@ TS: ik zou de speen niet meer teruggeven, dat zorgt idd voor verwarring. Misschien kan je de veiligheid en geborgenheid op een andere manier proberen te geven? Mijn zoontje was nog iets jonger toen ik merkte dat de speen meer een gewoonte was dan nog echt zuigebehoefte/veilig willen voelen. Hij ging ook wat meer jammeren bij het slapen gaan. Ik ben toen gewoon elke 5 minuten even bij hem gaan kijken. Na een weekje ging hij slapen als de deur op een kiertje stond en hij ons kon horen. Nog een weekje later ging hij gewoon lekker slapen met de deur dicht.
Volhouden!!! Het gaat over ik ben dan wellicht wel iets eerder begonnen met afbouwen zoontje was tijdens de 15 maanden sprong en meisje al met 13 maanden overdag en met 14 maanden snachts! Mijn meisje was echt speen verslaafd en is er misschien 2 weekjes wat huileriger om geweest( wat overigens ook met de tandjes ed te maken kan hebben gehad.... Je bent nu al zo ver!!!! Zou echt zonde zijn om nu weer de speen te geven! Het is zoveel makkelijker als hij er straks vanaf is!!!! Succes ! Groetjes lysanne
ik ben het op opzich wel mee eens maar proberen kan altijd mijn zoontje was verslaafd aan dat ding letterlijk maar ik heb hem gewoon op een dag gezegd julian mama geeft jou speentje aan pooh mee hij had er 6 in bed hihi en echt heb me hart nog nooit zo hard vast gehouden maar hij sliep snel en hij vroeg er dagen erna wel om maar vragen en huilen huilen is anders dat deed die niet terwijl hij er zo getrouwd mee was overdags als snachts . maar voor hem was het gewoon met pooh mee en klaar dat was zo knap hij heeft al geen speen meer sinds januari februari dit jaar . maar zoals ik zij kinderen geven vaak zelf wel dingen aan ook al keek ik er toen niet na en probeerde gewoon maar als hij zo huilend in slaap viel al 2 dagen kreeg hij hem echter terug. en probeer je het bij wijze van na 6 maand weer
Maar waarom wil je het hem afleren? Hij is nog maar 2. Gaan zijn tandjes scheef staan, is zijn tongval niet goed, is zijn spraak niet goed? Ik was een duimer en kk ook, maar wij hadden/hebben nergens last van en dan zie ik persoonlijk het nut niet om het af te leren. En idd een koekje krijgt kk ook niet. 1 koekje en dan is het op. Maar dat vind ik iets anders. Las net dat jij je redenen hebt om speen af te leren. Mag ik dan vragen wat? En ik zou ook 100% zeker willen weten of het jammeren van de speen is. Anders zorgt het voor verwarring. Anders vraag je hem waarom hij zo jammert. mss komt er uit dat hij de speen wilt. Zo niet zou ik het gewoon mooi verpakken en zoiets zeggen als: goed he dat je nog steeds zonder speen slaapt. En dan kijken wat de reactie is.