nog een slokje bv wilt, is dat prima. Of als jij ervoor kiest dat ie eerst met bv begint en dat een lekker rond buikje drinkt met kv erna, is ook mogelijk. Een flesje kv slaapt ie misschien wel hardstikke lekker op, voor jou ook fijn. Bv blijf je gewoon zoveel mogelijk aanbieden, maar misschien wel op een veel ontspannener manier dan je nu doet (met kolven, voedingen tellen etc.). Waarom doe je bv niet zoveel mogelijk op verzoek bijvoorbeeld, dan op tijd. Dan wordt het voor jou ook veel relaxter. Dit is hoe ik het zou aanpakken hoor... maar ik heb geen kv ervaring. Wel natuurlijk met bijvoeding, hier begonnen bij 5.5mnd. Alleen het opbouwen van (andere dan kv) bijvoeding verloopt veel langzamer, omdat leren eten een heel ander verhaal is. Je merkt pas dat het echt effect heeft op het aantal bv voedingen na 2mnd of zo. Daarom denk ik ook dat in jouw geval kv helemaal geen slechte oplossing is. Anders blijf je nog best lang doorworstelen met net-niet-net-wel-genoeg bv kolven. Wie weet is je kleine uk met 1 of 2 flesjes kv per dag naast de bv helemaal tevreden en ben jij van je ongerustheid af, en loopt je bv door de mindere stress ineens veel lekkerder. Zo'n hele grote stap hoeft het helemaal niet te zijn. Niet te veel bomen op de weg zien hoor. Flesje bij maken bij elke voeding of zo.... hihi, dat klinkt inderdaad als heel wat werk, maar ik denk dat dat echt meevalt. Misschien moet je het meer zien als optie - je hebt altijd iets achter de hand, mocht je bv niet genoeg zijn. Als je eenmaal met (anders dan kv) bijvoeding begint na de "officiele 6mnd" is het ook passen en meten en improviseren hoor, met bv ernaast. Soms moet er wel nog wat bv zij, soms niet. Soms hele dag geen papje of fruit, dan weer wel. Het is en blijft kijken wat je kindje wilt. Een schema, daar houden ze zich zelden aan, dus daar moet je gewoon niet aan beginnen, heb je er ook geen stress over dat je het schema niet nakomt Bij de een loopt bv wel snel terug, bij de ander niet. Dat kun je vantevoren ook niet geod inschatten, dus ook niet te veel zorgen over maken. Het loopt zoals het loopt. kGeloof trouwens dat het aantal drinkmomenten per dag meer invloed heeft op productie, dan de hoeveelheid. Dus bij veel aanleggen krijgt je bv een extra boost. Maar pin me er niet op vast Succes meid!
Wat zouden jullie dan doen in mijn situatie? Kindje gister 8-9 x aangelegd en rond 19 uur was het gewoon echt op. Super lege borsten. Zoontje huilen, schreeuwen, krijsten, trekken aan de borst, slaan tegen de borst. Echt hij was helemaal overstuur en hij wilde NIET meer aan de borst drinken. Hij gooide zijn hele koppie naar achteren. Toen heb ik dus 100 cc afgekolfde bv gegeven en toen was het goed. Moet ik dan toch aan die tabletjes? Of een neusspray bij de ha? Als ik bijgekolfde bv zou geven, dan zou die produktie toch wel niet heel erg naar beneden denderen???
Jij krijgt inderdaad nu een borstvoedingsmoeder over je heen, dat had je goed gedacht. Maar je hoeft mij niet bij voorbaat al als radicaal te bestempelen, want dat ben ik niet hoor. Ik denk eerder dat jij jezelf een spiegel voor moet houden met je rare kunstvoedingspraatjes! Jij probeert hier een momenteel onzekere borstvoedingsmoeder op de kunstvoeding te krijgen en ik snap niet waarom. Ik zou je vriendelijk willen verzoeken je vast wel goedbedoelde maar vreemde kunstvoedingsadviezen voor je te houden of te spuien in een ander forumonderdeel want hier is er niemand mee gebaat. Dank. Welke 6 maanden uit welke boeken??? Geadviseerd wordt door mensen die er verstand van hebben om minimaal 2 jaar borstvoeding te geven en niet voor de 6 maanden te gaan bijvoeden. Kunstvoeding geven valt onder melkvoeding, hoofdvoeding dus en niet onder bijvoeding. Het is je productie om zeep helpen, zeker bij een kindje van 5 maanden waarvan de moeder niet de intentie heeft af te bouwen, als ik dat goed begrijp. Het wordt een ander verhaal als we het hebben over een kindje dat bewust nog 2x p/d de borst krijgt en overdag kunstvoeding erbij. Natuurlijk krijg je bij 5 maanden een terugloop in je productie als je kunstvoeding bij gaat geven. Jij als borstvoedingsmoeder (?) zou moeten weten hoe het vraag- en aanbodprincipe werkt bij borstvoeding. Als het echt om honger gaat, dan is het zaak de productie te verhogen en dat doe je juist niet door kunstvoeding te gaan geven!
