Lichaam maand rust gunnen of juist niet?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Emmely, 4 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmely

Emmely Niet meer actief

Mijn arts gaf gisteren aan dat mijn baarmoeder na de mk van vorige week nu klaar is voor een nieuwe zwangerschap. Ze gaf ook aan dat het handig is om een maand te wachten om zelf weer helemaal te herstellen.. Zit te dubben want ik heb ook gelezen dat je de maand na een mk extra vruchtbaar bent. Ik weet dit is een persoonlijke keuze maar ben toch even benieuwd naar jullie reacties en of ervaringsverhalen.

2. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik zit met precies dezelfde vraag! Ik heb mijn curretage op 11/11 gehad en kreeg hetzelfde te horen van mijn gyn. Als het bloeden gestopt is mag je weer vrijen en als je zwanger wordt is je lijf er klaar voor. Bovendien ben je nu extra vruchtbaar. Je hoeft niet perse te wachten, dat is alleen om nauwkeuriger te weten wanneer de nieuwe conceptie heeft plaatsgevonden.

Maar op internet lees ik dingen over het opbouwen van foliumzuur dat door de vorige zwangerschap is opgebruikt (volgens mij is dat onzin), je baarmoederwand moet herstellen, er zit geen slijmvlies dus kan de vrucht zich niet hechten, enz., enz.

Tja, de persoonlijke keuze liet zich bij ons vooral leiden door de vakantie, de prosecco en de zon... we waren al erg vroeg weer onbeschermd aan het vrijen. Vandaag een licht positieve test, en dan is het inderdaad wel even spannend of dat nieuw HcG is, of juist nog van de vorige zwangerschap. Maar ik maak me niet zo druk om nadelige effecten van snel weer zwanger zijn. Als mijn lijf zegt dat het kan, gaat mijn hoofd het niet tegenspreken :) (Tenminste, dat zeg ik op mijn heldere momenten.... maar ik vind het eigenlijk ook best spannend of het wel goed gaat als ik nu alweer zwanger zou zijn.)

3. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb de eerste maand geen eisprong gehad (bijgehouden) en 1e menstruatie was ook anders dan anders, waardoor een maand wachten me achteraf toch een beter gevoel gaf. Maar is persoonlijk!! Zoals je hierboven leest kan het waarschijnlijk dus wel!

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    wij hebben niet gewacht, maar achteraf heb ik de eerste cyclus waarschijnlijk geen ei gehad, dus daardoor nam mn lichaam zelf zn rust... tweede maand weer zwanger...
    sterkte en succes!

5. 1979kik

1979kik Bekend lid

2 aug 2009
    612
    1
    18
    medewerker personeelsdienst
    België
    ik moest één keer maanstonden later overgaan en dan mochten we er weer aan beginnen. Heb me er geen vragen bij gesteld. WIlde zelf ff rust en wilde men lijf dat ook gunnen. Na 3.5 kwamen ongi erdoor en zit nu dus in eerste maand daarna(2e maand na curretage)

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn eerste zwangerschap duurde 14 weken en van de gyn mochten we er gelijk weer voor gaan.

Wij hebben juist besloten om mijn lichaam wel wat rust te geven en het emotioneel ook een plekje te geven.
    Maar toen we na 3 mnd er weer voor gingen, was ik direct zwanger.

7. ano

ano Fanatiek lid

12 jul 2009
    2.296
    351
    83
    Ik mocht het ook gelijk na mijn miskraam weer proberen van de gyn.
    Maar wijhadden zoiets van we zien wel.
    En achteraf was ik blij dat ik toch gewacht had want het geeft me nu toch een fijner gevoel.
    Ik bleef ook nog licht positieve testen houden daarna.
    Ik ben 5 weken na de miskraam ongesteld geworden en nu gaan we er weer voor.

8. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    ik ben 11-9 gecurreteerd, ben 6-7 weken later terug geweest op controle naar de gyn. hij zag een eitje zitten wat een dag of 3-4 later zou springen (was al 1keer ongesteld geweest) en hij zei dat ik ervoor mocht gaan. de huisarts zei ook dat we niet hoefden te wachten.
    maar mijn vriend was nog niet thuis. dus dit is nu de eerste ronde (dat we er weer voor kunnen gaan)

9. Gezond

Gezond Niet meer actief

Je gyn zegt het echt niet voor de lol dat het beter is om even een maandje te wachen...
    Maar goed... wanneer je toch zwanger wordt nu is het niet verboden ofzo....

Ik heb altijd het advies van mijn gyns opgevolgd... en heb er nooit een dag spijt van gehad ;)

10. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ik heb alledrie de keren dat het mis ging niet gewacht en is me ook niet aangeraden ...Mijn gyneacoloog zei dat als je lichaam niet klaar is voor een nieuwe zs het ws ook niet zal gebeuren ..In aug had ik een vmk en 29 dagen later weer een positieve test in handen en nu gaat alles gelukkig goed

11. 4days

4days Niet meer actief

Het idee van een maand overslaan is echt achterhaald. Als je lichaam er nog niet aan toe is heb je gewoon geen eisprong. En als je lichaam er wel aan toe is het je juist grotere kans om zwanger te raken. :)

12. amundsen1978

amundsen1978 Actief lid

29 nov 2009
    411
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik kreeg ook advies om na mn curritatie even een maand te wachten,, wij hebben dat niet gedaan en ik was meteen weer zwanger en mn meissie is nu 6 jaar:)

13. Emmely

Emmely Niet meer actief

Hii allemaal,

Thanks voor alle berichten!! Veel verschillende meningen zie ik.. Ik denk nu nog.. nog maar even veilig doen.. Maar ik ken mezelf, hoe beterder ik mij ga voelen hoe groter de kans dat wij de natuur z'n werk willen laten doen! ;)

Liefs

14. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

ik was ook de maand na mijn vmk zwanger:) dus ik zou zeggen als je het weer zelf wilt, ga ervoor:)

15. lizzylevi

lizzylevi Lid

19 dec 2008
    14
    0
    0
    trimster
    rotterdam
    Ik heb in oktober een miskraam gehad....de gyn adviseerden ons om een maand over te slaan zodat de baarmoeder zich de volgende maand goed kan reinigen. De kans op een miskraam is iets groter als je geen maand overslaat. Wij hebben ons aan dat advies vastgehouden. We mogen ernu weer voor gaan

16. TessMe

TessMe Niet meer actief

Vind wel dat de meningen hierover uiteen lopen.

En ook de adviezen van de verloskundige. Ik heb begin november een miskraam gehad met 5 weken. Ik ben hiervoor 15 maanden bezig geweest. Dit was de allereerste keer dat ik ooit zwanger was. Ik wist het vrij laat omdat ik lange cyclus heb. Ik heb dus terwijl ik heel pril zwanger was medicijnen geslikt en heb bij de tandarts een rontgenfoto gemaakt. Je weet natuurlijk nooit zeker maar zijn toch wat negatieven invloeden. Ik vind het erg van de miskraam maar ben ook blij dat ik na 15 maanden wel weet dat mijn lichaam werkt. Mijn verloskundige ziet geen reden om een maand over te slaan. Mijn lichaam heeft door middel van een heftige soort van mensturatie mijn baarmoeder schoon gemaakt. Enige reden om even te wachten zou de emotionele kant zijn van de miskraam.

wel lees ik iets nieuws dat je na een mk vruchtbaarder bent? Nou wie weet de volgende ronde!

17. 4days

4days Niet meer actief

Mijn gyn zei dat ze VROEGER het advies gaven een ronde te wachten omdat ze dachten dat de kans op een mk anders groter was, maar dat ze tegenwoordig zeggen meteen weer ervoor gaan. Omdat dat van die mk gewoon niet waar is, en omdat vrouwen in die eerste ronde juist extra vruchtbaar zijn, gemiste kans dus. Ik denk dat diegenen de nog als advies geven een ronde wachten nog een beetje van de oude methode zijn ofzo.

18. Sunshine1975

Sunshine1975 Actief lid

1 feb 2009
    264
    0
    0
    Ik heb 6/11 een Mk gehad en heb een menstruatie afgewacht en die is op 4/12 gekomen en precies een cyclus van 28 dus net zoals voorheen.
    En nu gaan we er gewoon weer voor.

Ik weet nu dat dat mijn lichaam er weer klaar voor is en is hersteld. Ik vond deze keus zelf wel beter

19. Emmely

Emmely Niet meer actief

Hey Sunshine, bedankt voor je reactie. Ik kan me je keuze goed voorstellen. Helemaal op momenten als ik me nog moe voel zoals nu. Maar ergens kriebelt het af en toe ook best wel hoor! Als ik de reacties lees van nu moeders 1 maand na mk direct zwanger en goed.. Maar ook daar zijn minder positieve reacties over. Denk dat ik mijn ei bijna ga krijgen :), tot nu toen nog aldoor beschermd gedaan.. Maar spannend voor jullie! Ik hoop voor jullie gauw op een nieuwe en goede zwangerschap!

20. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ach, weet je... ik voelde me de eerste dagen na mijn miskraam zo rottig dat ik er niet aan moest denken om zo snel weer zwanger te worden, ook al was de kans groter. Ik was vooral bang om een paar weken later weer hetzelfde mee te moeten maken. Maar een week later voelde ik me al een stuk beter en dat is tot nu toe steeds beter gegaan.

Als jij het geestelijk aan kan dan kan je er voor gaan. Je lijf geeft zelf aan of je er fysiek ook weer aan toe bent. Ben je nog niet helemaal geheeld of kloppen je hormonen nog niet, dan wordt j niet zwanger.
    De hele ervaring van het zwanger worden en het gevoel dat er iets niet klopte (ver voor de miskraam) heeft me doen inzien dat een vrouwen complex in elkaar zit én dat je je lijf met veel dingen kan vertrouwen.

Maar ik snap het wel heel goed als mensen liever voorzichtiger zijn. Ik zou het mezelf moeilijk kunnen vergeven als ik deze ronde alweer zwanger zou zijn en een gezond vruchtje sterft omdat mijn baarmoeder er nog niet klaar voor is. Maar volgens mij werkt het zo niet.
    Aan de andere kant heb ik heel sterk het gevoel dat ons iets prachtigs staat te wachten en dat het wel eens heel snel raak zou kunnen zijn. Ik twijfel tegenwoordig wat minder aan mijn intuitie ;).

Deel Deze Pagina