wat doet de kraamhulp na de bevalling

Discussion in 'Kraamtijd' started by mirjam 28, Mar 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mirjam 28

mirjam 28 Actief lid

Oct 12, 2008
    181
    0
    0
    ik hoor de laatste tijd een beetje vage dingen over de kraamzorg zou graag van mensen die ervaring hier mee hebben willen vragen hoe dit allemaal zit en of het echt waar is klopt het dat als je wilt gaan docuhen dat ze altijd mee gaan (en verplicht s morgens moet) en toe gaan zitten kijken en altijd rectaal koorts meten dat je dit niet zelf mag doen en altijd je lichaamelijk onderzoeken en dat je de eerste dagen verplicht in bed moet blijven. ik ben zelf erg op mijn privacy gesteld en mijn vriend kan toch ook opletten als ik ga dochen en ik bepaal toch zelf wat ik kan en niet kan

2. muiz

muiz Actief lid

Feb 22, 2008
    287
    0
    0
    Nou hier niets van dat alles hoor!
    Douchen wel 's morgens en dan ging zij boven wat opruimen of bed verschonen ofzo. Had voor mijn eigen gevoel niet de deur op slot, maar daar heeft ze niets van gezegd, laat staan dat ik niet alleen mocht douchen...

Temperatuur opmeten deed ik zelf (wel rectaal) en moest ik even doorgeven hoeveel graden dat was. Verplicht in bed ook niet, ik ging na het douchen gewoon naar beneden terwijl ik toch hechtingen en BI had.
    Ze wilde wel dat ik 's middags even ging rusten. Dacht dat zelf niet nodig te hebben, maar ik had het mis :) .

Bij mij deed ze wel iedere dag mijn baarmoeder (gewoon op mijn buik) voelen. Dat moeten ze noteren, of die wel snel genoeg krimpt ;) .
    De verloskundige is 2x langs geweest om de hechtingen na te kijken, dat heeft de kraamhulp niet gedaan.

Ik zou me niet zo druk maken hoor, je bent er altijd nog zelf bij. Ik zou wel proberen nog niet meteen teveel te doen, dat kan na die week altijd nog ;) en je ben moeier dan je denkt over het algemeen. Dus geniet lekker van je kraamweek en laat je verwennen! :D

3. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Temperatuur opmeten mocht ik zelf doen en douchen ook hoor. Bovendien, als je iets niet wilt, kun je er gewoon wat van zeggen. Ja, hechtingen bekeek ze dagelijks, bij bv hielp ze etc. Het maakte me allemaal niets uit, na een bevalling ben je toch alle schaamte voorbij.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,868
    113
    Temperatuur opmeten deed ik gewoon oraal. Ze wilde dit rectaal doen, maar dat wilde ik niet, nou en dan gebeurt het dus gewoon niet. Je bent baas over eigen lichaam hoor.

Ik mocht zelf weten wanneer ik wilde douchen. Ik had met haar afgesproken dat ik gewoon zelf zou gaan douchen, maar de deur niet op slot zou doen zodat ze er wel bij zou kunnen in geval van nood.

Ik mocht naar beneden wanneer ik zelf vond dat ik daar aan toe was.

Niet naar alle horrorverhalen luisteren hoor. Vaak is een kraamverpleegkundige juist heel fijn.

5. Axioma

Axioma Fanatiek lid

Jun 13, 2008
    1,127
    0
    0
    Gouda
    Hier moest ik wel 's ochtends douchen, want daarna checkte ze de hechtingen en dan was alles tenminste schoon gespoeld. En dan voelde ze ook gelijk naar de baarmoeder.
    Tempratuur ging hier ook rectaal, maar dat deed ik gewoon zelf!
    En verplicht boven blijven is onzin, ik ging gewoon naar beneden hoor, 's middags werd me wel aangeraden om te rusten... hihi maar ik verveelde me altijd dus ging dan maar was opvouwen :D

En erg herkenbaar wat Jo79 zegt, na de bevalling ben je inderdaad alle schaamte wel voorbij...

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik moest ook 's ochtends douchen (moest sowieso, omdat ik moest plassen onder de douche, vanwege een flinke schaafwond en hechtingen), maar dat deed ik altijd voordat de kraamhulp kwam (die was er meestal pas om half 11). Mijn vriend bleef dan wel in de buurt voor het geval het niet goed ging.
    Temperatuur meten (rectaal) deed ik gewoon zelf. Hechtingen ed werden gecontroleerd door de vk.
    Ze hielp uiteraard wel met de bv, maar dat ging zo goed dat dat alleen de eerste dag nodig was.
    En ik ben zeker niet de eerste dagen in m'n bed gebleven hoor, niks voor mij. Toen ik thuis kwam uit 't ziekenhuis ben ik gewoon lekker beneden op de bank gaan zitten met Milan. Ik heb eigenlijk alleen 's nachts in m'n bed gelegen.

7. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Bij mij is ze alleen direct na de bevalling meegegaan, omdat ik toen een beetje wankel op m'n benen stond. Maar goed ook, ik schrok me te pletter van wat er allemaal nog uitkwam onder de douche, haha ;)

Verder mocht ik gewoon douchen wanneer ik wilde. Ik hoefde ook niet in bed te blijven, mocht gewoon naar beneden als ik dat wilde en vooral lekker veel tutten met de baby. Hechtingen heeft ze niet gecontroleerd, en ik heb er nooit aan gedacht dat ze dat zou moeten doen. Best wel stom, er heeft nooit meer iemand naar gekeken.
    Temperaturen deden we hier gewoon in m'n mond, niet in m'n kont.

Niet teveel van dat soort verhalen aantrekken hoor. En als je per ongeluk toch een kenau treft, kun je altijd nog vragen om een andere als het echt niet klikt. Dat recht heb je gewoon. Van een vriendin die kraamverzorgster is, weet ik dat het best wel eens voorkomt dat het echt niet klikt en er een andere wordt ingezet. Is meestal geen enkel probleem.

8. fam

fam Actief lid

Jul 1, 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Douchen deed ik ook altijd 's morgens en liet de deur open voor het geval dat er iets mocht gebeuren. Ze ging dan lekker het bed verschonen. Na het douchen controleerde ze wel even de hechtingen en de wond en voelde aan bij buik. Temp opnemen geing via mijn oor. Ik mocht zelf een beetje inschatten wat ik aankon en mocht vanaf dag 3 1 keer/dag naar beneden. Traplopen moet je nl zoveel mogelijk vermijden ivm je bekken die nog week zijn.

9. kbloem

kbloem Bekend lid

Feb 2, 2009
    854
    0
    16
    Ik was pas 5 dagen na de bevalling thuis, maar heb 2,5 dag extra kraamzorg gehad ivm laag geboortegewicht.
    Maar ik ging altijd douchen als zij er net was.
    Ging zij een beetje papierwerk doen.
    Temperaturen (onder de oksel), baarmoeder voelen, had geen last van de hechtingen dus keek ze daar ook niet naar (verloskundige nog na een paar dagen gedaan)
    Ze deed de was, stofzuigen, dweilen, badkamer en toilet elke dag eventjes meepakken.
    Voor bezoek zorgen.
    En het belangrijkste voor ons en waar ook de meeste tijd in ging zitten; borstvoeding, helpen met aanleggen enz.
    En natuurlijk de rest van de verzorging van de kleine meehelpen.

En ik deed heel veel dingen ook al zelf, had namelijk nergens meer last van.Moest alleen wel verplicht van haar 's middags even rusten. :D

10. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik vind dat mensen zich wel ergggggg druk maken om die kraamzorg hoor, jeej zeg.het ene topic na het andere. gaan jullie ook zo moeilijk doen als je onverhoopt in het ziekenhuis terrecht komt.

de kraamzorg is een goed iets en als je het niet wilt dan neem je toch geen kraamzorg. ik vind het jammer dat het zo neergehaald word elke keer.

11. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    't Lijkt mij heel prettig, de KV om me heen..

