Sfeer op KDV/ gedrag kindjes

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mamasim, 18 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamasim

mamasim Actief lid

8 mrt 2009
    255
    0
    0
    Hoi medemama's en papa's,

Ik wil graag jullie ervaringen weten mbt de sfeer, het gedrag van kindjes en gedragsregels op jullie KDV. Dit omdat ik me zelf zorgen maak over wat ik zie op ons KDV en hoor van mijn zoontje.
    Ik wil graag weten of de verhalen waar hij mee komt en de signalen die wij krijgen gebruikelijk zijn, of dat ik me toch echt zorgen moet maken (wat ik eigenlijk wel al doe...).

Ons verhaal:
    Zoonlief gaat sinds hij 6 maanden is naar een kleinschalig KDV. 1 verticale groep van maximaal 10 kindjes. De eigenaresse staat zelf op de groep, daarnaast zijn er nog 2 vaste krachten waarvan er 1 familie is van de eigenaresse.
    Nu de meeste kinderen in de groep de peuterleeftijd hebben bereikt, is de sfeer veranderd. We krijgen van ons zoontje signalen dat hij zich niet prettig meer voelt op de groep en eigenlijk wil hij helemaal niet meer.
    De groep is erg druk. Als wij onze zoon ophalen treffen we standaard een complete chaos op de groep aan. Rennende, gillende, huilende kinderen. Kinderen die elkaar duwen en slaan, op de bank klimmen, en nare dingen tegen elkaar zeggen.
    Van leidsters horen we opmerkingen als "Ik kan er wel wat van zeggen, maar ze luisteren toch niet". Ook wordt er niet consequent omgegaan met aanspreken op gedrag of sancties. Kinderen die "tot rust moeten komen" of straf hebben zitten midden in de groep op een kruk of bank. En als ze daarvan af komen is er niemand die reageert. Sowieso reageert er bijna nooit iemand op ongewenst gedrag...
    Nu kom ons mannetje ook thuis met verhalen die wij niet prettig vinden om te horen. Maar ik weet niet zo goed of dit gaat om gewoon peutergedrag of dat ik me echt zorgen moet maken.
    Het volgende vertelt hij:
    - Bepaalde jongetjes zeggen steeds dat hij stom/ stout is (ik weet dat zij dit voortdurend tegen alle kindjes zeggen, dus het is niet per se op mijn zoon gericht).
    - Mijn zoontje zegt dat hij hard in zijn gezicht en hoofd geslagen wordt door een bepaald jongetje (dit heb ik dit kind inderdaad ook bij anderen zien doen, maar slaan, schoppen en duwen schijnt daar sowieso een normale omgangsvorm te zijn).
    - Mijn zoontje moest samen met een ander jongetje van een ander jongetje zich uitkleden in de slaapkamer. Vandaag kwam daar nog eens een verhaal over "pipi aftrekken" bij...
    Mijn zoontje heeft gelukkig geen idee waar dat over gaat, dacht dat het over Pipi langkous ging.
    - Mijn zoontje zat tegen zijn babypop te praten en noemde haar "klein ellendelingetje". Dat heeft hij dus ECHT niet van ons (mogelijk wel van een van de leidsters?).

Over een aantal zaken hebben we enkele weken geleden al gesproken met de eigenaresse (drukte op groep, weinig activiteitenaanbod peuters en het uitkleedincident), maar het verhaal van pipi aftrekken en ellendelingetje is voor ons nieuw...
    Onze vragen/klachten zijn serieus opgenomen, maar we hebben niet het idee dat de leidsters bij machte zijn om echt iets te veranderen of de kindjes in toom te houden. De eigenaresse vertelde ons namelijk ook dat het gedrag wat wij op de groep zien bij ophalen representatief is voor de rest van de dag. Kortom: een losgeslagen bende, die geen grenzen en heel weinig activiteiten aangeboden krijgen.

Wij zitten nu sinds een paar maanden met een zoontje dat regelmatig aangeeft dat hij het niet meer naar zijn zin heeft en eigenlijk niet meer wil gaan. Hij maakt geen drama en houdt zich groot, maar het is hartverscheurend om hem iedere keer zo bleekjes en stilletjes weg te moeten brengen...

Pfff, nou dit zijn onze ervaringen in een notendop...

Omdat we nu zelfs serieus overwegen om voor het laatste jaar nog andere opvang te zoeken wil ik graag weten wat jullie ervaringen zijn.
    Is dit een normale gang van zaken op een KDV? Heeft het zin om een ander KDV te zoeken, of tref ik daar waarschijnlijk hetzelfde aan? Etc.

Ben heel benieuwd!

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zit dit met mijn mond vol tanden te lezen... ik zeg: ggd inschakelen en direct overschakelen naar een ander kdv... wat een horror plek...

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Vreselijk! Per direct een ander kinderdagverblijf inschakelen, probeer desnoods vakantie op te nemen of bijzonder verlof ofzo (als dat mogelijk is). Dit is zeker niet normaal en ik heb medelijden met je kleine mannetje.
    Ik ben bang dat hij op het huidige kinderdagverblijf niet veilig is.

