Advies nodig over omgang met kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door rus05, 14 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ik ben de laatste tijd niet zo tevreden met de omgang met het kdv maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat dit mijn eerste kindje en ik in mijn directe omgeving weinig vrienden met kinderen heb. Vandaar dat ik even advies van jullie nodig heb.

Mijn dochter is nu 7 maanden en we zijn druk bezig met het oefenen van kauwen, verschillende soorten eten uitproberen, en dergelijke. Mijn kdv wil graag een schema hebben dus elke week geef ik dat aan mijn man mee als hij haar brengt. Toegegeven, omdat we veel aan het oefenen zijn, verandert er nogal eens wat aan het schema, kan me voorstellen dat dat best wel eens lastig is. Maar nou krijg ik al 2x van mijn man mee dat ze niet blij zijn met schema. Aan alles wordt openlijk getwijfeld: waarom geen sinaasappel? Waarom geen broodkorst? Waarom als tussendoortje fruit door de yoghurt? Ik ben een beetje een onzeker type dus ik trek me dit heel erg aan, voel me gelijk alsof ik iets niet goed doe. Maar is dit normaal, dat kdv zo openlijk twijfelt aan alles wat je je kind te eten en te drinken geeft?

Ze bestookten mijn man met vragen en hij wist het ook allemaal niet, dus nu moet ik straks langskomen! Ik was er niet bij dus ik weet niet hoe ze dit tegen mijn man hebben gezegd, maar het voelt alsof ik langs moet komen om onze keuzes te verdedigen.

Vinden jullie dit normaal? Hoe werkt het bij jullie op kdv? Dank alvast!

groeten Rus05

2. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Hier houden ze zich heel erg aan ons schema en wat wij prettig vinden. Wij zijn ook nogal pietluttig qua beleg en drinken en dat geven wij ook aan. Ik geef zelf diksap en koekjes van thuis mee, omdat ik niet wil dat ze roosvicee of koekjes met suiker krijgt. Verder mag ze van mij geen smeerkaas of smeerworst, chocopasta of jam met suiker.
    Onze meid zat tot haar 1e jaar op een babygroep en dat scheelt ook wel denk ik. Je hebt groepen die gecombineerde leeftijden hebben en daar zijn ze niet zo heel erg gefocust op de allerkleinsten.

Soms gaan dingen op het KDV iets anders dan je thuis gewend bent en je moet voor jezelf bepalen welke dingen jij heel belangrijk vindt en die absoluut aangeven Gewoon aangeven hoe jij het wilt hoor, je betaald er immers genoeg voor!

3. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    NIET normaal!!

Tips mogen altijd maar ik vind echt dat zij moeten opvolgen wat jullie als ouders aangeven!

Ze wilde hier bijv melkpoeder afgeschept in bakjes. Nee sorry je mag mijn kind voeden op verzoek dus nee ik weet niet van te voren wat ze wil. Niet handig? Pech
    kreeg ook te horen dat ze t vreemd vonden dat ze tussen 8 en 12 niks kreeg. Nou dan slaapt zw en kind weegt 8,5 kilo met 6 maanden dus denk zomaar dat ze t wel overleefd.

Komt misschien bot over maar ga altijd vriendelijk om met de leidsters hoor! Maar weet ook dat er met grote letters in haar dossier gescheven is "altijd alles tegen moeder zeggen. Geeft zelf aan eerlijkheid en veiligheid voor alles!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn advies is: hou het simpel en ga zo veel mogelijk mee in het schema van het kdv. De foutkans is dan het kleinst enne... ze weten echt wel wat wel en niet kan.

Wij zeiden:
    - geen citrusvruchten voor 9 maanden
    - stukjes vanaf 7 maanden (niet pureren behalve bij 'tandjes')
    - tot 15 maanden 2 slaapjes (één in de ochtend, één in de middag)
    - vanaf 15 maanden één slaapje in de middag
    - niet slapen na 16:30
    - ander drinken dan melk in een tuit of open beker
    - geen spenen buiten het bed vanaf 9 maanden

En dat was het dan wel. Verder zochten ze het maar uit. (er geen smeerkaas of smeerworst gegeven op het kdv). Ik keek vooral naar mijn kindjes. Zijn zij blij en tevreden? Ja, dan zal het op het kdv wel goed gaan. En dat het anders is dan thuis? Ja, graag... dan leren ze dat de wereld verschillend in elkaar steekt.. een beetje vroege flexibiliteit.

5. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Meid maak je niet zo zorgen..
    Je doet het prima(wat iedereen in je andere topic ook beaamd heeft)
    Zeg gewoon dat dit een goed schema
    Is voor je kindje en voor jou en daarmwe gewoon klaar..

En waarom geen sinaasappel?
    Omdag als ik me goed herinneren het geloof ik beter is geen citrusvructen voor een jaar te geven..

6. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Thanks Sam :) ik en mijn onzekerheid ook altijd. Maar los van mijn onzekerheid, ik vind het persoonlijk niet normaal dat er op alles commentaar wordt gegeven.

En over die sinaasappel: juistem!

7. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.263
    1.028
    113
    Zuid-Holland
    ik zou straks in je gesprek vragen wat hun schema is en dan samen kijken wat er dan redelijk gelijk is. kan me voorstellen dat het voor hun ook niet prettig werken is als ze zo'n heel ander schema moeten aan houden....en dit dan voor bijvoorbeeld alle acht kinderen!
    in overleg kom je een heel eind lijkt mij!

8. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    OK dus iets minder schema...Van mij mag dat, graag zelfs, maar zij vragen elke keer om een schema! Ik kom dus met een schema, ook al toen ze nog volledig melk kreeg, omdat zij vanaf het begin daarom vragen. Maar ik denk zelf ook dat het beter werkt zonder schema, met alleen een paar richtlijnen van wat wel en niet mag zoals Cygnet voorstelde. Ik wil ook niet te moeilijk doen maar ik wil bijvoorbeeld echt niet dat zij daar dingen krijgt die we niet eerst zelf thuis met haar uitgeprobeerd hebben.

Maar dan over de inhoud van het schema: is het normaal dat er op alles commentaar is? Waarom ze bijvoorbeeld geen sinaasappel mag? Dat zouden ze toch ook moeten weten, dat je bij een baby voorzichtig moet zijn met citrusvruchten?

9. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Nee overal commentaar op hebben is niet normaal naar mijn idee. Natuurlijk mogen ze vragen waarom je iets liever niet hebt, maar daar moet het dan ook bij blijven.
    Inderdaad je strakke schema een beetje loslaten kan echt geen kwaad. Lekker in overleg bekijken wat wel en niet kan en waar jij en je kleine jullie goed bij voelen.

10. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Verder verbaas ik mij er ook wel eens over wat ze op het KDV van voeding weten, of liever gezegd NIET van voeding weten bij die kleintjes. Zal vast per KDV verschillen, maar gewoon lekker aangeven hoe jij het wilt hebben op dat gebied.

11. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Is jou kind dus ze dienen jou regels te volgen. En het is niet erg als er dingen anders zijn dat thuis. Iets andere tijden enzo.
    Misschien idd wat richtlijnen bespreken.

En de sinasappel: gaat vooral over allergieen. Ik wist dat helemaal niet en mijn dochter (bijna 7 maanden) krijgt al sinds ze 5 maanden is versgeperste met water aangelengde sinasappelsap.

12. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Verplaatst naar opvang en kinderoppas.

13. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    hmm blijkbaar zijn wij vrij makkelijk dan. Tot 6 maanden eigenlijk geen vaste voeding, daarna langzaam meedraaien met de groep. Dat betekent: op de tijden van het kdv mee-eten met fruit, brood, tussendoortje dat er op dat moment is. Ze heeft geen allergien, dus ze kreeg gewoon wat ze daar hadden. Nooit problemen mee gehad.

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    En Rus hoe ging t gesprek?

15. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hey Sam20, lief dat je het vraagt. Het gesprek ging goed, ik heb zonder boos te worden uitgelegd dat dit onze visie op eten is en dat onze dochter het daar prima op doet. We hebben wel afgesproken dat ze zoveel mogelijk met hun schema meegaat - dus geen briefjes meer met schema's, gelukkig! - maar dat ze zich houden aan wat ze van ons wel en niet mag. Heel fijn, de lucht is nu geklaard!

16. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Mooi zo!

17. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.263