Invloed slaapgebrek op vruchtbaarheid/prille zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mam, 15 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mam

Mam Lid

6 jan 2008
    19
    0
    0
    Beste,

ik heb een vraag ivm de invloed van een beperkte nachtrust (4 tot max 5 uur slaap) op de vruchtbaarheid en een prille zwangerschap. Heeft dit een nadelige invloed. Ik heb ergens gelezen dat bij te weinig slaap de aanmaak van homonen, die gedeeltelijk gereguleerd zou worden tijdens de slaap, verstoord zou kunnen worden bij te weing slaap. Mijn menstruatie is normaal en regelmatig. En ik ervaar in mijn functioneren weinig hinder van weinig slaap.

Ik vraag dit om 2 redenen:

1) ik heb enkele maanden geleden een buitenbaarmoedelijke zwangerschap gehad, en het blijft door mijn hoofd spoken of mijn korte nachtslaap daar al dan niet 1 van de oorzaken in geweest kan zijn, doordat er daardoor misschien een verstoring van het hormonaal evenwicht geweest kan zijn waardoor de bevruchte eicel niet tot in de baarmoeder geraakt is (tijdens de operatie om het vruchtje te verwijderen werd geen zichtbare oorzaak voor de buitenbaarmoederlijke zwangerschap gevonden)? Rond de periode dat ik zwanger werd sliep ik gemiddeld wel een 6-tal uur per nacht, en ik gaf nog(en geef nu nog) borstvoeding (wel maar 2 keer per dag, en baby drinkt niet veel maar van de borst, het is eerder nog een "gewoonte" en troost dan een maaltijd)

2) ik zou graag opnieuw zwanger worden. Hebben korte nachten een invloed op vruchtbaarheid, innesteling en prille zwangerschap?

Verder was bij de buitenbaarmoederlijke zwangerschap het progesteron gehalte in mijn bloed laag (niet te laag, maar net op de ondergrens). Wijst dit erop dat mijn hormoonhuishouding voor de zwangerschap niet normaal was, of was het een gevolg van de buitenbaarmoederlijke situatie, of wil het niets zeggen?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mam,

de invloed van kort slapen is niet van die aard dat je er verminderd vruchtbaar door wordt en een vruchtje niet tot de baarmoeder kan komen en een EUG (buiten baarmoederlijke zwangerschap) veroorzaakt. Kort slapen is dan wrs een extra factor bij al bestaande verminderde vruchtbaarheid. Het is meestal een combinatie van factoren, maar een kortere slaaptijd is geen hoofdoorzaak.
    En ik denk dat doordat de zwangerschap niet in de baarmoeder zat, dat de oorzaak is voor het lage progesterongehalte en niet andersom. Het gele lichaampje dat na de eisprong overblijft en bij bevruchting progesteron gaat maken, heeft dit dus niet optimaal gedaan, wellicht omdat de zwangerschap niet helemaal goed zat.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina