Beste allemaal, Momenteel ben ik 28 weken zwanger, gaat lekker maar ik maak me zorgen om iets wat onlangs is gebeurd. Een paar dagen geleden is mijn man begonnen met klussen in de babykamer. Hiervoor heeft hij (heel slecht!) op advies van een verkoopster van de Praxis de verkeerde verf meegenomen. Hier kwamen we gisteren pas achter. Sindsdien laat de zorg die ik erover heb mij niet los. Het gaat om verf op terpetinebasis. Beide hebben we er niet aan gedacht (ook op aanraden van de verkoopster) dat het schadelijk kan zijn voor de baby! Nu heb ik er alles bij elkaar misschien 15 a 20 min van ingeademd (ik kwam kijken toen mijn man bezig was en gaf hem zelfs nog hints waar hij nog met de kwast overheen moest). Ook stond er tijdens zijn schilderwerk geen raampje open voor ventilatie omdat hij juist het raamkozijn aan het schilderen was... Wie heeft hier ervaring mee of beter gezegd, wie weet wat de verloskundige hierop zou zeggen? Ik ga morgen gelijk bellen maar ondertussen doe ik geen oog dicht hierover.
Voor de relatief korte tijd dat je het hebt ingeademd lijkt het niet zo'n probleem hoor. Kamer goed blijven ventileren en even daar niet meer komen totdat de lucht uit de kamer is. En vervelend van de verkoopster. Heeft je man verteld dat het om een baby kamer gaat?
Dat is niet zo erg hoor. Het is niet dat je dagen in een ongeventileerde kamer hebt zitten werken. Heel eventjes maar, dus kan geen kwaad. Op wikipedia zeggen ze dit: Gevaarlijke eigenschappen Inademing kan leiden tot chemische pneumonitis, die echter soms pas na uren of dagen ontstaat. Het inademen van terpentinedampen is schadelijk als dat vaak gebeurt (als iemand er jarenlang mee werkt bijvoorbeeld).
ik heb zelf nog staan schilderen in het begin van de zwangerschap en volgens de gynaecoloog geen probleem.enkel als het echt je beroep is en je staat er elke dag hele dagen in
bedankt voor jullie reacties! Inmiddels heb ik de vk ook gesproken en die zei ook dat het geen kwaad kon. Ik ben weer gerust