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nee, ik vind dit allemaal verre van normaal! Ik zou mijn kind hier geen dag langer naar toe laten gaan. En zoals Debby ook zegt: de GGD inschakelen.

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik heeb geen ervaring met een kdv maar dit klinkt niet goed hoor. Ik zou hem daar weghalen

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik ben meestal vrij nuchter en gewend dingen echt ook van de andere kant te bekijken, maar in dit geval zeg ik ook: Je kindje niet meer laten gaan en naar een ander kdv gaan. Juist om je kindje ook te laten merken en leren, wat wél normaal is.

7. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Nee, wat jij beschrijft is verre van normaal. Inderdaad de GGD inschakelen en per direct een ander kdv zoeken. Op een goed kdv zal je dit soort taferelen zeker weten niet aantreffen...

8. 078mama

078mama Niet meer actief

O dit is in mijn ogen ook echt nie normaal hoor! Klinkt niet als een veilige en leuke plek voor hem.

9. Storm

Storm Niet meer actief

Ik zou ook een ander kdv zoeken. Mijn jongens gaan ook naar een verticale groep (0 tot 4) en daar zijn sommige dagdelen 18(!!!) kinderen en nog nooit heb ik zo'n zooitje aangetroffen.
    Komt bij dat mijn oudste zoontje erg gevoelig is voor prikkels en hij altijd met plezier heen gaat.

10. mamasim

mamasim Actief lid

8 mrt 2009
    255
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties alvast!
    Enerzijds fijn om te lezen dat ik niet gek ben en dat dit niet normaal is. Anderzijds natuurlijk ook heel verdrietig en confronterend...
    Toen ik mijn eigen verhaaltje net terug las, barstte ik in tranen uit...
    Volgens mij wordt mijn missie voor morgen dus toch een ander KDV zoeken. Ik heb het misschien wel te lang uitgesteld, omdat ik opzie tegen zo'n grote verandering op deze leeftijd. Maar als ik jullie reacties zo lees ben ik het mijn zoontje gewoon verplicht. Ook al zal het voor hem pittig worden, er is dus blijkbaar een grote kans dat het op een ander KDV prettiger verloopt dan hier.

11. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ow jeetje zeg ik vind dit echt vreselijk!!!!

dit is absoluuuuuut niet normaal

gelijk je kind eraf halen en ergens anders op een kdv doen of des noods thuis houden of familie tijdelijk inschakelen

ik zou mijn kind daar nooit meer naar toe laten gaan!

en wat iemand anders ook zei ggd inschakelen dit Kan en Mag gewoon echt niet!!

12. Bri

Bri Niet meer actief

Volgens mij heeft het absoluut zin om op zoek te gaan naar een beter kdv.
    Onze kinderen zitten in een peutergroep, oftewel 14 kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. En zo'n chaos als jij beschrijft heb ik daar nog nooit gezien. De kinderen luisteren daar vaak beter dan thuis :D
    Natuurlijk wordt er gestoeid en gerend, maar er wordt ook rustig aan tafel gezeten met een puzzel.
    Ik weet niet hóe ze het doen, maar er zijn echt heel goede leidsters die hun hand niet omdraaien voor zo'n groep.

Overigens val ik van sommige opmerkingen niet steil achterover. Hier komt zoonlief ook wel thuis met verhalen dat iemand stout is, of dat jongetje X de anderen pijn doet. Nou ken ik dat jongetje, hij is een jaar jonger (en een half kopje kleiner) dan de groep die hij zogenaamd pijn zou doen, en ze spelen hartstikke leuk met elkaar. Hij praat alleen minder goed (logisch) en is wat lomper in z'n spel (en duwt dus eerder per ongeluk iemand omver, ook logisch als je een jaar jonger bent). Ik ga er dan van uit dat m'n zoontje niet per se de hele waarheid vertelt zoals ik die zou zien.

Ga dus uit van je eigen waarnemingen (en die zijn erg genoeg om over te willen stappen) en vraag eens na wat er écht gebeurd is als je zoontje met verhalen thuiskomt.

13. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou vanaf morgen andere tijdelijke oppas zoeken en meteen een ander kdv gaan zoeken. Verder of een gesprek op het kdv aanvragen om uit te leggen waarom hij niet meer komt en anders de ggd inschakelen.

14. adi

adi Niet meer actief

Wow!!!

Ik ben ook meestal vrij nuchter, maar jouw verhaal is echt heel erg! Ik zou mijn kind daar echt niet achterlaten.
    En staan ze daar met 3 leidsters op 10 kinderen, en dan ook nog zo'n chaos? Dan zegt dat naar mijn idee genoeg over hun capaciteiten.

