Ervaring met grote hond?????

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door natascha25, 7 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. natascha25

natascha25 Bekend lid

1 nov 2005
    732
    0
    0
    Nu het einde een beetje in zicht komt krijg je och allemaal van die rare gedachten. En aangezien er veel van hier al moeder zijn en misschien ook een gote hond hebben heb i graag advies.

Ik heb zelf een teefje rotteweiler. Het is een schat van een beestje ze is 7 en ik heb haar vijf jaar. Ik ben echt haar baasje. Ze luisterd naar iedereen hoor als het haar uitkomt hihi!! Maar als het er op aan komt dan weet ze het donders goed.

maar in iedere geval nu vroeg ik me af hoe jullie kennis hebben laten maken met de kleine. Ik merk nu al aan haar dat ze anders doet als normaal dus ze voelt het wel degelijk dat ik zwanger ben.

Maar om een lang verhaal kort te maken hoor ik graag alle tips, waarschuwingen en leuke dingen van jullie

alvast bedankt

2. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    hmmm moeilijk, ik heb zelf geen ervaring,wij hebben katten, maar ben wel opgegroeid tussen honden....
    ik denk dat het sowieso belangrijk is om haar er goed bij te betrekken, laat haar alvast ruiken en wennen aan de babyspullen en als de kleine er is, de hond ook veel aandacht blijven geven.
    Ik ben er van overtuigd dat het goed kan gaan maar blijf altijd op je hoede! ik zeg altijd dat ik mn dieren voor 99% vertrouw maar als er iets onverwachts gebeurt weet je nooit hoe ze reageren ookal hoeft het niet de schuld van het dier te zijn...

3. MiniUs

MiniUs Bekend lid

5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Ik heb er natuurlijk nog geen ervaring mee, maar het lijkt me belangrijk dat je je hond gewoon bij je baby betrekt? Dus ook rustig laten snuffelen enzo. En zeker niet steeds wegsturen, want dan heb je kans dat hij de baby met iets negatiefs gaat associeren.
    Het zal ook voor de hond wennen zijn, maar gewoon rustig aan doen, lijkt me!
    Ben benieuwd hoor hoe dat gaat....Wij hebben ook twee honden, dus we moeten ons er ook nog maar eens goed in verdiepen ;)
    Succes!!

4. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ik heb er inmiddels wel ervaring mee; wij hebben een labrador van 3,5 jaar en sinds een maand een kleine. De eerste keer hebben we Evi mee naar beneden genomen en toen hebben we James (onze hond) laten snuffelen aan haar door haar vast te houden en door de knieƫn te zakken. Laat de hond in ieder geval ZELF naar de kleine komen en niet andersom. Onze hond begon meteen aan haar handjes en voetjes te likken en daarna aan haar oortjes (vriendjes maken). Dus dat zat meteen helemaal goed! En nu is hij nog steeds hartstikke lief tegen haar en wil hij haar altijd begroeten en als ze in de kinderwagen ligt te slapen gaat hij erbij liggen, echt heel lief.
    Als je ervoor zorgt dat de hond het niet als bedreiging gaat zien door hem gewoon de aandacht te geven die hij eerst ook kreeg, niet meer en niet minder, en voor hem zo weinig mogelijk verandert dan is dat het beste.
    Succes!

Groetjes,
    Daan

5. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    ik denk dat je altijd alert moet blijven, maar je moet de hond ook tijd geven om te wennen. en ik denk dat je hem er ook gewoon bij moet betrekken, maar wel duidelijk aan blijven geven dat jij de baas bent.
    ik denk dat hier vast wel boeken over geschreven zijn waar je wat aan hebben kunt. eventueel bij de bibliotheek.

6. Niet meer actief

Ik ga de hond de eerste poepluier laten leeg eten.
    Mijn moeder heeft dit ook gedaan toen ik geboren was en dit is perfect gegaan. Wij hadden toen overigens een boxer.

De tip van m'n moeder is dan ook:
    Zet t kindje gelijk op de grond, koop iets superlekkers voor de hond, laat de hond het kindje gelijk goed besnuffelen, geef de kluif en zodra d'r een poepluier te vergeven valt, veel plezier!

7. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik zou dit nog even goed navragen Mo, want het schijnt dat dat juist helemaal niet goed is om te doen!
    Omdat daardoor de hond denkt dominant aan het kind te zijn?

Hoe dan ook.... even navragen voor je zoiets doet!
    Je hoort ook vaak dat ze de hond de placenta laten eten, maar dat schijnt ook een fabeltje te zijn en averrechts te werken.

8. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    he bah ik zou dat ook niet doen, maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk ;)
    Zo heb ik wel eens in zo'n hondenboek gelezen dat een vrouw haar hond uit haar borsten liet drinken omdat dit ook goed zou zijn voor de acceptatie van de baby.
    Ik zou er niet aan moeten denken, zie mezelf al zitten met mijn hond aan de borst :)

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    laat alle poepluiers eten wat dat betreft voor wat ze zijn (geschreven schrift) en zorg er enkel voor dat je de hond er wel bij betrekt, maar niet overdreven, laat de hond nooit en te nimmer al zit je erbij boven de kleine uitkomen (geef em dan gelijk een tik op zijn snuit en een flinke foei erachteraan)..

verander niet teveel, probeer de hond gewoon de aandacht te geven die het normaal kreeg, en laat van het begin af aan merken dat de kleine boven de hond staat...

10. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Een hond zou zich altijd hoger voelen als een baby, sterker nog een hond voelt zich altijd hoger als een kind dat jonger is dan 7. Dus als je een grote hond heb net als ik en je wilt je kleine op de grond laten zitten/liggen is het onmogelijk dat de hond niet boven hem/haar uit komt.
    Gewoon als je thuis komt de baby gelijk laten zien en laten ruiken en likken, en behandel de hond niet anders dan hij gewend is hiervan raakt hij gestressd want hij snapt niet dat er nu ineens een baby is en dat de baby dan ook nog hoger komt als hij! Bedenk goed een hond is een roedeldier ;)

Groetjes Channie

11. Suusje03

Suusje03 Actief lid

11 feb 2006
    362
    0
    0
    Full time mamma
    Zaanstad
    Ik heb zelf geen hond en heb er ook geen ervaring mee maar mijn idee is toch dat hoe lief je hond ook is voor kinderen en baby's je toch altijd op je hoede moet blijven. Laat je kind nooit alleen in de kamer met de hond erbij! Het blijven dieren en dus ook onvoorspelbaar. Je moet er toch niet aan denken dat ie inene de kolder in z'n kop krijgt en je baby wat aandoet.

Groetjes Suus

12. natascha25

natascha25 Bekend lid

1 nov 2005
    732
    0
    0
    bedankt voor jullie reacties. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat er iets zou gebeuren. Ik zal mijn hond en de kleine dalijk ook niet alleen in de kamer laten. Het is moeilijk. Ik weet namelijk dat mijn hond ontzettend roedel gericht is. En we houden ons er thuis ok strak aan. Althans dat doe ik hahah!!! Ik denk het straks wel moeilijk wordt wanneer ze dr plaats moet afstaan aan de kleine.

Zou het leuk vinden als iemand een ervaring heeft en hoe dat gegaan is. Net als die labrador ... leuk hoor ben blij dat het goed gaat. ik heb ok gehoord dat je het eerst mutsje dat de kleine draagt moet geven. Ben er geen voorstander van maar als iemand wel een positieve ervaring heeft hoor ik dat graag.

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nee ook dat echt niet doen. Dan laat je hem kauwen op iets wat van de kleine is??
    Je kunt je wel voorstellen dat dat geen goed idee is, wat nou als ie besluit dat ie het rompertje van de baby ook wel wil opeten? Echt... niet doen ;)

14. Janna19

Janna19 Actief lid

16 mei 2006
    147
    1
    0
    Groningen
    Hoi meiden,

Nou jullie het ook zo over honden hebben, hoe zit het dan met katten? Ik heb zelf 3 katten (mijn kindjes hihi) en mijn vader was hier zondag op de koffie en begon panisch te doen van straks wel om de katten denken met de kleine en tuurlijk doe ik dat ook maar hij had ervover dat katten in 1 x erg vals kunnen worden ik zei dat dat wel mee zou vallen want zo zijn ze niet maar begin me toch ergens wel ongerust maken.. Iemand du ook ervaring met katten? En wat een lief stukje met de labrador lijkt me zo lief om te zien..

Liefs Janna

15. Suusje03

Suusje03 Actief lid

11 feb 2006
    362
    0
    0
    Full time mamma
    Zaanstad
    Ik heb zelf 2 katten en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Alleen als ze jaloers worden gaan ze in huis plassen. Dus dan maar ff meer aandacht geven. Wel heb ik er voor gezorgd dat ze nergens in konden gaan liggen, zoals in de wagen of in de box. Want al die haren vind ik vies voor zo'n hummeltje en het kan ook allergie veroorzaken geloof ik. En boven mogen ze ook niet meer. Maar over vals worden heb ik nog nooit gehoord. Hangt misschien ook van het karakter van het beestje af. Maarrrr, wat ik nooit had verwacht maar wel gebeurd is is dat m'n katten niet meer op nummer 1 staan. Daar staat m'n dochter nu!

