Hoeveel cc kolven is normaal bij bij een baby van 8 weken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Joli86, 11 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Ons meisje is nu 8 weken oud en krijgt bv op verzoek. Ik kolf ook regelmatig zodat ik kan zien wat ze ongeveer binnen krijgt en papa ook regelmatig een flesje kan geven. Ze slaapt vaak al de nacht door en heeft dan sochtends genoeg aan 1 borst. De andere kant kolf ik dan en dat is meestal rond 100 cc. Fijn om zo een voorraadje op te bouwen in de vriezer.
    Maar als ik overdag een keer beide kanten kolf dan kan ik maar (met veel geduld) 75 tot 100 cc kolven uit beide borsten. Is dit een beetje een normale hoeveelheid? Heb het idee dat het wel weinig is, zijn dit een beetje normale hoeveelheden met een baby van 8 weken? Klopt het dat de hoeveelheid vanzelf aanpast aan de vraag van onze dochter?

Sorry, heb niet zo heel veel verstand van bv en maak me er een beetje zorgen over.

2. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Heel normaal. Tot 6 mnd kreeg dl meestal 80cc in een fles dus een prima hoeveelheid dat je kolft.
    Op dit moment moeten je borsten nog goed ingesteld raken op de vraag van je baby waardoor er ook uitschieters naar boven en beneden kunnen zijn.
    Ps. de hoeveelheid dat je kolft zegt niets over wat je baby binnenkrijgt. Ik kan lang niet zoveel kolven als dat er gedronken wordt ;)

3. Monic

Monic Bekend lid

27 mrt 2012
    751
    2
    18
    Hi Joli :) ik ben zelf een ft kolvende mama van een meisje van 8 weken oud. Nou heb ik de lactatiedeskundige al ingeschakeld omdat onze dochter mn borst continu loslaat tijdens t drinken.. Of ze sabbelt eraan. Helaas was het zo dat we waarschijnlijk spruw hebben, dus dat zijn we nu aan t behanden en ik hoop dat we daarna weer echt aan de borst kunnen! Anders is kolven ook prima, ben t inmiddels gewend.

Wat betreft kolven: waarmee kolf je? Een elektrisch gebeuren of met een handkolf? Alsik met mn elektrisch Medela Freestyle kolf een minuutje of 10/15 kolf, krijg ik er ongeveer 250/300 cc uit. Ik kolf dan ook 5x per dag. Ons dametje krijgt 130 cc aangeboden en laat bijna altijd wel wat staan.. Soms drinkt ze wel 125 cc en dan vind ik t oneerlijk om minder melk aan te bieden (borst is ook nooit leeg) :).

Melk genoeg hier.. Echter kan ik dit niet vergelijken met wat jij hebt.. Toen ik begon met kolven en afstapte van t borstvoeden een paar weken geleden (mevrouw was aan t sabbelen aan de borst) kreeg ik ook maar 50 cc gekolft.. Toen ik fulltime ging kolven, werd de productie veel meer! Ik ging iedere keer nadat dl haar flesje kreeg kolven (6x per dag) en nu kamp ik met een luxeprobleem dat ik teveel melk heb en daardoor iedere keer dreigende borstontstekingen heb.

Je hoeft je nergens druk over te maken! Ze krijgen genoeg binnen als ze aan de borst liggen :)

4. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Bedankt voor jullie reacties.

Monic, wow wat kolf jij veel! Je zal al wel een aardig voorraadje hebben opgebouwd! Hopen dat binnenkort jullie meisje weer lekker bij jou kan drinken. Ik heb echt respect voor ft kolvende mama's.
    Ons meisje is wel erg tevreden en komt soms al na 2 uur weer maar meestal tussen de 3 en de 4 uur wil ze opnieuw drinken. Ik kolf met een enkele elektrische medela kolf. Geen idee welk type ofzo want het is al een oudere die ik van een kennis heb gekregen. Per keer kolf ik ongeveer 15 min per kant, S'ochtends als ik hele volle borsten heb dan kolf ik ongeveer 20 min voor 1 kant.

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    De hoeveelheid die je kolft zegt weinig over hoeveel je kindje drinkt. Ik kan kolven tot er niets meer komt en vervolgens mijn dochter aan diezelfde borst nog voeden. Maw, met de kolf krijg ik er minder uit dan mijn dl. Er is een rekensommetje voor borstvoeding ( dus niet de adviezen van het cb). Ik meen 150x gewicht in kilo/aantal voedingen per 24uur. Maar 100ml klinkt prima voor een baby van 8 weken. Mijn dl is bijna 5 mnd en drinkt gemiddeld 120ml uit een flesje

6. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Hier iemand die nog minder kolft dan TS joli86.
    Ik krijg slechts tussen de 15 en 30 ml per kant gekolfd. Ik hoop echt dat dit nog verbeterd anders zie ik het somber in als ik ga werken... dan zal ik heel snel moeten stoppen met bv omdat de productie dan waarschijnlijk snel terug loopt.

7. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Patrijs,
    Ik weet dat je baby vaak meer kan drinken als dat je kan kolven maar als je dan die richtlijnen ziet begin ik me weer zorgen te maken of het kolven wel genoeg zal zijn als ik straks weer moet gaan werken. Helemaal niet nodig natuurlijk want verder is ze een hartstikke makkelijke en tevreden baby. Wel fijn om te horen want andere mama's kolven of wat andere 8 weken oude baby'tjes ongeveer drinken.

Lelie,
    Dat is inderdaad wel weinig, hoop ook voor je dat je kolfproductie nog wat verder omhoog zal gaan. Zou toch zonde zijn als je daarom moet stoppen met de bv. Hoelang kolf je per kant? En kolf je ook nog s'ochtends na de eerste voeding? Dan heb ik nl de beste opbrengst.
    Heb eens ergens gelezen dat hoe vaker je kolft, je opbrengst ook kan stijgen. Misschien kun je dat proberen?

