Van BV naar combi BV/FV naar BV ?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Beate, 23 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Hannah krijgt nu volledige BV. Ik was van plan om dit binnenkort af te gaan bouwen, omdat ik begin maart weer aan het werk moet. Ik heb niet veel met het geven van BV (ik geef het omdat ik mijn meisje het beste wil geven), en als ik een kolfapparaat zie gaan al mijn haren recht overeind staan (weet niet waar dat vandaan komt, maar goed...) Daarom wilde ik volledig overstappen op FV.

Maar nu het volgende: deze zomer willen wij graag met Hannah naar haar opa en oma in Afrika. Ik heb dit vanmorgen besproken op het CB. Mij is verteld dat je kind bij volledige borstvoeding het minste risico loopt op ziektes (en het minste last heeft van slechtere hygienische omstandigheden).

Mijn vraag: kan ik van begin maart tot juli een combinatie geven van FV en BV, en dan in de zomervakantie weer overgaan naar volledige BV (of in ieder geval een poging doen om het weer op gang te brengen). Ik heb een lange vakantie, dus veel tijd om de borstvoeding eventueel weer op- en af te bouwen.

Ben erg benieuwd naar reacties!

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het is niet onmogelijk. Het kost wel veel moeite denk ik.
    Maar waar een wil is is een weg. Ik zou zeggen zoek eens op: relacteren.

3. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    het is misschien wel te doen, maar dat gaat je wel veel tijd en energie kosten ben ik bang. Je bouwt al vroeg af naar weinig voedingen en het is de vraag of je borsten dat trekken en de bv niet erg terug gaat lopen. En dan moet je weer moeite gaan doen om het op te bouwen.

Persoonlijk lijkt het me makkelijker om niet af te gaan bouwen en toch te gaan kolven op je werk. ja, ik kan me voorstellen dat je van een kolfapparaat niet vrolijk wordt, maar ze eten je niet op ;). Misschien kun je het nog eens overwegen.

4. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Als je op je werk alleen kolft puur om je productie op gang te houden, hoef je ook geen uren te kolven om voldoende melk te krijgen. MIsschien toch even erover heen zetten...... en om het weer op gang te krijgen zul je waarschijnlijk ook moeten kolven. Vrees dat je niet onder de kolf uitkomt..........

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Als je bij relactatie toch een kolf nodig hebt..... Dan ontkom je er niet aan. Behalve natuurlijk als jij besluit wel over te stappen op volledige FV.

Maar ik zat te denken: Je hebt lang vakantie deze zomer en je begint in maart weer met werken. Dan is het toch niet zo'n hele lange periode waarin je moet kolven op je werk? Lijkt mij te overzien, vooral als je naar de grote voordelen kijkt. En die zijn in jouw situatie wel heel erg groot, namelijk de gezondheid van je kindje.

Misschien kan je bij jezelf nagaan waar die grote weerstand tegen een kolfapparaat vandaan komt?
    Want mijn hobby zal het ook noooooooooooooooooit worden :rolleyes: ;) .

6. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Waarom heb je dat niet gewoon op het CB gevraagd?

Ik denk overigens dat het niet kan.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of het gaat lukken valt moeilijk te zeggen. Bij de ene vrouw zijn de borsten gevoeliger voor veranderingen dan bij de andere vrouw.

Als kolven niet je hobby is: er zijn natuurlijk manieren om te werken en tegelijkertijd volledig borstvoeding te geven zonder te kolven of met heel weinig kolven.

De wet heeft het namelijk niet over een KOLFrecht, maar over het recht van de moeder om te zorgen dat haar kind haar melk krijgt.
    Dat kan dus ook door gewoon live te voeden.
    Je kindje mag bijvoorbeeld door de oppas naar je werk gebracht worden, of je mag onder werktijd naar je kindje toe om te voeden.

Ook kun je later beginnen en eerder naar huis, zodat je meer voedingen zelf kunt geven. De voeding tussendoor kun je dan ofwel kolven ofwel vervangen door kunstvoeding. Als je maar één of hooguit twee voedingen vervangt, en op momenten dat je niet werkt gewoon op verzoek blijft voeden, dan is het veel gemakkelijker om borstvoeding weer op te bouwen.

Toen mijn oudste geboren werd werkte ik in Afrika, en dat was voor mij ook één van de redenen om echt alles op alles te zetten om de borstvoeding te laten slagen zonder kunstvoeding bij te geven. Want ik wist hoe onbetrouwbaar de watertoevoer en electriciteit ter plekke waren. Ik heb heel wat avonden bij kaarslicht gevoed aan de borst - een flesje warmmaken was in dat geval een hele klus geweest.

Ik weet niet waar in Afrika je precies heen gaat, maar hou ook rekening met meer vaccinaties (voor sommige landen is Gele Koorts verplicht) en malaria profylaxe.

8. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Ik denk er nu aan om me over mijn kolf-fobie heen te zetten, en de BV toch volledig voort te zetten (mbv kolf dus)

9. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Super hoor! Gewoon doen en niet over nadenken. Komt helemaal goed hoor.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Succes! En idd gewoon doen! Fijne vakantie alvast (ja ik weet het het is nog vroeg :) :p )

Deel Deze Pagina