Help, Wij wonen een tijdje bij onze ouders in met onze dochter van een jaar. Nu is het zo, mijn moeder bemoeit zich nogal met onze zaken vooral onze dochter. Voorbeelden: Ik kijk op Internet voor een nieuwe muts en sjaal etc, voor onze dochter. Kijkt mijn moeder daarna op marktplaats voor een muts en een sjaal en koopt die gelijk voor een euro. En owee als ze het niet draagt want dan ben ik ondankbaar. Ze doet dit met alles ze koopt luiers bij de aldi, terwijl ik liever pampers gebruik. Ze koopt een wereld speelgoed van Marktplaats ja echt heel veel. Terwijl ik niet van te veel troep hou maar ik weet nu al niet waar ik het moet bergen. Als ik er wat van zeg, dat ik liever niet heb dat zij nog meer koopt. Dan is ze eigenlijks wat gekwetst, en geeft mij een enorm schuld gevoel. Ze koopt ook een wereld kleding tweedehands, er zit soms best wat leuks tussen hoor. Maar ik word er zo ook moe van. Ze houdt ook bij wat ik koop voor mijn dochter en geeft direct commentaar of ze het te duur vind of dat zei dat toch al had gekocht voor haar. Help wat moet ik hiermee.
'Mam, hartstikke lief, maar ik kan zelf ook goed voor mijn dochter zorgen?' Het is jouw geld (ga ik wel even vanuit) en jouw dochter, dus jij bepaalt wat ze wel en niet draagt, en wat jij wel en niet koopt. En als de wiedeweerga een huis zoeken voor julliezelf.
Misschien makkelijk gezegd maar zo te lezen ben je aan je eigen plekje toe en dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik snap je heel goed, al is het erg lief van je moeder bedoelt, en een kleinigheidje ok maar ik houd er ook niet van als alles voor me word gekocht. Het is jou kind en jij bepaalt wat ze aankrijgt. Zo simpel is het. Misschien is ze even gekwetst maar misschien ziet ze dan wel in dat ze niet zoveel hoeft te kopen.
als eerste zou ik zo snel mogelijk op zoek gaan naar een eigen huis en vriendelijk bedanken en duidelijk zeggen dat je het hartstikke lief vind maar dat het jou kind is en dat jij liever pampers hebt ipv aldi etc etc wat zij daarvan vind is haar probleem het is jouw kind dus jou regels
Ik zou om de tafel gaan zitten en aangeven dat alleen jullie spullen voor jullie dochter kopen. Jullie zijn financieel verantwoordelijk en cadeautjes geven ze maar met haar verjaardag, Sinterklaas en/of kerst. Mag ik vragen wat de reden is waarom je bij je ouders in woont? Als jullie om financiële redenen bij je ouders inwonen kan ik me iets voorstellen bij het gedrag van je moeder.
Over een paar weken hebben wij ons eigen plekje weer, ik hoop dat het dan stopt. Want wordt er wat gepikeerd van.
Tijd voor een duidelijk gesprek lijkt me. En het is zeker niet ondankbaar als jullie financieel gewoon onafhankelijk zijn. Zeg er ook bij dat je het verder hardstikke fijn vind dat jullie tijdelijk bij hun mogen wonen en dat je dat ontzettend waardeert. Maar dat je zelf wel kan bepalen wat voor jullie duur is en wat niet. Vergeet niet dat je moeder waarschijnlijk uit een ander tijdperk komt. Als mijn moeder wist wat ik zoonlief allemaal aantrok zou ze een hartaanval krijgen.
Als het niet wegens financiele redenen is dat jullie er bij in wonen, zou ik idd zeggen dat je het heel lief bedoeld vindt, maar dat jullie zelf bepalen wat jullie dochter draagt, zowel qua kleding als luiers. En al het speelgoed wat ze hebben aangeschaft, lekker bij oma laten liggen! Heeft je dochter ook nog wat speelgoed daar liggen voor na de verhuizing. Kleertjes en luiers net zo. En ik zou alsnog die muts en sjaal gewoon kopen, en dat andere setje achter de hand houden voor als het ene in de was zit ofzo.