Ik zou een flesje afgekolfde melk geven als hij niet genoeg heeft. Als je het kan bijbenen met kolven is dat prima toch? Krijg je hem zonder aan te leggen echt niet rustig? Desnoods met een speentje? Dan kan je het een uurtje later weer proberen, dan zitten je borsten ook weer wat voller en wil hij misschien wel. En drink je wel genoeg? Ik merk het hier meteen als ik een dag wat minder drink (normaal gesproken drink ik zo'n 2 liter). Dan kolf ik zo 100-200ml minder. Als het allemaal niet werkt en hij blijft 's avonds honger hebben en niet aan de borst willen en je hebt geen gekolfde melk, zou ik toch een flesje kv geven. Maar alleen als al het andere niet werkt. Voor alleen de avond zou ik geen domperidon gaan slikken. Want overdag gaat het wel goed toch?
Nee, want jij geeft nu voeding bij die je kennelijk op een ander moment wel voldoende had en zelf hebt gekolfd. Zolang je blijft kolven en aanleggen, hou jij je productie in stand. Als je kunstvoeding gaat geven, is je kind verzadigd, maar je hebt niet gekolfd of aangelegd, dus jouw lichaam denkt dat er minder melk aangemaakt moet worden. Suces meid, je kan het!
Ha ha bedankt allemaal voor jullie lieve antwoorden. @ snoopy, ik had gister wel minder gedronken idd en was een drukke dag gister met de kindjes. Zal ik daar ook wat meer rekening mee houden. 's Ochtends heb ik genoeg voeding dus ik kolf wel wat extra bij. En voor de nacht ga ik wel kolven. Dat deed ik eerder niet omdat hij al 12 uren doorsliep. Dus als ik dat nu wel weer doe is dat ook beter voor de produktie denk ik. Ik geef hem dan in de avond wel wat gekolfde melk bv bij. En dan nog 1 dingetje. Ik ben toch wel 2x per week 's avonds weg. Hoeveel cc zouden jullie dan geven uit de fles? Volgens het CB mocht hij wel 200 cc hebben als hij het op zou kunnen. Wat zeggen jullie?
Als je het hebt en hij kan het op gewoon geven tot hij niet meer wil. Ik denk dat een bv-baby prima in staat is zelf aan te geven wanneer hij voldoende heeft.
Ik sluit me aan bij de adviezen van de BV-mama's hier, en dat van kunstvoeding bijgeven is idd waar, niet doen dus als je wilt blijven voeden! Geef wel een fles met de allerkleinste speen, en pauzeer na 100 ml even, anders krijgen ze last van het doordrinkeffect. Overigens komt het eigenlijk niet (of bijna niet) voor dat je voeding niet genoeg voedingsstoffen/vet bevat. Zeker niet als je kind goed leegdrinkt. Dat het er anders uitziet in de koelkast komt door wat je gegeten hebt en door je verschillende kolfmomenten en hoe lang je het laat staan. Je voeding is eigenlijk altijd voedzaam genoeg, en daar hoef je niet aan te twijfelen. Borstvoeding is de norm, laten we nu niet gaan denken dat je met kunstvoeding altijd zeker bent, dat is de omgekeerde wereld. Mensenmelk voor mensenkinderen!
Ben vandaag aan het werk. En heb net hier op het werk 200 cc gekolfd. Hartstikke veel dus! Thuis had ik flesjes van rond de 180 cc. Mijn vriend belde nog. Na het flesje van 180 cc bleef hij brullen. Een kwartier lang. Helemaal rood aangelopen. Hartstikke boos. Ik had gelukkig genoeg voorraad in de koelkast staan. Toen heeft mijn vriend nog wat bijgegeven en toen was het goed. Maar zoveek kolf ik zelf dus nooit bij elkaar???? Op de creche zeiden ze dus ook al dat hij zo hongerig was. Hoeveel cc geven jullie mee naar de creche dan? De volgende kolfsessie hier op het werk is rond 13.30 en dan kolf ik vaak tussen de 140 en 160 cc terwijl hij dus dan ook wel 200 cc op kan.