Hi meiden, We zijn ouders van een prachtig zoontje. Momenteel ben ik nog fulltime bij hem, maar ik wil tzt weer aan het werk... Ik wil alleen niet mijn mannetje naar de kinderopvang brengen, ik wil graag persoonlijke opvang thuis. Vanaf dat de kleine boef 2 is kan hij naar de creche zodat hij toch met andere kinderen in contact komt. Maargoed hij is nu bijna 4 maandjes en ik zoek dus full-time oppas tot 2 jaar, daarna wat minder opvang ivm creche... Heeft iemand ervaringen met nanny's of gastouder aan huis? Een nanny lijkt me fijn zodat ze ook een beetje kan opruimen enzo (ik heb ook gewoon een hulp in de huishouding hoor) en evt koken ofzo. Lijkt mij dat gastouders dat niet doen, toch? Iemand tips hoe of wat mbt een nanny?! Of ervaringen met een gastouder aan huis?!
Mijn beste vriendin heeft een paar jaar ervaring met een au pair in huis. Beviel haar in het algemeen erg goed, al zaten er ook wel een paar missers tussen. En je levert wel wat privacy in. Als je woning zich daarvoor leent, zou je dat ook kunnen overwegen. Het is wel 'kwetsbaar', zo'n oplossing met één persoon. Als die ziek wordt, of het niet meer ziet zitten om bij jullie te werken, zit je gelijk helemaal zonder. Maar je kunt het ook enorm treffen. Ik ken een paar volwassen vrouwen die nog steeds contact hebben met hun oppas-aan-huis van vroeger (ze was er bijvoorbeeld bij toen een van hen haar babyshower had). Dat vind ik wel heel bijzonder.
Daar ben ik dus idd een beetje huiverig voor, het afhankelijk zijn van een persoon, vandaar dat ik mijn vraag hier neerzet. Die au-pair is dan om de zoveel tijd een andere toch ivm werkvergunning, klopt dat? Dan ben je toch wat minder afhankelijk (voor de lange termijn dan hé). Een gastouder aan huis (via een bureau), is dat dan zo alsdie ziek is dat je bijv een andere gastouder krijgt?! Weet iemand dat?
Ik vraag me dan af... Zou een gastouder dat wel willen? Gastouders vragen over het algemeen maar een euro of 5-6 per uur per kind bij hun thuis (tenminste hier in de buurt) en als je dan maar 1 kind hebt om voor te zorgen verdien je nog net niks... Je zou eens een gastouder buro kunnen bellen of zij een mogelijkheid hebben. En als ze geen mogelijkheid hebben, kunnen zij je misschien wel verder op weg helpen. Een au pair zou mijn keuze niet zijn, ik wil namelijk niet iemand "vreemds" in mijn huis hebben wonen. Maar goed, dat is ieder zijn ding.. In jouw geval is het misschien wel de beste optie...
Nouja, ik ga er vanuit dat ik een gastouder die aan huis komt wel extra zal moeten compenseren... Maar wat is dan een gewoonlijk aantal kinderen voor een gastouder? Tja een au-pair, nanny of gastouder aan huis, het is maar wat voor naam je eraan geeft ! Ik zal eens een gastouderbureau gaan bellen. Thanks!
Als een GO bij de vraagouders aan huis gaan oppassen. Is het uurtarief altijd hoger. Dan dat je je kindje naar de GO brengt.
Bij een GO aan huis, moet je ze minimaal het minimumloon betalen. Wel zo logisch, aangezien dit dan hun enige inkomsten zijn voor de uren die ze voor jou werken.
Maar wordt je dan hun werkgever ofzo? Of hoe moet ik dat dan zien? Dan heb ik dus én de kosten van het minimum salaris én kosten van gastouderbureau... Ik heb zelf trouwens helemaal geen recht op KOT, dus heb je dan wel een bureau nodig? Of kun je dan een gastouder "zelf" benaderen?!
Je moet wel heel veel verdienen wil je geen recht op KOT hebben, of niet in NL wonen en of werken. Even een vlugge google voor je. EigenOppas.nl is ht gastouderbureau voor al uw kinderopvang wensen https://www.google.de/search?q=gastouder+aan+huis&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nlfficial&client=firefox-a
Maar het kan wel. Voor mijn meeste-uren-verbruikende kind krijg ik ook helemaal geen KOT. Je wordt niet per se hun werkgever als het via een bureau loopt, maar zij moeten voor die uren minimaal het minimumloon krijgen. En daarbovenop dan nog de bureaukosten. Als je toch geen recht hebt op KOT, hoeft het niet per se via een bureau te lopen. Gebruik je geen bureau, dan ben jij voor die uren hun werkgever voor zover ik weet. Al is het wel zo dat jij niet vastzit aan werkgeverslasten als de GO maximaal 3 dagen per week voor jou aan het werk is. Zie hier voor de Regeling Dienstverlening aan Huis: Dienstverlening aan huis | Arbeidsovereenkomst en cao | Rijksoverheid.nl
Mbt het vele verdienen... Ik dacht dat je vanaf 90.000 gezamenlijk inkomen niets meer krijgt... Nu lijkt dat natuurlijk een prachtig inkomen maar manlief is zelfstandige dus dat valt allemaal best mee qua geweldig inkomen...
Mijn man is ook zelfstandige en als ik kijk wat hij per jaar aan zichzelf betaald (dus overmaakt naar onze prive rekening) dan zouden wij ook veel minder toeslag moeten krijgen. (dat is trouwens niet overdreven veel, iets meer als wat hij in loondienst zou verdienen) Maar de toeslag word berekend op je toetsingsinkomen. Bij mijn man was dat de afgelopen jaren negatief dus hebben we recht op het maximale van de toeslagen. Hij had veel aftrekposten en heeft veel geinvesteerd en dat tellen ze dan niet mee als inkomen. Dus: Is die 90.000 jullie toetsingsinkomen of gaat daar belastingtechnisch met de jaaraangifte nog van alles vanaf? En dat hoef je dan hier niet neer te zetten, maar het is wel de moeite waard om naar te kijken.
wij hebben een gastouder die bij ons in huis komt. Deze dame ken ik al jaren (heb vroeger op háár kinderen gepast). Behalve de zorg voor de kinderen, doet ze ook wat licht hh werk (vaatwasser, stofzuigen, was, warme maaltijd voorbereiden). Ze werkt voor ons via een gastouderbureau. Daardoor heb ik recht op KOT en op vervanging als ze ziek/ op vakantie zou zijn. Voor ons is het een ideale oplossing!
Nee is vanaf gezamenlijk inkomen van 118.189 euro dat je geen recht meer hebt op KOT voor het eerste kind (kind met meeste uren).
Thanks iedereen! Ik heb vorig jaar eens gekeken naar wat de bedragen waren en toen was het tot 90.000, was er vanuit gegaan dat ik begin dit jaar erna had gekeken! We gaan idd een gastouderbureau benaderen en vragen hoe & wat te regelen (is).