Je moet oppassen dat het als normaal gezien gaat worden om in je vrije tijd toch iets voor werk te doen. De grens werk/prive wordt zo heel vaag. Het kan zelfs zo zijn dat het een onbeoogd normale bedrijfscultuur wordt en dat als je daar niet aan meewerkt, je dat wel gaat merken (bijv toegewezen projecten of ontwikkelmogelijkheden). Flexibiliteit is alleen fijn om je eigen uren anders te kunnen indelen. Dus op een reguliere werkdag tussendoor iets prive kunnen doen en dan je uren op een ander moment inhalen. Ik heb voor mezelf een heel harde grens: werk is werk, prive is prive. Enige uitzondering is heel urgente casussen (1-3 keer per jaar). Prive is het al een hele uitdaging en ik wil er dan gewoon voor mijn gezin zijn. Op mijn vrije dag doe ik die dingen die ik niet meer hoef te doen in de avond of in het weekend (boodschap, klusjes, administratie). Dat levert ook weer meer quality time op.
Als het geen uren werk kost had ik het wel gedaan. Men kan niets verplichten maar het is blijkbaar een belangrijke vergadering. Mijn persoonlijke mening is dat je betrokkenheid toont wanneer je tijd vrijmaakt voor deze vergadering. Ik zou het wel bij een uitzondering houden. Privé en werk wel scheiden maar voor één keer zou ik niet moeilijk doen.
Maar wat je dan krijgt, is dat de werkgever de indruk krijgt dat hij niet rekening hoeft te houden met vakanties. Dat vind ik een verkeerd signaal. Hier zou ik echt niet voor vakantie teruggaan. Het kost veel tijd, je moet op vakantie je planning erop aanpassen en weer minder quality time.
Ik denk dat het heel individueel is. Ik ben zelf enorm blij met de flexibiliteit en autonomie. Heb er ook niet zoveel problemen mee om een keer in te loggen op mijn vrije dag voor een vergadering als dat zo uitkomt. Als het niet lukt, dan doe ik het niet. Maar ik merk dat het voor mij goed werkt om mijn uren flexibel in te delen en dat werkt nu eenmaal twee kanten op. Bij die vrijheid hoort wat mij betreft ook de verantwoordelijkheid om soms een keer tijd te maken op een vrije dag (dan schrijf ik wel een paar uren) én om je eigen grenzen te bewaken. Als je lekker op een vakantiepark zit en van plan bent te gaan zwemmen met je kind, snap ik dat je niet inlogt voor een vergadering. Maar als je toch gewoon thuis aan het tuinieren bent ofzo, tja... Wat is de pijn dan. Maar ik snap dat het niet voor iedereen zo werkt! Het moet maar net kunnen in je functie en het ligt denk ik ook erg aan je band met je werkgever. Dit is wel een leuk blog over het onderwerp trouwens, over integreerders en segmenteerders: https://bit.ly/3qV8xrK
Tijd vrijmaken als in even langs op je parttime dag, prima. Terugkomen van je vakantie vanuit weet ik waar gaat toch echt vrij ver. Als het echt zo enorm belangrijk is, is er nog zoiets als Teams, wat je zou kunnen opperen. Wat is er zo dringend dat de niet-leidinggevenden worden teruggeroepen van vakantie?
Ik ben het met jou én met @Vogelinnetje allebei eens. Ik ben helemaal voor de flexibiliteit en die gaat 2 kanten op. Maar wel tot een bepaalde grens. Op mijn wekelijkse vrije dag en als ik een paar daagjes vrij ben, zal ik, wanneer ik geen conflicterende plannen heb, er geen enkel probleem van maken om even in te bellen bij een vergadering. Moet het wel een belangrijk overleg zijn. Ik bel niet in voor een wissewasje. Als ik echter vakantie gepland heb staan van 1 of meerdere weken, dan probeer ik echt los te komen van mijn werk en kom ik niet voldoende tot rust als ik even wat werk tussendoor doe. En dan ligt daar dus een grens voor mij. Die overigens ook gelukkig altijd gerespecteerd wordt.
Ik ben het hier mee eens. Omdat ik deze vrijheid heb, heb ik ook de vrijheid te helpen op school of midden op de dag naar een privé afspraak te gaan. Maar dat betekent ook dat ik op mijn parttime dag mijn mail wel eens doe of een belangrijk mt bijwoon. Dat gezegd hebbende: tijdens mijn vakantie van bijv een week of 3 weken doe ik dat niet. Dan log ik echt uit om vrij te komen van mijn werk.
Kan ik me helemaal voorstellen! Als ik lang vakantie heb gehad (twee weken of meer), log ik meestal 1 dag voor mijn eerste werkdag weer in en lees ik alvast de mail en maak ik een to-do-lijst. Daar schrijf ik de uren wel van op hoor. Maar dan kan ik rustig beginnen als ik echt weer aan de slag moet en de afwezigheidsclient uit gaat. Vind dat zo fijn
Haha, ik doe hetzelfde, maar zet de afwezigheidsassistent tot m’n 2e werkdag. Dus begin ik weer op maandag, dan vertellen m’n agenda en afwezigheidsassistent dat dinsdag m’n eerste werkdag is.
Klopt het dat je in de zorg werkt? Ik werk ook id zorg, gehandicaptenzorg. Met de flexibele houding die je tegenwoordig id zorg moet hebben. (Terugkomen op vrije dagen, steeds vaker langer blijven, werkdruk en appjes in je vrije tijd. Maar dat is misschien een probleem wat vooral in mijn team zelf speelt) is er geen enkele manager die mijn vakantie onderbreekt voor een vergadering. Tenzij echt echt echt heel erg belangrijk..... Ik vind de lijn tussen werk en prive steeds troebeler worden. Vakantie is dus heilig.