Tis ons eerste kindje en hoewel ik zelf in de zorg werk, is dit een hele andere tak van sport.. Weet van mezelf dat ik toch onzeker ben en een bevestiging nodig heb, als ik iets goed doe..
    Het lijkt me fijn dat zij er is om me te helpen met de zorg voor de kleine..

Zo maak ik me nu al druk over hoe ik een luier moet vouwen.. Grote kans dat zij dat wel weet! En t huishoudelijke werk.. Ach.. ik ben zelf ook niet zo'n poetser zal haar zeker geen dingen laten doen die ik normaal zelf ook niet zou doen..

'Bed verschonen.. is dat dan even t onderlaken? Ik bedoel.. je hoeft toch niet iedere dag t hele bed inclusief dekbedhoes er af te trekken..
    Ok.. misschien is t snikheet en lig ik alleen onder een laken.. Dan is een frisse wel fijn..

12. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    dat bedoel ik annemarie. eindelijk een positief geluidje. iemand die het fijn vind om hulp te krijgen van de kraamzorg. zo denk ik er ook over. ik weet na 2 kinderen best vand e hoed en de rand maar ik vind het een prettig idee dat iemand de eerste crusiale week mee kijkt en alle symptomen in de gaten houdt en me steunt als ik ergens onzeker over mocht zijn en me vertroeteld.

wat betreft jou vraag. ja in het begin wordt elke dag je hele bed verschoond. dus een extra verschooninkje op voorrraad is prettig. het is ook een fijn gevoel vind ik want ik verloor best veel bloed en het was zomer. en ze wast het ook zelf weer uit hoor hoef je niks aan te doen. nouja de wasmachine doet dat uiteraard.

13. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Is t handig dat ik dan nog wat beddegoed erbij haal, ik heb nl. maar 2 stellen hoeslakens.. 1 erop en 1 die in de kast ligt..
    We zijn wel voorzien van droger, maar ongelukken zitten in kleine hoekjes..

14. k3lly

k3lly Fanatiek lid

Feb 1, 2008
    2,091
    2
    38
    Female
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ben ik het totaal mee eens!
    ik ben zelf kraamverzorgende en vindt het zo vervelend dat er zo negatief gedacht wordt over de kraamzorg.
    We zijn er om de moeders te helpen en een fijne week te bezorgen, en niet om jullie te pesten....

15. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

De kraamvrouw doet alleen wat jij wilt.
    Als jij niet wilt dat ze een wasje aanzet of een afwasje doet, doet ze dat niet.

Ze is er voor jou en je baby, niets meer en niets minder.
    Ze is er om je een goede start te geven, en geloof me, je kunt alle hulp gebruiken die aangeboden wordt!
    Mijn kraamhulp had vandaag de laatste dag, en ik ben zeer tevreden en dankbaar dat ik haar in huis heb mogen hebben.

Ik dacht vantevoren ook niet dat ik de hulp zo gemakkelijk zou accepteren, maar je lichaam zorgt er wel voor dat je eigenlijk niet anders kan. :D
    Ik heb 13/03/09 een keizersnede gehad, en gelukkig sinds afgelopen dinsdag weer thuis, en echt waar hoe je ook bevallen bent.
    Het is zo een opluchting om niet zelf alles te hoeven doen, en je gewoon lekker te concentreren op je kleintje en je eigen herstel.

16. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    1 erbij denk ik voor je gemoedsrust. het kan nooit kwaad toch?

17. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Als je iets niet bevalt gewoon zeggen , dat douchen deed ik uit mezelf iedere ochtend en avond , dus dat weet ik niet of het verplicht is .. temperatuur opmeten ook zelf gedaan .. ze heeft mij wel herhaaldelijke keren gewaarschuwd dat ik teveel deed en daar had ik achteraf gezien toch beter naar kunnen luisteren ..

Maar als je kraamhulp niet bevalt , gewoon even doorgeven dat je een andere wil want ik had er eentje die volgens mij aan een depressie leed , die deed niets dan huilen ( zat middenin een scheiding ) en ik was meer bezig met deze mevrouw gerust te stellen en verhalen aan te horen dan wat anders , dus daar heb ik wel spijt van , kijk niet echt terug op een leuke kraamweek hierdoor ..

Share This Page