Rtl nieuws filmpje: kindje gered van verdrinkingsdood

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Daenerys, 2 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Hoi dames,
    Zag net een filmpje voorbij komen wat de politie iom de ouders op internet heeft geplaatst om andere ouders te waarschuwen voor de gevaren van water.
    Vond wel heftig om te zien...

Helaas zie ik regelmatig gebeuren dat ouders te laconiek zijn en denken dat zelfs een buitenzwembad die opgeblazen word geen gevaren kent.
    Mijn nicht heeft een opblaasbare bad op haar pleintje staan en regelmatig komen er kindjes uit de buurt ook zwemmen.
    Zelfs kleine kindjes zonder ouderlijk toezicht! Er word zelfs niet even aan mijn nicht gevraagd of ze ze in de gaten wilt houden.
    Overigens vind ik het niet een taak van een ander om op andermans kindjes te letten maar je zou het op zijn minst kunnen vragen of als ouder zelf erbij gaan zitten is mijn mening...
    Gelukkig was er in dit verhaal van het filmpje een oplettend iemand maar vinden jullie ook niet dat dat de taak is als ouder zijnde om geen moment van je kinds zijde te wijken als het gaat zwemmen?
    Hoe denken jullie hierover?

2. Tooss

Tooss Actief lid

11 apr 2015
    163
    2
    18
    NULL
    NULL
    Oh het was een vreselijk filmpje. Heb zitten janken net.

Ik vind dat iedereen op zijn eigen kinderen moet letten, maar als je iets bij ander kind ziet: uiteraard ingrijpen.

3. penseel

penseel Niet meer actief

Weet je als ervaren moeder geef ik je gelijk en toch.

Ook met toezicht kan het mis gaan.

Let op ben zelf een allerte ouder en toch. Ik zeg nooit nooit. Vreselijk.

Ben ook een ouder die op de kinderen daarom heen mee kijkt. En laat verandwoording niet aan een ander over een toch..

4. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Ja heftig he, jeetje het zal je gebeuren! :(:(

Natuurlijk let je als ouder zijnde automatisch ook op een andermans kind, ik bedoel je zou het jezelf nooit vergeten mocht er iets gebeuren.
    Alleen sommige mensen in mijn omgeving zijn er zó laconiek in en gaan er al vanuit dat een ander wel even op je kind let. Vind niet dat je daar zomaar vanuit mag gaan en als ouder zijnde zonder overleg die verantwoording bij een andere ouder neerlegt want dat is in feite wat er wel gebeurd op dat moment.
    En net wat je zegt, ook met toezicht kan het misgaan maar je bent er in ieder geval snel bij.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Brr.. Vreselijk om mee te moeten maken of te zien :(

Wel verbaas ik mij er vaak over dat er zoveel kinderen zonder zwemdiploma zonder bandjes in en rond het water aan het spelen zijn. Wij waren gisteravond bij een meertje in de buurt en zoveel klein grut aan het spelen in het zand en in het water terwijl ouders er lang niet allemaal dichtbij waren. Hier hebben ze altijd bandjes om zolang ze niet gedegen kunnen zwemmen en zelfs met probeer ik ze niet uit het oog te verliezen. Is echt mijn grootste nachtmerrie. Helemaal nadat ik als 16-jarige meegekregen heb hoe in het zwembad waar ik werkte een dreumes bijna verdronk in een laagje van niets. Sinds dat moment moesten kindjes zonder zwemdiploma in alle baden bandjes om of in een babyfloat bijv., of ouders er nu bij zijn of niet en of ze ze nu vasthielden of niet: een ongeluk met vliegensvlugge kleine kindjes en water, of een ouder die onwel wordt.. brr. Daar wil je geen extra risico mee nemen lijkt mij.

Zelf probeer ik naast mijn eigen kinderen dan ook zeker mijn blik wat te verruimen en ook mee te kijken bij andere kindjes. Maar die verantwoordelijkheid bij een ander leggen: nee. Tenzij grootouders of een tante/oom met ze gaat zwemmen uiteraard.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Is al een topic over bij film en nieuws

7. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Ja precies Abri, dat snap je dan toch niet he.
    Waar is het toezicht? Waar zijn de bandjes gebleven?
    Vind het terecht dat zwembaden strengere regels hanteren mbt zwemdiploma of zwemmen met toezicht/zwembandjes om.

8. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Vreselijk. De oudste zit op zwemles, duikt moeiteloos vanaf de kant het water in en door het gat. Maar zolang hij geen diploma heeft blijft hij zwemmen met een kurkje om. Hij redt zich prima in het zwembad, maar als er wat gebeurd en hij raakt in paniek, is het zo einde verhaal. Onze dochter net zo. Met vleugeltjes én een kurkje.
    Vind het bizar om te zien hoeveel kleine kinderen er in en om het water zonder bandjes te vinden zijn.

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik zag hem net ook voorbij komen, verschrikkelijk. De tranen stonden echt in mijn ogen.
    En ja ben het zeker met je eens dat ouders geen seconde hun kind alleen moeten laten waar er water is. En toch denk ik dat je het dan alsnog niet altijd kan voorkomen. Zeker als je meerdere kinderen hebt die je in de gaten moet houden. Dit kan gewoon zo snel gebeuren....

10. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb het filmpje niet gezien, maar vorige zomer hebben mijn man en ik beiden een kindje gered uit het water. Mijn man zag een dreumes op haar buikje in het water drijven, en heeft het opgepakt net toen de moeder aan kwam rennen. Zonder bandjes en zonder toezicht in het water.

Een paar weken daarna zag ik een kindje in een zwembad op en neer springen (kopje onder) en zijn vader roepen. Eerst dacht ik dat het een geintje was, maar heb het kind maar eens onder de oksels gegrepen. En toen kwam papa....ook gewoon de bandjes even vergeten.

