Verdrietig, angst om zwanger te worden

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Geeninspiratie, 25 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geeninspiratie

    Geeninspiratie Nieuw lid

    25 feb 2024
    2
    0
    1
    Ik ben een vrouw van in de 30 met psychische problemen (autisme).
    Met tijden ben ik erg nieuwsgierig naar hoe het zou zijn om met mijn vriend een kind te krijgen, maar daarnaast heb ik er extreme angst voor, zowel voor het fysieke als voor het moederschap.
    Helaas kan ik geen pil verdragen en zijn we aangewezen op condooms. Een spiraaltje durf ik ook niet, lees daar horror verhalen over en mensen in mijn omgeving zijn door de spiraal heen ook zwanger geworden.
    Mijn vriend lijkt er niet echt wat aan te vinden met een condoom en dit is in mijn hoofd zo groot aan het worden dat ik hem uit de weg ga op dit gebied, ik wil geen sex meer want dan word ik geconfronteerd met al mijn tekortkomingen. Het verdriet over dat ik niet normaal ben psychisch, dat ik geen pil verdraag, dat ik daardoor geen leuk sexleven heb en mijn vriend tekort doe. Ik ben op het punt dat het een opluchting zou zijn om alleen verder te gaan, en misschien ga ik dat ook doen.
    Voordat ik deze stap zet, hoop ik nog op wat tips of meningen van anderen die mijn gedachtegang hierover positief kunnen beïnvloeden.
    Wees aub niet te hard want ik zit er echt doorheen.
     
  2. beertje073

    beertje073 Actief lid

    3 jan 2021
    395
    300
    63
    Vrouw
    Hoi,

    Ik ben een 33 jarige moeder en heb zelf autisme en nog wat meer persoonlijkheids problematiek.

    Waar zou je graag tips voor willen hebben?
    Klinkt alsof je in de knoop zit met jezelf, wat natuurlijk enorm verdrietig is.
    Geef jezelf niet de schuld van je psychisch lijden, je kunt er niks aan doen, als je de keuze zou hebben had je hier allemaal geen last van❤️
     
  3. Vekl

    Vekl Actief lid

    26 nov 2022
    244
    158
    43
    Vrouw
    Misschien een andere vorm van anticonceptie? Prikpil of zo'n staafje? Nuvaring?
    Eventueel sterilisatie als je echt geen kinderen wil?
     
  4. Geeninspiratie

    Geeninspiratie Nieuw lid

    25 feb 2024
    2
    0
    1
    Ik sta open voor alle tips, van anti conceptie tot verhalen hoe anderen met psychische problemen deze keuze maakte.
    Ik kan echt wel de mooie kanten zien maar ik heb zo’n angstige persoonlijkheid dat dat op dit moment veel zwaarder weegt. Ik denk dat ik dat van mezelf moet accepteren maar dat gedoe met anti conceptie maakt dat het maar terug blijft komen in mijn hoofd…
     
  5. beertje073

    beertje073 Actief lid

    3 jan 2021
    395
    300
    63
    Vrouw
    Wat hierboven wordt gezegd qua anticonceptie zijn ook nog opties die je kunt overwegen.
     
  6. Dynapreg87

    Dynapreg87 Actief lid

    11 feb 2024
    177
    139
    43
    Vrouw
    Wat verdrietig voor je. Heb je een regelmatige cyclus? Je kan ook eventueel zonder anticonceptie doen maar doe het dan niet in de week dat je jouw eisprong hebt (of dan met condoom). Zo hoef je geen anticonceptie te gebruiken en word je ook niet zwanger. Met ovulatietesten kun je achterhalen wanneer jouw eisprong ongeveer is. Sterilisatie zou je ook kunnen overwegen. Sterkte.
     
  7. Kiki12345

    Kiki12345 Lid

    3 jan 2024
    58
    91
    18
    Vrouw
    Wat vervelend voor je! Misschien is het goed om je angsten bespreekbaar te maken met iemand of probeer ze zelf eens te onderzoeken (zoek op internet maar eens naar denkfouten en hoe je dit kan veranderen).

    Zou een anticonceptie zonder hormonen iets zijn? Ik heb een koperspiraal gehad en dat is me echt heel goed bevallen! Het is ook goed om te beseffen dat je vaak alleen maar horror verhalen leest of hoort of die beter onthoudt. Helpende gedachten hierbij is; niemand zet op internet dat hij kerngezond is en wat hij nu moet doen. Daarnaast is het denk ik zo dat als je angst hebt, je ook gevoeliger bent voor negatieve ervaringen . Ga anders eens langs de huisarts om voor en nadelen van anticonceptie te bespreken.

    hopelijk helpt dit je een beetje en anders een virtuele knuffel :)
     
  8. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    491
    63
    Vrouw
    Dit vind ik een heel dom advies, dit is hartstikke onbetrouwbaar joh. Een ongeplande ongewenste zwangerschap lijkt me in deze situatie écht niet wenselijk.