Bedankt voor jullie reacties dames!

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik wil ook nog even opmerken (als geruststelling wellicht ;)), dat het wel uitmaakt of je thuis 'tussen-de-bedrijven-door' kolft of dat je echt 'in-plaats-van-voeden' kolft (zoals op het werk).

Ik kolfde een uurtje na een ochtendvoeding ongeveer 30-50 ml uit 2 borsten. Dit gebruikte ik dan om haar te laten oefenen uit fles en legde haar na flesje weer gewoon aan om haar maagje verder te vullen.

Eenmaal aan het werk kon ik prima melk kolven om flesjes van 120-150 ml mee te kunnen geven aan KDV. En daar had ze ook genoeg aan.

Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ze zelf wel gaat regelen als ze niet genoeg melk heeft ;), om productie op te krikken. En ik neem aan dat ze dit ook altijd gedaan heeft, ze was (en is eigenlijk nog wel) een stevige dame :D, is niets te kort gekomen. Zolang op verzoek blijft geven dan komt het goed.

(en niet schrikken als je kindje clustert/bijtankt na een werkdag. Deel daar van is ook gewoon 'mama-ik-heb-je-gemist')

9. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Ik kolf 15 minuten per kant. Als ik ipv een voeding kolf (nu 2x gedaan) dan komt er niet veel meer uit, 40ml.
    In de avond krijg ik er het meeste uit (tot max 30ml) rond de middag het minste.
    Na de vroege ochtendvoeding kolven lukt maar zelden omdat zoon dan beziggehouden wil worden, als ik dan al een keer kan kolven zit ik niet rustig genoeg en valt de opbrengst ook weer tegen.

Clusteren als ik weg ben geweest vind ik niet erg, met kolven zit er nog steeds teveel in mijn borsten ;)

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw

Dubbelzijdig kolven maakte hier echt een wereld van verschil..

11. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Ja echt Zoe123?
    Dat heb ik nog niet geprobeerd terwijl ik wel een dubbele elektrische heb. Bedankt voor de tip, ik laat nog weten hoe dat gegaan is!

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb voor mijn dochter full time gekolfd, elektrisch dubbelzijdig, en kreeg zelden meer dan 150cc uit 2 borsten. Mijn zoontjes zijn aan de borst geweest en die kwamen ook nooit onder de 7 voedingen per dag. Op het werk kolfde ik daar met 4 maanden ook max 150 cc per keer 2 borsten. Ik heb me er bij neergelegd dat sommige brouwen veel melk hebben en andere vaak moeten voeden :D

Ik bedoel eigenlijk te zeggen: er is geen ' normale' hoeveelheid. Sommige mensen kolven 300 cc uit 1 borst en andere niet. Dan gewoon iets vaker doen.

13. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Net gekolfd, anderhalf uur na de voeding. Dubbelzijdig.
    En de opbrengst is een magere 5 ml totaal!
    Ik ben zo teleurgesteld... veel geld uitgegeven aan een kolf en ik kan er niks mee! Ruim 200 euro over de balk gegooid terwijl ik over ruim een maand MOET stoppen ivm werk.:(:(

14. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Dat is echt balen lelie dat er zo weinig komt.. Snap dat je teleurgesteld bent. Mag ik vragen wat voor werk je doet dat je moet stoppen?

15. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Thuiszorg. Ik heb wel mogelijkheid om te kolven maar als er zo weinig uit komt dan stort mijn productie snel in ben ik bang.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Geen paniek hoor!
    Stress (wat ik best begrijp want ik zou ook balen) helpt niet als het kolven niet zo lekker gaat..

Welke kolf gebruik je? Weet je zeker dat de schilden goed passen?
    Hoe gaat het verder met live voeden?

17. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Ik heb de ardo calypso to go. Daar heb ik extra borstschilden maat 22 bij gekocht omdat de 26 en hoger te groot zijn.
    Live voeden gaat goed! Toen zoon geboren werd ben ik op dag 2 gaan kolven en hebben we de eerste 3 weken met tepelhoedje gevoed. Sindsdien zonder en dat gaat erg goed. Hij komt overdag om de 3 uur en dat past bij zijn gewicht. Als hij drinkt dan drinkt hij goed door, effectief drinken dus en niet sabbelen.

18. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Kolf je wel op de juiste manier? Ontspannen, evt borsten even voorverwarmen. Dan tsr opwekken (krijg je deze?)
    Daarna met lange halen borst leegmaken. Evt kan je sycotinon gebruiken voor een goed tsr.
    Daarnaast mocht je niet voldoende kolven maakt het niet uit. Wel komen voor de stimulatie. Dit hoeft geen einde van de bv te zijn.

19. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Vanmiddag was ik inderdaad niet ontspannen. De tsr kwam ook moeilijk/nauwelijks op gang.
    Laatst heb ik 1 volle kant gekolfd, was wel ontspannen en toen kwam er maar 30ml uit ondanks toen goede tsr.

Ik doe eerst korte snelle teugen en na een minuut of 2-3 langere halen net hoger vacuum. Ik zie ook niet altijd melk spuiten wat ik met de ziekenhuiskolf wel had.

20. Roos28

Roos28 Actief lid

1 mrt 2015
    200
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hoi, mijn dochter is bijna drie weken en ik kolf ook. Ik kolf smorgens na de nacht dan is er meestal een 5a6uur tussen, tussen de 180 en de 200cc af, overdag kolf ik tussen den 150 en de 200 cc af. Hoe meer je kolft hoe meer productie je hebt natuurlijk...

Deel Deze Pagina