Bij beide kindjes had het echt heel anders af kunnen lopen!

11. SamUitAmsterdam

24 nov 2014
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pfoe, heftig. Het kan altijd gebeuren, met of zonder zwembandjes of zwemvest.
    Laatst een kindje met zwemvest aan in zeer ondiep water eruit moeten vissen omdat ie geen idee had wat ie moest doen terwijl ie makkelijk kon staan bleef ie drijven op zijn buik.
    Denk niet dat je veilig bent met zwemvest of bandjes. Je zult altijd op je kind moeten letten en in de buurt moeten blijven tot ie kan zwemmen.

Nadeel van telkens die bandjes of zwemvest om als je met je kind zwemt is dat het leren zwemmen een stuk langzamer kán gaan, daarom kies ik er vaak voor om, onder goed toezicht, mijn kind juist zonder te laten zwemmen om samen "op zijn hondjes, dat wel" te oefenen. Hij is pas drie en voorlopig zit echte zwemles er nog niet in.

Wel zou het fijn zijn om een strandje te hebben voor echt kleine kinderen in de buurt. Nu is het zo druk met het mooie weer dat kleine kinderen onder de voet gelopen worden in het water door grote kinderen en grote mensen die aan het stoeien zijn.

Maar met of zonder drijfmiddel, als je kind niet kan zwemmen zul je ten alle tijden bij je kind in de buurt moeten blijven want een ongelukje zit in een klein hoekje en zal blij zijn als mijn kind straks kan zwemmen/zichzelf kan redden in het water.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het ook altijd bizar om te zien hoe achteloos ouders soms omgaan met de combinatie (kleine) kinderen en water. Ik heb toch al een aantal keer met een half oog het kind van een ander in de gaten gehouden. Belachelijk, want je moet gewoon op je eigen kind kunnen letten!

Maar ik vind het ook wel bijzonder op te horen dat er blijkbaar ergens op een pleintje een zwembad staat dat vrij toegankelijk is voor kleine kinderen? Volgens mij is dat toch ook niet helemaal de bedoeling toch?

13. sandramarije

sandramarije Bekend lid

17 jan 2013
    665
    1
    18
    Heftig en tranen in mijn ogen... het gekrijs van het kind gaat door merg en been.
    Geen mama of papa te zien en daar lig je dan met allemaal vreemd mensen om je heen te vechten voor je leven.
    Zeer heftig en triest filmpje met god zij dank een goede afloop.
    Maar jammer genoeg gaat het vaak genoeg ook ernstig fout en moeten ouders afscheid nemen van hun kind.
    een eye opener.

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    @ SamuitAmsterdam: zoek eens op peutersurvival. Onze middelste deed dat vanaf 3,5 (mocht al vanaf 2,5). Is gericht op overleving in het water. Echt heel leerzaam! Wat doe je als je te water raakt? Koprol te water en dan jezelf redden. De kant op klimmen. Zwem je door als je moe bent, kan je beter terug of ga je drijven? Onderwaterzwemmen. Zwemmen zonder drijfmiddelen etc. Beter meteen goed aanleren :) Dochter was doodsbang voor onderwater maar zwemt nu met gemak door het gat op 4m afstand, kan geweldig drijven, kan met kleren zwemmen, weet zich te oriënteren na een gekke val (al rollende horizontaal, koprollend etc). Echt geweldig!

15. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Vreselijk filmpje, maar zo belangrijk! Helaas is vorig jaar een neefje van ons verdronken, ondanks dat hij een zwemdiploma had en moeder er de hele tijd bij was. Ze heeft niet doorgehad dat hij verdronk, omdat verdrinken er niet uitziet zoals in de films! We denken allemaal dat ze roepen en zwaaien, maar in de realiteit gaan ze in een seconde geruisloos kopje onder en een kind heeft dan maar 20 seconden nodig om te verdrinken. Ze was net even met haar andere zoontje bezig en toen was het al te laat. Vreselijk het schuldgevoel waar zij nu mee moet leven :( Sindsdien ben ik extra panisch bij het water en toch ging mijn zoontje gister bij het meertje ook kopje onder. Ik stond ernaast nota bene, hij glee uit en was meteen uit mijn zicht in het donkere water, ook al stond hij er maar tot zijn billen in. Nu wist ik waar hij was, ik stond er immers naast en heb hem eruit gegrist. Maar krijg er nog de bibbers van!

16. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    hier bij het recreatiegebied zie ik genoeg ouders lekker liggen zonnen /kletsen en kijken af en toe even op om te zien waar hun 2 a 3 jarige zijn echt onbegrijpelijk en heb met verbazing gekeken
    ik zeg echt. niet dat het altijd zo is maar op zulke plaatsen dichtbij water moet je toch wel extra goed oplette

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    @ vlinder: wat vreselijk! :( Helaas klopt het inderdaad wat je zegt: kinderen raken veelal in een soort apathische toestand waarin ze roerloos blijven liggen met de ogen wijds open. Angst all over, maar ze doen niets. Brr.. Wat een verschrikking als ouders en familie. En dat arme jongetje.. Slik :(

18. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Het is niet op een pleintje maar in een recreatiegebied. Er is bij het strandje een pierenbadje. Ik moet ook zeggen dat ik zoiets nog nooit ergens anders gezien heb hoor, dat zoiets gewoon ergens vrij toegankelijk is :)

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Volgens mij doelde Tupp op het tweede deel van de openingspost: dat het nichtje van TS en badje heeft staan op een pleintje met water, waar buurkinderen zonder toezicht in gaan.

20. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Oh ja dat denk ik ook, oeps :)
    Dat vind ik idd ook wel een beetje vreemd!

Deel Deze Pagina