    On topic: zou misschien de prikpil iets voor je zijn? Ik ken mensen die niet tegen de gewone pil kunnen maar wel hiertegen kunnen. Of toch een spiraal? Snap dat je tegen het inbrengen opziet (alhoewel ik het heel erg mee vond vallen) maar misschien kan dit onder een roesje als je de situatie uitlegt? Daarna ben je dan voor heel wat jaren van het gedoe af.
     
    Bloempjelief, Suzi98 en Kolibrie vinden dit leuk.
  9. Dynapreg87

    Dynapreg87 Actief lid

    11 feb 2024
    177
    139
    43
    Vrouw
    Ik vind het helemaal geen dom advies. Het werkt hartstikke goed zo als je weet wat je doet. Ik ken ook veel andere mensen die het al jaren zo doen en het gaat perfect. Ik vind het een goed alternatief voor als je net zoals TO geen hormonen wil pakken en ook geen andere rotzooi in het lichaam wil. Gewoon geen hormonen en soms een condoom als je rondom de vruchtbare dagen/week zit (of het dan niet doen) Dan is er niets aan de hand. Je bent maar een klein deel van de maand vruchtbaar. Het is aan TO waar ze zich het beste bij voelt natuurlijk.
     
    Melaelisa vindt dit leuk.
  10. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    491
    63
    Vrouw
    Je kent een paar mensen en die worden niet zwanger hiermee..goed verhaal..
    Ik zou zeggen doe even een rondje Google met de zoektermen betrouwbaarheid periodieke onthouding. 5-25% van de mensen worden zwanger met periodieke onthouding en daarom wordt dit als een onbetrouwbare anticonceptiemethode gezien.
     
    Huismuisie en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  11. Dynapreg87

    Dynapreg87 Actief lid

    11 feb 2024
    177
    139
    43
    Vrouw
    Als je alleen dat doet (ik raad ook nog andere dingen daarnaast aan) dan zou daar kern van waarheid in kunnen zitten als jeniet precies weet wat je doet, al vind ik het raar dat er zo panisch wordt gedaan over mogelijk zwanger worden terwijl de kans op zwangerschap op natuurlijke manier vanaf bijvoorbeeld een bepaalde leeftijd nihil is. Ook allemaal te vinden via een rondje google. Het wordt nogal overdreven allemaal. Maar goed, het is aan TO waar ze zich het fijnste bij voelt. Sterilisatie zou ook nog een goede optie voor haar kunnen zijn als ze echt zo zeker weet dat ze geen kinderen wil. Dan is ze van al het gedoe af.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.873
    10.797
    113
    Helemaal mee eens. We zijn geen computers die geprogrammeerd zijn. Hier dichtbij ook 2 situaties meegemaakt, beide waren gelukkig welkom.
     
  13. Panda95

    Panda95 Bekend lid

    6 mrt 2023
    704
    436
    63
    Vrouw
    België - Leuven
    er is een verschil tussen kalendermethode en effectief opvolgen van je cyclus aan de hand van temperatuur, slijmvlies etc. Googlen op Sensiplan kan meer uitleg geven. Ik doe het zelf niet omdat ik geen cyclus heb, maar hoor er heel positieve dingen van, en ook huisarts raadt het aan als even betrouwbare methode als de pil ed.
     
  14. Suzi98

    Suzi98 Fanatiek lid

    30 mei 2022
    4.242
    3.936
    113
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Mij lijkt de beste optie sterilisatie in dit geval. Als je man niet wilt zou jij het ook nog kunnen overwegen.
     
  15. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.705
    11.293
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het is wel een dom advies, omdat TO al doodsbang is om zwanger te worden.

    Ik denk dat als je echt geen kinderen wil en je zoveel problemen hebt je best wel in gesprek kan voor een sterilisatie. Dat geeft wellicht wat rust in je hoofd.
     
    Suzi98 vindt dit leuk.
  16. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.552
    1.485
    113
    Ik vind het wel wel een dom advies, want TS durft al geen spiraal omdat ze heeft gehoord dat mensen wel eens zwanger worden door de spiraal heen.

    De kans dat dat gebeurt is 1%, terwijl studies aantonen dat de kans dat je per ongeluk zwanger wordt dmv de kalendermethode 10% is (en in sommige studies zelfs nog hoger, tot 25%).

    Sensiplan of NFP (Natural Family Planning) waar @Panda95 het over heeft is idd betrouwbaarder, maar ook daarbij hebben studies aangetoond dat de gebruiksfaalkans rond de 1-3% per jaar ligt.

    Als TS zeker weet geen kinderen te willen, dan lijkt me sterilisatie nog het beste.
    Anders is het wellicht een idee om een combinatie te doen van de spiraal en het bijhouden van de cyclus.
     
    citroenrasp en Panda95 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina