vicieuze cirkel

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by pixie, Jun 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    Ik word neit goed van hoe het momenteel hier gaat.
    Mijn dochter heeft veel kramp en het lijkt alsof het de hele dag kramp is. het is zo erg dat ik zelfs niet eens weet wanneer ze honger heeft.. als ik haar dan vast hebt dan hapt ze naar mijn borst. maar zodra ik haar aanleg word ze zo wild dat ik alleen meer afvraag wat ze wil.
    Ze heeft 1x per dag een flinke spuitluier en ik heb gelezen dat dat ook door te veel voeding kan komen... nu vraag ik mij af of dat bij mij van toepassing is.
    Ik geef beide borsten. ik break de eerste af na 10 minuten en dan de ander laat ik haar 'leeg'drinken. (dit op advies van cb)
    Ik voed haar nog 7 á 8 keer per dag.. dus wel elk 2 á 3 uur en de afgelopen paar dagen kwam het ook voor dat ik na anderhalf uur haar aanleg omdat ze niet meer te troosten is met speen, knuffelen, lopen, enz..

Ik denk ..ik voed op verzoek.. maar hoe moet dat als ik niet weet wat is kramp en wat is honger..
    Ze heeft wel krampen, maar ik weet dan daardoor niet wanneer ze honger heeft.want het lijkt alsof het tegelijketijd gebeurt.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat jullie advies is. want het gaat niet op deze manier.. cb zei dat we kunnen proberen naar 5 voedingen per dag te gaan maar als ze zo blijft 'vragen'dan lukt het niet.

ik heb haar nu 4 uur niet gevoed om te zien wat gebeurt.. ze blijft winden ..blijft huilen.. uiteindelijk wel gevoed.. geprobeerd het dan bij een borst te houden.. maar ze bleef huilen.. dus toch de 2e gegeven.. en nu lijkt ze weer (nog) van krampen te hebben.

hoop dat jullie mij kan helpen..want ik kan niet een dag zoals vandaag doorgaan.. ik zat met haar aan de arm de hele dag!!

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

Klinkt als een vreselijke situatie.
    Krampjes doen uiteraard heel veel pijn. Als ze bij jou aan de borst ligt werkt dit zuigen pijnstillend voor haar. Ze zal dus zeker graag aan de borst willen.
    Je hoef niet bang te zijn dat je haar teveel geeft. Spuitluiers horen er helemaal bij en zijn geen teken van teveel melk in haar buik.
    Je kunt haar de 1e borst aanbieden en haar hier helemaal aan laten drinken totdat ze loslaat of totdat je merkt dat ze oppervlakkig gaat zuigen. Je haalt haar los en dan bied je de 2e borst aan. Wil ze die nog dan drinkt ze hieraan totdat ze loslaat.
    Vaak zie je dat de 1e borst helemaal gedronken wordt en de 2e borst een beetje.
    Soms hoeven baby's de 2e borst helemaal niet.

Als baby's erg last van krampjes hebben kun je ze helpen door vaak aan te leggen. Het zuigen werkt pijnstillend en de maag en darmen zijn nu gebaat bij een constante werking.
    Als de maag en darmen helemaal leeg zijn en ze gaat dan drinken dan krijgt de maag een hele plons melk binnen en moeten de maag en darmen hard aan de slag.
    Meest ideaal is als maag en darmen in een continu tempo kunnen werken.
    Je kunt haar ook 2 keer dezelfde borst aanbieden als ze snel weer aan de borst wil. Ze krijgt dan niet gelijk heel veel melk binnen maar kan ook fijn zuigen zonder zich door een sloot melk heen te moeten werken.

Is het een klein beetje duidelijk zo?
    Groeten Rieneke

3. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    oke. ik dacht namelijk dat ik dus haar wel kan overvoeden doordat ik beide borsten geef en ze drinkt ook zo gulzig en verslikt ook..

het lijkt eigenlijk te hebben geholpen om 4 uur te wachten.. ze was nog even onrustig maar er zat 6 uur tussen de voedingen.. haar laatste nacht voeding was klaar om 21.30 en ze kwam voor de volgende om 3.30. en dat was dan weer een borst.. ze viel in slaap. om 6.00 kwam ze weer.. ook een borst gegeven.. weer in slaap.. ze had wel krampen ..was aan het kreunen tussen 5.00 en 6.00 maar ze kon blijkbaar wat makkelijk de windjes laten gaan.
    om 21.30 kwam ze weer en toen ook weer een borst en dan weer.. krampen waren er ook nog een beetje.. heb haar voor ik haar aanlegde in de tummy tub gedaan..
    om 11.30 weer gegeven maar dit keer was ze niet tevreden met een borst leeg drinken.. (20 min) en heb ik haar de ander gegeven en dronk ze 10 minuten daarvan.. wel heel rustig..

wat ik niet snap is dat van het vaak aanleggen.. dat kan toch niet goed zijn als ze blijft melk binnen krijgen terwijl haar darmpjes de vorige voeding nog probeerd te verwerken..
    toch?

dat van de 2 keer hetzelfde borst ga ik proberen als ze n slaap valt en 'eerder' terug komt denk ik.. en dan kolf ik wel de ander af als ik te veel druk op krijg..of zal ik die soweiso afkolven ..om de productie goed op gang te houden?

4. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    Leusden
    eva update:
    ze doet het naar mijn idee goed op over het algemeen een orst. en idd als ze niet uitdrinkt...leg ik haar dan weer aan hetzelfde borst.
    ze drinkt nu over het algemeen een borst per keer (en dan is ze rustig/slapen)

maar mijn vraag is.. is dit iet slecht voor mijn productie..wat nou als ze toch na een tjd weer beide wil elk keer.
    volgens mij maakt ze haar eerste sprong mee die ook van invloed zou kunnen zijn toch?

Share This Page