1445gram bij 28 weken / zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door WmvSS, 3 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Goedemorgen dames, gisteren een groeiecho gehad omdat de navelstreng maar 2 bloedvaten heeft en ze bang waren dat de kleine man niet goed zou groeien hierdoor. Maar niets is minder waar, de beeb heeft bij 28.4 weken het gewicht en hoofd en buikomtrek vaeen beeb van bijna 31 weken :$

Omdat ik mij ook echt slecht voel de laatste paar dagen en symptonen omschreef van zwangerschapssuiker wordt ik vrijdag getest. Heb nu 3 dagen een dieet waarbij ik minimaal 150 gram koolhydraten moet eten en dan vrijdagochtend om 8 en 10 uur wordt ik getest.

Wie wil of kan haar ervaringen delen? Wordt de beeb eerder gehaald als het de spuigaten uit loopt, krijg je insuline etc etc etc ......

2. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    dat gewicht vind ik normaal hoor!
    mijn dochter was met 29+6 wkn 1675 gram
    ze is met 41+4 geboren en woog 3580 gram.
    netjes lijkt me!

3. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Dat gewicht is inderdaad niet extreem hoor!
    Mijn meisje heeft ook een SUA, dus ook extra groeiecho's gehad (gisteren de laatste)

30+1 / 1545 gram
    34+1 / 2375 gram

Het is overigens meer uitzondering dan regel dat kindjes met maar 2 vaten in de navelstreng een groeiachterstand krijgen / te vroeg geboren worden!

4. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Ik schat dat mijn zoontje ook een 1400gram woog op 28 weken, hij woog op 25 weken namelijk 900gram en op 32 weken 2600gram!
    Liep op 32 weken al 5 weken voor op groei!

Geen zwangerschapsdiabetes gehad, maar zoontje woog wel 4315gram op 39 weken!

5. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Hier wel zwangerschapsdiabetes en een groot kindje.
    Voor de diabetes krijg je als eerste een dieet van weinig koolhydraten en suikers. Daarmee hopen ze dat je glucosegehalte onder controle kan krijgen. Als dat niet lukt stelt een internist insuline voor. Met dit hele proces word je geholpen door een dieetist, internist, diabetesverpleegkundige en vk of gyn. (alles word vergoed door zorgverzekering)

Ik heb voor mijn baby meerdere groeiecho's gehad van de gyn en doordat ik mijn glucosegehalte lange tijd niet stabiel kon houden ondanks dieet en insuline is mijn baby erg groot geworden. Met 34 weken een speciale groeiecho gehad bij een echoscopiste en die heeft haar toen al gemeten op ruim 3000gram. Dus mijn kindje loopt ruim 6 weken voor op groei. Mijn kindje word daarom en om het insuline gebruik gehaald met 38weken. (Zonder insuline gebruik en niet te groot kindje is het ingeleid worden met 40weken) . Normaal kan je gewoon bevallen van een groot kindje. Word het geschat groter dan 10 pond gaat de gyn bekijken per persoon wat het beste zou zijn.
    Bij mij vanwege eerdere zwangerschappen met daarbij complicaties word er een keizersnee gedaan.
    Het kindje word absoluut niet eerder gehaald dan 38weken omdat met diabetes de longetjes minder snel rijpen.

6. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Toch raar hoe verschillend sommige gyneacologen zijn. Op 35 weken werd ons zoontje 3250gram geschat dus dat loopt gelijk met jouw kindje en bij mij werd er nooit over inleiden gesproken!

7. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Nou in het zh wekte ze de indruk dat het echt wel groot is, het blijft even afwachten, vrijdag weten we het zeker.

8. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Bij mij word er ingeleid omdat ik zwangerschapsdiabetes heb en dat dan de kindjes nog sneller groeien. Ook ivm met insuline gebruik. Bij zwangerschapsdiabetes is het gebruikelijk om in te leiden als je kindje erg groot word en/of je insuline gebruikt.

9. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    Geen zwangerschapssuiker gehad. Wel werd mijn zoon erg groot geschat. Meerdere groeiecho´s gehad (stuk of 5), waarop iedere keer werd bevestigd dat hij zeker 3 a 4 weken voorliep op gewicht. Ik geloof met 35 weken dat hij al 3400gram werd gemeten. Omdat ik duidelijk aangaf geen keizersnede te willen (of iig de kans zo klein mogelijk maken), werd mij geadviseerd met 37 weken in te leiden... Met mijn onervarenheid en vertrouwen dat toen gedaan.

Sam woog... met 37+3, om precies te zijn 3355gram. Ik heb mijn bevalling als heel erg zwaar ervaren (zal je details besparen). Daarbij ook een zwak kindje met veel problemen in het begin. Hierdoor een schuldgevoel bij mezelf... had ik maar niet in laten leiden.. dan was ie in ieder geval sterker geweest en wellicht was de bevalling anders gelopen....

Dat schuldgevoel is nu wel weg hoor. Ik ben nu weer zwanger en heb een beetje lak aan die groeiecho's. Hoor te vaak dat dit toch niet altijd klopt. Ik laat dit keer mooi de natuurlijk z'n werk doen!!!! Om me heen hoor ik genoeg vrouwen die wel mooi op de natuurlijke manier een flinke baby eruit krijgen ;)

10. zilla

zilla Actief lid

6 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook iemand met zwangerschapsdiabetes maar wel een redelijk 'normaal' kind (geschat geboortegewicht 3750 gram).

Ik vind het gewicht wat je noemt bij de termijn helemaal niet raar, onze beeb werd met 27.4 1300 gram geschat en dat was niet verontrustend groot. Zijn buikomvang liep toen 4 dagen voor op groei met de termijn.

Maar goed, wel zwangerschapsdiabetes dus en ik word goed in de gaten gehouden. Vooral oppassen met koolhydraten en suikers en om de dag moet ik een dagcurve bij mezelf prikken. Mijn waardes zijn altijd heel netjes, dus hoef ik geen insuline te spuiten. Wel gaan ze ivm de diabetes het kindje eerder halen (of iig ze laten me niet overtijd lopen). Dit doen ze dus niet omdat ons kindje te groot is, maar omdat ik diabetes heb.

11. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Bij mijn vorige zwangerschap had ik ook suiker en nu alweer, maar de tweeling is toen met 32 weken spontaan gekomen en hadden gewoon mooie gewichten........ 2040gr en 2060gr. Mijn werd toen verteld dat dat hele mooie gewichten waren voor een twin.
    Volgens mij valt het gewicht van jouw kindje nog wel mee.
    Moet je vrijdag trouwens zo'n suikerdrankje drinken?

Het beleidt per ziekenhuis is erg verschillend, zo heb ik bij de vorige zwangerschap moeten spuiten Heb nooit boven de 9 gezetten, maar in een anders zk hier ook in de buurt zat een kennis onder controle die had de waardes wel eens boven de 10/11 en die hoefte dat helemaal niet........
    Normale waardes zoals ze dat bij mij in het zk willen zien zijn
    nuchter: minder dan 6
    anderhalf uur na ontbijt/lunch en avondeten mindr dan 7
    Zit ik dar 2x boven moet ik de diabetesverpleegkundige bellen en blijft het te hoog moet ik weer spuiten.

12. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Ja inderdaad een suikerdrankje, de gyn zei dat het heel zoet en vies is nou ja dat zie ik dan wel, maar weet wel dat als ik s,ochtends niet eet ik heel eng en licht in mn hoofd word, dus ik hoop dat het snel 10.15 uur is vrijdag dan kan ik tenminste eten :)

De gyn had het over een dieet als ik zw.diabetes heb en als dat niet helpt pas insuline.mprikken ben ik niet bang van want prik mezelf nu ook al iere dag met fraxiparine injecies vanwege factor 8.

Deel Deze Pagina