Ik probeer sinds ongeveer twee maanden zwanger te worden. Ben dit, zo ver ik nu kan weten, nog niet. Afgelopen weekend heb ik zonder erbij na te denken in de tuin gewerkt. Nu draag ik toevallig altijd al plastic handschoentjes. Maar ze gingen na enige tijd gedeeltelijk kapot. Heb er verder niet bij nagedacht en gewoon verder gewerkt. Achteraf gezien lag er wel kattenpoep op de tegels, maar dit heb ik niet zelf opgeruimd. Ik twijfel nu zelfs of ik naderhand mijn handen wel heb gewassen (vast wel, ben iemand die normaal heel vaak handen wast) en of ik ze wel goed genoeg gewassen heb voor ik ben gaan lunchen. Ik voel me nu heel erg stom en ben bang dat ik besmet ben geraakt. Hoe denken jullie over deze situatie?
Meid, ik zou me niet zo druk maken. De kans dat je toxoplasmose krijgt is superklein, en in het begin van de zwangerschap is de kans dat je het op je baby overdraagt, ALS je het al hebt, maar 3%. Bovendien zou het heel goed kunnen dat je het al eerder (ongemerkt) hebt gehad en dus immuun bent. En zoals je zelf al zegt, je hebt die kattenpoep niet aangeraakt. Voordat je ziek wordt van de toxoplasmose-parasiet moet je er trouwens aardig wat van binnen krijgen, heb ik gehoord. Geen zorgen dus!
Bedankt voor je reactie Stelt me wel enigszins gerust. Ik zat nog eens te denken en bedacht me dat ik ook niet erg opgelet heb met het bereiden van vlees (volgens mij tussendoor van dezelfde vork gegeten). Pff, 'gelukkig' ben ik nu waarschijnlijk nog niet zwanger, maar toch. Kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan. Ik probeerde juist al echt op te letten: geen rauw vlees, geen rauwe melk, nooit gerookt, nooit alcohol gedronken, niet veel zoetstof, schildklier na laten kijken, etc. Zucht. Maar goed, gelukkig besef ik het me nu...
Is niet erg als je het vóór je zw doormaakt. Sterker je kan het maar 1x krijgen. Als je zwanger bent is het wel gevaarlijk.
Oké, ja. Ik ben alleen bang dat ik bijvoorbeeld deze maand al zwanger blijk te zijn of dat ik het nog doormaak terwijl ik zwanger word.
Ik ben van baby af aan in aanraking geweest met katten en heb dus ook vast wel wat kattendrollen in mijn handen gehad.. Bovendien eet ik al mijn hele leven lekker rode biefstuk en ander rauw vlees. Kattenbakken doe ik ook verschonen, ja zelfs nu nog.. Zonder handschoenen. Ik ben getest op toxoplasmose.. Dat was negatief.. Even om je een beeld te geven, hoe 'snel' je toxoplasmose op kunt lopen. Maak je daarom aub niet zo druk.. Snap dat je het allemaal goed wilt doen, maar je gaat jezelf alleen maar meer stress op de hals halen.
Bedankt voor je geruststellende reactie. Erg fijn . Heb het ook meerdere malen met mijn man en moeder besproken. Ze denken ook allebei dat het echt wel meevalt. Dus ik ga nu maar proberen om er niet meer aan te denken!
Hier trouwens hetzelfde als Claudia88. M'n leven lang 'toxoplasmose-onverantwoord' geleefd en onlangs negatief getest. Tuurlijk moet je een beetje oppassen, maar je krijgt het echt niet zo maar.
Ik sluit me bij Merah aan: ben opgegroeid met katten, heb m'n hele leven katten gehad (van kittens af aan, dus groter risico op toxoplasmose door de uitwerpselen daarvan), ontzettend veel rode biefstukken gegeten...en eveneens geen antistoffen in mijn bloed. Ik doe natuurlijk wel voorzichtig, maar de kans is dus best klein dat je het oploopt. Daarbij komt dat de kans dat áls je het al oploopt in het 1e trimester, er maar 3% kans is dat het wordt doorgegeven aan het embryo/foetus/kindje. Deze kans op doorgeven loopt op naarmate de zwangerschap duurt, maar de de ernst van de afwijkingen loopt juist af. Ik heb me zelf erg druk gemaakt tijdens het eerste trimester, maar vooral omdat de angst je ook wel overal wordt aangepraat. Jammer is dat, natuurlijk is het goed om mensen op risico's te wijzen, maar wees daarbij wel reëel. Je krijgt nu bijna het idee dat als je één keer filet americain eet, het per definitie verkeerd afloopt. Onzin!