verdrietig. Wat vinden jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door bijtjuh16, 22 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

dat laatste is idd het belangrijkste, maar in mijn ogen moet er geen gesprek zijn als: ik heb niks meer op mn rekening, pin jij even. In mijn ogen zou het dan zijn, deze rekening is leeg, mag ik het pasje van de andere even?
    Voor mij een wezenlijk verschil.

2. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ja maarja, als dit zo door gaat is het natuurlijk gedoemd te mislukken. dus dat risico loopt ze sowieso. Ik kan ook heel onzeker ed zijn maar thuis (want dat is, en hoort, mijn partner te zijn) moet je toch wel kunnen aangeven als het echt niet werkt voor je.

3. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    PRECIES! Dat van jou/mij krijg ik een beetje de kriebels van hoor.;)

4. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weet je..... bij mannen werken stille hints echt niet hoor. Klare taal, daar reageren ze op, niet op halfslachtige opmerkingen. Daar hebben ze een blinde vlek voor ofzo!

Zeg wat je voelt, zeg wat je wilt, maar blijf niet in die slachtofferrol hangen (weet dat het moeilijk is om uit te komen, maar als je er eenmaal uit bent is het leven ook een stuk leuker). Zo kom je nergens, ja alleen maar verder in die rol, tot je straks helemaal jezelf kwijt bent geraakt en niks meer voor jezelf hebt. Maar dan ook echt niks meer.....

Ik las ook ergens dat je onder de duim gehouden wordt....dat WORD je niet, dat laat je ZELF gebeuren!

Laat van je horen en zeg wat er speelt, alleen zo kun je iets veranderen. En door reclame folders door te gaan spitten en in goedkope winkels te shoppen wordt je vriend niet wakker geschud, dat kun je alleen maar doen door je gevoel te uiten.....

Veel succes. Wat zal het heerlijk voelen als je weer eens iets leuks voor jezelf kunt kopen zeg!!!!!

5. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Holy crap, leven jullie nog in de jaren '50?

1. Zoek een baan en laat die toeslagen dan op jouw rekening storten. Je bent nu volledig afhankelijk van hem en dat is gevaarlijk. Als het ooit uit raakt, dan zit je met de gebakken peren.
    2. Neem een gezamenlijke rekening, voor de gezamenlijke uitgaven.
    3. Schrijf op wat jullie inkomsten zijn, toeslagen, de vaste lasten, boodschappen, en stort naar verhouding van jullie loon een maandelijks bedrag op de gezamenlijke rekening om de uitgaven mee te betalen. Wat jullie dan overhouden, is voor jullie zelf te bepalen waar het naar toe gaat. Hij houdt nu onrechtmatig veel geld over, want de toeslagen voor jullie kind besteedt hij niet aan jullie kind.
    4. Wordt fiscale partners, zodat jij ook van de voordelen kan genieten. Waarom doet hij ook niet jouw belastingaangifte? Voor zichzelf haalt ie wel alles wat er te halen valt, dan kan hij zijn skills toch ook wel inzetten voor jou, zodat je meer dan 16 euro over houdt.
    5. Denk je dat hij kan en wil veranderen?

6. Bri

Bri Niet meer actief

Lekker duidelijk, bammetjebam!

Ik krijg niet de kriebels van 'dit is van mij, en dat is van jou' en vind het de normaalste zaak van de wereld dat wij niet al ons bezit tot gezamenlijk verklaren. Het is geen kwestie van elkaar niet vertrouwen; ik ken de pincode van mijn vriend z'n pas en hij die van mij, maar we zullen daar nooooooit gebruik van maken. Wij vinden zelfstandigheid allebei belangrijk, daarom hebben we ook een gelijkwaardige inbreng (financieel en niet-financieel) is ons huishouden. Misschien is het makkelijk praten, omdat wij ons dit ook prima kunnen veroorloven. Maar toen ik nog studeerde en ook met iemand samenwoonde, hadden we ook allebei ons eigen geld. Omdat m'n vriend toen al wel werkte, betaalde hij meer aan de gezamenlijke dingen. Hopelijk heeft hij dit met liefde gedaan, omdat ik de relatie heb beëindigd toen ik net m'n eerste baan had (niet vanwege het geld hoor, maar het kwam wel lullig uit dat ik het niet meer met ons zag zitten op het moment dat ik kon beginnen met bijdragen...).

Maar goed. mijn opvatting: als je geen vent hebt gevonden die van plan is je te onderhouden, zul je zelf in je onderhoud moeten voorzien. Praktische invulling staat hierboven bij bammetjebam, heb daar weinig aan toe te voegen.

7. tulip

tulip Niet meer actief

en als je dan een cadeautje voor de kleine koopt, is dat dan ook van papa of mama??? Ik zie dat gewoon niet voor mij. En hoe doe je dat met cadeautjes voor vrienden en familie??

