verdreitige kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kris8, 28 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    @ Mime; Dat is ook lastig lijkt me ja ! Dat ze zich niet laten troosten.
    Mijn dochter op zich wel. Maar ze is juist het tegenover gestelde. Doet er alles aan om lief gevonden te worden door iedereen. Heeft veel spijt als ze een keer iets niet goeds doet vooral als het niet thuis is thuis valt dat wel mee haha..

Maar vind het ook wel lastig als een ander kind liever gevonden wordt denk ik alhoewel ze dat niet zegt.
    Ze zei gisteren ook dat ze vaak blij doet, maar het dan niet is. Maar dat kan ik me niet voorstellen. ze komt werkelijk zingend haar bed uit ( vanochtend ook ) Loopt de hele dag te dansen en te zingen en lachten ...

alleen s` avonds in haar bed komen al die gedachtes ineens opborrelen. ..

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik herken dit. zoontje kwam van school en 2 uur lang huilen om steeds verschillende dingen. echt heel triest. ik kon hem niet altijd troosten. want hij weet niet waar het over gaat. hij is moe.
    nou; het is veranderd toen de juf zijn verrijking ietsje beter in zette. mijn zoon is ook gevoelig en hij is slim. hij heeft uitdaging nodig. als hij dat niet heeft en moet presteren ver onder zijn nivoo dan raakt hij geestelijk moe, en ook lichamelijk moe. hij moet ook een beetje controle hebben over zijn leven dat geeft hem rust. beloning voor wat hij bereikt. Hij gaat ook naar judo! en dat werkt ook goed. het is zo ontzettend moeilijk voor de moeder. want het laat je voelen alsof je iets verkeerd doet.
    we kwamen ook achter dat in zijn klas pestkoppen zijn(andere ouders hebben meldingen gemaakt) we dachten dat hij goed om kon gaan hiermee. ja dat kan hij ook goed. maar dat kost ook extra energie. pesten is nog steeds een probleem, maar de school krijgt hier in steun. het is nu veel beter. maar het maakt de goed bedoelende kinderen echt geestelijk moe.
    het was in ons geval dus meerdere dingen tegelijk waardoor hij na school instortte en we konden maanden lang niets aan doen. nu is het steeds beter. we hebben in de afgelopen maanden geen huilbuien gehad. en we praten elke dag voor het slapen gaan. het komt inderdaad na 10mn in bed liggen om te ontspannen. en als je niet praat gaat in de nachtmerries zitten, slecht slapen.
    heel veel sterkte!

3. Savagegarden

8 okt 2014
    66
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook 1 van 2,5 kan ineens heel verdrietig worden. Komt ook niet echt voor zichzelf op en is een zacht persoon. Heerlijk uitgebreid laten uithuilen lekker knuffelen op schoot, en doen alsof je het begrijpt werkt hier heel goed. Daarna iets leuks bedenken zodat ze er weer fris tegenaan kunnen speeltuin, boekje lezen, kleien kleuren e.d.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hoe oud is je meisje kris?

5. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    @ Belize dank voor je verhaal. Mijn dochter is net 5 jaar

We hebben de afgelopen dagen voor het slapen gaan nog even naar buiten gegaan. Dit lijkt wel wat te helpen.
    Ik heb ook met haar "afgesproken" voor zo ver dat gaat dat ze overdag tussendoor regelmatig verteld hoe het met haar gaat en ik vraag het zelf nu ook tussendoor om haar de kans te geven haar minder leuke dingen gelijk te bespreken zodat het niet zo gaat malen.

S`avonds verzinnen we samen een leuke fantasie om over na te denken terwijl ze in slaap probeert te vallen.
    Vanavond was dat hoe ze de bijtjes kon bedanken voor het feit dat ze zulke lekker honing voor " ons" maken :D

6. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Goh...je zou mijn dochter kunnen omschrijven...
    Mijn dochter komt er ook zingend uit, rent zingend rond, maar zegt soms ook verdrietig te zijn onder het zingen.
    Onze dochter praat ook regelmatig over de dood, soms gooit ze er ook opeens uit dat ze niet wil dat wij dood gaan, of opa en oma, omdat wij allemaal al ouder zijn. Opa en oma gaan eerder, en dat wil ze niet, ze wil ook zelf niet dood.

Zo praat ze inderdaad ook over kindjes die niet zo lief zijn op school, en wat er nou gebeurt met stoute kindjes.
    Na het hele Frankrijk verhaal was ze daar heel erg mee bezig, kindjes in haar klas hadden hierover gepraat, waardoor zij dacht dat stoute kindjes en stoute mensen dus altijd lieve kindjes en mensen dood schoten.
    Ze vroeg zich ook af of die lieve mensen dan niet iets terug moesten doen, bvb die stoute mensen dood schieten als straf.
    Maarrrrr ze had ook soms stoute kindjes in de klas, zouden die dan ook dood geschoten worden?

Zo kan ik nog wel een tijdje door gaan, maar ze kan ook opeens zo verdrietig zijn, of ze zegt opeens dat ze bezorgd is om iemand. Kan een kindje zijn wat aan het huilen was op school, kan een familielid zijn, en soms is ze ook bezorgd om zichzelf.