Verder sluit ik me aan bij Bri. Mijn kinderen zitten op een peutergroep, en ik verbaas me altijd hoe die meiden de peuters zo goed in de toom kunnen houden. Elke keer als ik de hoek om kom tref ik een soort zen-sfeer op de zaal. Heel rustig en gezellig.
    (totdat mijn 3 piraten mij zien, maar dat is een ander verhaal).

Echt je kind daar weghalen hoor..

15. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ik zou mijn kind daar vanaf halen. Onmiddelijk, echt onmiddelijk. Dan maar vrij nemen of tijdelijk een andere oplossing zoeken tot er plek is op een ander KDV. Maar daar, weg!

Echt, ik herken helemaal niets van wat jij schrijft. Ik heb 2 kindjes op het KDV, de oudste is 3 1/2. Beide heb ik als baby daar live ook BV gegeven (bij jongste nog steeds) dus ik maak dan meer mee van het reilen en zeien als dat je alleen je kind op komt halen. Mijn ervaringen zijn heel anders dan wat jij schrijft en mijn oudste komt nooit met rare verhalen thuis.

16. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Dit dus! Echt niet normaal hoor en bovendien erg schadelijk voor het zelfbeeld, het zelfvertrouwen en de ontwikkeling van je mannetje.

Zorg dat je op een aantal KDV's rondkijkt en goede kennismakingsgesprekken hebt. Vertel wat er op dit KDV is gebeurt en vraag hoe ze jou zoontje kunnen helpen om een positieve en fijne ervaring te krijgen met kinderopvang en hier bovenop te komen. Dan kan je kiezen voor het KDV wat het beste bij jullie past.

Wel wil ik je echt met klem adviseren om hem daar zo snel mogelijk, liefst nu, vanaf te halen en écht de GGD te bellen. Heb je opvang om de periode tussen twee KDV's te overbruggen of kan je zelf even vrij krijgen uit nood?? Misschien situatie voorleggen aan je werkgever?

Succes en heel erg goed van je dat je dit signaleert en ermee aan de slag wilt! Ik hoop dat de GGD daar snel ingrijpt!

17. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier sluit ik me helemaal bij aan..

Je kind daar onmiddellijk weghalen.. Hier zijn op sommige dagen 12 kindjes van 0 tot 3 op de groep en er hangt altijd een heerlijke en ontspannen sfeer.. Tuurlijk word er geduwd en geslagen, maar dat gebeurd ook weleens als ik er ben om Lenn te brengen en ze lossen dat keurig op.. Er word ook gerend tijdens het spelen, maar ze zitten ook aan tafel met alle kindjes torens te bouwen of met poppen te spelen.. Op één of andere manier is het allemaal netjes georganiseerd.. ZO hoort het te gaan.. Lenn staat elke ochtend te springen als hij naar de kindjes mag..

Per direct een andere opvang zoeken.. En ja, je zoontje zal opnieuw moeten wennen en misschien gaat dat idd niet zo makkelijk.. Maar hij word er alleen maar beter van bij een ander KDV..

Succes meid, lijkt me vreselijk om te zien dat je kindje het niet naar zn zin heeft.

18. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Niks meer aan toe te voegen, ik zat ook zo :$:$:$ te lezen!
    Ik zou mijn kind geen minuut, geen seconde meer daar achterlaten!!!

Hier: kleinschalig kdv, 1 verticale groep van max 16 kinderen met 3 leidsters en daarbij bijna altijd 1 stagiaire.
    Er wordt geluisterd, het is altijd opgeruimd en netjes, kinderen voelen zich er veilig, er straalt rust vanuit ook al rennen, kruipen en hobbelen er 16 kindjes rond.
    De leidsters hebben het compleet onder controle, echt een geweldige plek dus.

19. pat78

pat78 Fanatiek lid

19 aug 2011
    1.747
    0
    0
    Jeetje wat een verhaal.

Ik ben zelf 10 jaar pedagogisch medewerker op een verticale groep geweest en sta nu op een dreumesgroep en dit schrikt me echt af, wat een onkunde zeg. Dit soort signalen zijn duidelijk signalen dat moet worden aangegeven bij de GGD. Dit kan en mag je niet over je kant laten gaan. Ook zou ik per direct ander opvang zoeken.

Je schrijft ook dat de groep nu voornamelijk bestaat uit peuters, je hebt best kans dat de samenstelling van de groep totaal niet bij elkaar kan, ook hier moeten ze naar kijken, het gaat erom dat kinderen zich veilig moeten voelen op hun groep.

succes meid, ik zou het niet laten varen.

20. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Jeetje wat een verhaal! Zo is het bij ons op het KDV echt niet!

Mijn advies? Bel twee of drie andere kdv's en probeer daar het liefst deze week nog langs te gaan. Vaak maken ze kijkafspraken tijdens de speeluurtjes, dus dan kun je gelijk zien hoe het er daar aan toe gaat tijdens het vrij spelen. Wanneer je bij één van die andere kdv's een goed gevoel hebt, gelijk inschrijven en hopen dat de wachtlijsten niet lang zijn. Of anders misschien een gastouder?

Deel Deze Pagina