Groetjes suus

16. Janna19

Janna19 Actief lid

16 mei 2006
    147
    1
    0
    Groningen
    hoi Suus,

Hartstikke bedankt voor je reactie ben ik weer gerust en tuurlijk ik wil ze ook niet in de box hebben en kinderwagen ik vind dat gewoon erg vies maar voor de rest zal ik ze dan wel proberen te behandelen zoals ik altijd al doe hihi. Echt bedankt meid want ik moet er niet aan denken mijn kindjes weg te doen en mijn ventje ook niet..

Liefs

17. noralien

noralien Fanatiek lid

7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Ik ben nu 20 wkn zwanger en we hebben dit weekend onze flatcoated retrieverpup gekregen. We hebben er dus bewust voor gekozen wel een hond te nemen terwijl er een kindje gaat komen.
    Ik denk dat dat heel goed te combineren is, maar hou altijd in mijn achterhoofd dat een hond, hoe lief ie ook is, nooit te vertrouwen is met een kind alleen. Je weet nooit wat het kind doet en hoe de hond er op reageert.
    Voor mij geldt dus dat ik de hond nooit alleen met kinderen wil gaan laten. Onder toezicht moet het goedkomen denk ik.

18. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    Ik heb zelf geen hond... maar wat wij gaan laten doen bij de Rotweiler van mijn vriend zun broer...
    wij laten de moederkoek opeten....

als een hond een stuk van de moederkoek eet...
    dan krijgt hij een sterke band met de kleine...
    is bewezen...
    hij gaat erg op de kleine letten

(hier een linkje die ik kon vinden met enige info..)
    http://vrouw.blog.nl/algemeen/2006/05/20/ooit_iemand_moederkoek_zien_eten

19. Sam22

Sam22 Actief lid

28 jun 2006
    322
    0
    0
    Deventer
    Ik had hier al eerder wat over neer gezet......dus hier mijn stukje nogmaals...

Wat betreft katten is het een heel ander verhaal. Die hebben ook geen echte verdeling in huis. Ze leven immers van nature solitair. Houd je katten gewoon goed in de gaten. Ze hebben dezelfde leerprincipes als honden. Dus wil je ze iets aan of afleren doe je dat op zezelfde manier als bij een hond. Het zal bij de kat allicht wat langer duren aangezien ze wel wat eigenwijzer zijn dan honden...

20. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Ik denk dat alles al is gezegd over het veilig omgaan van hond met kind en daar heb ik dan ook weinig aan toe te voegen behalve mijn persoonlijke ervaring. Ik ben opgegroeid met honden en zag volgens mij eerder een hond dan mijn ouders bij mijn wieg (leuk voor de foto's). Ik geloof niet zo in het opeten van placenta's en poepluiers, lijkt me ook ronduit smerig maar da's natuurlijk persoonlijk. Wij hebben altijd (Duitse) herders gehad en mijn vader had veel waakhonden bij zijn garagebedrijf, we speelden, knuffelden met de honden, gingen wel eens in hun mand liggen en ik kan me ook nog momenten herinneren dat ik de hondebrokken op at. Voor de honden was er altijd een duidelijke verhouding, mijn vader was de baas en er was wederzijds respect. Zo hebben mijn zusje en ik toen we oud genoeg waren ook geleerd respect te hebben voor de honden, dus laten slapen wanneer ze slapen, laten eten wanneer ze eten en vooral niet teveel trekken en porren..

Ik ben dan ook een echt hondenmens en heb er nu helaas geen. Wat katten betreft..wij hebben 2 katten (broer en zus van 2 jaar oud) die er nooit een probleem van hebben gemaakt dat Lotte kwam. Puck het mannetje heeft na Lotte's geboorte een dag lang voor haar wieg zitten 'waken' hij vond het zo bijzonder. Ze tolereren ook veel, Lotte mag ze aaien en wanneer ze het zat zijn lopen ze weg. Puck vind het wel lekker om dicht bij Lotte te zijn en gaat wanneer ze er niet is in haar (wip)stoel liggen.

Hier dus geen enkele negatieve ervaring met honden, katten etc :)

Deel Deze Pagina