Dames, Wie kan mij wat informatie geven / wat van jullie ervaring delen? De uitslag van het semenonderzoek van mijn vriend wijst uit dat hij door de chemo maar een motiliteit van 6% heeft en de arts zei dat spontaan zwanger worden er niet in zit. Nu hebben we in oktober een intake in het ziekenhuis en daar krijgen we informatie over mogelijkheden en kansen, maar ik vroeg me af of de dames die in dezelfde situatie zitten wat willen delen over hun verhaal, denk dat ik daar meer aan heb dan wat cijfers uit een boek Maak me vooral erg druk over hoe ingrijpend het is voor mn lichaam en eventuele hormonen die ze gaan spuiten ed.. Alvast bedank!
@jojo wat vervelend voor jullie maar maak je niet druk om die hormonen het inspuiten steld echt niets voor. Ik heb een iui achter de rug met hormonen menopur &ovitrelle maar ging gelukkig wel goed . Succes
Jojo,wat vervelend om zoiets te horen te krijgen en te weten dat je (hoogstwaarschijnlijk) alleen met hulp van het ziekenhuis zwanger kunt worden. Hoe slecht die 6% is hangt ook af van het totale aantal zaadcellen dat je vriend heeft; 6% van 50milj is heel wat anders dan 6% van 500.000.... Daar zal ook vanaf hangen welke behandeling jullie zullen volgen. Bij meer dan een miljoen (geloof ik) goede zaadjes na opwerking - dus dan zou het totaal aantal > 17milj moeten zijn - zullen ze waarschijnlijk IUI willen proberen. Hierbij wisselt het per ziekenhuis of/welke hormonen jij zult moeten spuiten. Als het totaal minder is wordt het IVF/ICSI - in dat geval moet jij zeker wél gaan spuiten. Bij ons was dit het geval; tussen de 200.000-6milj zaadcellen waarvan maar 1 of 2% goede motiliteit. Bij ons werd het zoek-ICSI in het AMC. Het spuiten zelf, de hormonen, etc vond ik erg meevallen, ik was wel veel moe. Het is wat onhandig dat je in de stimulatieperiode regelmatig naar het zh moet voor een meting (maar dat zal bij IUI net zo zijn). Het moeilijkst vond ik de onzekerheid óf het ooit zou gaan lukken en toen ik eenmaal 2x zwanger was geweest, maar miskramen kreeg óf het zou lukken weer zwanger te raken en ook te blijven. Laat het allemaal op je afkomen, schrijf op welke vragen je wilt stellen aan de arts straks. Heel veel succes!
Bedankt voor jullie antwoorden! Uit het telefoongesprek met de arts begreep ik dat er niet zoveel mis was met de hoeveelheid want we waren niet gebonden aan hetgeen mijn vriend ingevroren had voor de chemo. Maar we hebben geen papieren uitslag gehad dus precies weet ik het niet. Weet dus eigenlijk ook niet of er iets mis is met de vorm. Maar bij IUI hoeven er dus niet altijd hormonen? Het gaat me niet een zo om de spuiten, maar ik heb al heel veel last van PMS, ben ook al jaren met de pil gestopt ivm de hormonen. Ben bang dat ik echt een hormonster word en de relatie daar schade door gaat krijgen. Hoe zijn jullie daarmee om gegaan? Was het bij jou ook alleen de motiliteit van je man? Lijkt me echt vreselijk om in die onzekerheid te zitten inderdaad en dan die miskramen, pff, werkte je ondertussen gewoon door? Gelukkig heeft het bij jou wel wat heel moois opgeleverd! Wat een mooi plaatje die 3ling! daar kan ik echt alleen nog maar over dromen. En wat je zegt over die metingen, wat houdt dat in dan? Kan je niet gewoon zelf bijhouden wanneer je ei komt? Of zeg ik nu iets heel stoms Ik ga inderdaad een lijstje met vragen maken, goede tip!
