Mezelf in een lastige situatie gebracht...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Romy1979, 13 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hi meiden,

Ik heb het mezelf een beetje moeilijk gemaakt merk ik. Komt omdat ik in deze situatie waarschijnlijk niet heel duidelijk ben geweest naar mijn moeder toe. Zal het even uitleggen:

Mijn zoontje gaat drie dagen in de week naar het kdv. Ben hartstikke tevreden. Nu wil mijn moeder dolgraag oppassen en ik zou het ook heel erg leuk vinden als mijn zoon 1 dag in de week naar mijn moeder gaat. Het probleem is alleen dat mijn moeder niet echt een stabiele factor is wat oppas betreft.
    Ze heeft een zwakke rug en is hier al meerdere malen aan geopereerd. Het gaat nu al een tijdje goed, maar vorig jaar heeft ze nog weken plat op bed gelegen. Maar feitelijk zou ze elk moment weer door haar rug kunnen gaan, wat bij haar langdurige gevolgen heeft. Ook heeft ze in februari een herseninfarct gehad, waar ze gelukkig goed van hersteld is, maar zo af en toe heeft ze duizelingen/niet lekker etcetc.

Gezien haar gezondheid heb ik haar een paar keer gevraagd : weet je zeker dat je wil oppassen? Ik wil het haar namelijk niet moeilijker maken, want Sven wordt steeds groter/zwaarder en zal als hij gaat kruipen overal naar toe willen. Dan moet ze er natuurlijk geregeld achteraan en ik ben bang dat we hiermee haar gezondheid meer kwaad dan goed doen.

Daarnaast moet ik omdat ik werk uit kunnen gaan van oppas. Naar het KDV kan ik Sven altijd brengen, maar als mijn moeder echt goed last van dr rug heeft kan ik zomaar voor een paar weken (of langer) een probleem hebben met oppas.

Maar goed, op een of andere manier (en dat is vast mijn schuld omdat ik ergens niet duidelijk ben geweest), rekent mijn moeder er al helemaal op dat ze na de vakantie 1 dag in de week gaat oppassen. Oei...Wat nu? Ik was er eigenlijk nog niet overuit. Ze wil het zo graag en ik gun het haar ook zo graag, maar ik maak me zorgen over haar gezondheid en ten tweede weet ik niet hoe ik het moet regelen met mijn werk als mijn moeder moet afbellen. Een keertje kan natuurlijk gebeuren, maar de kans met mijn moeder is dat het vaker dan een keertje gebeurd.

Ik zat zelf al te bedenken om toch de kinderopvang aan te houden, maar ipv Sven naar KDV naar mijn moeder te brengen. Maar ik vraag me af of je dan je belastingvergoeding over die uren terug moet betalen? Lijkt me heel logisch namelijk.

Nou meiden, graag advies gevraagd wat ik nu het beste kan doen. Ik wil mn moeder echt niet kwetsen, ze is al genoeg teleurgesteld in een boel dingen en ze is wel een hele leuke oma voor mn zoontje...

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Is het niet verstamdiger om jouw zorg met haar te bespreken? En haar te vragen om op te passen voor incidentele dingen i.p.v. werk?

3. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Ik zou gewoon eerlijk dit verhaal zoals je het nu hier neergezet hebt aan je moeder uitleggen. Ik zie niet in waarom ze daar niet goed op zou reageren. Kan je niet met haar afspreken dat ze een dagdeel op de kleine past op een dag dat jij vrij bent? Bijvoorbeeld een zaterdagochtend? Kan jij lekker sporten, kappertje pakken, met vriendinnen lunchen etc en heeft zij ook haar vaste momentje met haar kleinkind. Succes met je keuze!

4. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    je haalt de woorden uit mijn mond!

5. Romy1979

Ow maar dat heb ik ook wel gedaan hoor. Het was juist een van de eerste dingen die ik met haar besproken heb, toen zij het aanbood. Maar ze denkt zelf dat het wel gaat lukken en vind dat ik me geen zorgen moet maken. Maar ik maak me dus wel zorgen.

