IK ben niet het type dat alles goed vind voor de lieve vrede..maar ts vraagt zich wel af of mede-moeder het met haar eens zijn. NOu de meeste wel maar ik niet helemaal (deels snap ik de teleurstelling wel) Kan toch...misschien ben ik al wat makkelijk dan haar gezien het haar 1e kindje is en ik bij nr 4 ben
Ik ben het wel in zoverre met Leonie eens, dat als je je kindje een weekend naar oma brengt, het ook al heel aardig is van oma, dat ze een heel weekend op wil passen. Ik zou persoonlijk ook graag het eerst fruithapje zelf willen geven ( en ook graag allemaal andere eerste, tweede en derde dingetjes) en daarom zou ik mijn baby ook geen weekend bij wie dan ook brengen, tenzij het echt niet anders kan natuurlijk. Je kan nog zoveel adviezen meegeven, maar dan zou ik me toch zorgen maken of het wel goed komt. Toen mijn meiden groter waren gingen ze wel naar oma en denk ik, net als Leonie, als ze het naar hun zin hebben gehad en oma ook, ben ik allang blij. Het zou overigens wel van tact en wijsheid getuigen als oma in dit geval zich aan de instructies had gehouden, maar ja, dat wijsheid komt met de jaren gaat helaas niet op voor alle oma's.........
Zo kun je alles wel doodpraten... Als een leidster op een KDV jouw kindje een klap geeft, redeneer je dan hetzelfde? Het is gebeurd, dus klaar? Lijkt me toch niet. Nou is dat heel iets anders, dat weet ik, maar ik wil alleen aangeven dat je je er niet bij neer hoeft te leggen alleen maar omdat het al gebeurd is. Zoals al meer dames aangeven: als je nu geen grenzen aangeeft, weet je zeker dat sm in de toekomst nog veel vaker je wensen negeert... Je leert mensen immers zelf hoe ze met je om kunnen/mogen gaan.
Eerste kindje maakt het wel 'erger' denk ik En als het uberhaupt het eerste kleinkind van de oma is (dat weet ik niet) dan is de drang van een oma misschien ook groter om invloed uit te oefenen. Wij bijten straks bij beide aanstaande grootouderparen het spits af, ik ben benieuwd...
Een klap...gaat nergens over natuurlijk,kijk een kindje moet toch fruit eten,hetzij bij mama hetzij bij oma.Een klap een kindje hoeft geen klap natuurlijk....tenminste mag hopen dat er zometeen geen topic gestart wordt ...oma gaf mijn kindje eerste klap LAter hebben wij allemaal schoondochters en moeten wij allemaal oppassen en herinneren wij ons nog hoe wij het deden met onze kindjes. Is dat fout ? Nee nu niet maar over ene pak weg 20 jaar zijn er wel weer andere regeltjes voor kleine baby's.Doen wij het dan anders om onze schoondochter te tarten..nee ik denk van niet ...maar met de beste bedoelingen. (hoop ik dan) Nogmaals ik snap dat ze het niet leuk vind,ze heeft zover ik begrijp er ook iets van gezegd,maar scheen niet door te dringen...ik denk dan ach laat los....neem thuis de camera en geef je kind een hapje ..denk dat je het nog steeds leuk vind. Opa's en oma's willen de lusten neit de lasten.
Ik denk dat je in dit verhaal het fruithapje helemaal los kan zien. Het gaat erom dat je in goed vertrouwen je kindje achterlaat bij opa en oma. Je maakt afspraken en deze afspraken worden niet nagekomen. Dat is het probleem. Ik zou er ook van balen als ik iets afspreek met de oppas (schoonouders, ouders, broers, zus, wie dan ook) en ze daar gewoon maling aan hebben en hun eigen ding doen. Tuurlijk hebben opa's en oma's zo hun eigen methodes prima. Maar als ik aangeef dat ik iets niet wil hebben dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ik de oppas hierin kan vertrouwen. Van mij had ze direct de vraag gekregen waarom ze dit heeft gedaan en dat ik toch heel duidelijk was geweest.
Sluit me er helemaal bij aan Een fruithapje geven vergelijken met slaan is wel een hele slechte onderbouwing van wat je probeert duidelijk te maken hoor. Denk niet dat er een moeder is die het erbij laat zitten als haar kind geslagen word. Ik zou het er gewoon nog eens met je schoonmoeder over hebben en desnoods een x goed kwaad op dr worden zodat het duidelijk wordt dat je het serieus meent.
Nee wij willen onze schoondochters niet tarten over 20 jaar, en zullen er hoogst waarschijnlijk andere ideeen op nahouden qua opvoeding van kinderen. Maar om nou te bedenken dat ik als eerste het fruithapje ga geven puur omdat ik als oma de lusten wil en niet de lasten vind ik niet kunnen! Ik heb dit alles al eens meegemaakt en nu zijn mijn dochter/zoon en schoondochter aan de beurt, en als ik de instructie krijg dat de baby nog geen fruit mag omdat zij dat graag zelf willen doen de eerste keer dan laat ik dit echt wel uit mijn hoofd. Ik vind het echt heel brutaal van haar schoonmoeder en die moet gewoon even op haar plaats gewezen worden, of ze nu de lusten wil of niet, ze kan ook een weekje later haar genoegen uit een fruithapje geven halen!