Jojo, hoe het precies zit met IUI weet ik niet, volgens mij wisselt het erg per ziekenhuis. Van een vriendin die twee jaar geleden IUI deed weet ik dat zij clomid gebruikte omdat ze PCOS had - er werden dan wel meerdere metingen gedaan om te kijken of er een eitje groeide en hoe groot dat was. Maar als jij zelf een goede cyclus hebt, kan het ook zijn dat je idd met ovulatietesten bijhoudt wanneer je eisprong eraan komt, en dan een inseminatie hebt. Ben bang dat ik je daar niet verder mee kan helpen, hangt zo af van welk ziekenhuis en of er verder nog 'dingen' gevonden worden die meewegen. Wbt hormonen en relatie; ik weet zeker dat onze relatie er uiteidnelijk alleen maar beter van is geworden. Ik ben inderdaad soms niet erg gezellig geweest of ronduit onredelijk naar mijn man toe, maar hij wist waar het door kwam... en we zijn ook wel altijd blijven praten. Denk dat dat wel erg belangrijk is. Heel veel succes, hoop dat jij over een jaar ofzo ook zo'n mooie avatar hebt
Jojo, Hier een IUIer die puregon spuit. Of je hormonen gaat krijgen hangt af van het ziekenhuis. Hormonen zorgen voor het aanmaken van meer follikels, en dus meer eitjes. Bij IUI is het streven ong 2 eitjes. Bij IVF/ICSI streven ze naar circa 10 eitjes, en krijg je dezelfde hormonen maar dan veel meer. Ik ben zelf extreem mentaal gevoelig voor hormonen. Mega PMS, en na mn bevalling 4 mnden depressie. Ook dit was terug te leiden op hormonen, want toen ik stopte met borstvoeding werd ik weer mezelf. I.v.m deze klachten besloten geen clomid tabletten voor te schrijven, schijnen meer op je gemoed te kunnen werken. Nu puregon aan het spuiten, en had net als jij een drama en heksengedrag verwacht. Maar het valt me echt 200% mee!!!!! Ik wens jullie samen alle geluk en succes toe in dit traject. Als je samen ook al de klap van chemo hebt doorstaan, is een kindje jullie wat mij betreft extra extra gegund!!!!!!!
@ miepie: thnx! Blijven praten is denk ik het enige dat je kan doen fijn dat jullie relatie beter is geworden, samen vechten kan ook iets moois zijn ja. @ stewardess: thnx voor je verhaal! Doet me goed om te horen dat het reuze kan meevallen met de hotmonen, zal het idd bij de artsen aangeven ivm die evt chlomid. Hoe is het verder met de bijwerkingen dan? Behalve mentaal zeg maar? Is jou eerste kindje ook mbv iui gegaan? En waarom hebben jullie iui nodig als ik vragen mag? Bedank voor jullie hoopvolle woorden soms denk ik wel eens: moet alles een gevecht zijn? Maar aan de andere kant levert zo'n gevecht ook altijd wel een extra mooie overwinning op dus daar gaan we weer voor. En jullie natuurlijk ook veel geluk gegund!!!
Jojo, Toen ik mn man leerde kennen, ging ik na jaren weer aan de pil. Ging hormonaal niet goed, mn vent smeekte me na 3 maanden te stoppen, ik was niet te harden, haha. Heb zelfs op de vluchtstrook het front van mn autoradio stuk staan trappen...omdat hij stoorde.....Das toch vreselijk?! Dus dat doen hormonen met mij. En nu, na 10 dagen puregon spuiten voel ik me prima. Niet opgejaagd, depri of chaggi, echt prima. Wel beetje opgezette buik, en nogal aktieve darmen. Niet aan de race, maar wel rommelig. Mijn 1e zwangerschap was spontaan, in 1 ronde raak. En nu al 2,5 jaar niks. Alle onderzoeken gehad, geen oorzaak. Ben ondertussen net 40 geworden, dat helpt natuurlijk niet echt. Ik heb zelf de droom al een beetje opgegeven, maar we konden nu eindelijk aan de behandeling beginnen, dus vond het zonde nu af te haken. We doen dit nu, tot eind van dit jaar. Als het lukt zijn we zielsgelukkig, zo niet hebben we er ondertussen ook vrede mee. Gezien jouw leeftijd (geb 1986?) schat ik jullie kansen een stuk hoger in. Ook omdat de oorzaak in het zaad gevonden is. Het klinkt raar, of jullie beter af zijn dan wij en dat bedoel ik echt niet he? Maar dat is wel gerichter behandelen! Heb zelf 2 ICSI neefjes, zaad van mn broer zwom helemaal niet. Dus ik heb er vertrouwen in voor jullie!
Ja de pil was bij mij ook drama, daar ben ik op mn 23e mee gestopt, woede-aanvallen, huilbuien, drama! Ik begrijp precies wat je bedoelt met die auto radio haha! Heb zelf eerst de nuva-ring geprobeerd, maar ook daar dec 2010 mee gestopt. Na een jaar werd ik pas weer ongesteld en wel zware pms maar beter 1 week per maand dan 4 Fijn dat de eerste zwangerschap zo vlot ging, wat tegenstrijdig dat het dan nu niet lukt! Knap dat jullie het toch nog gaan proberen maar wel een grens stellen, dat je blijft kijken naar wat je wel hebt en daar al tevreden mee bent. Mogen velen een voorbeeld aan nemen denk ik ik hoop dat jullie nog een wondertje gegund is! Ik ben 28 nu, dus dat is opzich een mooie leeftijd. En het is idd fijn om te weten waar het 'probleem' ligt (als dat het enige is) dat geeft artsen en ons duidelijkheid en kunnen we ons specifiek op die oplossing richten. Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie moeilijk is, die onzekerheid. Bedankt weer voor de peptalk! Goed om te lezen van je neefjes, dat geeft hoop wanneer is je behandeling? Heel veel succes!! Hoe je me op de hoogte?
