Ik vind het 's ochtends zo lastig om op te starten. Ik loop de hele ochtend als een halve zombie rond en ben pas echt helder in de loop van de middag. Dit vind ik zó vervelend! Alles gaat zo traag in de ochtend en ik krijg echt nauwelijks iets gedaan. Ik heb ook CVS (chronisch vermoeidheids syndroom) en dat maakt het niet veel makkelijker allemaal. Alles kost (te) veel energie. O.a. hierdoor zit ik ook thuis en ben ik fulltime thuismama van mijn 16 maanden oude dochtertje. Gelukkig heb ik ook zo mijn goede dagen en krijg ik toch nog wat gedaan in de ochtend. Maar het lijkt mij zo fijn om meer van dat soort ochtenden te kunnen hebben Hebben jullie misschien handige tips om de dag beter te kunnen opstarten?
Ik heb zelf ook een ziekte met extreme vermoeidheidsklschten dus ik begrijp je goed. (Eerst cvs diagnose, nu ziekte van lyme). Wat voor mij helpt is structuur en ritme. Of ik nu wel of niet goed geslapen heb ik sta altijd op een vaste tijd op. Douchen, ontbijten, kleine ophalen uit bed. En inderdaad gewoon beginnen met een activiteit. Liefst buiten de deur. Ik dwing mezelf om actief te zijn en iets te gaan doen. En vroeg, heel vroeg, naar bed. Heel lastig. Ik hoop dat je iets vindt wat voor jou werkt.
Kan je misschien proberen afspraken 's morgens te plannen, dan heb je een reden om 'vroeg' op te moeten staan en klaar te moeten zijn?
Hier inderdaad herkenbaar, vooral de eerste periode vorig jaar toen ik net mama was. Ik was gewend op te staan wanneer het moest (voor werk) of wanneer ik zelf wilde (als ik vrij was). Nu ben ik verplicht om mijn bed uit te gaan als mijn dochter wakker is, is even een omschakeling (geweest). Ik heb geen last van CVS, maar ben wel echt een avondmens, in de ochtend opstaan ging mij nooit goed af. Wat inderdaad hierboven ook wordt gezegd is is het voor mij ook makkelijker om op te staan als ik in de ochtend ergens heen moet, ik heb dan een doel als het ware. Maar natuurlijk heb ik ook niet altijd zin om af te spreken en op de dagen dat ik niets heb staan start ik in de ochtend gewoon rustig op. Dochter speelt meestal als ze wakker is eerst nog even in haar bedje (is net als haar mama een avondmens ), wat mij de kans geeft om ook even rustig wakker te worden, daarna gaan we naar beneden ontbijten en spelen we even of kijken we samen even baby tv en daarna ga ik altijd met haar bad in. Heerlijk rustig wakker worden dus en als we dan vervolgens beneden komen is de ochtend alweer 2 uurtjes ofzo verder en kan ik met goede moed aan de rest van de dag beginnen. Het helpt mij echt om dit ritme op vrije dagen aan te houden, om zo de dag beter op te starten. Wat ik ook nog heb gehoord (is niet mijn ding, omdat ik blij ben met elk uurtje slaap haha) is je wekker in de ochtend eerder zetten dan je dochter wakker is. Zodat je eerst even zelf in je eigen tempo wakker kunt worden alvorens je dochter wakker wordt. Wellicht dat dat jou wel helpt om makkelijker op te starten.
Een activiteit buitenshuis lijkt me wel een goed idee, dank jullie! Misschien elke ochtend boodschappen doen ofzo. Wellicht een beetje omslachtig om dat elke dag te gaan doen, maar wel iets dat "moet" gebeuren, dus aan de andere kant een hele mooie manier om mijzelf te dwingen om actief te worden 's ochtends. Ik hoop alleen niet dat me dit elke ochtend helemaal gaat uitputten. Dat heb ik nu namelijk wel, wanneer ik een afspraak heb in de ochtend. Dan ben ik al helemaal moe van het op tijd klaar moeten zijn om de deur uit te gaan, en dan moet ik nog naar die afspraak. Tegen de tijd dat ik weer thuis ben, ben ik compleet gesloopt. Ik moet dan vaak even een half uurtje zitten voordat ik weer energie genoeg heb om mijn dochter naar bed te brengen. En de rest van de dag kan ik niks meer doen, behalve op de bank liggen. Echt niet leuk Maar misschien is boodschappen doen niet zo vermoeiend als een afspraak. Tenslotte kan ik zelf bepalen hoe laat ik de deur uit ga en hoef ik niet perse 100% helder te zijn wanneer ik door de winkel struin En ik kan me ook voorstellen dat mijn lichaam op een gegeven moment wat meer went aan het steeds boodschappen doen in de ochtend, misschien dat dat dan ook al scheelt. Hebben jullie misschien nog slimme tips&tricks voor het klaar maken voor de dag? Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld aankleden en ontbijten. Nu geef ik 's ochtends als eerste mijn dochter een borstvoeding en ondertussen kan ik (en zij) rustig wakker worden. Daarna verschoon ik haar. En dan verschilt het vaak wat we doen. Als ik genoeg energie heb, en mijn dochter in een meewerkende bui is, was en kleed ik haar daarna meteen aan. Bij nóg meer energie kleed ik mijzelf daarna ook meteen aan. Dan moeten sowieso de kattenbakken uitgeschept en verplaatst worden, voordat mijn dochter er met haar handen in gaat zitten wroeten. En dan moet het ontbijt gemaakt worden. Maar meestal ben ik al zo moe tegen deze tijd, dat ik eigenlijk eerst even moet gaan zitten. Alleen is het dan zo lastig weer op te starten daarna Het liefst zou ik alles in één ruk willen kunnen doen. Borstvoeding, verschonen en wassen en aankleden van mijn dochter, mijzelf aankleden, kattenbakken, en ontbijt maken. Niet perse in die volgorde hoor (behalve de borstvoeding, die wil ik wel als eerste doen). En dan daarna naar buiten. Maar zoals het nu is, heb ik daar onmogelijk genoeg energie voor. Dus ik zoek eigenlijk trucjes waardoor alles wat makkelijker wordt en ik dit allemaal wél in één keer kan doen. Dit voelt trouwens zo dom om hierover advies te vragen... Wie kan er 's ochtends nou niet gewoon zichzelf en haar dochtertje aankleden en laten ontbijten... Zo moeilijk is dat toch niet... pffff, kan daar zo verdrietig om worden soms. Stomme CVS
Misschien zo.. Bv geven, dan naar beneden samen (?) ontbijten. Dan kan zw even spelen en jij even uitrusten. dan aankleden en naar buiten. Fruit eten en even spelen Daarna broodje en naar bed Ik heb Sochtends echt koffie nodig om wakker te worden.
Zoiets ja....ik denk dat het ook een kwestie van accepteren is. Ik ben afgekeurd en doe het ook allemaal in m'n eigen tempo en heb in de loop der jaren wel aardig leren plannen. Zoontje hier wist ook al snel dat ik 'm niet de trap op tilde en dat ik elke dag even op de bank moet liggen om op te laden...vaak komt ie bij me liggen of gaat gewoon door met spelen. Ik start rustig op met koffie, doe 's morgens in principe de dingen buitenshuis en pak elke dag m'n rustmoment. De lat misschien ook iets lager leggen voor jezelf
Lastig he? Ik heb ook cvs, werk 3 dagen en daarbij een schat van een dochter Voor mij werkt ritme heel goed. Merk dat DL er ook veel baat bij heeft. Vanaf het moment dat ik wist dat ik cvs had heb ik een andere baan gezocht. Werkte eerst wisselende dienst en nu dag diensten (beide in de zorg). Voor mijn werk moest ik 7.00 uur opstaan, ben dat ook op mijn vrije dagen gaan doen. Nu met DL sta ik iedere dag rond 6.45 uur op, dan is DL ook wakker en ga ik rond 21.30 uur naar bed. Niet altijd even gezellig voor ml maar dit werkt voor mij het beste. Als ik wakker wordt kleedt ik me aan, kleed DL aan, samen ontbijten en dan een bakje koffie voor mij. Daarna gaan we standaard naar buiten. Bijv. Even boodschappen doen, hertjes of gewoon even wandelen. Daarna fruit, spelen, lunch en slapen. Als DL op bed ligt lig ik ook even op de bank. 'S middags probeer ik ook naar buiten te gaan. Over het algemeen gaat het op deze manier goed bij mij. Al heb ik zeker dagen dat het minder gaat en daar pas ik dan mijn dag op aan. En ja, soms baal ik ervan maar dat zijn maar korte momenten. Ik kan er niks aan doen dus kan ik de dagen maar beter zo leuk mogelijk maken. Erbij stilstaan vindt ik zo jammer van mijn tijd en humeur. Hebben jullie de kattenbak beneden staan omdat deze elke ochtend schoongemaakt moet worden? Wij hebben deze boven staan en die maak ik om de andere dag schoon. Scheelt ook dat DL er niet met haar handen inzit. Verder niet echt tips voor je. Ik denk dat het belangrijkste is dat je een goed ritme hebt en acceptatie dat je nu eenmaal niet alles meer kan. Hoe lastig dat ook is...
