Te hoog B6 bij mijn man

Discussie in 'De lounge' gestart door dobbel, 12 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Nou ik dacht toch veel te weten over vitamines, maar met een te hoog B6 heb ik nog geen ervaring, heb al even lopen googlen maar er komt veel te voorschijn.

Het verhaal, Mijn man is sinds maanden behoorlijk ziek, en dan vooral in spieren, onverklaarbaar, neuroloog zegt alles is goed maaar je bent wel erg stijf, reumatoloog zegt je hebt fybro, (vind ik veels te snel voor die titel)
    onderzoeken zijn vooral veel bloedonderzoeken.
    ene keer is de witte bloedcellen te hoog, andere keer goed.
    B12 is 170, maar de MMA was goed, de homosistyne is te hoog.
    (wordt nog niets mee gedaan)
    vitD is te laag 38, krijgt ie nu een drankje net als ik voor hij slikte ondanks deze waarde al een behoorlijk tijdje met mij mee aan vitD. dus die waarde was zeker nog lager.

maar nu dus ok een te hoog B6. huisarts was er niet meer, dus manlief moet nu zo het weekend in en baald als een stekker.

zijn klachten.

vooral enorme pijnen in benen en begind nu ook in armen, spierkracht is niet afgenomen, hij zit bij een therapeut en die vermeld dat letterlijk al zijn spieren van top tot teen verkrampt zijn, (hij zegt in zijn jarenlange ervaring als fysio/haptonoom en nu personal tuning) nog nooit iemand gehad te hebben die zo verkrampt enz is.
    manlief is een makkelijk type mens, wat niet snel klaagt en gewoon doorgaat, mede ook omdat ik zelf ook vaak ziek ben, dit is nu zijn tol aan het iesen.

maar goed wat moeten we nu met die B6, maandag gaan we bellen, maar de huisarts heeft soms wat hulp nodig als het om vitaminen gaat,
    we stoppen met hem direct met slikken van suplementen tot ik er een heb zonder B6.

ook de Vitamine D kan veel klachten geven, maar geeft de B6 extra klachten, wie heeft het ook veels te hoog?

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    oja de CAK waarde is net wat hoog, die is deze weeek nog een keer geprikt, uitslag moet nog komen.

3. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    zijn b-12 is te laag
    google daar maar eens op b-12 en klachten

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    we hebben veel ervaring met B12, ik vindhem ook op het randje maar de MMA is goed, dus huisarts wil er niets mee doen verder, helaas.
    maar dat was mijn vraag ook niet, ik schrijf zelf aldat die op het randje zit.

5. Triskele

Triskele Niet meer actief

als ik DIE Waarde heb dan ben ik al vrij ziek en zit ik tegen zenuwuitval, spraakstoornis aan (niet op woorden kunnen komen die heel normaal zijn) spierpijn, verzuurde spieren e.d. mijn waarde is nog wel lager geweest maar met zo'n waarde heb ik echt al veel last hoor dus kan makkelijk te laag zijn..

6. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    jaaaaa dat weet ik heb zelf ook een B12 te kort en spuit 2 keer per week, maar omdat de MMA goed is, gelooft de huisarts er niet in, dus we staan even wat dat betreft tegen de muur hij wou eerst meer uitslagen zoals B6 afwachten, maar ik wil graag goed voorbereid het gesprek aangaan maandag. (en dan neem ik ook zeker die B12 weer mee)

Mijn vraag is specief over B6,

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Komt het misschien ook omdat jullie niet goed eten?

Misschien de verkeerde producten waardoor je niet de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi Dobbel,

Ik had vorig jaar een 7x toxische B6-waarde.
    Wsl slikt je man een hooggedoseerde multivitamine.

Ik was er een half jaar achter dat ik Hashimoto had en een vitamine-D-tekort, daar werd hard aan gewerkt maar de problemen bleven:
    Tintelingen in handen en voeten
    Kiespijnen die niet te verklaren zijn na gebitscontrole bij de tandarts
    Pijnlijke voetzolen (hielspoor/peesplaatontsteking)
    Pijnlijke zenuwscheuten die steeds verder optrekken in de extremiteiten.

Ik ben altijd zo door mijn fysiotherapie heen (heb RA en een versleten onderrug) en mijn sportmasseur kwam ermee mijn B6 eens te laten onderzoeken. B6 is een wateroplosbare vitamine die toch kan stapelen! Na twee maanden gestopt te zijn met extra B6 (dat hield dus in stoppen met de multi en zoek maar eens een multi zonder B6!) was mijn waarde weer normaal en verrek: mijn kiespijn en hielspoor gingen weg en de pijn en tintelingen in mijn armen en handen ook!

Volgens mijn masseur was mijn zuur-base evenwicht verstoord, mijn spieren waren verzuurd. Dit kan je heel makkelijk testen. Ik zorg nu dat ik hoogwaardige eiwitten eet en goed in mijn mineralen zit. Dat doe ik dmv een groene smoothie of door in de middag mineralensupplementen (magnesium, zink, chroom, selenium) te nemen.

