Een vraag: ons zoontje heet L.enn. We zijn nog steeds superblij met de naam, maar we hadden hem ook graag de volledige naam Lenn.art willen geven, waarbij we zijn naam in het dagelijks leven gewoon afgekort hadden, maar waarbij hij wel later officieel de keus heeft de naam voluit te gebruiken of verkort. Ik ben niet op zoek naar meningen hierover (wel of niet nodig/zinvol), maar ik ben puur op zoek naar wat zoiets zou kosten om zijn naam eigenlijk 'aan te laten vullen' op de officiele manier. Heeft iemand hier een idee van, wat hiervan de kosten zouden bedragen? Ik dacht wel dat het redelijk aanzienlijke kosten waren?
Google maar eens. Gaat via een advocaat naar de rechtbank. Tel uit je winst. Gave naam trouwens, Lenn!
Gaat niet, naamswijziging wordt door de rechter alleen bekrachtigt als er een heel dringende reden is om dit te doen.
Supernaam, Lenn! Zo heet onze jongste ook. Ik denk dat je een naamswijziging niet zomaar voor elkaar krijgt. Moet dan echt een goede reden voor zijn.
Het hoeft niet altijd via de rechtbank , gaat ook vaak via justis. Maar dit zal sowiezo niet makkelijk worden.
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Mijn jongste heeft een naam die je zou kunnen opvatten als een afkorting van een langere naam. Toen ik zwanger was wist ik 200% zeker dat ik de lange naam niet mooi vond. Nu denk ik wel eens dat het voor hem in de toekomst misschien handiger is om de lange naam te voeren. Maar... Ik denk dan ook dat hij dat gewoon kan doen. Toch? Er zijn andersom zoveel mensen die iedereen kent onder hun bijnaam, en die die bijnaam ook overal voeren. (Denk aan Jos in plaats van Jozef.) En ik ken ook (toevallig allebei) jongens die in hun werkzame leven een andere naam gebruiken dan waarmee ze zijn opgegroeid. Een Basje die ik ken noemt zich nu Bas en mijn oude klasgenoot Daan noemt zich nu Daniel (want die woont in het buitenland). Om maar te zeggen: namen kunnen veranderen, en dat hoef je niet eens vast te leggen.
Geen idee. Wel op een positieve manier interesse:hoezo wil je de naam veranderen? Of ieder geval waarom hebben jullie deze keuze niet voor de geboorte gemaakt? Wel een leuke naam. Zowel lenn als lennart! (Vind lenn het leukst lekker bijzonder)
Mijn zoontje is 4.5 jaar. En waarom: heb ik staan in mijn berichtje. Zodat hij later kan kiezen. Op een manier die officieel ook klopt. Waarom we het toen niet gedaan hebben : omdat ik onverwacht beviel, zes weken te vroeg en we nog helemaal niet honderd procent uit de namen waren! De weeen begonnen 's avonds en vijf uur laten was mijn kind geboren. Ik ben heel blij dat we voor L.enn hebben gekozen. Alleen na een tijdje dacht ik: officieel had ik hem graag, voor hemzelf, Lennart genoemd. En hadden we hem de roepnaam L.enn gegeven.
Als ik heel eerlijk ben snap ik je reden niet zo goed. Je krijgt een naam van je ouders en daar doe je het mee. Waarom zou je je kind een keuze willen geven?
Ja wat te doen. Vroeger kreeg je naam bijvoorbeeld mijn moeder Geertruida. Daar werd dan Gerda of trudie van gemaakt maar mijn moeder is haar hele leven al Truus genoemd. Je geboorte naam kan je veranderen doormiddel je roepnaam anders te maken zonder officiële kanalen. Opa heten bijvoorbeeld Franciscus dat werd Frans. Ect ect.
Hij kan zich later altijd nog Lennart laten noemen. Mijn moeder heeft ook gewoon haar eigen achternaam veranderd toen ze 18 was ofzo . Officieel dus niet maar iedereen kent haar bij de voornaam die ze zelf heeft gekozen. Een vriendin van mij net zo trouwens, al is haar huidige roepnaam wel een verbastering van haar officiele naam.
Penseel, dat was inderdaad de bedoeling. Maar daar kwamen we niet op toen hij zes weken te vroeg en vooral ook onverwacht werd geboren. Linda, mijn reden heb ik volgens mij al twee keer aangegeven. En ik heb juist aangegeven dat ik niet op zoek ben naar meningen, het gaat er alleen maar om of het kan en wat het zou kosten. Begrijp me goed, tuurlijk mag je je mening geven, maar ik heb daar in dit topic specifiek over aangegeven dat ik daar niet naar op zoek ben.
Navraag doen bij een advocaat. Die zijn de enige die het antwoord kunnen geven. Je hebt namelijk vaste kosten (zoals griffierechten) maar ook de advocaat is hier tijd aan kwijt en betaal je per uur. Even bellen dus. (een paar honderd euro sowieso!)
pfff, ja ik krijg door dat het inderdaad errug veel geld is......nog maar eens goed over nadenken. We hebben een bepaalde zaak (heeft hier niets mee te maken) en daar een advocaat voor, kan hem weleens vragen of hij het bij toeval weet.
Is prima! Ik probeer jou alleen maar duidelijk te maken dat het niet gebruikelijk is dat je kind later zelf z'n naam kan kiezen. Misschien dat je er daardoor op een andere manier naar gaat kijken. Succes!
Het punt is dat ie nu niet kan kiezen, als de naam verlengt is wel. Btw ik vind Lenn ook heel leuk, maar ik begrijp je punt. Vervelend dat het zo gelopen is en ik hoop dat er eventueel nog iets aan te doen is.
Ik heb het voor een client eens opgezocht en in zijn woonplaats kostte dat 1270 euro. Verder even off-topic: puntjes zetten in de naam zorgt niet dat google 'm niet vindt.... als je dus onherkenbaar wilt blijven voor google, zul je z'n naam helemaal moeten verwijderen