Dan heb je gelijk. Als het wel om financiële redenen geweest was dan snapte ik je moeder wel. Maar dat is (gelukkig) dus niet het geval. Misschien de afspraak maken dat als ze op het punt staat iets te kopen het in een spaarpot te doen. Kan ze zien hoeveel geld ze over de balk gooit. En wat ze al gekocht heeft op marktplaats zetten. Alles bij elkaar op de spaarrekening van je dochter!
Nee, daar zou ik ook niet tegen kunnen. Ze bedoelt het vast lief, maar je bent volwassen en maakt je eigen keuzes. En idd wanneer jullie terug verhuizen lekker alle speelgoed en kleertjes daar laten. Je wilt toch zelf bepalen wat je je kind aantrekt? Wel lief trouwens dat ze jullie tijdelijk bij haar laten wonen. Probeer het gewoon nog eens voorzichtig te brengen. En anders, net zoals toen je nog thuis woonde, de slaapkamerdeur baricaderen en onder de dekens webshops afstruinen wanneer je iets zoekt voor je kleine.
Ik snap helemaal, wij hebben noodgedwongen een half jaar bij mijn ouders ongewoond maar toen was mijn dochter er nog is. Als ze er al was geweest was mijn moeder denk ik ook een beetje doorgeslagen, niet helemaal de bedoeling, al is het echt super super lief bedoelt! Zo moeilijk om dan de goede woorden te vinden! Je wil haar niet kwetsen want je weet dat het zo onwijs goed bedoelt is, maar je wil ook niet over je heen laten lopen want het is jou dochter en jij maakt de keuzes voor haar. Dus je kunt OF volhouden tot jullie weer naar je eigen huis kunnen, OF toch echt een stevig gesprek aan gaan als ze alle hints en voorzichtige pogingen niet oppikt.
Gewoon zeggen dat "al die rommel" bij haar blijft staan zodra jullie weer vertrekken. Misschien is dat voldoende? Wel lastig idd. Lijkt me moeilijk om niet ondankbaar over te komen als iemand het goed bedoeld.
Eens met de voorgaande reacties. En heel herkenbaar..ik heb zo een lieve (ja echt lief hoor ) schoonmoeder die ontzettend veel rommel koopt. Kleding, onzinspeelgoed etc..(dl heeft al 6 verschillende zaklampjes op haar kamer liggen ) Ze is een ontzettende koopjesjager en wij krijgen heel veel prullaria daardoor. Maar ook dingen die ze zelf kan maken bijv. (breien, uullghh!) Ik krijg al de kriebels op het het moment dat ze zegt dat ze weer wat 'leuke dingen' heeft gekocht en die geruchte tassen tevoorschijn haalt Het wordt gelukkig minder nu, na veel aandringen.
Ik vind wel dat je gelijk hebt, maar als je over een paar weken weer zelfstandig woont zou ik het voor nu even laten. Zeker als ze het voor het 'samenwonen' niet deed. Waarschijnlijk bedoelt ze het goed en wil ze jullie helpen omdat er al zoveel kosten gemaakt worden ivm de verbouwing. Als je nu iets zegt kan je tegen het verkeerde been schoppen en kan het de sfeer verpesten. Wel zou ik, zodra ze weer iets overbodigs, wil kopen aankaarten dat het niet nodig is. En evt idd aangeven dat je speelgoed en 'reserve' kleding achter laat zodra jullie terug gaan naar jullie eigen woning.
Dit...! Maar alsje spoedig in het vooruitzicht hebt dat je een eigen huis hebt dan zou ik het mss voor nu ook even laten.
Zou ik denk ik ook doen. Speelgoed kun je daar gewoon laten staan evt, als jullie weer naar je eigen huis gaan.
Ik zou me er niet zo druk om maken hoor! Als ze goed genoeg zijn om bij ze te wonen tijdens de verbouwing, dan zou ik het voor lief nemen. Gewoon even slikken en dan over een paar weken genieten van je eigen plek!