He Jojo, jij ook dank voor je lieve woorden! Jij begrijpt idd wat de pil met een mens kan doen, hahaha Ik heb na de geboorte van mn zoontje het mirenaspiraal gehad, daarmee geen problemen! Fijn dat je begrijpt wat ik bedoelde met makkelijker behandelen voor jullie. Was bang dat het verkeerd over zou komen, het raakt me juist ook extra dat jullie eerstmet ziekte en chemo geconfronteerd worden. En dan ook nog met dit gevolg moeten dealen....Gun t jullie echt zo!!!!! Het zaad van mn broer leefde, mr was 0% mobiel. Dus ook met IVF ging het niet lukken, de enige optie was ISCI. Mn oudste neefje was in 1 keer raak, en mn 2e neefje was 3e keer raak. Het komt goed, zeker weten!!!!!! Ik hou je op hoogte van de vorderingen hier....Trusten!
Nee joh, ik weet toch dat iedereen het beste met elkaar voor heeft hier En dank je wel voor je 'gunfactor' wij zeggen altijd maar: 'if you hit a roadblock: take a d-tour'.. het is geen kwestie van wel of niet je doel bereiken, alleen van hoe ISCI, heb nog geen idee wat dat is, is dat alleen als het helemaal bewegingsloos is? Bij mn vriend was nog wel 6%, en hij heeft ook nog ingevroren van betere kwaliteit.. Zie alleen zo op tegen al die artsen aan mn lijf. Gelukkig heb jij me wel wat gerust gesteld met betrekking tot de hormonen. Kom je daar erg van aan trouwens?
He Jojo, Ben na 10 dagen puregon, 75 eenheden niet aangekomen, maar ben ook meteen meer gaan sporten en fietsen. Wilde ook geen extra kilo' s haha! Moet wel zeggen dat de puregon niet veel heeft gedaan voor mij qua eicellen, het doel was 2 a 3 eicellen/ follikels te laten rijpen, maar dat is er bij mij maar 1 geworden. Eigenlijk hetzelfde als moeder natuur mij geeft. Dus volgende ronde hogere dosering, maar dat vind ik niet erg nu dit zo is meegevallen. Aanstaande donderdag de IUI, dan afwachten. Ik ben al weer bezig met de volgende ronde in mn hoofd, vonden ze net in zhuis nogal pessimistisch, haha Bij IUI wordt zaad opgewerkt tot beste kwaliteit en dan diep ingebracht, op het moment dat de eisprong is. De eisprong wordt bepaald door met inwendige echo's, vanaf cyclusdag 9, om de dag de follikels te meten. Zodra ze groot genoeg zijn zet je een prik die de eisprong in gang zet. Eigenlijk is IUI dus alleen maar de natuur een handje helpen. Bij IVF en ICSI wordt de natuur overgenomen doo zhuis. Door meer hormonen te spuiten maak je meer follikels aan, die ook dmv echo's gevolgd worden. Zodra ze groot genoeg zijn worden die dmv een punctie naar buiten gehaald. De eicellen in de follikels worden met IVF samengbracht met de zaadcellen, en debevruchting vindt hopelijk plaats. Bij ICSI wordt het zaad ook nog eens in de eicel gespoten, want als ze niet bewegen zullen ze ook niet uit zichzelf bevruchten. Dus ICSI is zelfde behandeling, maar net nog een stapje verder... Je zult dus moeten afwachten met welk advies jullie zhuis komt, afwachten altijd lastig he? Nou, so far de info! Groetjes
Ja! En ben al zo ongeduldig van aard Maar jammer dat je maar 1 eicel hebt, hopen dat het een sterke is en donderdag: spannend! Dat komt dichtbij. Hoe lang moet je dan wachten op de uitslag? Mag je daarvoor al thuistesten of heeft dat niet zoveel nut? Je ervaring over de medicijnen stelt me gerust, en bedankt voor de info over die behandelingen! Wel bijzonder allemaal
Ja, bijzonder wat ze allemaal kunnen tegenwoordig he? En dan zijn er nog steeds meiden op dit forum die alles geprobeerd hebben en met lege handen blijven.... Maar heb bij jou volste vertrouwen in, komt goed! Ik heb geen vertrouwen in deze IUI, dus vind nu nog niet spannend. Nogal pessimistisch...hahaha Ik kan geloof ik 14 dgn na de IUI thuis testen, als dan nog niet ongesteld. We gaan zien of ik dat volhou......hihi