Wat mag ik van een kdv verwachten?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by kvinna, May 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ons meisje zal over een paar maanden naar een kdv gaan. Op dit moment drinkt ze nog helemaal niet uit de fles, ze krijgt dus nog de borst. Ik ben bezig haar uit een rietjesbeker te leren drinken en zet ook weleens een gewone beker aan haar mondje. Reuze interessant vindt ze dat. Ik ga er dus vanuit dat ze over een maand of drie uit een van deze bekers kan drinken.
    Verder slaapt ze overdag héél moeilijk.

Ik heb vaker gehoord dat vreemde ogen dwingen en dat op een kdv dat soort dingen vaak beter gaat dan thuis. Maar stel nou dat je een jongere flesweigeraar hebt, die dus nog niet uit een beker kan drinken. En dat je kind gewoon niet in slaap valt in een bedje. Wat mag je dan verwachten van een kdv?

2. adi

adi Niet meer actief

Waar slaapt jouw dochter nu?

Tegen die tijd is ze dus al 1 en normalitair zal ze met het ritme van de groep mee moeten. Dus: fruit en drinken, lunch en drinken en daarna een tussendoortje.
    Misschien dat je van te voren met het kdv een gesprek aanvraagt en samen bekijkt hoe zij het willen aanpakken, en wat jij thuis evt kunt oefenen.

Drinken uit een (rietjes)beker is ook prima!

3. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hier kijken ze zoveel mogelijk naar t ritme en de gewoontes van de kinderen. Hoe slaapt ze dan als ze niet in bed slaapt? Evt kan ze op de groep gelegd worden of in een kinderwagen oid. Hier gaan de meeste kindjes qua eten en drinken 'met de groep mee'maar als ze bv liever uit een rietjesbeker drinkt dan kan je die gewoon meegeven.

4. misa

misa Niet meer actief

Eens met Adi. Ze gaan gewoon met de groep mee vanaf 1 jaar. Maar als jouw kindje wel uit een rietjesbeker kan drinken en niet uit een gewone of tuitbeker, dan geef je toch je eigen beker mee? :)

Het slapen: ja meestal allemaal in bed. Wij willen er ook nog wel eens bij gaan zitten als een kindje niet goed alleen kan gaan slapen. Of soms in de wandelwagen/buggy/box/swing op de groep als de (in het begin) beter gaat.

En wij krijgen nu een baby die nog bv krijgt en nog niet uit een fles drinkt. Wij hebben afgesproken dat ze de komende 2 weken nog even heel goed probeert en anders gaan wij het gewoon proberen. Lukt het niet, dan bellen we en komt ze zelf voeden. Ze is eerst nog vrij en woont dichtbij. Maar verder kun je niet veel. Als het zelf niet lukt, kan het goed zijn dat het een ander ook niet lukt.

Maar je hebt nog 3 maanden..!! Je hebt nog alle tijd om je kindje aan dingen te laten wennen..!

5. kvinna

kvinna Niet meer actief

Ze slaapt nu in de draagzak, vier keer per dag drie kwartier.

Voor het drinken ben ik niet zo bang, dat gaat wel lukken. Alleen dat slapen... Maar goed, ik hoef verder geen slaaptips, ik vroeg me alleen af hoe het ging op een kdv. En misschien lukt het over drie maanden wel.

6. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Niet te druk om maken hoor. Dat komt wel goed. En over 3 maanden is je kindje alweer wat ouder, dan gaat het zijn ritme toch weer wat verleggen. En over dat slapen.... het kan best zijn dat het op het kdv geen probleem is. Vaak zie je dat omdat de andere kindjes dat ook doen, een kindje makkelijker volgt.

7. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik zou vanaf nu wat vaker proberen haar in bed te laten slapen. Want dat zal ze toch moeten leren. Als je daar nu mee begint, dan zal het over 3 maanden wel lukken denk ik.

Sorry, misschien is dit ook een slaaptip waar je niet op zit te wachten, maar zoals je zelf ook al begrijpt denk ik, gaan ze haar niet in een draagdoek laten slapen. Zeker een kindje van 1 niet, een babietje misschien nog wel.

Op het kdv van mijn zoontje slapen kindjes van 1+ nog één of twee keer per dag. En verder doen ze helemaal met het ritme mee, dus vaste slaap- en eettijden.

8. kvinna

kvinna Niet meer actief

Nee, dat snap ik. En ik probeer het ook geregeld, alleen het is binnen no time gillen. En dat ik niet om tips vroeg, was meer bedoeld om een discussie over slapen te voorkomen. Ik blijf het proberen en we zullen zien.

9. tulip

tulip Niet meer actief

ze kunnen er misschien even bijblijven maar niet lang, je moet ook verwachten dat ze een paar keer de slaapkamer in en uit moeten om er nog andere kindjes bij te leggen.

over het drinken, ik zou wel echt gaan oefenen, want een kindje op een kdv dat alleen nog uit de borst gedronken heeft is wel de schrik van de gemiddelde kdv leidster, hele drama's heb ik er al mee meegemaakt.

10. misa

misa Niet meer actief

Ik zou ook rustig aan proberen te zorgen dat ze drinkt uit de fles en dat ze in bed kan slapen. Ondanks dat je geen tips wilt, misschien kun je erbij blijven? Ook al gaat ze eerst even huilen..?
    Succes!!

11. kvinna

kvinna Niet meer actief

Dat drinken daar maak ik me niet zoveel zorgen over, want bekers vindt ze zoals gezegd super interessant. Dat gaat wel lukken.

Wat het slapen betreft: ik leg haar nu in bed zodra ze slaapt, dat lukte voorheen niet, maar nu wel. Dan wordt ze in ieder geval vaker wakker in haar bedje. En wie weet slaapt ze straks vanzelf ook in haar bedje in.

Share This Page