Mijn vader ligt al een half jaar in het ziekenhuis na een operatie wegens slokdarmkanker. De kanker is goed verwijderd, maar vanwege complicatie op complicatie ligt hij nog steeds in het ziekenhuis. Hij is al met al 15 dagen thuis geweest, maar telkens ging het mis en eindigde hij weer op de intensive care. Nu is hij eindelijk weer zover dat hij weer vooruit gang boekt en ligt hij op een eenpersoons kamer. Hij heeft in het ziekenhuis een VRE bacterie opgelopen en mag dus niet op een 2- of 4-persoonskamer. Nu is mijn vader niet iemand die hobby's heeft. Hij kijkt de hele dag wat tv, loopt 3x per dag een klein rondje en zit 3x per dag een half uurtje op de stoel. Hij leest niet, puzzelt niet en verveelt zich dus stierlijk daar. Het enige dat hem nu nog in het ziekenhuis houdt is een gaatje van 6mm in de luchtpijp die vanzelf dicht moet groeien. Dit kan echter nog weken duren en zolang moet hij blijven. En daar zit hem de kneep. Hij wordt ongeduldig en dwars. Verveelt zich en wil naar huis. Maar hij kan niet naar huis. Ondertussen van een half jaar liggen, zijn z'n armen stijf geworden, kan hij z'n handen bijna niet meer bewegen. En de fysio kan niet veel voor hem doen. Nu zou ik graag wat afleiding voor hem willen bedenken zodat hij de tijd wat beter door kan komen. Maar wat? Wij zijn iedere dag maar twee uurtjes bij hem omdat hij op een uur rijden van huis in het ziekenhuis ligt. Is er iemand die ervaring heeft met patienten zoals mijn vader? Ideeën wat ik met hem/voor hem zou kunnen doen? We zijn een beetje radeloos. Volgende week een scan om te zien of er al wat verbetering in zit. Hij is erg dwars nu en roept dat als het niet dicht zit (en dan zit het nog niet, dat zou te snel zijn) dat hij dan naar huis wil en dan maar dood gaat. Het is frustratie, dat snap ik, maar voor ons erg kwetsend.
Kan je vader ook zeer goed begrijpen. Zou denk ook na zes maanden het aardig beu zijn. Mag hij een laptop of iets. Wat leuke spellen er op doen kleine radio op kamer. Of tv met v dvd speler met goede film.s. Maar wat je niet niet vergeten dat proef ik wel uit het laatste stukje bij is jullie geen verantwoordelijk af te leggen. Fijn dat je veel aandacht aan hem besteed maar dat heeft je geen recht om hier teleur gestreld over te zijn.
Kan de fysio niet bedenken om zijn handen te bewegen? Ik zat te denken aan een stressballetje om in te knijpen of een soort tang. Dat moest ik doen na mijn polsbreuk.
Je moet er van houden.. maar met een mooie legpuzzel ben je wel even bezig . Aangezien je zegt dat hij zich verveelt
Wat deed hij thuis als hij niet aan het werk was. En zou hij niet iets kunnen doen oor de motoriek van zijn hand? Schrijven, of een stressbal of zo. In welk ziekenhuis ligt hij? soms iser een activiteitenbegeleider in een ziekenhuis. Die kan met je vader kijken wat hij doen kan.
Vaak is er in het ziekenhuis ook een activiteitencentrum, maar daar mag hij vanwege die bacterie zeker niet aan deelnemen? Is er niemand van de verpleging die iets weet? Soms zijn er vrijwilligers die langskomen om voor een beetje afleiding te zorgen? Heeft hij een laptop? Zo ja, is Skype ms. een idee. En afleiding, en contact met familie of vrienden. Sterkte. Valt voor jullie ook niet mee!
Mijn vader is al jaren afgekeurd ivm versleten heupen en rug. Thuis was de moestuin zijn lust en zijn leven. Hij ligt in het UMC Groningen. Hij heeft een spons gekregen waar hij 3x per dag 10x in moet knijpen. Maar ik zoek meer afleiding over de gehele dag. Zodat hij niet zo aan het piekeren gaat. Mijn moeder en ik zijn de enige die op bezoek komen. Meer familie is er niet. Soms gaan mijn kinderen mee, maar ja die vinden het ook moeilijk om hem zo te zien en om zicht twee uur lang te vermaken daar. Een laptop heeft hij niet. Is een digibeet. Hij heeft nu een mobiele telefoon en mijn moeder ook. Ze hebben Lebara en kunnen dan kostenloos met elkaar bellen. Dat doet hij dan ook wel, maar ja dat zijn dan ook maar korte gesprekken.
Ik ben activiteiten begeleider en ik zou denken aan het inzetten van een (of meerdere) vrijwilliger als hij niet in het activiteiten centrum mag komen. De meeste ziekenhuizen hebben een host, die brengen oo vrijwillige basis kranten rond en vangen bezoek op enz. Vraag misschien daar eens naar? Vaak zijn die wel bereid om net wat meer te doen. Leg de situatie uit en misschien kunnen die elke dag even bij je vader langs of even hem ergens mee naar toe nemen/iets met hem doen
Hier, dit bedoel ik https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/UMC_Groningen_Cancer_Center/Patienten/Verblijfsruimte_De_Stee/Inzet_vrijwilligers/Paginas/default.aspx Misschien kan je daar eens informatie inwinnen/situatie uitleggen
De moestuin.. even denken... je zou hem tuinbladen kunnen geven om te lezen. En misschien heel gek een aardbeienplantje om te verzorgen.
Dat wilde ik ook zeggen. En misschien kan er iemand van het activiteitencentrum wel naar je vader toe om samen iets te doen. Op de site staat ook: Activiteitentherapeut De activiteitentherapeut helpt u met het vinden van een zinvolle dagbesteding, vooral gericht op de thuissituatie
https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/centrumvoorrevalidatie/volwassenen/behandelteam/activiteitentherapeut/Paginas/default.aspx
Huiskamers voor langdurig opgenomen patiënten Speciaal voor patiënten die langere tijd in het ziekenhuis verblijven, zijn er twee speciale huiskamers ingericht op de afdelingen Interne Geneeskunde en Neurologie. Hier zorgen vrijwilligers voor gezelligheid met een praatje, een spelletje en een kopje koffie.
In zo'n huiskamer staan misschien ook wel kamerplanten die hij zou kunnen verzorgen. En zou je hem niet iets kunnen leren op een Ipad of zoiets? Hij zou ook wat kaartspelletjes kunnen doen die je alleen kan doen bijv. patience. En is er geen andere patiënt die bijv. met hem samen een spelletje kan doen. Er zullen er toch wel meer zijn die dit willen? Ik zou echt de verpleging eens aanspreken.
Smartgames kan je ook alleen doen. Misschien kun je je kinderen (of zelf maken) een filmpje laten maken bijv. een toneelstukje, playbackshow, andere leuke beelden waar hij naar kan kijken.