Het is idd een idee om eerst eens incidenteel op te laten passen. Daar zal ik het wel eens met haar over hebben. Als er dan iets gebeurd, kan ik er gelijk naar toe om Sven op te halen.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.824
    9.335
    113
    Gelderland
    Is het een idee om haar 1 keer in de 2 weken op te laten passen?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou het gewoon op tafel gooien. Anders krijg je het toch niet opgelost.

De oplossing van incidenteel oppassen ook wel goed. Misschien eens per 2a3 weken afspreken. Of op jou vrije dagen een dagdeel, zodat jij even snel door het huis kan/boodschappen doen/winkelen, etc..

8. Arena

Arena Niet meer actief

Ik weet niet hoe flexibel je kinderdagverblijf is.. Bij ons is het zo dat mensen extra opvang kunnen afnemen wanneer de (andere) oppas op vakantie is of ziek oid..

9. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Met je moeder bespreken lijkt me idd een goed idee.
    In principe kun je wel de plek aanhouden op het KDV. Je betaalt dan gewoon die dag en krijgt dus ook toeslag, zodat je als het nodig is ook gebruik kunt maken van het KDV. Als je bv. werkloos wordt, mag je ook gewoon je kind op het KDV houden, daarvoor is oorspronkelijk die regel bedacht dat als je in een bepaald jaar hebt gewerkt, je voor het hele jaar toeslag krijgt. Probleem is anders natuurlijk meestal dat je niet zomaar terecht kunt op het KDV, maar er meestal wel een wachtlijst is. Kun je ook gewoon af en toe eens een dagje niet naar het KDV gaan, maar naar oma.
    Andere optie is misschien nog om een andere oppas achter de hand te hebben (gastouder, familielid, vriend, buurvrouw) die als achterwacht kan fungeren voor als je moeder niet kan oppassen?

10. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou voordat je het kdv opzegt voor die ene dag, het eerst even 2 maanden aanhouden.
    Even kijken hoe het jou en je moeder bevalt.
    En als het goed gaat dan zou ik alsnog die ene dag opvang opzeggen.
    Je krijgt over die dag nog wel gewoon toeslag totdat je opzegt.

11. Romy1979

bedankt voor de reacties.

We gaan het binnenkort eerst eens voor een halve dag proberen. Kijken hoe het gaat en voorlopig zeggen we de opvang nog niet op. Dan kan ik altijd terugvallen, mocht het voor mijn moeder toch te zwaar worden.

12. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Of je laat er oppassen op een dag dat jullie of 1 van jullie oorspronkelijk vrij is. Op die manier heb jij die dag lekker een dag voor jezelf en als het niet gaat met je moeder ben jij of je partner toch al vrij en is het geen probleem. Dit kan je bijvoorbeeld ook 1 keer in de twee weken doen, zodat je niet je gehele eigen kids dag hoeft op te offeren.

Met betrekking tot de KDV. Je betaald dus de vergoeding blijft gelijk ongeacht of je kindje daadwerkelijk wel alle betaalde dagen daar naartoe gaat of niet.

Veel succes met je keuze meid en eerlijkheid duurt over het algemeen het langst. Ik kan mij haast niet voorstellen dat je moeder jouw kant van het verhaal niet zal begrijpen als je het haar uitlegt, zoals je dat hier hebt gedaan.

13. Romy1979

Op een dag dat ik vrij ben zou een optie kunnen zijn, maar dan vind ik eigenlijk nog 1 keer per 2 weken wel veel. Ik ben dan juist vrij om bij Sven te zijn en mijn gevoel zegt dat dat ook niet helemaal goed is. Maar het is iets om over na te denken.

Ik zat zelf ook nog te denken om aan mijn werkgever te vragen of ze mij elke week een avonddienst willen inplannen. Nu gebeurd dat maar zelden terwijl ik dat best wel graag wil. Dan heeft mijn moeder alleen een middag, is het ook weer wat minder zwaar.

Deel Deze Pagina