IK ga uit van het goeie in de mens...schoonmoeder zei ook dat ze bleef huilen en dacht dat dit met de flesjes te maken had. Misschien huilde het kindje wel een tijdje en dacht schoonmoeder ,misschien heeft ze nog honger terwijl ze haar flesje al op heeft?Ik geef haar wat fruit..... Dan is het nog niet leuk dat je niet de eerste was,maar heeft je schoonmoeder wel naar eer en geweten voor je kind gezeorgt,terwijl je zelf een heel weekend niet was...je dochtertje blij,je schoonmoeder blij en jij en je man een leuk weekend. Het gaat toch niet om het geven van fruit op zich,maar om de 1e keer??NOu als het alleen daarom gaat..kun je ook denken ...wat is ze goed verzorgt en ze heeft zelf al fruit op en vond het leuk.Probeer het positief te zien.
'Jammer dan' zou ik denken.. Had leuk gweest als ik het eerste hapje had kunnen geven, maar aan de andere kant, lekker boeiend? Om daar ruzie over te maken.. Ze past een heel weekend op, nou.. ik zou blij en dankbaar zijn.
Leonie, tuurlijk ben ik het eens met je dat er goed voor je kindje word gezorgd en ben je daar dankbaar daarvoor! Dat is logisch! Kijk en dit is een klein voorbeeldje natuurlijk, maar zo zijn er nog veel meer dingen te noemen die een oppas kan doen terwijl jij dit absoluut niet wil, of het kindje dat niet mag. Dan kan de oppas dan wel met de beste bedoelingen doen, maar er hoort gewoon naar de wensen van de ouders geluisterd te worden. Mijn schoonmoeder heeft zo een keer zonder onze weten gaatjes in de oren van mijn dochter laten schieten, dit deed ze ook met de beste bedoelingen omdat ze haar een orgineel verjaardagscadeautje wilde geven, maar toch zijn we boos geworden!
Jeetje wat een k*tstreek, zeker omdat je duidelijk hebt aangegeven dat je de eerste hapjes zelf wilde geven. Bij mij zou het gelijk afgelopen zijn met oppassen, over een half jaar maar weer eens kijken of ze zich wél kan gedragen.
Tuurlijk moet je dankbaar zijn als je schoonouders een weekend willen oppassen, maar dat is nog geen vrijbrief voor oma om de wensen van je zoon en met name schoondochter in de wind te slaan. Als opa en oma niet hadden willen oppassen hadden ze heus wel nee gezegd. Maar ze hebben ja gezegd en dan vind ik dat je, je ook aan de wensen van je schoondochter gehoor moet geven.
Ik heb net aan mijn man gevraagd wat ie er van zou vinden als zijn moeder de eerste fruithapje zou geven. En hij zou daar ook echt boos om zijn, dus het is geen vrouwending! Verder snap ik dus echt wel dat Mamavanuk hier boos om is. Maar natuurlijk is het ook wel zo, dat ze aan de andere kant erg blij mogen zijn dát schoonouders een weekend op willen passen. Ik vind het altijd zo dubbel... Aan de ene kant willen we allemaal dat de oma's en opa's oppassen, maar aan de andere kant moet het allemaal wél op onze eigen manier. Dat geldt ook voor mij hoor. Maar goed, ik hoop voor Mamavanuk dat ze eruit komt met haar schoonmoeder!
Door dit topic ben ik er wel achter dat ik dit ook absoluut niet zou pikken als mij dit zou gebeuren. Nu heb ik een hele lieve schoonmoeder die zelfs dalijk 3 dagen op mijn dochtertje gaat oppassen maar dit is duidelijk 1 ding wat ik haar op het hart zal drukken dat ik haar graag haar eerste fruit hapje wil geven. Ik zie dit ook echt als een mijlpaal ze wordt al groot ze mag al iets anders dan melk. Dit is toch iets waar je je al op verheugt als je kleintje nog in je buik zit, ik heb dat in inder geval wel.
ik zou dit absoluut niet leuk vinden!! ik keek er bij de eerste ernaar uit om het te geven.. en wanneer sm dit zou doen dan zou ik goed boos zijn!! Wat goed dat je man het heeft aangegeven.. hoe reageerde ze erop??
Ik weet dat ik met de tweede makkelijker ben geworden. Bij de eerste claimde ik veel meer en zou ik inderdaad helemaal over mijn toeren zijn geweest als dit had gebeurd. Maar nu ik twee kinderen heb kijk ik er anders tegen aan. Ik denk dat het ook wel met fases te maken heeft. Ik begrijp het, maar het kost zoveel energie om je zo te voelen.. Juist al die kleine dingen waar we ons zo druk over maken... Ik zou lekker een dag gaan plannen (met camera) om je eerste fruithapje te geven!
Ik begrijp de Ts helemaal. Ik snap de teleurstelling maar ik zou er zelf ook een stuk nuchterder tegenaan kijken. Voor mij is het dan de eerste keer dat ik haar een hapje geef en dat telt voor mij als de eerste keer. Ik had het zelf dat ze voor het allereerst ging staan, daar was ik niet bij maar mijn schoonm. De volgende dag deed ze het weer en dat geldt dus voor mij als de eerste keer. Voor alle duidelijkheid, ik begrijp je teleurstelling. Zeker omdat je het vooraf gezegd hebt, maar ik zou het haar wel zeggen. En gewoon op een kalme manier, aan ruzie erover heb je ook niks.