8. Bri

Bri Niet meer actief

Daar gaan we niet krampachtig mee om hoor. Soms betalen we die van de en/of rekening, maar het komt ook regelmatig voor dat we die betalen van een van onze eigen rekeningen. En dan is het cadeautje van ons samen, niet van één van ons. Idem met uit eten gaan; betaalt meestal één van ons voor ons beide.
    We hebben allebei ons eigen geld, maar we gaan daar wel makkelijk mee om. Bij grote uitgaven letten we wel even op dat we er allebei aan betalen, maar bij alles tot zo'n 100 of 200 euro is het maar hoe het uitkomt. Dat loopt redelijk gelijk op, denk ik.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Oh hier zijn we lekker ouderwets hoor.
    Toen we zijn gaan samenwonen onze rekeningen opgeheft en 1 gezamelijke betaal en spaarrekening geopend, daar de lonen op, daar alle vaste lasten en boodschappen af en als iemand iets voor zichzelf wil kopen dan doet hij/zij dat.

grotere uitgaven worden in overleg gedaan.

Nooit problemen of gezeik hier over het geld

10. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    ik zou toch een gesprek aangaan met vriendlief en als je dit niet durft een brief schrijven waar alles in staat want dit is niet goed!

11. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Hier precies hetzelfde. Vind het echt zo erg als mensen (in een gezinssituatie) praten over 'mijn geld, jouw geld'. Het is ONS geld, in elke situatie. Mijn man heeft wat studieschulden over van vroeger, dat is nu ook ONZE schuld. Je woont samen, leeft samen en deelt dus samen. Tenminste, zo denk ik erover.
    Mijn man klust bij als DJ en verdiend daar best lekker mee, maar geen haar op zn hoofd die dat alleen aan zichzelf zou spenderen. Dat is geld voor het gezin. Als ik iets nodig heb, koop ik het en andersom. Wij hebben echt nooit ruzie over geld gelukkig.

12. Bammetjebam

Nou heb ik ook een aardige studieschuld, maar daar heb ik zelf voor gekozen. Ik vind het niet kunnen om mijn vriend op te zadelen met een schuld die ik heb opgebouwd.

13. Bammetjebam

Thx, en net als bij jou is zelfstandigheid bij ons ook belangrijk :)

We zijn een "wij", maar we zijn daarnaast ook nog 2 individuen.

Bij Bijtjuh lijkt het nu net alsof ze blij mag zijn dat ze stemrecht heeft...

14. Skye

Skye Niet meer actief

Nou, ik vind het niet meer dan normaal dat je samen dingen betaald en samen spaart en samen dingen koopt die nodig zijn.

15. bijtjuh16

bijtjuh16 Niet meer actief

Ik ben gewend dat ik wel wat duurdere dingen kan kopen, maar ik denk wel eerst 10x na voordat ik het koop. Het is ook echt niet zo dat ik gelijk m'n hele salaris weer uitgeef wanneer het binnenkomt. Ik ben wel iemand die op de centen let, maar als ik iets erg leuk vind en het is wat duurder, dan kocht ik het wel. Wel ben ik iemand die keuzes kan maken. Als ik 5 leuke dingen zie en ze zijn allemaal wat duurder, dan koop ik er 1 en niet allemaal.

16. bijtjuh16

Dat is dus het leuke, hij kijkt zelf alle folders gelijk door wanneer ze binnen zijn en noteert alles wat in de aanbieding is! als hij klaar is, ben ik aan de beurt..

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wij hebben een gezamenlijke rekening en allebei een aparte rekening. Met onze eigen rekening mogen we doen wat we zelf willen.

Elke maand storten we allebei een bedrag op de gezamenlijke rekening waar alle kosten (boodschappen, verzekering, hypotheek, gas/water/elektra etc) van betaald worden. Dit bedrag is naar verhouding van wat we allebei verdienen. Ik werk parttime en verdien veel minder, dus stort ook minder. Mijn vriend heeft een fulltime baan en verdient veel meer, dus hij stort ook meer.

Hier nooit ruzie over geld. Grote uitgaven gaan altijd in goed overleg.

18. bijtjuh16

Daar sla je precies de spijker op z'n kop! Ik ben dus niet de enige in deze situatie. Overigens zat het me gister zo hoog dat toen we in bed lagen alles met een bak tranen naar beneden kwam. Vriendlief schrok daar kennelijk wel van en vroeg wat er was. Hij zei wel enig idee te hebben.. waarop hij precies bij het punt kwam waar ik mee zit. Hij weet het dus duidelijk wel!! Zelf wil hij dit jaar graag op vakantie, omdat we er beiden gewoon erg aan toe zijn. Dus ik gaf aan hoe kan ik nou op vakantie gaan zonder geld, waarop hij antwoorde.. nou dan blijven we toch thuis.. 3 weken thuis kan ik me ook wel ontspannen, en dan bespaar IK (ipv we) nog geld ook! nou echt waar toen brak er helemaal wat! helaas wou hij daarna slapen omdat hij er vandaag weer vroeg uit moest. Hij gaf me een knuffel en zei morgen praten we wel verder. Ik ben erg benieuwd!

19. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Sorry, maar het enige wat je nu doet is hier klagen over wat er allemaal niet goed zit.
    Je WEET wat er niet goed zit, je weet nu ook wat je er aan kunt doen.
    Doe het dan ook, je had allang al actie kunnen ondernemen, bijvoorbeeld gisteren.

Edit; Ik zie dat ik mijn reactie vlak na die van jou heb geplaatst en dat je wel al met hem gepraat hebt.
    Maar stop het niet weer in de doofpot nu, ga er wel echt achteraan, anders blijf je zo door kloten.

20. bijtjuh16

Ik heb een poging gedaan, maar ben half afgescheept. Zie reactie hierboven

Deel Deze Pagina