Ik heb nu weer last van mijn voetzolen en pijnscheuten in mijn armen, dus zal weer eens bloed laten prikken! Ik slik sinds de winter weer een multi, maar dan 'slechts' met 100% adh B6, maar wellicht is dat in mijn geval nog wel teveel.

Ik heb toen mijn zoontje een paar maanden oud was heel veel B6 geslikt ivm syndroom van Raynaud (vaatspasmen na de borstvoeding), misschien is het toen al wel gaan stapelen, wie weet!

9. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    uhm nee dat is het niet, we eten 4 keer per weeek vlees, manlief 1 keer per week vis (ik lust dat niet)
    we eten gewoon dagelijks gezond in groente enz.

ik ben darmpatient waardoor ik de voedingsmiddelen niet opneem, dat heeft niets met de voeding te maken. manlief geen idee als er een gezond eet is hij het wel,
    dat was dus ook niet de vraag, hmm ga maar weer verder googlen, wellicht vind ik het andwoord wel elders. al staat er zoveel,

We hebben de laatste jaren wel veel stress gehad, laatste paar maanden gaat dat heel erg goed de goede kant op, om ons heen horen we ook echt we merken dat jullie rustiger worden, relaxter enz,

mensen die me kennen hier weten dat ik in de wsnp zit, en weten dat we ong anderhalf jaar geleden nog wel bij de voedselbank zaten, maar het laatste jaar zitten we in de WSNP en is voeding 1 van debelangrijkste dingen, daar zijn we echt heel stip in, tevens is gewoon gezond eten goedkoper als patat enz, (athans vinden wij) tevens kan ik door mijn darmen vet eten niet verdragen.

ben al zeker 15 jaar darmpatient, en heb achteraf al zeker 9 jaar lang een B12 te kort, helaas is mij dat nooit door de huisarts verteld, met alle gevolgen vandien helaas.

10. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal

hier heb ik wat aan, dank je, die kiespijn herken ik ook van hem, en die voeten enz ook.
    welke vitaminen is zonder B6 weet jij er een, want ik wil hem niet te lang zonder laten daar andere zaken allemaal op het randje schommelen (vind ik HA vind het allemaal prima als het binnen reverentiewaarde is)

maar de vit D in combie met te hoog B6 en naar mijn gevoel te laag B12 helpt niet mee met de klachten.
    Ik heb hem toenstraks een drankje van mij gegeven die gaan we maandag voor hem ook opeisen, net als de B12 gewoon toch doen, wil hij dat niet wil ik naar Mijn internist met hem.
    het blijft lastig.

we slikken nu beiden de multi van axium (of zo iets) multie extra geloof ik uit het hoofd.

maar goed de uitslagen van de B6 en VitD hebben 4 weken op zich laten wachten, absurt lang in mijn ogen.

Het is gewoon erg vervelend je man zo naar te zien, met opstaan benen pakken omdat hij pijnscheuten krijgt. af en toe zakt ie er door heen. de therapie die hij nu al 4 weken volgt helpt wel iets, maar dat heeft tijd nodig. maar goed nu de B6 zo hoog is, heb ik zo iets tjong, toch. maar op internet lees je vooral veel van te laag, te hoog schijnt niet heel vaak voor tekomen (geen idee geen verstand van)

oja hij slikt ook magnesium, dat blijft hij wel slikken ivm vitD en ik ben in staat hem spuiten van Mijn B12 te geven,maar goed dat kom ik te kort en ik kan echt niet zonder.

11. zogelukkig

Ik heb even gekeken en in jullie multi zit 12,5x de adh B6!
    De adh is 2 mg, in die van jullie zit 25 mg.
    Ik slik Daily Vits van Now met 2 mg.

Ik hoop dat jullie ha actie onderneemt en zo niet dan zou mijn advies zijn eens een orthomoleculair voedingstherapeut of natuurdiëtist raadplegen.
    En onmiddelijk stoppen met die multi!;)

12. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    jaa die multi krijgt ie niet meer, ik voel me er wel goed bij en heb het ook echt nodig. maar manlief niet, maar de rest wel.

Mijn man staat niet tot slecht open voor natuurdietisten, homiopathie enz. maar ik zit zelf bij een hele goede internist met juist veel ervaring mbt vitaminen daar wil hij dan wel graag heen, dus dat eerst maar doen.

blijft lastig die vitaminen.

We wachten maandag even af, en dan zal ik eens na die van jouw opzoek, ik wist wel dat bij ons heel veel er in zat, heel beuwst voor gekozen voor mezelf, en manlief is na een poosje mee gaan slikken aan de hand van de klachten, ik had meer op een tekort gerekend als overschot.
    de assistente schrok er wel van, en wist er niets van te vertellen of het erg was enz,

13. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier hetzelfde bij die waarde (HC is prima hier). Ik heb al jarenlang wekelijks injecties. Kan met moeite max 3 weken rekken. Gelukkig spuiten we zelf.

Ook heb ik een te hoog B6, welke ook dezelfde neurologische klachten kan geven. De oplossing is idd een multi met weinig B6. En een hoge dosering B3 (nicotinezuur) innemen. Dit is de tegenhanger van B6.

14. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    oke dat van de B3 wist ik niet, al is die wel gewoon goed bij de uitslagen.

gelukkig spuit ik ook zelf, 2 keer per week, zou gek worden als ik daar stees voor naar de HA moest, tevens prik ik mezelf vrijwel nooit blauwe plekken en dat had ik bij de assistentes wel.

15. zogelukkig

Vitamine B6 is nodig voor de omzetting van bepaalde stoffen in de voeding naar vitamine B3. Dus als je goed zit in je B6 (normaal tot teveel) hoef je geen extra B3 te nemen. B3 haal je met gemak uit voeding.

16. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Misschien eens hier lezen: Stichting B12 Tekort Forum - Forumindex
    Op dat forum wordt het echt vaker besproken :)

Stukje over MMA en homocysteïne
    bron: : Diagnose

MMA (Methylmalonzuur) en homocysteïne

Bij serum-B12-waarden boven de onderste grens van de referentiewaarden (maar onder de 300 pmol/L), oftewel laagnormale waarden, is een vitamine B12-tekort niet uitgesloten. Indien de klachten passen bij een vitamine B12-tekort, is testen van homocysteïne en MMA (methylmalonzuur) nodig. Indien die beide waarden duidelijk “normaal” zijn, is de kans op een vitamine B12-tekort klein (maar niet geheel uitgesloten). Indien MMA verhoogd is, is dit een duidelijke indicatie dat er sprake is van een vitamine B12-tekort. Indien alleen homocysteïne verhoogd is, dienen ook folium en vitamine B6 getest te worden. Indien foliumzuur en B6-waarden normaal zijn, is er zeer waarschijnlijk sprake van een B12-tekort.

Zowel MMA als homocysteïne te hoog: B12-tekort aangetoond.
    Alleen MMA te hoog en kreatinine normaal (en foliumzuur normaal of hoog): B12-tekort.
    Zowel MMA als homocysteïne binnen de referentiewaarden: kleine kans op B12-tekort. Bij duidelijke klachten en geen andere oorzaak voor de klachten na 3 maanden hertesten, of bij duidelijke B12-tekort-klachten toch behandelen en bij verbetering van de klachten hiermee doorgaan. Eventueel kan men na enige tijd MMA hertesten en bij een duidelijke daling, wijst dit toch op een B12-tekort.

De gebruikte referentiewaarden voor MMA liggen tussen de 210 en 480 nmol/L. Veel gebruikt is de bovenste referentiewaarde van 270 nmol/L. (In Nederland 320-450 nmol/L) Voor homocysteïne wordt meestal een bovengrens van 15 umol/L gebruikt.

Noot 2: Zowel MMA als homocysteïne dienen getest te worden voor er begonnen wordt met de behandeling. MMA kan getest worden in een aantal academische ziekenhuizen, klik hier voor meer informatie. Bloed kan gewoon worden afgenomen in het lokale laboratorium, waarna het wordt opgestuurd naar één van de ziekenhuizen waar de test gedaan kan worden. Bij nierziekte is er meestal een hoge MMA-waarde, maar het kan uiteraard wel samengaan met een vitamine B12-tekort (in dit geval kan er wel getest worden op MMA in urine). MMA waarden kunnen normaal zijn bij mensen met een vitamine B12-tekort die antibiotica krijgen, of recent gehad hebben, omdat deze de darmflora vernietigt die nodig is om propionzuur te maken, een voorloper van MMA.

17. Tese

Tese Niet meer actief

Die klachten horen ook bij een vitamine d tekort.

18. zogelukkig

Die neuropathische pijnen, tintelingen e.d niet zo.

Vit.D-tekort is meer zere zware ledematen.

19. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik ben lid van het B12forum, en zoals ik al zeg over B12 ben ik op de hoogte, we zijn daarmee nog in strijd met de huisarts. dat was de vraag ook niet.

we denken dat het alles met elkaar is, de B12tekort, (vind ik)
    de B6 te hoog.
    de vitD te laag. (zware benen heeft hij ook)

en dan de homosistijne verhoogt, en de cak (is spierafbraak)licht verhoogt.

we gaan maandag het gesprek met de huisarts aan, daarna zal ik een andere mulit kopen voor manlief.

20. zogelukkig

Je moet absoluut met de ha in conclaaf!

Mijn ha is echt een nul op het gebied van vitamines en ook op het gebeid van de schilklier helaas. Bij hem moet je altijd 2 of 3x terug voor hij actie onderneemt en dan onderneemt hij ook nog van die halve acties, weet je wel?

Ik had jan. 2012 een D-tekort. Om te laten prikken heb ik 4 maanden moeten soebatten! Waarde van 30. Hij stelde 400IU (10mcg) voor ...

De schildkliermedicatie hoogde hij op met kleine stapjes 25mcg per keer. Toen wou ik naar de internist. Die maakte er meteen 150mcg van.

Deel Deze Pagina