Kruidvat geeft vandaag in het nieuws aan dat de pakken HA voeding 1 te weinig jodium bevatten en dus teruggehaald worden. Ons kindje krijgt vanaf begin mei deze voeding en Kruidvat geeft aan dat de pakken vanaf mei teruggegeven moeten worden aangezien er te weinig jodium in zit. Ons kindje is nu 4 maanden oud en heeft dus al die tijd dit merk gehad. Wat zijn de effecten op bijvoorbeeld latere leeftijd van het krijgen van te weinig jodium in deze cruciale eerste levensmaanden van een baby?
Hoi, Kruidvat stelt dat het gehalte te laag was, maar niet zo laag dat het blijvende schadelijke gevolgen zal opleveren. Jodium is nodig voor hormonale functie, met name de schildklier functie. Wanneer schildklierproblemen al bekend zijn in de familie zou ik hier alert op zijn. Overleg eventueel met je huisarts. Bij ernstige tekorten kan de schildklierfunctie dus verstoord raken. Bij jonge kinderen kan groei stagneren, de intelectuele ontwikkeling verstoord raken en in ernstige gevallen leiden tot geestelijke handicap. Let wel: het gaat om een specifieke batch voeding. Er zat volgens kruidvat wel jodium in de voeding, echter niet genoeg. Neem bij zorgen contact op met een arts! Sterkte en stap over naar een ander product zou ik zeggen.
Bedankt voor je reactie! Bij ons in de familie komt struma veel voor. Mijn moeder en grootmoeder hebben beiden namelijk struma. Dus ik ga er zeker achteraan en zal eens navraag doen bij de huisarts.