Er gaat een heleboel om in dat koppetje, en gelukkig praat ze goed met mij. Met de rest iets minder, maar bij haar is het ook zo dat ze zich mag uiten, verdrietig mag zijn, maar na een tijdje haal ik haar er wel uit, want ze moet niet de hele dag piekerend door brengen.

Wij maken inderdaad ook alvast een mooie droom voor het slapen gaan, omdat ze anders gaat dromen van minder leuke dingen, helpt goed.

Gelukkig zei ze vandaag tegen de barbies dat moeders geweldig zijn, je mag alles tegen ze zeggen, en dan helpen ze je en worden daar niet boos om. Dus altijd naar je moeder gaan als je ergens mee zit.
    Was wel blij om dat te horen, want soms voelt het bijna alsof ze de hele wereld op haar schoudertjes draagt.

7. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    @ Sylvia; Ja herkenbaar.. !
    Hier overigens ook regelmatig dingen uit het nieuws waar ze over door vraagt.
    Ben wel meer op gaan letten wat ze kijkt op tv, maar ze kiest eigenlijk zelf vrij " onschuldige " programma`s uit. Maar ja op het nieuws komen de vreselijkste dingen voorbij. Nieuws op tv kijken we niet in haar bijzijn, maar op de radio hoort ze wel voorbij komen. Soms lijkt ze het helemaal niet te horen, maar later blijkt dan dat ze het toch meegekregen heeft.

8. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Klopt, hier ook geen nieuws etc. Ze heeft nog genoeg jaren voor de boeg om al die rottigheid te horen.
    Maar in de klas is het 1/2 gemengd en dan krijg je dus 4/5/6 jarigen.
    De 6 jarige komen er mee aan, en zij gaat er mee aan de haal.
    Heb dit ook aangegeven bij de juf, die kan er niets aan doen, kinderen praten onderling, maar kan er wel op letten hoe ze op school reageert.

Opzich vind ik het prima dat ze empathie heeft, maar niet ten koste van zichzelf, en nu gebeurt dat soms wel omdat ze dan zo verdrietig is, vaak om en voor andere.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    onze deskundige advies verbod zelfs de jeugd journaal. schijnt dat ze meer begrijpen dan ze emotioneel kunnen verwerken. (zoon heeft ontwikkelingsvoorsprong)
    ik zou als ik jou was niet te veel nadruk leggen op haar gevoelens, dat zij jou moet vertellen hoe het met haar gaat, zo een afspraak is misschien niet zo verstandig.
    kleuters zijn al heel erg naar zichzelf gericht(alles betrekken zij naar zichzelf toe; dat is heel natuurlijk op hun leeftijd. zelfs hun waarneming is egocentrisch)
    troosten en praten wanneer ze verdrietig is en praten over de dag die voorbij is gegaan.
    en je kunt haar gedachten meer leren richten op de spelletjes waarbij na denken nodig is. ooit smart games geprobeerd?

10. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Dank voor de tips weer.. ik maak het niet zwaar hoor. Meer dat ik tussendoor af en toe als ik zie dat ze wat stiller is ( net zat ze in de berging in een hoekje ) dan vraag ik : " alles OK meisje ? " en nu zei ze : " ja hoor ik denk even na "
    OK prima.

Startgames nog niet geprobeerd ze doet wel veel loco spelletjes. En ze wil graag leren lezen dus ze heeft wat boekjes bij de bieb uit gezocht en probeert zo wat te lezen. Heb wel gezegd dat ze dat na de vakantie maar tegen de juf moet zeggen want ze was van de week erg verdrietig ook over dat ze nog niet mag lezen op school en de kindjes van groep 2 wel. ( gemengde klas ) en dat lijkt haar zo leuk ...

11. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    onze dochter van bijna 4 begint daar nu ook mee. Ze kan ook niet benoemen waarom ze huilt, alleen dat ze op dat moment verdrietig is.
    Ik weet ook niet zo goed hoe ik dit nu moet aanpakken. Ik mag haar gelukkig wel vasthouden en dan knuffelen we haar traantjes weg. Ik hoop niet dat deze fase lang duurt, vind het zo erg om haar zo verdrietig te zien.

12. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Och, wat sneu dat ze hier zo bang voor is. Het is heel natuurlijk, maar wel naar om te zien uiteraard.

Mijn dochter is soms ook erg bezig met het feit dat we dood zouden kunnen gaan. Laatst hadden we het erover dat ik bijna jarig wordt en zei ik voor de grap dat ik al heel oud werd, waarop zij gelijk begon, maar nog niet zo oud dat je doodgaat, toch? Ze is dankzij alle sprookjes ;) ook vooral bang dat als ik dood ga zij een boze stiefmoeder gaat krijgen. Zo sneu.

13. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Vandaag in de auto ik zeg: " schat als je bij oma bent ( ze gaat logeren ) moet je ook gewoon tegen oma zeggen he als er wat is.. niet zelf lopen piekeren hoor.." Zegt ze eerst OK..
    na een paar minuten: " mama" dus ik " Ja" zegt ze: " je hoeft je geen zorgen te maken hoor ik vind het leven best behoorlijk leuk... ik ben eigenlijk heel gelukkig... maar soms ook gewoon even niet.. maar meestal wel hoor.. "

Ahhh mijn schat

Deel Deze Pagina