limonade met zoetstoffen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door evelien30, 31 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evelien30

evelien30 Actief lid

4 jul 2008
    161
    0
    0
    zuid holland
    Even een vraagje. Ik heb nu een blikje highway limonade (lemon lime)voor me neus maar dat stikt van de zoetstoffen mag je dat nu wel of kan ik het beter laten staan. Vind die namelijk zo lekker. ben namelijk weer echt uitgekeken op de sinas.

2. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Je kunt het rustig drinken hoor

Er doen veel fabeltjes de ronde dat je geen zoetstoffen zou mogen gebruiken, dit is absoluut niet waar. Tijdens de zwangerschap gelden dezelfde aanbevelingen als voor niet-zwangeren. Zoetstoffen zijn in het algemeen niet schadelijk, mits de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) niet overschreden wordt.
    Aspartaam is de meest voorkomende zoetstof en mag gebruikt worden mits de ADI niet overschreven wordt. Cyclamaat vraagt extra aandacht omdat de ADI hiervan gemakkelijk overschreven wordt: maximaal 5 glazen frisdrank met cyclamaat per dag (waarnaast geen andere producten met cyclamaat gebruikt mogen worden) of maximaal 11 zoetjes met 40 mg cyclamaat en 4 mg sacharine per tablet.

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik heb hier laatst een forum over gehad, ik denk 2-3 weken geleden, daar kreeg ik wel goede tips. zoetstoffen heet ie

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niet alleen in frisdrank zitten zoetstoffen. Kijk maar eens op je pak vruchtenyoghurt. Staat zo mooi op: "Zonder toegevoegde suiker", maar ze hadden er net zo goed op kunnen zetten: "Maar zit wel barstenvol zoetstoffen!". Want van die 1% echt fruit komt het zoete niet.

Ook als je niet zwager bent, moet je een beetje op de ADH van zoetstoffen letten. Ik ken mensen die 2 flessen light-drank naar binnen werken per dag..... Niet echt gezond!

5. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    en sommige mensen eten gewoon wat ze lekker vinden zonder alle etiketten uit te pluizen! ;)

6. zogelukkig

Moeten ze vooral doen, maar vraag het dan niet! ;)

7. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    mijn verloskundige zei donderdag tegen me toen ik vroeg of bitter lemon en kaneel nou echt zo slecht waren voor zwangere vrouwen... ze ze: nee je moet alleen niet 6 flessen bitter lemon in 1 x weg werken of potje kaneel....
    wordt meestal door mensen sterk overdreven

8. zogelukkig

Ja precies, dat is het ook! Alles met mate en gewoon je gezond verstand gebruiken! Alles waar TE voor staat is niet goed, ook als je niet zwanger bent.

De site van Voedingscentrum staat vol eerlijke en nuttige informatie over eten (en zwangerschap).

9. evelien30

evelien30 Actief lid

4 jul 2008
    161
    0
    0
    zuid holland
    hoi meiden in ieder geval bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels allang me blikjes op enne het smaakte me goed. De rede waarom ik deze topic begon is dat ik allemaal zeer negatieve berichten las over aspartaam. Voor mezelf ben ik al tot de conclusie dat ik het al bijna niet binnen krijg (ben niet van de light producten). Maar moet idd zeggen dat je heel vaak hoort van dat je veel producten niet mag. Terwijl als het met mate is het echt geen kwaad kan.

10. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

De discussie over aspartaam hoor je erg vaak. Ik weet er vrij veel van (ben levensmiddelentechnoloog) en het officiele antwoord is dat het geen probleem is deze stoffen te eten, mits niet te veel (let op de ADH). Er zijn veel onderzoeken geweest naar de gevolgen van zoetstoffen, en er is geen enkel onderzoek dat uitwijst dat het schadelijk zou zijn. Anders zouden deze stoffen ook nooit goedgekeurd worden door de EU, die echt behoorlijk streng is hoor!

Mijn persoonlijke mening is anders, ik vind het chemische troep en vind het ook niet lekker (bittere nasmaak) Met alle chemische toevoegingen kun je beter voorzichtig zijn, of je nou zwanger bent of niet. Ik eet zoetstoffen zowieso liever niet, ook als ik niet zwanger ben. Als ergens opstaat zonder suiker denk ik mooi niet. Er is namelijk helemaal niets mis met suiker, een zeer gezonde en natuurlijke energiebron. Mensen moeten alleen maat weten te houden.

Kortom, de moraal van mijn (betweterige) verhaal is dat iedereen dit soort dingen lekker zelf moet beslissen! Drink je altijd al frisdrank met zoetstoffen, blijf het lekker doen.

11. christalletje

27 okt 2008
    39
    1
    0
    Helmond
    Hmm ik zou er een beetje matig mee zijn.
    Ik ben het levende bewijs dat je doodmoe wordt van veel zoetstoffen in producten in de vorm van bv.light frisdranken. toen ik eenmaal gestopt was verdween mijn vermoeidheid als sneeuw voor de zon. binnen een week of 2

Daar kan geen duur onderzoek tegenop. investeren in goede voeding is investeren in je lijf en dat van je kindje.

12. zogelukkig

Ik ben van mening dat teveel zoetstoffen niet goed zijn en ik zou de ADH-richtlijn van het Voedingscentrum aanhouden. Ik consumeer zelf helemaal geen zoetstoffen omdat ik van mening ben dat ze niet gezond zijn. Ik hou mijn lijf liever schoon van alle kunstmatige troep! Ik beweer niet dat het zo is, maar als je intypt op Google: aspartaam + kanker, dan zal je lezen dat aspartaam kanker veroorzaakt. Cyclamaat trouwens ook. Maar omdat we het nog niet zo lang gebruiken, kan pas over jaren met zekerheid gezegd worden of dat echt zo is.

Ik werd trouwens doodmoe van geraffineerde suiker. Al het zoete dat ik consumeer komt van fruit en in sommige gevallen van moutstroop. Ik eet weleens producten met suiker (helemaal nu); ijs en gebak enzo, maar ik word onmiddellijk afgestraft met een dodelijk vermoeid gevoel en migraine.

Maar op de vraag of je fris met zoetstof mag; ja, mist je niet 2 flessen per dag drinkt.

13. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

klopt, geraffineerde suiker wordt veel te snel opgenomen in je bloed, daardoor geeft het sterke schommelingen in je bloedsuikerspiegel. dat kan moeheid veroorzaken. plus dat er allerlei andere sporenelementen zitten in niet geraffineerde suikers die je anders mist. het zijn zogenaamde 'lege calorien', dus wel energie maar geen voedingsstoffen. ik ben op mijn werk veel bezig met het vervangen van geraffineerde suikers door bv fair trade minder geraffineerde rietsuiker (is ook beter voor het milieu dan bietsuiker). Of bv enkelvoudige suikers te vervangen door meervoudige, die een heel ander effect hebben op je bloedsuikerspiegel en vertering. je merkt echt verschil met die producten.

je kunt namelijk best een gezond 'light' product maken zonder chemische zoetstoffen, gewoon ander soort ingredienten gebruiken...

14. zogelukkig

Wsl doordat ik zo weinig suiker eet, heb ik nu dus last van hypoglykemie. Ik probeer dat nu zoveel mogelijk op te lossen met het regelmatig eten van lang werkende koolhydraten en fruit(sappen). Je lichaam heeft wel suikers nodig, toch dat motortje.
    Interessant onderzoek zeg! ;)

Deel Deze Pagina