Ik vind dit inderdaad ook een idee, dat je eerst gaat ontbijten voordat je beide gaat aankleden. Na het ontbijt kan dochter dan even zelf spelen en kun jij even tijd voor jezelf nemen om op te laden voordat je gaat aankleden/ kattenbakken gaat doen. Wellicht kun je voor het ontbijt de kattenbak even hoog zetten, zodat dochter er niet bij kunt. Wat wellicht ook nog een idee is qua ontbijt is om dit van te voren klaar te maken en in te vriezen. Ik doe dat voor de dagen dat ik werk wel altijd, maak een aantal dagen tegelijk klaar (incl. beleg) en vries dat in. Op de dagen dat ik werk hoef ik het er dan alleen even uit te halen. Dit zou je dan eventueel ook met het ontbijt kunnen doen en dit dan de avond van te voren laten ontdooien. Dan kun je in de ochtend gelijk aan het ontbijt en hoef je het niet eerst klaar te maken. En voel je niet schuldig naar jezelf toe om advies te vragen. Ik heb geen CVS, dus kan daar niet over meepraten, maar kan me goed voorstellen dat het dan anders loopt dan je zou willen. Probeer de dingen te doen die wel lukken, wellicht aangevuld met tips uit deze topic, en voel je niet schuldig als iets niet lukt (ik weet het makkelijk gezegd, maar bedoel het goed).
Ik heb zelf een autoimmuunziekte waardoor ik ook kamp met vermoeidheid. Hier helpt het om in een vroeg ritme te blijven. Op mijn werkdagen moet ik er om half 6 uit en lig dus tegen 21 uur op bed. Op mijn vrije dagen lig ik ook voor 22 uur op bed, zodat ik genoeg slaap heb gehad. Ik ga altijd eerst even douchen om de dag te beginnen. Daarna haal ik mijn dochter op en kleed haar aan, dan gaan we ontbijten. Daarna bepaal ik hoe ik me voel en wat we de rest vd dag gaan doen. Als ik me goed voel maak ik daar gebruik van (boodschappen, schoonmaken etc) en als ik me minder voel doen we het rustig aan. Soms kruip ik ook mijn bed weleens in als mijn dochter slaapt. En slik extra magnesium (citraat), dat helpt bij mij ook wel om goed te slapen, waardoor ik beter uitgerust ben in de ochtend. En verder.. accepteren helaas..
Wat zijn jullie toch allemaal lief, hoe jullie met mij mee denken Dank jullie wel! Ik zie veel handige tips voorbij komen, ik ga ze allemaal uitproberen. Inclusief de lat wat lager voor mijzelf leggen en wat liever zijn voor mijzelf Accepteren hoe dingen nou eenmaal gaan en trots zijn op de dingen die wel lukken. Wij wonen gelijkvloers. 't Is een beetje een rare constructie, maar 's nachts staan de kattenbakken in de woonkamer en overdag in de bergkast met de deur op een kier met dubbelzijdige deurstopper. Zo kan mijn dochter overdag niet bij de bakken, en de katten wel. En kunnen de katten 's nachts niet op de overloop gaan lopen mauwen en mijn dochter wakker maken. 's Avonds transporteert mijn man de bakken van de bergkast naar de woonkamer, en 's ochtends breng ik ze weer terug. En elke keer dat ze zo verplaatst worden schept diegene ze uit. Dat moet ook wel, met die katten van ons Bleh! Ach, 't is wat ingewikkeld, maar het werkt
Is het een optie dan dat je man de bakken verschoont 's ochtends? Of al een ontbijt voor jullie smeert en dat eventueel in de slaapkamer brengt? ( BV geven met een kopje thee en een boterhammetje in je hand. Daarna je dochter aankleden en ontbijt geven en dan zelf aankleden. Kattenbakken zijn nu al gedaan dus die hoeven niet meer. Fijn dat je gelijkvloers woont, dan hoef je geen extra energie te stoppen in 10x de trap op en af ( Ik heb er hier een die als ik even wil blijven liggen, zeurt om naar beneden te gaan... Dan slof ik uiteindelijk half slaperig de trap af en moeten we daarna allemaal weer aankleden. Maar ik ben 's ochtends alleen lui haha geen gezondheidsklachten daarvoor.... )
Herkenbaar. Ik heb dan geen cvs (lijkt me zwaar!) wel ervaring met slaapstoornissen, waar ik sinds mijn 20e op en af last van heb. Op het moment ook een zoon die niet slaapt, eet etc, dus mijn hele energie gaat op aan hem. Ik kom ook niet op gang. Ik moet over 7 weken weer werken en dan moet ik om 6.15/30 opstaan. Zie er nu al tegenop. Dus ik lees mee voor tips Op het moment breng ik mijn dagen door op de bank met een baby op me of ik ga buiten wandelen. In elk geval sterkte en succes met de situatie!
Hier ook een auto-immunziekte en veel last van vermoeidheid (dan wel in vlagen). Wat mij hielp toen ik nog thuis was.. is de avond van te voren een lijstje maken met wat ik de volgende dag wilde doen. Maximaal 3 dingen waardoor het haalbaar blijft. Heel simpel.. maar ik merkte wel dat ik op de lijstjes dagen veel sneller actief was. Je kunt jezelf dan 's middags belonen met serie kijken of wat dan ook.