Verf op buitenkozijnen en tips

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 11 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ladies,

Dit jaar moeten we sowieso de kozijnen buiten verven. Door de financiële situatie moeten we dit zelf gaan doen.

Maar nu heb ik gisteren onbedoeld de verf van 1 kozijn verder beschadigd. Zo erg dat het hout nu bloot ligt.

Ik neem aan dat dit zo snel mogelijk moet worden opgelost.

Nu ben ik er eigenlijk nog niet klaar voor wat we moeten kopen en aanschaffen en hoe te doen.

Het betreft een kozijn in de achtertuin, op het zuiden. Ze zijn bordeaurood en we hadden wel besloten dat we naar wit (gebroken?) Gaan uiteindelijk. (Voorkant huis blijft wel bordeaurood).

Dus ik moet schuren ontsmetten afplakken gronden en verven. Schuren en ontvetten moet lukken.

Ik weet niet of de verf die er nu op zit op waterbasis is of op terpentinebasis. Hoe kan ik dit testen? Binnen is waterbasis (huis uit 2004), het geeft af bij het afnemen (buiten niet).

Ik wil verf die zo sterk mogelijk is (hoogglans of matglans? ).

Moet ik het vandaag of morgen herstellen of heb ik de tijd?

Desnoods doe ik eerst verf op het beschadigde deel en daarna desnoods met de rest mee opnieuw.

Maar welke verf werkt het beste? Wat moet ik aan verf kopen? Ik heb geen idee waar te beginnen

2. Kaboutertjes

Kaboutertjes Actief lid

14 feb 2020
    278
    237
    43
    Bouwmarkten hebben tegenwoordig allemaal wel een beschrijving hoe men standaard klusjes kunt doen.
    Bijvoorbeeld deze:
    https://www.gamma.nl/klusadvies/a/buitenkozijnen-schilderen

Ik zou het blootliggende deel wel behandelen, omdat dat sneller water opzuigt met als resultaat houtrot. En daar wordt je niet altijd even blij van.
    Als je tijd en de financiële ruimte hebt, zou ik het wel zo snel mogelijk doen, nu is het nog niet te warm. Mochten wij weer zo een zomer krijgen met 40 graden heb je er waarschijnlijk geen zin in en het is niet goed voor de verf om zo snel te drogen (wat ik ervan begrepen heb).
    Over de vraag terpentine of waterbasis. Ik denk (weet niet hoe je dat kunt controleren), dat het op terpentinebasis is. De meeste buitenklusjesverf is op terpentinebasis omdat dat duurzamer is.

Succes :)

1981Mama vindt dit leuk.
  3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Heb verf gekocht en alles wat ik nodig heb....

Zit te denken om voor dat bedrag maar gewoon de hele achterkant te doen :D

Heb maar wel de kleur gekocht die we al hadden, want als ik geen zin heb dan kan ik halverwege stoppen: D

4. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.813
    9.319
    113
    Gelderland
    Toevallig ben ik nu de buitenboel aan het schilderen.

Wij gebruiken de verf van sikkens
    Voor het ‘witte’ 9010 op terpentine basis. Schuren, afnemen, verven, 2 dagen laten drogen, schuren, afnemen en verven. Ik schilder zonder af te plakken en gebruik de platte kwasten van de action. Er zitten er 3 in 1 pakje en hebben een flexibel handvat.
    Ik rol ze na met een gladde roller, ook van de action. Ik pak elke dag een nieuwe kwast en roller anders krijg je stukjes gedroogde verf in je werk..

Het beschadigde deel zou ik alvast inzetten en deze dus 3 keer meepakken! Succes :)

1981Mama vindt dit leuk.
  5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Jij doet het zonder grondverf dus?

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.813
    9.319
    113
    Gelderland
    klopt.. maar de witte delen blijven wit en de groene delen groen. De delen die van groen naar wit moeten die moet ik nog doen :p maar ik denk dat ik ze 3 keer doe met gewone verf..

7. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Ik zou het in ieder geval niet gaan verven als de zon er (vol) opstaat.

Wij doen hier sowieso ALLES van hout eerst in de grondverf, licht opschuren , lak, weer licht opschuren en dan een laatste lak laag erop. Persoonlijk zou ik alles afplakken. Je kan gewoon goedkope schilderstape gebruiken voor op het raam. Als je op verf gaat afplakken zou ik die gele tape gebruiken,dan neem je niet zo snel de verf mee waarop je het plakt.
    En de tape sowieso zo snel mogelijk eraf halen.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Geeft niet zoveel dat het even "bloot" ligt hoor. Kun je later prima wegwerken. Zeker nu het vrij droog is. Wij verven altijd de boel zelf.
    Ik plak het niet meer af. Verf verwijderen van het raam gaat 10x sneller met een verfkrabbertje en je neemt toch vaak weer wat verf mee als je de tape eraf haalt.

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb binnen een keer een deur van paars naar wit moeten doen... na 6x zag je het nog... dus ik zou er (licht)grijze primer onder doen...

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zal er een parasol voorzetten, Tnx voor de tip!

11. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Het gaat niet alleen om het zonlicht wat er trouwens opkomt, ook de temperatuur buiten mag niet te hoog zijn, dat zal je even op de verfpot moeten nakijken.
    Persoonlijk zou ik op een bewolkte dag iig je lak lagen erop doen en niet de komende dagen.

12. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.813
    9.319
    113
    Gelderland
    die was ik idd vergeten, ik verf alleen in de schaduw en zet er anders een parasol boven. Wij zijn twee weken geleden al begonnen :| en pakken soms even een deel. Toen was het echt fris en duurde het drogen echt heel lang. Nu droogt hij veel sneller en daardoor minder last van zand/beestjes.

Deel Deze Pagina