Even spuien hoor.. Leuk hoor, die nieuwe regel van de Belastingdienst. 140% van je gewerkte uren die je vergoed krijgt met de kinderopvangtoeslag. Ik werk in de horeca en af en toe komt het voor dat ik een dag later moet beginnen of juist eerder weg kan. Ik moet uiterlijk om 17.00 uur weg, mijn man is er doordeweeks niet, dus moet zelf de kinderen ophalen voor 18.00 uur. Is half uurtje rijden ongeveer. Dit is nu al een aantal keren voorgekomen en hoewel ik een hoger inkomen en minder opvanguren heb doorgegeven voor dit jaar, vrees ik nu al voor een prachtige rekening van de Belastingdienst om een deel van de kinderopvangtoeslag terug te betalen. Ik moet toch echt de volle 11 uur voor beide kinderen betalen bij het kinderdagverblijf, die ik dus never nooit niet volledig vergoed kan krijgen als ik weer eens 2 uur later moet beginnen.. Bah, heb er zo de balen van
Waarom ga je niet op zoek naar een gastouder waar je gewoon de uren afneemt die je werkelijk nodig hebt? Dan ben je een stuk voordeliger uit en hoef je ook niet boven die 140% uit te komen.
We hebben hier 1 gastouder en zij is zwaargelovig. Met alle respect, maar wij zijn niet gelovig. We hebben er naar gekeken, maar ze wil graag dat de kinderen bidden, psalmen leren etc. En dat gaat me te ver. Ik ben dan een gastouder nodig die op de route zit naar huis ivm het weinige tijd die ik na werktijd heb, aangezien ik alles alleen moet doen. voor de gastouders die het dichtstbij in de buurt zitten ben ik juist langer onderweg dan nu. Lenn moet echt voor half 8 in bed liggen, anders is ie te moe en ligt ie vreselijk te spoken 's nachts.
Is dit echt de enige gastouder die in de buurt zit. Ga eens naar een gastouderbureau toe. Deze hebben meerdere gastouders in hun bestand staan. En zij zoeken iemand die aan jouw wensen voldoet. Desnoods een dorp verder die op de route van je werk ligt. Die mogelijk had ik toen ook. Ik woon in een zwaar gereformeerd dorp en ik heb ook een gastouder gevonden via het gastouderbureau die niet gelovig is en aan mijn wensen voldoet.
Via het landelijk register kinderopvang kun je ook in je woonplaats kijken hoeveel gastouders er echt zijn. Eén gastouder lijkt me wel erg weinig. Zelfs in kleine dorpjes hier in de omgeving zitten er al snel meer dan 10!
idd eens even goed rondkijken en vragen naar go, bij ons in de straat zaten er al 3. En niemand die dat eigenlijk weet volgens mij. Tenminste, ik adverteer niet op de buitenkant van mn raam haha
haha mijn omschrijving was ook niet echt duidelijk. Ik werk dus in de horeca en heb vanmiddag een gesprek gehad. Ik zit vooral met de flexibele werktijden/dagen. Mijn vaste dagen ben ik zo goed als kwijt. Ik ben dus een go nodig die ook na 17.00 uur kinderen op kan vangen. En die heb ik nog niet gevonden. Ik heb nu mijn gegevens achtergelaten bij een opvangbureau (doet kinderdagverblijf en aantal gastouders in de stad waar ik werk) Ik weet hooguit 1.5 week van tevoren welke dagen ik moet werken (max. 3 dagen doordeweeks) In de zomermaanden van 10 tot 17.00/18.00 uur. In de weken met wat minder weer kan het van 12.00 tot 17.00 uur zijn. Nu betaal ik hoe dan ook de volle 11 ur van het kdv en dat word te duur als ik niet genoeg uren kan maken, plus het flexibele contract van het kdv is toch niet zo flexibel. Een maand van tevoren moeten de dagen en tijden bekend zijn. En dan nog moet ik ze voor 18.00 uur ophalen. Ik heb een geweldige baan met geweldige collega's en zou er enorm van balen als ik door de beperkte opvangmogelijkheden iets anders moet zoeken. Ik werk er al zo ontzettend lang.. Hopelijk hebben zij een oplossing. Bij een gastouders krijg je de factuur geloof ik achteraf he? Want ik heb wel een gemiddeld aantal uren per week.. Ene keer wat minder, andere keer wat meer, zodat de toeslag van de belastingdienst hetzelfde kan blijven, desnoods na een paar maanden de boel bekijken en gewoon aanpassen. Ik zit puur met de ophaaltijden. Het is wel prima als ik bijv. tot 17.00 uur op het rooster sta, maar als het druk is verwachten ze wel dat ik max. een uurtje langer kan blijven. Heeft iemand ervaring met het overplaatsen van hun kind(eren) van een kdv naar een gastouder? Lenn is bijna 2.5, maakt wel makkelijk vriendjes en als de klik met een volwassene er is, ben ik daar niet zo heel bang voor. Hij is alleen een hele slechte slaper tussen de middag. En een slaapje overslaan is niet heel verstandig (humeur) En ik neem aan dat daar ook een wendag aan vooraf gaat? Alleen hoop ik dus wel dat mijn werkgever me tegemoet wil komen in de opzegtermijn van het kdv (2 maanden), maar goed, als het goed is belt iemand me terug morgen.
Bij een gastouder zijn normaal gesproken ook wendagen. Eerst een paar uurtjes, daarna iets langer en daarna een hele dag. Verschilt natuurlijk per gastouder, maar dat is sowieso te bespreken met iemand natuurlijk. Het voordeel is dat je gewoon met 1 iemand contact hebt en dus alles naar wens kunt bespreken (al zijn sommige gastouders daar net wat minder flexibel in). Ik heb in mijn bestand (ben een gastouderbureau) geen enkele gastouder die niet na 17.00 uur opvang biedt! Er hoop zijn ook erg flexibel en vinden een uurtje meer of minder niet erg. Toen ik zelf gastouder was, vond ik een uurtje langer ook niet erg. Ik ben gewoon thuis, dus een kindje die er wat langer is maakt weinig uit, vind ik in ieder geval (ligt er natuurlijk aan of iemand zelf kinderen heeft en hoeveel enzo). Bij gastouderopvang komt de factuur meestal achteraf, soms vooraf, verschilt per bureau of per gastouder. Soms kun je afspreken dat je elke maand evenveel uur betaald, dus elke maand hetzelfde bedrag en aan het eind van het jaar een correctie als dat nodig is.
Oke, ben benieuwd. Wordt er aankomende week over teruggebeld. Afgelopen vrijdag hebben we de gegevens doorgenomen en de 'eisen' voor de gastouder. Mijn gevoel zegt alleen dat ik Lenn niet uit zijn vertrouwde omgeving moet halen, ook al wennen kinderen vrij snel aan een nieuwe situatie. En zolang mijn gevoel dat zegt, veranderd er niks. Vanmorgen wel met een collega die de roosters maakt dingen kunnen overleggen. Ik kom hun enorm tegemoet qua dagen/uren inleveren en in de zomer extra werken als man een week vrij is of als mn moeder vakantie heeft van haar werk. Nu nog even alles op papier zetten om te kijken of dat haalbaar is en dan maar hopen dat mijn baas daarmee akkoord gaat en dus op opvangdagen het niet erg vind dat ik rond 17.00/17.15 uur wegga. maar verwacht niet al te veel problemen, qua planning is dat nooit een probleem geweest. Ze veranderen niet al te veel het eerste jaar, dus dat moet haast goedkomen.